Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Reacties (29)

Norah zei op 12 september 2021 om 12:26
Onoverzichtelijk?
Jeanne1 zei op 12 september 2021 om 12:20
De voorouders van Nicolaas Prinsen zijn hierboven al gegeven, al geef ik toe dat de info wat onoverzichtelijk is.

Nicolaas Prinsen, ged. Duizel 30-4-1757, overleden Eersel 13-1-1834.

Ouders van Nicolaas:
Joannes Prinsen en Maria Claessen Peters.

Trouwen Joannes Everts Prinsen en Maria Clasen 3-9-1755 Eersel.
Dit was het tweede huwelijk van Joannes! Het eerste huwelijk was met Catharina Bijnen.
Er worden kinderen in Duizel geboren, waarna het gezin naar Hoogeloon verhuist. Borgbrief! In Hoogeloon worden nog vijf kinderen geboren.
In die akten wordt Maria vaak Maria Claes Peters genoemd.
NB Maria Claessen (Duizel) is dus dezelfde als Maria Nicolaas Peeters (Hoogeloon)

Doop Joannes Prinsen 9-10-1721 Duizel.
Ouders Everardus Henderickx (in de marge staat Princen) en Dimpna Bluijssens.

Grootouders van Nicolaas:
Everardus Henderickx en Dimpna Bluijssens.

Doop Everardus Henderickx 16-9-1692 Duizel.
Ouders Hendericus Hendericx en Johanna Jacobs

Overgrootouders van Nicolaas:
Hendericus Hendericx en Johanna Jacobs.

Voor de overzichtelijkheid heb ik wat Naams- en spellingsvarianten weggelaten. Zoals b.v. Everardus = Everts/ Claessen = Nicolaas.

Ik hoop dat het zo klopt.
Norah zei op 12 september 2021 om 12:00
Wat is er eigenlijk mis mee? Niet voor niets is hier veel tijd en werk aan gespendeerd.
Peter Prinsen zei op 12 september 2021 om 09:57
Als laatste zou ik nu graag willen weten wie de ouders en grootouders van Nicolaas Prinsen en Lucia Merkelbach zijn. Ik zit vast bij Johannes (Evert/Everardus?) Prinsen(Duizel), getrouwd met Maria Catharina Bijnen,eerder getrouwd met Maria Claessen(Duizel) en/of Maria (Nicolaas) Peeters(Hoogeloon).
Moeilijk om de stamreeks van de juiste Prinsens te volgen.
Norah zei op 1 september 2021 om 17:01
Nog een laatste stuiptrekking van mijn kant:

Hendericus Hendericx werd R.K. gedoopt als Hendrieck, zoon van Handrieck Wielleckens in 1648(precieze datum niet aanwezig) te Duizel.

Zijn broer Evaert(Everardus/Eduardus) * 1644 Duizel, was doopgetuige bij een der kinderen van zijn broer Henricus. De Everardus uit 1692 is denkelijk naar hem vernoemd.

Je kunt dit allemaal checken via www.rhc-eindhoven.nl,
BHIC; stamboom > personen zoeken;
www.wiewaswie.nl.
En ook nog bij -familysearch/genver-.
Verstandig is om bij de meeste archieven "wildcards" te gebruiken.
Mvg.
Jeanne1 zei op 1 september 2021 om 15:39
Op onderstaande site worden twee teuten met de naam Princen/Prinsen vermeld:
Dionijsius Gabriel Princen, koopman, en
Jan Hendrik Prinssen, haarteut.

Dionisius Gabriel was een zoon van Johannes Everardus Prinsen en Maria Catrina Bijnen.
Op 5-3-1785 werd er voor hem in Eersel een bontlastbrief afgegeven. Opmerking: werkend in Duitsland.

