Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Reacties (25)

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 13 oktober 2020 om 10:03
Dank voor deze aanvulling, Hans, goed dat je dat hier vermeldt.
Hans Ooms zei op 12 oktober 2020 om 15:54
Goedemiddag,
Wat de crash van de hierboven vermeldde Me-110 in Sint Anthonis betreft: die is inmiddels geïdentificeerd, in die zin dat uit DNA-onderzoek is gebleken dat een deel van de gevonden menselijke resten toebehoort aan Uffz. Walter Sjuts. Dank aan velen die hebben bijgedragen aan het onderzoek, bovenal de specialisten van de BID-KL olv. kapitein Geert Jonker en Ruud Wildekamp, ELt. KLu b.d.. die ons helaas, veel te vroeg, is ontvallen. Helaas zijn de ID's van de overige bemanningsleden van deze Duitse nachtjager niet vastgesteld. maar het laat zich raden wie dat geweest moeten zijn... Groet, Hans
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 25 oktober 2016 om 13:51
Het boek waar Hans Ooms over sprak in November 2015 is inmiddels uit: in september 2016 verscheen "Vliegtuigcrashes en noodlandingen in WOII in de huidige gemeente Sint Anthonis" onder redactie van Ruud Wildekamp. Als losse bijlage bij dit boek zit een kaart van het gebied, waarop alle crashes staan aangegeven. Een mooi werk, waar de werkgroep trots op mag zijn.
Gerard H.A.A. de Bie
Gerard H.A.A. de Bie zei op 2 juni 2016 om 12:52
Ja Ad, Het is allemaal mensenwerk.
Als je dan beseft dat een zo'n fout een (veld)slag zou kunnen be-invloeden. En dat weer een slag en zo een oorlog. Dan krijgt de spreuk " Het zijn de kleine dingen die het doen " een heel andere lading.
Ad Kuppen zei op 26 april 2016 om 00:39
Ik heb bovenstaande verhalen gelezen en herinner me een verhaal van een oom die vertelde dat er in de herfst van 1944 ter hoogte van Noordstraat 60 en achter de boerderij van Chris Geene een spit neergestort zou zijn. De piloot, een twee meter lange Nieuw Zeelander of Australiër kwam vloekend uit het wrak gekropen. Hij stond te trillen op zijn benen en zijn gezicht was vies aldus de ooggetuige. Het vlieg tuig was opgestegen vanaf "Volkel", Maakte een linkse bocht maar kreeg onvoldoende hoogte. Bij "DE Peelpoort" liet de piloot de bommen vallen zonder dat die ontploften. Even verderop raakte het een korenmijt van Koos van den Hof. De bommen waren bedoeld voor de Duitsers rond Mook. Men was vergeten het vliegtuig te tanken, aldus het verhaal.
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 1 december 2015 om 13:22
@Ton, het ligt al een tijdje in de bedoeling (en we hopen dat dat in 2016 ook echt gaat lukken), om van al de verhalen over neergestorte vliegtuigen een apart onderdeel van de website te maken in "de afdeling "ons Brabant". Dat wordt dan een soort kaart.
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 30 november 2015 om 10:41
Dat is een mooi bericht! Houden jullie het BHIC op de hoogte wanneer dit boek uitkomt?
Hans Ooms zei op 28 november 2015 om 17:40
Ton, met wat geluk wordt een boek samengesteld waarin alle vliegtuigen die in de gemeente Sint Anthonis zijn neergestort danwel er een noodlanding hebben gemaakt. We zijn dat in een werkgroep aan het uitwerken.
Ton van Duren zei op 28 november 2015 om 12:45
Rien is er ook een plattegrond waarop te zien is waar de vliegtuigen zijn neergestort?
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 15 juni 2015 om 09:54
@Hans Ooms,
Uw eerste vraag heb ik via de mail beantwoord, en veel dank voor de twee locatie-aanduidingen! Vriendelijke groet,
Hans Ooms zei op 13 juni 2015 om 19:09
Halifax JD261 kwam hier neer: 51°39'52.08"N 5°49'42.83"O. Veel debris, waarvan delen verwijzend naar het type toestel (Halifax).
