Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Reacties (30)

Joy de Jong zei op 11 december 2023 om 22:52
Heb plaatjes bekeken van tailwheel Me-110 en Junker, wart ik me meen te herinnernen zijn de twee wangen, schuin onder de as, dus dan zal het toch Messerschmidt kunnen zijn geweest.
Joy de Jong zei op 11 december 2023 om 22:34
Bedankt voor het plaatsen kaartjes, Waar op het kaartje "HIER?" staat, lag -voor zover mijn herinnering na zo'n bijna 60 jaar nog klopt- een relatief klein wiel aan een kromgebogen as, (met een spiraalveer??) waarvan mijn grootvader zei dat het van een vliegtuig kwam. Ik had aangenomen dat het een neuswiel was, maar moet -gezien de afmeting- waarschijnlijk het staartwiel zijn geweest.
Vreemd, dat in het Nijmeegse verslag gewag wordt gemaakt van een JU 88, neergestort in de Ullingse Bossen, maar dat er onderdelen lagen van een Messerschmidt?

Het "bomsgat", zoals aangegeven op het kaartje is met GPS terug te vinden:
51° 37’27.97 Noord 5° 50’35.70 Oost
Hans Ooms zei op 11 december 2023 om 19:17
Dag Joy, de locatie die je aangeeft ligt volgens mij heel dicht bij de plaats waar diverse onderdelen werden gevonden. Ik heb er rond 35 jaar geleden ook stukken aluminium gevonden. De Me-110 had geen neuswiel, overigens. Van dit type jager zijn identificerende onderdelen gevonden door de amateur-onderzoekers van "Planehunters". Bij die groep zitten leden met ontzettend veel kennis over vliegtuigondelen.
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 11 december 2023 om 14:53
Vermoedelijk wel, Joy. Meer over deze Messerschmidt vind je op deze website onder Neergestorte vliegtuigen in Wanroy, omdat de locatie ook dicht bij het dorp Landhorst (destijds gemeente Wanroy) ligt. Weet jij je nog meer te herinneren over wat je er vroeger gezien hebt?
Joy de Jong zei op 11 december 2023 om 14:35
Las in het stuk dat nabij de Ullingse bossen een Duitse Messerschmit was neergekomen. (ulling= bunzing) Ben eigenlijk benieuwd of de plek waar ik in mijn jeugd het neuswiel heb zien liggen betrekking kan hebben op dit toestel en of ik op de kaart na 60 jaar nog de goede plek voor ogen heb. Mijn grootvader had ook nog het verhaal, dat daar een soldatenschoen gelegen had, waar een koolmees zijn nestje in gebouwd had. Maar wat daarvan klopt?? Heb een kaartje gemaakt met daarop het "bomsgat, voor zover ik weet ontstaan door neergestorte V1 of V2 en de plaats waar ik meen dat vliegtuigresten lagen in de buurt van de "grindkuul" Overigens was het "bomsgat" 60 jaar geleden een stuk groter en dieper. Er liggen daar in de buurt nog 3 gaten met water, zoals op de AHN kaart te zien is. De "halve Maan" en nog twee ronde gaten, waarvan ik niet weet hoe die daar zijn ontstaan. Voor mensen met GPS: lokatie bomsgat Staatsbossen: AHN











































