Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Reacties (16)

Robert Tetteroo zei op 28 april 2023 om 13:02
Beste Frans, ik zou graag een exemplaar bestellen, kunt u mij mailen op tett@me.com dan kunnen we eea aan gegevens uitwisselen.
Frans Lucas zei op 27 april 2023 om 20:54
Beste Robert,
Dank voor uw belangstelling. Ik heb nog wel een exemplaar. Kosten zijn € 10,- exclusief verzendkosten.
Vriendelijke groet,
Frans Lucas.
Robert Tetteroo zei op 27 april 2023 om 13:50
Goedendag,

Geachte heer Lucas, beste Frans,
Ik ben op zoek naar het boek De Nacht Wacht en begrijp dat dit eventueel via u te bestellen is,
Graag wilde ik weten of het boek nog voorradig is en indien zo, wat de kosten zijn.

Met vriendelijke groet,
Robert
Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 6 april 2023 om 11:51
Bedankt voor je reactie, Frans! We hebben van Nico inmiddels gehoord dat we zijn e-mailadres aan jou door mogen sturen. Dat gaan we uiteraard meteen doen. Veel succes met je onderzoek!
Frans Lucas zei op 5 april 2023 om 21:18
Geachte heer Neitman, Beste Nico,
Graag kom ik met u in contact om kennis te nemen van uw bevindingen van het NARA. Zoals u kunt zien in bovenstaande opmerkingen ben ik zeer geïnteresseerd in deze missie.
Ik hoor graag van u.
Vriendelijke groet,
Frans Lucas
Nico Heitman zei op 5 april 2023 om 13:46
LS

opmerkelijk genoeg bevindt zich om Microfilmroll van het NARA (Washington) T175-roll 673, pagina 627, een melding over dit neergestorte vliegtuig. Een eenheid uit Den Bosch , alsmede SD en Feldgendarmerie kreeg om 00.40 uur bevel naar de omgeving van HEdel te gaan. Uiteindelijk 5 man gevangengenomen, 4 militairen 1 Nederlands civiel persoon. Vliegtuig vervoerde springmiddelen, Machinepistolen, pistolen en 3 radiotoestellen
Frans Lucas zei op 4 augustus 2015 om 11:36
Beste Rien,
Ik zie dat de gegevens in jouw verhaal nog niet in zijn geheel zijn aangepast. Als de reden daarvan is dat jij andere bronnen hebt die mijn gegevens tegenspreken, dan ben ik daar zeer benieuwd naar.
Hanneke van der Eerden
Hanneke van der Eerden bhic zei op 4 april 2015 om 13:58
Beste Frans, bedankt voor je documenten. Rien is momenteel afwezig op het BHIC, vandaar dat de verwerking nog niet aangepast is. Graag nog even geduld.
Frans Lucas zei op 2 april 2015 om 16:44
Beste Rien,
Heb je de documenten ontvangen? Ik zie dat het verhaal nog niet is aangepast. Mocht je de documenten die het verhaal compleet maken niet hebben ontvangen, laat maar weten dan stuur ik ze nog een keer door.
Vriendelijke groet
Frans Lucas.
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 5 februari 2015 om 08:29
Dag Frans,
Dat doe ik natuurlijk met alle plezier. Ik heb daarbij inderdaad wel interesse in die documenten, dus als je me die zou willen toesturen (via info@bhic.nl, tav van mij, dan komt het wel terecht), heel graag. Vriendelijke groet
Frans Lucas zei op 22 januari 2015 om 15:26
Voor Rien Wols,
Geachte Rien, Is het mogelijk om uw verhaal aan te passen met de aanvullingen en correcties die bovenstaand gegeven zijn? Ik voorzie u graag van de documenten waarmee een en ander geverifieerd kan worden.
Vriendelijke groet
Frans Lucas zei op 2 januari 2015 om 16:49
Geachte Jelle en Wim,
Omdat ik in Engelen woon, heb ik de crash van de Halifax bestudeerd en er zelfs een boek over geschreven (De nacht wacht, 2004), samen met de radio-operator Graham Dugdale waar ik mee gecorrespondeerd heb. Ik ben benieuwd naar de bron van het verhaal dat de geheim agenten met een parachute het toestel zouden hebben verlaten. Volgens Graham Dugdale heeft de piloot wel het bevel gegeven om het toestel te verlaten, maar ze zaten zo dicht bij de grond dat springen geen optie was. Ik ben dus benieuwd waar het verhaal vandaan komt dat er wel gesprongen is met een parachute.
Ook is mij niet bekend waar het verschil zit in de datum van overlijden van Slade en Dean. In een proces-verbaal van de toenmalige veldwachter en een verslag van de burgemeester Willemse, staat dat er twee slachtoffers waren. De burgemeester heeft de identificatieplaatjes in zijn hand gehad en heeft twee dode lichamen bij het vliegtuig zien liggen. Op de grafsteen staan ook twee verschillende data. Navraag bij de graven dienst en Rode Kruis hebben mij niets opgeleverd vanwege de privacy: Ik ben geen familie en heb geen schriftelijke toestemming om navraag te doen namens de familie. Maar mogelijk weet u bronnen aan te boren die een en ander kunnen bevestigen.
Ben erg benieuwd naar uw bevindingen.
Jelle Reitsma zei op 20 april 2014 om 21:11
Geachte heer van den Boom,
Een prima verslag uit het gezichtspunt van 161 Sq.
Wat Gerrit Kroon betreft volgt hieronder een stukje tekst dat bij de herdenking in de Grote Kerk in Apeldoorn op 4 mei 2014 zal worden voorgedragen:
Gerrit Kroon komt begin juli via Portugal in Engeland aan. In de rang van sergeant volgt hij in Londen een opleiding tot marconist bij het Bureau Bijzondere Opdrachten. Ook leert hij parachutespringen. Al deze zware training is nodig om als geheim agent in bezet gebied te kunnen worden ingezet.