Hans Ooms zei op 13 juni 2015 om 19:04
Wellington van Grant (29.3.43 Wanroij) is in delen neergekomen (vlgs de enige overlevende, Skiggs, is de kist geëxplodeerd vlak nadat hij het toestel verliet). Een deel is naar verluid vermoedelijk hier neergekomen: 51°38'33.75"N 5°47'48.94"O
Hans Ooms zei op 13 juni 2015 om 19:00
Beste heer Wols, t.a.v. de crash v/d Me-110 op de heide bij Sint Anthonis: het is geenszins zeker dat de piloot Sjuts was. Er zijn die nacht meerdere toestellen vermist en niet is komen vast te staan dat deze kist, die van Sjuts was. Heeft u feiten waaruit het tegendeel blijkt? Ik verneem het graag van u per mail. Dank. Grt. Hans
Johan Vivian VAN DIJK zei op 18 oktober 2014 om 21:19
Ik ben getrouwd met de nicht (niece) van Pilot Officer Derek Howse (Birmingham geboren) en was in September 2014 weer in Woensel om British Legion kruizen op de graven van de bemanning van Halifax II (JD 261) uit RAF Snaith te leggen. Ik was in Venezuela geboren, de zoon van een verzetstrijder, en heb nooit in Nederland gewoond. De geschiedenis van die tijd draaid maar door in me, en ik denk er over om een verhaal te schrijven : toen en nu. (www.janvivianbooks.co.uk) . De onderzoek van wat op die nacht van 26 Juni 1943 is gebeurd heefd heel wat informatie opgeleveerd en een inzicht gegeven wat Derek Howse en duizenden vliegeniers mee maakten en de organisatie van de Duitse tegenstanders. Bemanning van JD 261 zijn, min of meer wat er over die lucht oorlog is geschreven, tog wel helden.
Marilou Nillesen, namens BHIC bhic zei op 3 februari 2014 om 08:08
Nogmaals dank voor alle info!
w.hermans1@hetnet.nl zei op 1 februari 2014 om 15:35
Nadere gegevens aangaande Theo van de hulsbeek, 18-3-2013. Betreffende toestel was een Halifax mk. II, JD261 met als rompletters MH-J.Was naar Gelsenkirchen, Duitsland geweest en kwam van het vliegveld Snaith. Yorkshire. Werd onderschept door een nachtjager van Venlo, de vlieger hiervan was Majoor Günter Radusch, onderdeel was I/NJG 1. Het toestel kwam omstreeks 01.52 uur neer te Wanroij, 1 kn. van oost de kom. Op het land van de Hr. Nabuurs, Broekkant 31. Een van de vliegers is met de parachute gesprongen, maar deze opende zich niet en hij viel door het dak van de boerderij van de fam. van Elst, bij Bisschops in het Wanroijse Broek. Er waren 7 dode vliegers, waarvan 6 begraven op Woensel, en een Canadees in Groesbeek. Bronnen: K.T.B. (Duits) films (2034N C 2027N)en Bomber Command Losses, W. Chorley, 1943, pag. 208.
W.Hermans. (Documentatiegroep Volkel)St. Oedenrode. 2-2-0214.
Annemarie van Geloven namens BHIC bhic zei op 3 november 2013 om 21:35
Hartelijk dank voor deze waardevolle informatie!