Hans Ooms zei op 4 december 2023 om 00:54
@Peter, alweer enkele jaren geleden werd Sjüts inderdaad geidentificeerd door specialisten vd bergingsdienst van defensie. Familie van hem werd getraceerd en adhv DNA vergelijking kwam een match tot stand. Na driekwart eeuw vermist te zijn geweest eindelijk zijn naam op de grafsteen. Ik ben bij de herbegrafenis geweest. Dat was zeer bijzonder, zeker omdat familie van Sjüts aanwezig was. Groet, Hans
Joy de Jong zei op 3 december 2023 om 20:31
@ Hans, Over het "bomsgat" in de Staatsbossen (dat inderdaad langs het weggetje haaks op het schelpenpad ligt, op de grens tussen bossen en open terrein) weet ik te vertellen, dat ik met mijn opa (Janus de Jong) in de jaren 60 vaak ging wandelen in de Staatsbossen en dat hij dat ook het "bomsgat" noemde, ontstaan door inslag van een V1 of V2. Op het open terrein rond het gat waren in het kale zand nog stukken totaal verbogen aluminium te zien, dus het verhaal zal wel kloppen. Bewijs zou zo geleverd zijn, als je daar even mocht zoeken met een metaaldeterctor, maar dat mag niet.
Verder lagen er vliegtuigonderdelen rechts langs het pad dat van "de grindkuul" richting varkensbegraafplaats liep. Ikzelf heb daar toen nog een afgebroken neuswiel zien liggen.
peter de Graaf zei op 25 juli 2021 om 11:39
Onderstaande zag ik op de website van Nijmegen, heeft dit betrekking op het brabantse Sint Anthonis?
Walter Sjuts
Bevrijding van Nederland - Strijd om de Betuwe
Sept. '44 - Maart '45
De Luftwaffe Unteroffizier Walter Sjuts (ident. nr. is 60930/74) was een van de drie bemanningsleden van een Ju 88 nachtjager van Nacht Jäger Geschwader 1, die in de nacht van 17 op 18 september 1944 is neergestort of neergeschoten nabij de Ullingse Staatsbossen Sint Antonis tijdens de Operatie Market Garden. Zijn vermissing werd gemeld op 30 september '44. Zijn familie was lang op zoek naar zijn stoffelijk overschot, maar is recent geïdentificeerd (2020).
Onderzoek door amateur-luchtvaartdeskundigen heeft de locatie van de crash bevestigd. Er werden resten aangetroffen van een vliegtuig, de Messerschmidt-110.
Ook werden resten van twee andere personen gevonden, vermoedelijk van de andere twee bemanningsleden. Zij zijn nog niet geidentificeerd.
Anna-Marie zei op 27 mei 2020 om 10:07
@ Hans, mijn vader, Wim Nabuurs, noemde dat toen een bomgat. Maar waar dat precies lag, weet ik niet meer. Mijn vader is in 2006, 95 jaar oud, gestorven.
Hans Ooms zei op 27 mei 2020 om 07:55
Hoi Anne-Marie, er ligt op de rand bos/heide een kuil waarover geroepen wordt dat dit de V2 locatie zou zijn. Dat is niet ver van de zandverstuiving, een kleine 200 meter van het oude 'schelpenpad'. Ik krijg het echter niet bevestigd dat hier die raket is neergekomen. Ook midden op de heide ligt een veel groter gat, een soort ven maar ik betwijfel of dat de inslagkrater is omdat ik dit ook niet bevestigd krijg als zijnde de locatie van de inslag. Ik vrees, dat de mensen die er iets zinnigs over konden roepen, niet meer onder ons zijn. Of heb jij concretere info? Groet, Hans
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 27 mei 2020 om 07:27
Bedankt voor de reacties, Hans en Anna-Marie, mooi om die zoektocht op deze manier te kunnen volgen. En Anna-Marie, als je nog ergens een foto hebt van het betreffende badpak... we zetten die hier er graag bij ;)
Anna-Marie zei op 25 mei 2020 om 18:00
@ Hans Ooms, het bomgat lag tussen bomen. @ Marilou, ik moet 't badpak ergens hebben ...
Leo Janssen zei op 25 mei 2020 om 13:03
Nr. 21 van het boek vliegtuigcrashes en noodlandingen wo in de gemeente Sint Anthonis, Lt. Raymond Jesse Hill. Enkele weken geleden is de dochter van deze piloot gevonden. De wens van de getuige van deze crash, Annie van den Broek Nabuurs, heeft in de nacht van 4 op 5 mei 2020, middels social media, contact gehad met Mrs. Jenny Stone, dochter van de gesneuvelde piloot. Ten tijde van het overlijden van haar vader, was Jenny 2 weken oud. En lang gekoesterde wens van Annie, is eindelijk in vervulling gegaan.
Hans Ooms zei op 5 mei 2019 om 21:02
@Anna-Marie, het verhaal gaat, dat er in de Staatsbossen, nabij de stuifduintjes, een V-wapen is neergekomen. De één zegt dat het een V1 betrof, de ander noemt zelfs een V2. Voor zover ik weet is het vennetje op de heide gegraven, niet ontstaan door een bominslag o.i.d.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 5 mei 2019 om 18:21
Dat durf ik zo niet te zeggen Anna-Marie, maar mogelijk zijn hier lezers die daar over meer weten? Dan horen we dat graag!

