Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Reacties (9)

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 3 maart 2015 om 08:55
Dag Ad, bedankt voor je reactie. Ook jouw verhaal stuur ik door naar mijn college Rien omdat hij zich met name bezighoudt met dit onderwerp. In ieder geval veel success met je boekje!
Ad Hermens zei op 1 maart 2015 om 16:35
BESTE MARILOU,
Gaarne wil ook reageren ivm. gliders in het Middelrodense Woud. Ik werk aan een boekje over voortijdige gliderlandingen bij Den Bosch sept 1944. Hieronder vallen ook de Berlicumse gliders. Ik beschik al over info uit 1989 ,toen ik oproepen plaatste in diverse kranten. Ik ben van die leeftijd dat ik deze gliders zelf nog zag landen. Ik heb veel medewerking vanuit de USA. Indien jullie nog wat kunnen aanvullen dan is dat erg welkom. Bronvermelding is verzekerd. Als het meezit komt het boekje as september onder een beperkte oplage.uit. Het zal rijk geïllustreerd zijn!!. . Wil je meer zien over mijn schrijverij kijk dan: WWW.ADHERMENS.NL Ik hoop spoedig wat te vernemen en reken op de medewerking.

Vriendelijke groeten, Ad Hermens
Marilou zei op 4 februari 2015 om 09:12
Tjonge Thijs, bijzonder! Ik kan me voorstellen dat nabestaanden zoiets zeer waarderen; dan doe je inderdaad heel mooi werk.

Je tip over de foto's stuur ik even door naar mijn collega Rien die zich bezighoudt met de neergestorte vliegtuigen. Bedankt in ieder geval!
Thijs Hellings zei op 3 februari 2015 om 21:38
Dag Marilou, ik doe al sinds 1990 onderzoek naar vliegtuigcrashes rondom Schijndel, Boxtel, Sint Oedenrode, Veghel en verder. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk mensen die het meemaakten te interviewen, om zo te proberen de toen nog grotendeels onbekende crashes te identificeren en er info over te verzamelen. De resultaten deel ik op mijn website www.planehunter.wordpress.com. Het dankbaarste is dat we ondertussen al veel nabestaanden van gesneuvelde vliegers hebben kunnen helpen aan voor hen onvindbare informatie over waar hun familielid omkwam, of neerkwam. Ook heb ik nog veteranen die het overleefden mogen ontmoeten en begeleiden naar de crashsites en onderduikadressen. Het verhaal van dhr Verbakel is zeer compleet, de getuigenissen van de fam. van de Broek heb ik hierboven verwoord.
Ik kan trouwens prima wat betere fotos aanleveren van C-47 's uit de oorlog, als u mij mailt op Thijs_Hellings@hotmail.com
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 3 februari 2015 om 09:39
Dag Thijs, bedankt voor je reactie. Met jou hopen we dat meer mensen zich melden met informatie over de gliders. We brengen jullie graag met elkaar in contact.

Rest mij nog één vraag: was er een speciale reden dat je de familie Van de Broek interviewde? Is dat een verhaal dat je op onze site zou willen delen?
Thijs Hellings zei op 2 februari 2015 om 22:35
Toen ik de familie van de Broek interviewde in 2009, hoorde ik dat als zeer jonge, 12 of 14 jarige knaap dhr van de Broek eigenhandig onder dwang van de Duitsers de Amerikanen moest begraven. Zij werden langs het weggetje grenzend aan de crashplaats tijdelijk ter aarde besteld.
Het vliegtuig brandde zeer lang tot er vrijwel niets over was. De brokken bleven tot zeer lang na de oorlog liggen tot ze door een ijzerhandelaar werden opgehaald. Andere ijzerhandelaren haalden nog de twee propellors uit de grond in de jaren 80. In de jaren 90 werden de laatse sporen van deze crash gevonden, delen van de stuurknuppel, parachutegespen en kleine fragmenten vliegtuig. Deze zijn te zien via deze link:
http://1drv.ms/1LFmRIX
Graag zou ik in contact komen met mensen die meer weten over de in de buurt gelande gliders.
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 18 september 2013 om 12:13
Dank je voor het compliment, Sammy. En ik denk dat je gelijk hebt: deze trekker is geen C-47. Het fotootje was vooral bedoeld om te laten zien hoe dat er uitziet, zo'n waco op sleeptouw, en ik heb eigenlijk geen goed plaatje met een Skytrain. Ik zal de tekst bij het plaatje aanpassen, en de mensen die dit stukje lezen, zijn nu in ieder geval gewaarschuwd door jouw commentaar :-)
Sammy zei op 18 september 2013 om 03:02
Goed verhaal, interessant ook.
In het hele verhaal gaat het hier om de C-47 met een Waco op sleeptouw.
De foto waarop de Waco wordt getrokken is echter geen Douglas C-47, maar een Curtiss C-46.
Misschien de moeite waard om een ander fotootje te plaatsen?
Met vriendelijke groet.
Sammy