W. Hermans. st oedenrode zei op 3 november 2013 om 12:47
29-3-1943. Wellington Mk III, had als doel Bochum en werd door een nachtjager aangevallen van Venlo, Waarschijnlijk Oblt. Martin Bauer van 3./NJG 1. De vli8eger was P/O Grant. Bruce Angus, Canadees en 21 jaar. Begraven in Groesbeek. De navigator was F/Sgt Barron. Percival Edwared, ook Canadees en 28 jaar. Begraven in Groesbeek. Dan navigator F/Sgt Bradshaw. Sidney Victor, Canadees, 23 jaar en ook begraven in Groesbeek. De W.Op. (radioman) was Sgt. Dyson. Ronald, 21 jaar en Engelsman. Begraven op Woensel (Eindhoven). De enige die eruit kohn springen was F/Sgt Skiggs. en was schutter. Hij werd gevangen genomen. Het toestel kwam in stukken naar beneden en viel nabij Jordens wonend op huisnummer E 7.
W. Hermans. St. Oedenrode
marc van der Straaten zei op 15 juni 2013 om 16:40
Er zijn wel foto's van de binnenkant van het dak van de boerderij aan de Hulsbeek waar de piloot doorheen is gevallen. Daarop is te zien dat de balken vervangen zijn door dunnen boomstammen.
Zie de <a href="http://www.heemkundevereniging.wanroij.nu/heemkunde/?page_id=1778" target="_blank">website van wanrode's Heem.</a>

Annemarie van Geloven namens BHIC bhic zei op 18 maart 2013 om 11:29
@Theo, hartelijk dank voor deze waardevolle aanvullende informatie.
Theo van de Hulsbeek (Jz) zei op 18 maart 2013 om 08:44
Van familie (ouders - oom?) heb ik de volgende informatie:
Bij “Het Hoog” in Wanroij, vlak bij het huis van de familie Van den Berg – Abels (richting hapseweg) zou in de oorlog een Engels vliegtuig neergestort zijn. (coördinaten ± 51.66446, 5.82713).
Het vliegtuig zou brandend uit de richting van de “Hulsbeek” gekomen zijn.
Welk type vliegtuig het betreft heb ik nooit gehoord.
Later bleek dat de piloot uit het vliegtuig was gesprongen maar dat zijn parachute niet werkte. Hij viel door het dak van een boerderij aan de “Broekkant”, vlakbij de kruising “Broekkant – Hulsbeek – Broek – Oosteind”. (coördinaten ± 51.66044, 5.83676).
Het dak van de boerderij is onlangs vervangen, voor zover bekend, zonder dat deze onheilsplek is vastgelegd.
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 2 januari 2013 om 09:50
Hartelijk dank voor je reactie, Ton.
Ton van Duren zei op 26 december 2012 om 18:24
Bij de ingang van de huidige &quot;Bergen&quot; daar is ook een vliegtuig neergestort, een Engels toestel.
In 1945 is er een vliegtuig geland in de Kuilen de piloot is gesprongen en kwam neer bij de Boekelse baan. Het was een nederlander. Opgestegen vanuit Eindhoven maar het was enorm mistig en hij kon het vliegveld niet meer vinden.
Bij Driek Jordans langs de sloot lag een Engelse jager. Deze werd bewaakt door een Engelse soldaat direct na de oorlog , september of oktober.
De duitsers die de piloot hebben opgepakt zaten bij Jordans thuis. Het waren drie duitser. Jordans was duists gezind het die kwamen daar nu alles vuil maken werd gezegd.
In staatsbossen heeft mijn vader gezien dat er een vliegtuig pech had en de piloot is er toen uitgesprongen en elders geland.
Mijn opa heeft gezien dat een vlieger van de duitsers was overleden, hij was op een ijzeren paal terecht gekomen.
Piet van Duren woonde toen op de Klef in Wanroij (daarvoor was het Heide E6)
Annemarie van Geloven namens BHIC bhic zei op 18 november 2012 om 18:42
Dank voor uw reactie. U bent op jonge leeftijd een ooggetuige geweest, zij het vanaf een flinke afstand. Wat voor indruk maakte dat toen?
W.Hermans, St. Oedenrode zei op 17 november 2012 om 14:05
17 september 1944 `s avonds om 22.00 uur stortte een nachtjager van het type Me 110 neer in het gebied waar nu Landhorst is. Gezien vanuit de Kuilensedijk Wanroij, door W.Hermans.