Je maakt ons trouwens wel heel nieuwsgierig naar het badpak van je vader ;) Zou je een foto willen sturen naar info@bhic.nl, ovv Neergestorte vliegtuigen in Oploo en Sint Anthonis 1940-1945. Dan zetten we het hierbij (als je dat goed vindt, natuurlijk!)
Anna-Marie Verberk
Anna-Marie Verberk zei op 4 mei 2019 om 11:44
Zijn ook bomgaten bekend in de bossen bij Sint Anthonis? Ik heb er met m'n vader ooit in gezwommen. Hij had een badpak aan, wat ik nog steeds heb.
Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 16 april 2018 om 11:04
Beste Marina, hartelijk dank voor je reactie. Wij verzamelen gegevens van alle vliegtuigcrashes die in de provincie Noord-Brabant hebben plaatsgevonden. Aangezien het ongeluk waar jij naar op zoek bent in Gelderland is gebeurd, zou ik je willen adviseren om contact op te nemen met het Gelders Archief (https://www.geldersarchief.nl/) of met het Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers (https://www.ecal.nu/).

Ik wens je veel succes met het onderzoek en met het schrijven van het artikel!
Marina van Geel zei op 14 april 2018 om 14:09
Hoi Rien

Als vrijwilligster bij het Liemers museum in Zevenaar werd mij gevraagd een stuk te schrijven over een Canadese piloot die op 5 okt. 1944 tegen de Sint Andreaskerk in Zevenaar is aangevlogen.
Ik weet verder niets van het vliegtuig, maar het was wellicht een verkenningsvliegtuig, aangezien er maar over een slachtoffer: de piloot, werd gesproken.
Ik zocht naar meer informatie en kwam zodoende bij op jouw site terecht.
Inmiddels heb ik met een destijds zevenjarige getuige, die het ongeval heeft zien gebeuren gesproken.
Wellicht is het vliegtuig door afweergeschut van de Duitsers geraakt.
De piloot heette Royce Allen Johns
Ik zag dat dit ongeluk nog niet op jouw lijst stond, vandaar deze reactie.

