Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Reacties (17)

Richard Binkhuysen zei op 3 april 2021 om 17:53
Correctie pagina 7
Luc Helsen zei op 6 juli 2019 om 10:07
Betreffende de crash van Jolly Roger - 42-5886(17.8.1943: via de Amerikaanse Luchtmacht heb ik de info gekregen dat het 'target' voor deze vlucht een bombardement op Regensburg was, op 29.7.1943 bombardeerde dit toestel Warnemunde, op 15.8.1943 bombardeerde dit toestel Vitryen-Artois, telkens was Bruno Gallerani aan boord.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 5 juli 2019 om 20:30
Prachtige aanvulling, Luc, dank daarvoor! Heel bijzonder dat uw vader daar zo'n rol in heeft gespeeld. En die codezin spreekt ook na al die jaren zeer tot de verbeelding, dat daar zo'n geschiedenis achter schuilgaat.
Luc Helsen zei op 5 juli 2019 om 14:59
Betreffende de crash van Jolly Roger - 42-5886(17.8.1943): 1 bemanningslid, Bruno Gallerani kon via een ontsnappingslijn in België voor 'downed airmen' terug in Engeland geraken.
Het was o.a. mijn vader , lid van de weerstand, die Bruno hebben begeleid op zijn ontsnappingsroute via de Pyreneeën en vandaar naar Gibraltar. Op 17.9.1943 werd via de BBC de codezin 'Napoleon is in Waterloo' uitgezonden, wat betekende dat Bruno Gallerani terug in Engeland was.
Richard Binkhuysen zei op 31 januari 2019 om 17:49
Beste Mariët,Ik had maar een paar uur om een ooggetuige op te sporen.Gelukkig lukte het binnen een uur.
Hier nog wat meer bevindingen omtrent de B17 die ik o.a. naar de familie v/d bemanning heb gestuurd.
Vandaar dat het in het engels is.

Schweinfurt/Regensburg raid Aug.17 1944 German Report :
Woendrecht:
II/ J.G.1
1./J.G. 26 (Hptm. Karl Borris) recent reinforcement (Fockewulf)
Oberst Grabmann (Commander of the local Jafue)
4 Bf 109 Staffeln , III.Gruppe (Schiphol Amsterdam) (Probably Oberstleutnant Priller) + Stabschwarm + 8 th Staffel

II/J.G.1:
Drew of entire P47 Group

I./J.G.26:
Up sun and slightly above B17 formation swept left turn head-on attack through the B17 formation.
Traversed.Second combat wing(401) in strung-out formation,then hit the trailing wing(402).
Borris own target,last B17 in the middle formation,burst into flames,sheered from the formation and dove to earth.
First loss of the day for either side.
(B17 42-30389) “Dear Mom” BS.331,BG.94,401CW
10km E of Diest Crashed at Lummen

Several B17’s began to smoke from damaged engines.

No attempt to reform. Chasing stragglers.

(According to map attack took place near Geel (Belgium)

Als jullie interesse hebben in de situatie schetsen omtrent het luchtgevecht etc moet je maar even een email sturen.Vriendelijke groet Richard.
Richard Binkhuysen zei op 12 maart 2014 om 03:28
Lucas maakte oa munitie ,maar ook electronische apparatuur voor het Britse Leger tijdens de Tweede Wereld Oorlog.
Het kan zijn dat het van apparatuur uit een rupsvoertuig is geweest of v/e mobiele radio
http://onesixthnet.yuku.com/topic/18932
Richard zei op 12 maart 2014 om 03:00
Hallo,

vwb betreft de MG141,de tracks en het plaatje.
Het hangt af van het exacte gebied waar je het hebt gevonden.
Kun je enigzins een gebied geven.
Ik heb nogal korte flarden info waar en wanneer is gevochten en door welke eenheden,maar de aanduidingen daarvan zijn sumier omdat de duitsers vaak kleine samengestelde ad hoc eenheden gebruikten.
Voor de Canadezen is het wat makkelijker.
Geef dus bv aan Oostelijk of Zuidelijk van Staartse Duinen ,
Ten Zuiden van Wasven of Zuid-Oostelijk van Volksabdij
Marilou Nillesen, namens BHIC bhic zei op 24 februari 2014 om 12:04
@Anoniem: Dank voor je reactie maar een dergelijke vraag wordt waarschijnlijk eerder beantwoord op een <a href="https://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=58&amp;t=34891" target="_blank">forum zoals deze.</a>

Veel succes!
anoniem zei op 19 februari 2014 om 17:06
hallo,

ik heb gezocht in het gebied dicht bij ossendrecht met mijn metaaldetector ik vond hier een stuk loop van een mg151, deze kanonnen werden vooral gebruikt door de luchtwaffe. ook vond ik stuuken rupsband een rode knop een een plaatje met de tekst lucas uk patented, er lag nog meer maar heb het verder niet opgegraven ivm de tijdsduur van het zoeken. Zou dit stuk afkomstig kunnen zijn van de bommenwerper?of zou dit van afweergescht kunnen zijn? heeft iemand een naam van de bommen werper evt?

