Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Reacties (6)

Adri Burghout zei op 7 juni 2023 om 21:18
Momenteel ben ik bezig met de voorbereiding van een fietsroute langs 11 WOII crashlocaties in Altena en Biesbosch. De crashlocatie van de Britse B-25 HD390 VO-U van 92 squadron wordt opgenomen in deze route. De bommenwerper zou deelnemen aan een aanval op Rees vanaf Melsbroek in België. Wat me opvalt is de merkwaardige haakse route van Melsbroek over de Bergsche Maas alvorens het toestel naar Rees zou moeten vliegen. Dat is een behoorlijke omweg. Wat kan de oorzaak zijn geweest? Het weer? Het was dichtbewolkt. Geen zon op de bewuste dag. Of een misnavigatie? Of nog een andere reden? Is er iemand die hier het antwoord op weet?
Ronny zei op 12 juni 2022 om 21:07
David Hendry Fenner was een voetballer in de jaren 30/40 in Schotland. Hij heeft gespeeld voor Airdrieonians, Stenhousemuir en 6 wedstrijden voor Manchester Unit.
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 30 januari 2017 om 14:35
Geachte heer Prins,
Het doet mij veel genoegen te horen dat onze verhalen hier ook nog steeds iets kunnen betekenen voor de mensen die er zelf nauw betrokken bij zijn (geweest). Fijn dat u dat ook weer met ons hebt willen delen!
Vriendelijke groet
Harald E.L. Prins zei op 27 januari 2017 om 15:13
Geachte Heer Wols
Betreffende de vliegramp van 25 februari 1945, waarin de "strafer-bomber" in de Bergse Maas terecht kwam en minimaal de helft van de RA.F. bemanning is omgekomen, het volgende. Eergisteren had ik lunch hier in Maine, en mijn tafeldame vertelde me dat haar moeder, als jonge vrouw tijdens de oorlog stapel verliefd was op een jonge Britse vliegenier die in Moncton, Canada, andere jonge mannen aan het trainen. Ze waren elkaar tegengekomen op de trein naar Boston. Toen hij terugging naar Engeland volgde ze op een avontuurlijke reis, via Halifax naar Wales, en toen ze hem eindelijk weer vond zijn ze getrouwd. Een paar maanden later kreeg ze het bericht dat hij was neergestort ergens in Nederland. Na de oorlog vond ze uit dat hij bij Nijmegen was begraven. Tegen die tijd was terug in de V.S., hertrouwde en werd moeder. Een paar jaar gelden is ze zelf ook overleden maar heeft nooit geweten waar het avontuurlijke leven van haar dappere geliefde, de 27-jarige luitenant Laurence Trapp, tot een einde kwam--in de Bergse Maas bij Drongelen. De reden dat haar dochter het nu weet is dankzij uw verslag. Ik gaf haar gisteravond het bericht and ze is "immensely grateful." En voor mij, als zoon van een verzetsstrijder in de Veluwe, die o.a. betrokken was in de pilotenhulp over de rivieren Rijn, was het een vooorrecht om haar dit oude nieuws te kunnen vertellen.
Met dank en vriendelijke groeten van de andere kant van de oceaan...
Harald E.L. 1Prins
prins@ksu.edu
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 13 maart 2013 om 10:14
@Kees van Everdingen: hartelijk dank voor die reactie. Daarmee zijn al flink wat vragen aan het eind van het stuk beantwoord!
Kees van Everdingen zei op 7 maart 2013 om 12:10
Mijn moeder, M.G. van Everdingen-van Nouhuijs, heeft in 1944 over het neerstorten van de Mosquito in Heesbeen in een brief aan mijn oma het volgende geschreven:
‘In de nacht van Donderdag op Vrijdag is er hier dichtbij, vlak naast de Steeg, een Engelsch vliegtuig gevallen. We hoorden ± 12 uur een vreemd geronk en kort daarop een harde klap. We signaleerden direct daarop brand aan de westkant van het huis. Het is een groot geluk dat het zoo midden in het land, gelukkig niet in de boomgaard, terecht is gekomen. Een vlieger is er bij omgekomen.
Toen we om 2 uur net weer sliepen werd er hard gebeld, dit waren Duitschers die kwamen vragen of er Engelsche piloten in huis waren. Op het ontkennend antwoord verdwenen ze weer. Het viel mee dat ze het heele huis niet nazochten. Het vliegtuig zit diep in de grond.’
Wij woonden toen in de boerderij ’t Hamelland (Grotestraat 34), het vliegtuig is neergekomen op het Nonnengezet, gelegen tussen het oude schoolhuis en de Bergsche Maas. Het vliegtuig is neergeschoten door luchtafweergeschut; de navigator Tom Harris kon op tijd het vliegtuig per parachute verlaten, Bob Brigden (leeftijd 21 jaar) had minder geluk; door de geringe hoogte van het toestel op het moment dat hij sprong, kon hij geen gebruik maken van de parachute. Hij werd in de buurt van de Heusdense brug dood aangetroffen.
<a href="http://www.basher82.nl/Data/eethen/brigden.htm" target="_blank">Op deze website</a> staat informatie over Flying Officer Robert Oliver Brigden.
In 1946 en in 1953 bezochten de weduwe en de zuster van Bob Brigden Heesbeen. Het graf in Heesbeen is jarenlang verzorgd door Zus van Pauw van Aaie (Zus Colijn).