Vriendelijke groet.
Marina van Geel
Hans Ooms zei op 18 oktober 2016 om 16:52
@Rien, graag gedaan :) geheid ook, namens de rest vd werkgroep. Groet, Hans
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 18 oktober 2016 om 09:06
In september 2016 is het boek "Vliegtuigcrashes in WOII in de huidige gemeente Sint Anthonis", onder redactie van Ruud Wildekamp en samengesteld door een flinke werkgroep uitgekomen. Dat heeft geleid tot nog een aantal aanvullingen in de tekst van dit verhaal, met dank aan de werkgroep en het werk dat ze hebben verzet.
Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 20 april 2016 om 15:53
Bedankt voor je reactie, Hans! Het boekje over de gecrashte bommenwerpers is ook aanwezig in onze collectie (in Den Bosch). Uiteraard zijn wij erg benieuwd naar jullie nieuwe project. Veel succes ermee en wanneer het boekwerkje uitkomt, zouden wij het heel graag horen!
Hans Ooms zei op 19 april 2016 om 21:57
@Rien, ik heb 11 jaar geleden een boekje uitgebracht over de crashes van Bomber Command in de gemeente Sint Anthonis. Thans zijn we met een werkgroepje doende om ALLE crashes en noodlandingen in die gemeente in kaart te brengen, zowel Engels als Amerikaans alsook Duits. Daarover komt een heel interessant boekwerkje uit. . Groet, Hans
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 16 juni 2015 om 07:57
hartelijk dank, Hans. Daar hebben we zeker iets aan. Kunnen we het verhaal hierboven goed mee aanvullen. Vriendelijke groet,
Hans Ooms zei op 15 juni 2015 om 10:11
Dag Rien,
Ingekort relaas van Brown, de bommenrichter:
"..Tom Cox (mid-upper gunner) was killed, rest got our. Shot down on the way to Krefeld. After second burst fighter aircraft uncontrollable. Pilot kept aircraft in semi stable condition so crew managed to evacuate it. Aircraft expolded. Bastian (achtste bemanningslid) was not memeber of crew, he was extra. He was the squadron bombing officer. It was a bright moonlit night. I set off in a south-westerly direction. Followed by two teenagers, identifying myself as RAF. Came in contact with Adrian Heijkants who took me to the home of Otten, in Erp. Harry (Otten) was the leader of the Underground in that area. I was taken to Tilburg, to 'tante Coba'. Plans were that we traveeled to Apeldoorn to pass on to be evacuated by means of a submarine off the Freesian Islands. We travelled to Apeldoorn by train. Unfortunately the Apeldoorn link had been infiltrated by Gestapo. I was handcuffed and my feet were tied. We were taken to Scheveningen, then Dulag Luft then Stalag IVB at Mulberg on Elbe. In 1945 I was shifted to Oflag VIIB in Bavaria. I managed to escape and contact a US tank column on 20 April 1945".

Hoop dat je er iets aan hebt rien. Als je nog meer wenst, geef even een gil.
Grt. Hans
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 15 juni 2015 om 09:47
@Hans,
Wat dat betreft zijn ook wij zeer geïnteresseerd in meer gedetaillerde verslagen van de gebeurtenissen. Dus als je ons iets wilt mailen, heel graag (info@bhic.nl).
Vriendelijke groet,
Hans Ooms zei op 13 juni 2015 om 18:56
Maarten, er zaten 8 bemanningsleden in, 1 ervan is omgekomen. Over de nasleep is me niet heel veel bekend, wél over de toedracht van de crash. Ik heb een relaas van één van de 7 overlevenden. Als je meer wilt weten, mail even. Grt. Hans
Herald van der Zanden zei op 28 juni 2012 om 21:32
Hoi Maarten,

Mijn overbuurman, een voormalig inwoner van Sint Anthonis, heeft over dit onderwerp een boek geschreven. Volgens mij wordt deze crash hier ook in beschreven.
Ik heb het boek even in een verhuisdoos zitten maar bij interesse duik ik hem op
Gerard zei op 19 juni 2012 om 11:28
@ Maarten:

Een van de bemanningsleden van de Stirling van het 7e squadron sergeant C.F.P Brown, navigator en bommenrichter, was van 23 juni tot 24 juli 1943 ondergedoken in Pyjama House in Erp en vandaar uit verder gebracht naar Belgie. Hoe het verder is gegaan weet ik niet.
Veel is er te vinden op het BHIC Den Bosch, collectie Otten, toegangsnummer 7695.

vr. gr.

Mariƫt Bruggeman, namens BHIC bhic zei op 31 mei 2012 om 14:24
Beste Maarten,

naar dat soort verhalen zijn ook wij naarstig op zoek; dus mochten er mensen zijn die er nog wat over te vertellen hebben, dan horen ook wij dat heel graag!

Met vriendelijke groeten,
Maarten Hermanussen zei op 30 mei 2012 om 21:38
Wie kan meer over de gebeurtenissen na de crash van de RAF Stirling E387 in de buurt van de boerderij van Hermanussen aan de Zandkant in St. Anthonis (Gemeente Oploo ca. Oploo A56) op 22 juni 1943?
Hoeveel overlevenden waren er?
Waren er ook pilotenhelpergroepen actief in deze regio?