mvg,
Mariƫt Bruggeman, namens BHIC bhic zei op 20 januari 2014 om 10:15
Beste Richard,
bedankt voor je uitgebreide update over het vinden van de crashsite. En wat leuk dat je dat samen met een ooggetuige mocht doen.
Met vriendelijke groeten,
Richard Binkhuysen zei op 17 januari 2014 om 18:22
B17F-30VE &quot;Jolly Roger&quot; 548B.S./385B.G. heavy
Vliegtuig is beter bekend als een Vliegend Fort

Aug 17 1943 11.30u

Loc: Hoek ,Nieuw Hinkelenoordweg / A4 Zoomweg Zuid

Vliegroute v/a Maareberg ,Calven

In oktober 2006 ben ik in contact gekomen met iemand uit Belgie.
Hij was als kind ooggetuige dat er vanuit het aangeschoten vliegtuig bemanningsleden uit sprongen.
Sindsdien doet hij hier onderzoek naar en naar een vermist bemanningslid zijn we nog steeds op zoek.
De afgelopen jaren heb ik hem van allerlei info voorzien.
De exacte crash-site wist eigenlijk niemand,maar tot die tijd vermoedden we dat het bij Hinkelenoorddijk 11 was.
Het problemen lagen vooral erin dat er in het gebied een nieuwe rijksweg aangelegd is,waaardoor er veel in de omgeving veranderd is.
Verder is er op de locatie hevig gevochten tijdens de bevrijding.
En het toenmalig opgemaakte rare Marchausse rapport.
Daarin word melding gemaakt v/e Belgisch bemanningslid,war bij de crash site gevonden is,wat erg vreemd is.
Mischien was hij een onderduiker of moest hij ergens gedropt worden.
We weten het nog niet.
In oktober 2011 zijn er speciaal v/u de V.S. 2 onderzoekers gekomen.
een daarvan was van JPAC(Joint Prisoners of war,Missing In Action, Accounting Command)
Ik heb toen nog een ooggetuige op kunnen sporen (Dhr F.Maegdenberg)die bereid was op locatie tekst en uitleg te geven.
A/d hand van zijn verklaring zijn we op zoek gegaan of er nog sporen te vinden waren.
Met toestemming zijn we toen in de velden rondom het aangewezen gebied gaan zoeken.
In eerste instantie werd er niets gevonden,totdat ik een klein stukje kunstof vond.
Omdat ikzelf in de kunstofindustrie werk en met jaren 40 plastic bekend ben kon ik toen met zekerheid zeggen ,dat we de exacte site hadden gevonden.
Nadat ik kleine stukjes aluminium vond zijn we markers gaan gebruiken ,zodat we de complete crashsite in beeld konden krijgen.
Ongeveer 1/4 v/d crashsite kregen we in beeld.
Over de rest zijn wegen en een sloot aangelegd.
Er is later nog een tweede bezoek geweest door een andere groep,waar ik helaas niet bij kon zijn.
Daar heeft echter weinig meer resultaat gegeven.

De nabestaanden v/d vermiste J.Schreppel hebben ons echter wel bedankt en zijn blij dat de defintieve crashsite nu eindelijk gevonden is.


Vwb de heren A.Verbraak en Mr.C.Hagenaars

12 mei 1940 18.00u
Bij Duitse aanval op Bathstelling werden 3 Heinkel 111H-6 van 3/KGr 126 (9.Flieger Division) neergehaald door
Franse Morane’s 406 van CC III/3

1 He-111 H6 Zandweg bij Calven

1 He-111 Doelstraat te Hoogerheide

1 He-111 de Duintjes,Korteven




c.hagenaars zei op 27 april 2013 om 17:24
Het vliegtuig was een Duitse bommenwerper en is bij het Pannenhuis neergeschoten de bemanning is hierbij gesneuveld
c.hagenaars zei op 27 april 2013 om 17:20
Wat ik mij herinner is dat er bij het Pannenhuis een Duitse bommenwerper is neergehaald door een Franse jager waarbij de bemaning is gesneuveld.
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 19 november 2012 om 14:53
@Adri Verbraak: het zou heel goed kunnen dat die berging met deze crash te maken heeft gehad, maar eerlijk gezegd vermoed ik dat het wel om een andere crash is gegaan. In en rond Woensdrecht zijn volgens het Verliesregister 1939-1945 zo'n dertig toestellen neergekomen, voor ons reden om daar een apart verhaal aan te gaan wijden. De lokatie die u noemt lijkt (maar dat blijft gokken bij gebrek aan exacte coördinaten) iets te ver de polder in te liggen. Maar hartelijk dank in ieder geval voor uw herinnering: dat geeft vast weer een spoor voor verdere onderzoekingen.
Met vriendeljke groet,
Adri Verbraak zei op 18 november 2012 om 18:20
Ik herinner me uit mijn jeugd een vliegtuigberging ten westen van het buurtschap calfven in de polder vlak bij een toenmalige zandafgraving genaamd de bunt.
geschatte periode tussen 1962 en 1966.
Herinner mij dat er veel aluminium etc uit de klei werd geborgen. Heeft het iets met het beschreven vliegtuig te maken of betreft het hier een andere ongetwijfeld ergens gedocumenteerd vliegtuigongeluk uit wo2?