Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Reacties (17)

Cor Fleuren zei op 16 januari 2023 om 13:42
Dank jullie wel voor jullie reacties. Je kunt aan de aanleg jaren idd oom zien dat deze weg van na de Franse tijd is.
Mvr gr Cor Fleuren
Henk Buijks zei op 15 januari 2023 om 23:07
Cor, de reactie van Ad is correct. Wel een echte Napoleonsweg in Nederland is de oude rijksweg van Wernhout-grens via Zundert, Breda, Oosterhout en Utrecht richting Amsterdam. Die is in de jaren 1810-1813 aangelegd als steenweg, in de Franse Tijd dus. Hetzelfde geldt voor de huidige N273 tussen Blerick en Ittervoort in Limburg.
Ad zei op 12 januari 2023 om 17:15
Nee, dat is niet zo. Zie de stukken van Henk Buijks en de beschrijving in mijn boek over Hintham, te downloaden via www.pisatel.nl
Cor Fleuren zei op 12 januari 2023 om 16:34
Goedendag, kan iemand mij vertellen of de voormalige rijksweg Den Bosch Grave een zogenaamde Napoleonsweg is?
Henk Buijks zei op 15 februari 2018 om 16:04
Beste Ad,
Concludeerde uit jouw reactie dat je mij bedoelde, want ik herinner me ons gesprek in de studiezaal van het BHIC. Inderdaad bevat nr 803 niets over de door jou bedoelde projecten. En m.i. is dat logisch, omdat het wegproject van Rijkswaterstaat in Hintham pas na de Franse Tijd startte. Toen was het traject Den Bosch - Hintham allang bestraat, zeker al sinds de 18e eeuw. Mogelijk kun je daarover nadere informatie vinden in het dorpsarchief van Rosmalen, dat berust in het Bossche Stadsarchief, maar er moet ook over geschreven zijn in de recente boeken over de stadsgeschiedenis van Den Bosch. Kijk ook eens in de Bossche Encyclopedie op internet. Helaas kan ik je nu niet verder helpen, want ik verblijf momenteel elders.
Hartelijke groet,
Henk buijks
Henk Geurts
Henk Geurts zei op 14 februari 2018 om 17:20
Dag Ad,
Helaas kan ik je niet helpen met deze materie. Wellicht dat men bij HKK De Elf Rotten in Heesch, Vladerack in Geffen of Nuweland in Nuland wat hebben liggen.
Ad van Liempt zei op 14 februari 2018 om 16:31
Dag Henk,
we troffen elkaar al eens in het BHIC bij het dossier van deze weg, waar ik zocht omdat ik de ruimtelijke historie van Hintham onderzoek. Ik kan in de inventaris geen verdere gegevens vinden dan over de aanleg ervan. Maar ik weet dat er meer moet zijn, zoals een tekening van een omleiding om Hintham heen. Ook ben ik benieuwd naar de detailoplossing toen de linie van Hintham er overheen werd gemaakt, waar de tol (barrière) nr. 9 precies lag en meer van die zaken. Kun je me helpen wat gerichter te zoeken? In inv. 803 kom ik niet verder.
Marcel zei op 2 januari 2018 om 16:13
Hallo Henk,

Bedankt voor deze informatie!
Henk Geurts
Henk Geurts zei op 2 januari 2018 om 16:08
Marcel,
het leger wat toen op de Nistelrodese heide haar kamp had is beschreven in de laatste uitgave van drs. L.P. van den Heuvel: "De betekenis van de Oostenrijkse Successieoorlog voor Oostelijk Staats Brabant". (ISBN/EAN: 978-90-813307-0-1) Hierin wordt beschreven dat de Hertog van Cumberland op 20 mei 1748 zijn hoofdkwartier vestigde in de voormalige Roomse kerk aan Kleinwijk in Nistelrode. Volgend de schrijver waren er zeven bataljons Britse troepen gelegerd. Elk bataljon bestond uit ca. tweeduizend manschappen
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 17 maart 2017 om 16:37
Interessant dat u dat u die herberg bent tegengekomen in deze memoires van Caspar van Breugel. Dit was een interessant persoon voor de Meierij van 's-Hertogenbosch. Om het geheugen van de lezer op te frissen, hier wat Wikipedia over hem vertelt https://nl.wikipedia.org/wiki/Caspar_van_Breugel