Jan Hendrik Prinssen zou de zoon kunnen zijn van Johannes Everardus Prinsen en Maria Claesen die op 14-2-1759 werd geboren.

https://www.hamontachel.com/teutenfamilies-eersel/
Norah zei op 1 september 2021 om 13:47
Trouwdatum is verkeerd geïndexeerd, ik ga uit van 1678/1679. De ouders zijn wel juist.
Nu stop ik ook, het begint mij te duizelen.
Mvg.
Norah zei op 1 september 2021 om 13:37
Ja Peter, ik kan het me indenken, je zit niet voor niets in Duizel...;)
Maar goed, zet het maar eens rustig op papier, dan wordt het wel helderder. Ik heb zo'n idee dat het Teuten(handelslui in de Kempen) waren.

Dan Cornelis, je hebt wel gelijk met het echtpaar Hen. Hendrickx(Princen) x Joanna Jacobs Scellens. De trouwdatum klopt niet erg , daar kom je niet wijs uit. Het moet vroeger zijn geweest, rond 1677.
Mvg.
Peter Prinsen zei op 1 september 2021 om 13:28
Het begint me een beetje te duizelen van al die Prinsens. In ieder geval dank tot dusver voor alle tips! Geef me alsjeblieft behoorlijk wat tijd om een en ander te checken. Ik moet proberen om een rode draad te vinden in de afstamming van de juiste Prinsen. Zeker met het oog op die patroniemen, die Norah vermeldde.
Norah zei op 1 september 2021 om 13:06
Dit is een ander echtpaar.
Cornelis
Cornelis zei op 1 september 2021 om 13:04
Hendericus Hendericx x Johanna Jacobs.

Joanna/ Johanna Jacobs Scellens / Schellens, best wel veul kinderen te Duizel!
Norah zei op 1 september 2021 om 12:09
En een oudere broer van Everardus > Adrianus * 30-03-1684 te Duizel, werd later ook Princen/ Prinsen genoemd. Zo ontstonden er twee takken in die tijd.
Norah zei op 1 september 2021 om 11:47
Hier wordt op doorgeborduurd >>>

Everardus * 16-09-1692 Duizel.
Ouders Hendericus Hendericx x Johanna Jacobs.
Rond 1700 is de latere familienaam ontstaan, hiervoor slechts patroniemen zoals bij veel mensen.

N.B. Er circuleren stambomen op internet over deze familie waar heel veel fouten inzitten!
Mvg.
Norah zei op 31 augustus 2021 om 23:45
Bij de doop van Joannes in 1721 te Duizel heette zijn vader Everardus Henderickx.
In de marge stond Princen bij geschreven, hier hebben we wat aan...
Jeanne1 zei op 31 augustus 2021 om 21:47
Joannes Prinssen en Maria Nicolaus Peeters lieten in de jaren 1760 t/m 1770 vijf kinderen dopen in Hoogeloon.
Min of meer in dezelfde periode werden in Duizel een stel kinderen van een andere Joannes Prinssen en Maria Wouters Janssen gedoopt.

De Joannes in Hoogeloon was de zoon van Evert.
Jeanne1 zei op 31 augustus 2021 om 21:25
Ik twijfel ook aan het tweede huwelijk van Joannes Everts Prinsen.

Trouwen 3-7-1758 Hoogeloon: Joannes Prinssen (uit Duizel) x Maria Wouter Janssen. Deze Joannes hoeft dus geen vader met de naam Evert te hebben.

Ontlastbrief Eersel 16-2-1761 voor Johannes Evert Prinsen en zijn drie kinderen Gilliam. Nicolaas en Jan Hendrik voor hun vertrek naar Hapert. In deze akte wordt ook Maria Claes Peters genoemd. Je kunt in de index niet zien of ze nog in leven was. Ze heette waarschijnlijk Maria Claes Peters en niet Maria Peters Claassen.

Op 4-5-1756 overleed in Hoogeloon een Maria Petrus Claes, maar dat was een kind.
Jeanne1 zei op 31 augustus 2021 om 20:40
Dat klopt, Norah.

