Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Reacties (25)

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 24 oktober 2018 om 09:43
Gedaan Thijs, hopelijk komt het contact op deze manier tot stand.
Thijs zei op 23 oktober 2018 om 20:01
Graag.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 23 oktober 2018 om 09:40
Zal ik je mailadres doorsturen naar Michael Tung Yep, Thijs? Dan kan hij contact met jou opnemen.
Thijs Hellings zei op 22 oktober 2018 om 22:35
In reactie op de vraag van Michael TUNG YEP ,25 december 2016 ;
Our Planehunters recovery team found and indentified both crash sites of PB115 on the border of Schijndel and Sint Oedenrode, and that of HK612 near Veghel.
We would like to get in touch and show You our research and the artifacts.
BHIC: kunt u contact leggen?
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 13 september 2018 om 13:39
Soms moet je nog eens terugkomen op reacties van lang geleden: Gerard Barten had helemaal gelijk met zijn opmerking in 2012 over de crash op 2 november 1944 van een Lancaster die oorspronkelijk in dit verhaal stond. Er heeft inderdaad een botsing plaats gevonden tussen twee Lancasters van het 15 squadron boven Erp, maar vervolgens is de ene in Veghel en de andere in Sint-Oedenrode neergestort. Antoon Verbakel maakte me er op attent dat hier nog steeds de "Rooise" crash vermeld stond, die nu dus verplaatst is naar Sint-Oedenrode.
Antoon Verbakel zei op 17 augustus 2018 om 19:22
17-06-1943 Lancaster Mk.III, ED497, EA-C te Boerdonk.
Het stoffelijk overschot van piloot C.W. Dunnet werd pas na elf dagen op 28-06-1943 gevonden in een korenveld langs de Coxdijk te Boerdonk en op 02-07-1943 begraven te Woensel. Dat is ook de reden, dat hij een graf heeft, gescheiden van zijn zes medebemanningsleden. Alleen Dutton en Middlebrook waren geïdentificeerd; de anderen als onbekende. Na de oorlog alsnog geïdentificeerd c.q. op naam geregistreerd, waarbij Haley en Smith een gezamenlijk graf kregen.
Antoon Verbakel, Uden zei op 16 augustus 2018 om 17:28
26-02-1943 Wellington Mk.III, Z1599, OW-B te Boerdonk.
Het enige overlevende en in krijgsgevangenschap geraakte bemanningslid was F/Sgt. H.E. Vey - RCAF, boordwerktuigkundige. Hij landde per parachute aan de overzijde (westzijde) van de Zuid-Willemsvaart, kwam terecht bij de boerderij van Marinus Penninx en werd daar gevonden door een onderduiker die bij dezelfde onderdak had. Hij kon echter niet verder ontsnappen en werd gearresteerd door de politie/marechaussee uit Beek en Donk. Onder nummer 27665 verbleef hij in krijgsgevangenenkamp VIII B / 344 (Lamsdorf) en werd op 11 mei 1945 bevrijd.
Ook F/O. Monckton werd aanvankelijk begraven te Woensel, doch is op 21-11-1945 herbegraven op het Canadese Oorlogskerkhof te Groesbeek.
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 16 augustus 2018 om 08:04
Dank voor je aanvullingen, Antoon, ik heb de tekst aangepast. En ik ben benieuwd naar je Waco-verhalen.
Antoon Verbakel, Uden zei op 15 augustus 2018 om 14:36
26 februari 1943 - tekstdeel "bommenwerper van het 426 Squadron van de Royal Canadian Air Force neer in het gehucht Boerdonk".
Boerdonk was/is geen gehucht, doch een volwaardig kerkdorp van de toenmalige gemeente Erp (tezamen met de kerkdorpen Erp en Keldonk).
Boerdonk had een eigen r.k. parochie met kerk en een lagere school.
"Huntstraat": deze naam is onjuist; het toestel kwam neer langs de Cruysstraat/Hondseind.
Verder maakten op zaterdagnamiddag 23 sept. 1944 twee Waco-zweefvliegtuigen noodlandingen op grondgebied van de gemeente Erp; een te Boerdonk en een in 't Hurkske te Erp. Ik zal hierover beschrijvingen inzenden.
Hanneke van der Eerden
Hanneke van der Eerden bhic zei op 18 april 2017 om 08:53
@Francis, dank je voor deze mooie aanvulling
Francis Huijbrechts zei op 15 april 2017 om 22:59
De jongere broer van F/O John Monckton (+26/02/1943) is George Monckton. Hij diende zelf tijdens WO II als officier (Pay Master/Supply Officer) bij de Royal Canadian Navy en kreeg zijn opleiding vanaf september 1941 in de Royal Naval College in Dartmouth in het Verenigd Koninkrijk. George werd daarop gedetacheerd bij de Britse Royal Navy. Hij diende op verschillende schepen - waaronder het slagschip HMS Duke of York - en verwierf er o.a. campagnemedailles voor inzet in de Atlantische oceaan, het Middellandse-zeegebied en het Verre Oosten. Ik heb hem op 4 mei 2014 toevallig ontmoet te Groesbeek toen hij een bezoek bracht aan het graf van zijn broer. Ik weet dat George ondanks zijn vele opdrachten over de hele wereld toch de kans heeft gezien om zijn broer kort voor diens dood te bezoeken op zijn basis in Engeland. Voor zover ik weet is George Monckton anno 2017 nog in leven.
Jan Cornelis de Mik zei op 12 januari 2017 om 10:52
Neen ik was zoekende naar pijpenkoppen en middeleeuws scherfmateriaal.
De huls was een "bijvangst".
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 11 januari 2017 om 15:48
Bedankt voor het compliment Jan. Was je bewust op zoek naar restanten van een vliegtuig, of was het toevallig dat je deze huls vond ?
Jan Cornelis de Mik zei op 7 januari 2017 om 15:00
Interesante verhalen!
Ik heb, een 15-tal jaren geleden, in een akker te Boerdonk wel eens een 20 mm huls gevonden uit 1944 waarschijnlijk van een .50 mitrailleur van een Engels/Amerikaans vliegtuig.
De Huntstraat in Boerdonk is mij echter niet bekend.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 28 december 2016 om 13:21
Thanks for your reaction on our story on the crashed airplanes in Erp. I can imagine that you would like to visit the Netherlands and see things for yourself.
Michael TUNG YEP zei op 25 december 2016 om 23:07
Greetings from Brisbane, Australia. I am a nephew of P/O Owen Frederick Meredith who died on 2 November 1944 in the crash of Lancaster PB115 near Erp. I have visited my uncle's grave in the War Cemetery in Eindhoven. Recently I learnt that parts of a Lancaster were uncovered near Erp and that these may be from PB115. I would like to revisit the Netherlands and travel to the town of Erp. My wish is that I could see the pieces of the Lancaster on behalf of my family. Regards, Michael
Annemarie van Geloven namens BHIC bhic zei op 15 maart 2013 om 09:55
@Marcel Hermes, dank voor de omschrijving van de locatie en de laatste afschuwelijke minuten van de neergestorte piloot mr. Shearburn.
Marcel Hermes zei op 14 maart 2013 om 22:02
De Typhoon van Shearburn kwam neer tussen Veghel en Erp ter hoogt van het waterwinstation. Volgens Robbie van Zinniq Bergmann, een Nederlandse vlieger bij dit squadron,kreeg het escadrille de opdracht om de duitse tanks aan te vallen die ten noorden van Veghel in een verwoed gevecht waren met de flankposten die de corridor verdedigden. Het toestel werd geraakt door flak, kwam niet meer uit zijn duik en sloeg tegen de grond. Shearburn kreeg een veldgraf en werd later herbegraven.
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 18 februari 2013 om 12:16
Met dank aan Gerard en G. Barten zijn de verhalen over de twee Lancasters van het 15 squadron die in Erp en Veghel zijn neergestort aangepast en met elkaar in verband gebracht.
Gerard zei op 5 november 2012 om 11:41
Geachte heer Wols,