Als u nog een beschrijving van de herberg hebt aangetroffen in de memoires, horen we dat graag!
Maarten van Boven zei op 17 maart 2017 om 13:28
Caspar van Breugel vermeldt in zijn memoires dat hij in 1794 komende van Nijmegen een ontmoeting had met de Franse generaal Lacombe in de herberg de Papendijk tussen Heesch en Den Bosch. (C. van Breugel, Memoires sur ce qui s'est passé de remarquable après la capitulation de Bois-le-Duc, Amsterdam, 1821.
Marcel Hermes zei op 30 april 2015 om 10:24
Welk leger had in de winter van 1747/1748 haar kamp op de Nistelrodese heide en is het bekend waar dit dan ongeveer geweest moet zijn? "enkele tienduizenden manschappen" dat zou een compleet dorp moeten zijn geweest!?
Bas den Brok zei op 29 april 2015 om 13:28
Weet iemand waar de (oorspronkelijke) Papendijk bij het gelijknamige gehuchtje bij Geffen precies lag? Waar begon hij? Waar eindigde hij? Was hij onderdeel van de Graafse Baan als een verhoogde weg? Oorspronkelijk aangelegd als weg? Of als waterkering? Wanneer? Welk water werd gekeerd? En waar komt de naam vandaan?

Groeten, Bas den Brok
Henk Buijks, namens BHIC bhic zei op 7 januari 2013 om 08:58
@Henk, voorzover mij bekend was de rijksweg 's-Hertogenbosch-Grave onder Nuland in 1823 bestraat. Hetzelfde gold voor het weggedeelte Grave-Reek. Tussen 1825 en 1830 is verder gewerkt aan het traject Geffen-Heesch. Toen gooide de Belgische Opstand roet in het eten: de aanvoer van Ardeense kinderkoppen werd stilgelegd. Vandaar dat het wegvak tussen Heesch en Reek tot de 20e eeuw met grind is verhard. Omstreeks 1930 kreeg vrijwel de hele rijksweg een betondek.
Henk van den Brink zei op 6 januari 2013 om 11:39
Is het bekend in welk jaar de totale afstand van Den Bosch naar Nijmegen was bestraat? Met name ben ik benieuwd in welk jaar de rijksweg onder Nuland was bestraat, omdat Josephus Witlox (1807-1882) aldaar tolpachter is geweest.
Henk Buijks (namens BHIC) zei op 2 april 2008 om 08:39
Daar weet ik wel iets van, Peter. Vóór 1800 liep de route Den Bosch-Grave maar ten dele over het huidige tracé. Vanaf Hintham nam men wat nu de Oude Baan heet, noordelijk van de A59. Zo ging het ten zuiden van Rosmalen, Nuland en Geffen langs. Heesch werd wel aangedaan; daar stond ook een herberg annex pleisterplaats. Zuidelijk om Heesch heen liep de Zomerbaan of Ruitersweg, waarover je al las in het verhaal in onze site.
Na Heesch slingerde de route een beetje om de huidige Rijksweg heen. Alleen de bocht ter hoogte van Pannenkoekenrestaurant De Tol bij Velp was ruimer. Het oude tracé loopt daar een stuk zuidelijker, maar komt vóór Grave weer samen met de huidige weg. Via de Hampoort kwam men dan de stad binnen om via de Ham- en de Maasstraat naar het Maasveer te gaan, richting Nijmegen.

Wil je meer weten, kom dan naar het BHIC oude kaarten kijken!
Peter Verhagen uit Haaren zei op 1 april 2008 om 21:08
Kan iemand mij wat vertellen of mij verwijzen naar de situatie van de weg 's-Hertogenbosch -Grave/Nijmegen voor de 18e eeuw. Dus de tijd van de z.g. banen die er vanaf de 15e eeuw liggen zoals tussen '-Hertogenbosch en Breda en Eindhoven?