In de doopakte van Dionisius Gabriel Prinsen van 18-3-1748 worden als ouders genoemd: Everardus Prinsen en Maria Catharina Bijnen. een van de getuigen is Everardus Prinsen.
Ik denk dat er een fout is gemaakt. De vader zal Johannes Everardus zijn geweest.
Norah zei op 31 augustus 2021 om 20:29
Fout van mijn kant; Joannes Everts was met Maria Catharina Bijnen getrouwd, dus niet zijn vader.
Vroeger kwamen heel veel 2e en 3e huwelijken voor.
Norah zei op 31 augustus 2021 om 20:16
Everardus Prinsen zou volgens de berichten in 1691 in Mierlo geboren zijn. Hier ben ik niet zeker van.
Mvg.
Norah zei op 31 augustus 2021 om 20:05
Joannes * 09-10-1721 Duizel.
Ouders Everardus Prinsen x Dimpna Bluijssens.

Everardus trouwt drie maal, hierna met Anna Maria Webos, vervolgens met Maria Catharina Bijnen. Hij wordt begraven te Duizel 11-05-1771.

Joannes Everts Prinssen x Maria Peters(sen) Claessen.
Tweede maal met Maria Wauter Janssen op 03-07-1758 Duizel.
Jeanne1 zei op 31 augustus 2021 om 18:38
Zitten we nu niet vroeger in de geschiedenis?

Johannes Prinse x 25-12-1747 (of 25-12-1746) Maria Catrina Bijnen.
Maria Catrina overlijdt 9-6- 1755.

Johannes Evert Prinsen x 3-9-1755 Eersel: Maria Clasen.
Dit echtpaar krijgt op 30-4-1757 in Duizel een zoon Nicolaas, die vermoedelijk werd vernoemd naar de opa van moederskant.

Johannes Everardus lijkt me dus niet de zoon van Nicolaas, maar de vader.
Peter Prinsen zei op 31 augustus 2021 om 18:10
Ik zit vast bij een kind van Nicolaas/Nicolaus/Nieclaas(?) Prinsen en Lucia/Luzia Merkelbach/Merckelbagh. Zijn naam zou moeten zijn Johannes(Evert/Everardus??) Prinsen geb.in Duizel 1690(?), getrouwd met Maria Claessen, eerder getrouwd geweest met Maria Catrina Bijnen. Rond 1690/1700 verschijnen er in documenten verschillende "Johanessen"/Joanessen" Prinsen. hier raak ik dus het spoor bijster.
Norah zei op 31 augustus 2021 om 17:29
Huwelijk Princen x Merckelbach. Eersel !, 15-05-1785.
Bruidegom woonde ten tijde van het huwelijk in de Abdij van Postel.
Norah zei op 31 augustus 2021 om 17:03
Het klopt met de doop van Lucia in 1750, haar nicht heeft slechts geleefd van 1756-1758.
Norah zei op 31 augustus 2021 om 16:55
Net alles nagekeken, kleine aanvulling:

Nicolaas Princen is overleden 13-01-1834 Eersel.
Lucia Merckelbach werd gedoopt 11-09-1750 Eersel. Ze had ook een jongere nicht, hier twijfel ik nu over(zelfde naam).
Waar wilt het niet vlotten met de stamboom?
Mvg.
Peter Prinsen zei op 31 augustus 2021 om 16:45
Tot nu toe dank voor alle hulp, die jullie mij geboden hebben. Ik ga verder zoeken.
Yolande zei op 31 augustus 2021 om 14:08
Nieclaas Prinsen geb. Duizel trouwde Postel 15 mei 1785 woonende Postel met Lucia Merkelbagh
Norah zei op 31 augustus 2021 om 12:49
Uit het huwelijk met P. Maas 8 kinderen in Eersel geboren.
www.wiewaswie.nl
Norah zei op 31 augustus 2021 om 12:41
Ik kom slechts aan één kind:

Arnoldus * 14-06-1786 Eersel, overlijdt 29-12-1863 Eersel, gehuwd met Petronella Maas.
Mvg.