Het betreft de twee Lancasters die op 2 november met elkaar in botsing kwamen.
In Erp zijn begraven:
A.A. Markovitch pilot officer (21 jr van joodse origine)
B. Early flight lieutenant (24 jr)
P. Woolard flight sergeant (20 jr)
F.J. Fearson flight officer (22 jr)
W. Hunter sergeant (21 jr)
G.W. Lilley pilot officer (23 jr)
G.W. Morris warrant officer (23 jr)
J.E. Campbell flight officer (23 jr)
allen bemanningsleden van de Lancasters en omgekomen op 2 novemer.

vr. gr.
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 5 november 2012 om 09:12
@G. Barten,
Over welke Lancaster(s) heeft u het hier?
Vriendelijke groet,
G. Barten zei op 3 november 2012 om 14:44
De bij de crash boven Erp betrokken Lancasters zijn niet in Erp neergestort maar een in Veghel op de Heuvel (ca 4 km van Erp) en de andere ergens achter Sint Oedenrode.

vr. gr.
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 30 oktober 2012 om 09:34
Gerard en ERuud, hartelijk dank voor deze aanvullingen!
Ruud Wildekamp zei op 25 april 2012 om 14:13
De twee Duitse piloten Lamle en Grabmair kwamen beide om het leven. Lamle werd ter aarde besteld op het RK kerkhof van Erp, Grabmaier kreeg een veldgraf. Beide rusten nu op het Duitse kerkhof van Ysselsteyn.
Gerard zei op 24 april 2012 om 22:04
Flying Officer Robert John Hoggard kwam om het leven op 2 november 1944 door een crash boven Erp tussen twee Lancasters.
Hij was toen 21 jaar oud en afkomstig uit Sydney, Australie. Hij diende bij de Royal Australian Air Force en is begraven op de algemene begraafplaats in Eindhoven (Woensel) vak KK graf 204.

vr. gr.