@Hans: bedankt voor je terechte opmerking. Op de site is momenteel geen plek ingeruimd voor dit type vliegtuig. We hebben namelijk een impressie willen geven van de meest neergestorte vliegtuigen en deze jager, echt heel opvallend, is maar één keer in Brabant tijdens de oorlog gecrasht. Informatie over die crash, bij Hulten op 15 december 1941, vind je in dit verhaal:
https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/neergestorte-vliegtuigen-op-en-rond-het-vliegveld-gilze-rijen-1941 Het is toch wel opmerkelijk, want de Hurricane was natuurlijk wel enorm belangrijk zoals tijdens de Slag om Engeland, samen met de Spitfire (juist het meest neergestorte toestel in Brabant tijdens de oorlog!) Theorieën over dit lage aantal zijn natuurlijk van harte welkom!
@Kees: bedankt voor je reactie. De C47 en de gliders ontbreken nu inderdaad op de site. Maar achter de schermen zijn we wel aan het bekijken hoe/waar we deze vliegtuigen een plek kunnen geven op de site. Want de C47 bijvoorbeeld is zelfs het meest neergestorte Amerikaanse toestel in Brabant tijdens de oorlog, met natuurlijk een opvallende, zeer hoge piek in september ’44 tijdens Market Garden. We hebben er dus in eerste instantie voor gekozen om een impressie te geven van de meest neergestorte jagers en bommenwerpers (zie ook het antwoord op Hans’ reactie hierboven). Info over de C47 en de gliders zullen waarschijnlijk een eigen verhaal krijgen.
@Arnold: leuk dat je de site bezoekt, ik zie dat je ook op de pagina over geallieerde bommenwerpers hebt gereageerd. Ik heb jouw vraag daar zojuist beantwoord. Hoewel ik me kan voorstellen dat het niet het antwoord is waarop je had gehoopt. We hebben ons voor de crashkaart namelijk beperkt tot in Brabant neergestorte toestellen, en niet de piloten als uitgangspunt genomen. Maar graag wil ik je wel verwijzen naar onze site over Brabantse gesneuvelden (maar misschien had je die als eens bekeken). Op deze gedenk-website vind ik de volgende info over Arnold van den Broek:
https://brabantsegesneuvelden.nl/persoon/arnold-van-den-broek-oirschot-1911
Iedereen is van harte welkom, om de daar getoonde informatie aan te vullen. Je kunt ook foto’s insturen. De instructies daarvoor vind je op dezelfde pagina, via de link. De achtergrondinformatie die je hier geeft, zou ik ook zeker daar als reactie plaatsen.