Ja, soms zijn zaken die je leert 'buiten het curriculum' van groter waarde! Hij was (en is in 2019 nog steeds) een uiterst begaafde en creatieve man. Buiten lestijden leidde hij in die tijd een fotogroep. Jongens leerden foto's te maken en die in de doka af te drukken. Bij een zonsverduistering trok hij in het fysica-lokaal van de MULO alle lichtdichte gordijnen dicht, prikte er een gaatje in (werd hem door de fysica-leraar niet in dank afgenomen), en projecteerde het beeld van de verduisterende zon op een vel papier. Fantastisch: scherp en zonder lenzen. Hij liet jongens ook foto's maken middels m.o.m. langdurige belichting van een velletje fotopapier in een lichtdicht doosje met een minuscuul gaatje als lens (speldenprikcamera). Destijds heb ik op zijn aanwijzingen een 'brillenglaskijker' gebouwd: een kartonnen koker van zo'n 70cm lang, met als objectief een zwakke lens ('brillenglas') en een klein lensje als oculair. Monteren in de (omgekeerd opgestelde) voorvork van een fiets, en voila: een astronomische kijker. Eerste doel was natuurlijk de koepel van de basiliek. Ho: omgekeerd beeld. Werd allemaal uitgelegd.
Ander verhaal: kweekschoolopleiding. Zeer gedegen lessen in schrijven (hij heeft de methode Ritmisch Schrijven ontwikkeld) en ook: bordschrijven. Een aparte discipline. Schrijf nog steeds met vulpen: hij leerde ons dat de schrijfdruk bij het gebruik van een balpen veel te groot was. Kijk hoe veel mensen schrijven met verkrampte vingers.
Ook leuk: hij had een klein wit hondje, Findo. Soms, als het warm was en de ramen in de klas stonden open, kwam het beestje over de cour aanrennen en sprong dan naar binnen tot onze grote hilariteit.