Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Reacties (13)

Pieter van Alphen zei op 22 mei 2022 om 21:47
Graag zou ik in contact komen met Bas Zijlmans, Joop Thüring of anderen die meer kunnen vertellen over de op 19 Augustus 1943 neergestorte B17 bommenwerper in de Karthuizerpolder. Familie van de overleden bommenrichter aan boord lt Solveson komt naar Nederland om de crashsite te bezoeken. Iedere informatie over deze gebeurtenis is van harte welkom. Wie kan mij en de familie Solveson helpen? Wellicht zijn er ook gemeente archieven die zaken beschrijven. De familie Solveson wil heel graag weten hoe de bemanning hun laatste uren heeft doorgebracht en wat er direct na de crash met deze bemanning is gebeurd. Nogmaals, alle informatie is van harte welkom. Ik probeer voor de familie zoveel mogelijk info te verzamelen. Misschien is de exacte crashsite te bezoeken ? Ik ben telefonisch te bereiken of via e-mail of deze site [telefoon en mail bij redactie BHIC bekend]. Alvast hartelijk dank. De familie Solveson bezoekt Nederland op 5 Juni a.s.
Pieter
Joop Thuring zei op 8 mei 2020 om 13:37
Op grond van deze gedegen uitleg - heeft kwaliteit van 'oral history' standaard - neem ik dit graag aan. Nog een toevoeging: vanuit de Koningsstraat hadden de bewoners destijds ongehinderd uitzicht op de Karthuizerpolder en daar was het grootste deel van die viermotorige bommenwerper neer gekletterd. Daarnaast het was augustus maand = grote vakantie en dus ideaal voor de jongelui om de crash-plaats te bezoeken en te verleiden tot souvenirjagers. Ikzelf heb ook enkele relevante objecten in mijn handen gehad en waarvan één = helm met naam erin geschreven, vele decennia later naar de getraceerde rechtmatige eigenaar in de USA kon worden opgestuurd. Soepele Duitse bewakers bij het wrak lieten dit toe heb ik begrepen.
Bas Zijlmans
Bas Zijlmans zei op 29 april 2020 om 08:29
Op de vraag van Joop Thuring, hoe ik kan bewijzen dat het door mij gepresenteerde identificatieplaatje inderdaad van de bewuste bommenwerper afkomstig is, ga ik het volgende vertellen. Op die bewuste avond in augustus 1943 speelde ik (acht jaar oud) met mijn vriendjes buiten en werd ongewild getuige van de ramp die zich op ongeveer 600 meter van ons vandaan voltrok. Veel later ving ik allerlei verhalen op van wat en waar, was neergestort. Zo bleek één van de vliegtuigmotoren in Geertruidenberg terechtgekomen te zijn aan de noordelijke oever van de rivier de Donge, het zogenaamde Noordergat, in de bocht achter de tegelfabriek en de Spoorhaven. Om nog preciezer te zijn: tegenover de haveningang van Raamsdonksveer.

Jan Verbunt uit de Koningsstraat te Raamsdonksveer heeft kort na de crash zelf het identificatieplaatje van het wrakstuk afgehaald, en jarenlang bewaard. Later heeft hij mij het plaatje, als waardering voor mijn oorlogsonderzoeken, cadeau gedaan. Ik bewaar het nu in een klein vitrinekastje met nog wat andere snuisterijen. Ik wil verder nog verwijzen naar mijn uitgave Lokale oorlogsfragmenten II 1940-1945. De bevrijding van Raamsdonk en Raamsdonksveer, Geertruidenberg 1997 (pp. 19 t/m 21, met drie afbeeldingen van de crash).

Wat de jachtpiloot Vokes bij Keizersveer betreft: het huis staat er nog steeds. Vokes werd hier in opdracht van Duitsers door de bewoners naast de schuur begraven.

Joop, ben jij familie van Jack Thuring uit Raamsdonksveer? Die heb ik nog goed gekend, ik zou nog eens met hem gaan vliegen!

Bas Zijlmans
Geertruidenberg 28 april 2020

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 7 april 2020 om 15:52
Hoi Bas, ik begin maar meteen met excuses want we kunnen je mailtje hier niet traceren? Hopelijk heb je het zelf nog bij verzonden items staan? Zou je het nogmaals willen sturen naar info@bhic.nl tav Marilou?

Dan zet ik het hier uiteraard meteen bij. Sorry voor het extra werk!
Bas Zijlmans zei op 6 april 2020 om 12:29
Ik heb dat uitgebreid bericht gemaild!
Groetjes,
Bas
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 6 april 2020 om 12:24
Bedankt voor je aanvulling Joop, en ook voor je berichtje Bas. Heb je dat antwoord ook hier achtergelaten, Bas? Want ik heb net nog even alle spamfilters gecheckt maar niets aangetroffen. Of misschien heb je het gemaild, dan ga ik bij mijn collega's informeren.
Joop Thuring zei op 5 april 2020 om 11:37
O.K. , wacht ik rustig dat uitgebreid antwoord van Bas af. Intussen heb ik een meer directere bron betreffende basale militaire achtergronden van zo'n crash bezocht. Ik adviseer de lezer het digitale web op te gaan en type in: SGLO Verliesregister, klik aan: SGLO crash database, klik aan continue. Type bij de locatie T/R nummer in;
a) als u over die B-17 van 19-08-43 iets naders wil weten: T2816
b) als u over die Typhoon van 24-09-44 iets naders wil weten: T4334
Bas Zijlmans zei op 3 april 2020 om 10:51
Ik heb onlangs een uitgebreid antwoord op bovenstaande vragen gegeven maar zie er hier niets van terug. Corona-virus? Of tussen wal en schip geraakt?
Bas Zijlmans
Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 13 december 2017 om 11:48
Bedankt voor de verwijzing naar het boek, Joop! We kunnen denk ik het beste even de reactie van Bas zelf afwachten. Wellicht kan hij (of iemand anders) je ook helpen met de laatst gestelde vraag...
Joop Thuring zei op 12 december 2017 om 21:46
Als inwoner van Raamsdonksveer was ik ooggetuige van dat neerstorten van die B-17. De achtergronden over de missie waaraan deze USAAF B-17 deelnam kunt u lezen in het boek: 'Mission 85, A milk run that turned sour', van Ivo M. de Jong. Een uitgave van het NBM in Groesbeek (1998). Overigens, hoe bewijst de door mij gerespecteerde Bas Zijlmans dat dit plaatje afkomstig is van dit toestel?
De Typhoon is door het duitse luchtafweergeschut (FLAK) bij Keizersveer geraakt en neergestort. De genoemde piloot is daarbij gesneuveld. Waar ligt precies dat genoemde woonhuis?
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 13 december 2016 om 10:53
Met hartelijke dank voor de foto, Bas. Hij staat erbij.
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 28 juli 2016 om 16:36
Oh dat is interessant. Zou het BHIC misschien een foto van dit identiteitsplaatje bij het verhaal mogen plaatsen? U kunt die digitale foto toesturen via info@bhic.nl
Bas Zijlmans zei op 28 juli 2016 om 15:13
Ik ben in het bezit van een van de identiteitsplaatjes van dit toestel: Bell Aircraft. Buffalo, NY, USA, B 17 F Douglas (1-16-43)