Dat gebeurt inderdaad in de nacht van 28 op 29 augustus 1944. Samen met twee andere Nederlandse geheime agenten stijgt hij op in een Halifax bommenwerper die koers zet naar Zuid-Nederland. Ten noorden van ‘s Hertogenbosch wordt het vliegtuig geraakt door de Duitse luchtafweer, vliegt in brand, valt in stukken uiteen die in de buurt van Hedel terechtkomen. Eén bemanningslid wordt dodelijk getroffen, een ander gewond (overlijdt later) maar de rest van de bemanning, Gerrit en zijn kameraden kunnen het brandende wrak nog net op tijd verlaten en komen met hun parachutes aan de grond. Gerrit raakt bij de landing ernstig gewond. Hij breekt beide benen en wordt door de Duitsers gearresteerd.

Na te zijn verhoord wordt hij opgesloten in kamp Vught. In september 1944 wordt hij overgebracht naar het con¬centratiekamp Neuengamme en moet in de maanden februari en maart 1945 dwangarbeid verrichten op een scheepswerf in Hamburg. Daarna volgt transport naar het concentratiekamp Sandbostel ten oosten van Bremen. Enkele dagen na de bevrijding door de Engelsen overlijdt hij op 2 mei 1945, aan longontsteking en uitputting. Hij is dan 35 jaar oud. Pas op 3 augustus krijgen zijn ouders bericht van zijn dood.
Bovenstaande gegevens worden gestaafd door documenten afkomstig van familieleden van Gerrit Kroon.
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 6 december 2012 om 10:18
Hartelijk dank Wim, voor deze aanvulling. Ik heb het verhaal er flink mee kunnen uitbreiden. Ik vind het een intrigerend verhaal geworden, vooral omdat het nog niet helemaal duidelijk is, wat er precies met die Gerrit Kroon is gebeurd.
Vriendelijke groet,
Wim van den Boom zei op 5 december 2012 om 16:14
Goedemiddag
Deze tekst is afkomstig een Duitse Website
lostaircraft.com deze site geeft ook informatie over Amerikaanse en Duitse vlietuigen.

vele groeten Wim
Wim van den Boom zei op 5 december 2012 om 16:06
Serial Range LL325 - LL367. 43 Halifax Mk.V. Part of a batch of 480 HP Halifax Mk.V/111. LK890-LK932; LK945- LK976; LK988-LK999; LL112-LL153; LL167-LL198; LL213-LL258; LL270- LL312; LL325-Ll367; LL380-LL423; LL437-LL469; LL481-LL521; LL534- LL542 Mk.V; LL543-LL559; LL573-LL615 Mk.111. Delivered by Rootes Securities (Speke) between 21Mar44 and 16Apr44. This was the last Halifax V reported missing from No.161 Sqdn and probably the last Halifax of its type to be lost on a Bomber Command duty. Part of a late production run of Mk.Vs built by Rootes Securities. LL388 was initially assigned to No.161 Sqdn and later transferred to No.138 Sqdn before being taken back on charge by No.161 Sqdn. Most of the aircraft from this production run were allocated to either Airborne Support Squadrons, or Conversion Units. Airborne 2156 28Aug44 from Tempsford on OPERATION HENDRICK 1.Six containers and three packages were intended for this operation and three agents and one package were intended for OPERATION STALKING. Struck by 20mm shells, fragments of which killed one of the agents and badly injured the Navigator W/O Slade. Crashed at Hedel apx 4 km N of S-Hertogenbosch. F/L Green was wounded and taken PoW with four other crew members. W/O Slade died of his wounds 30Aug44 and is buried at Engelen just S of Hedel. F/O Dean, the Bomb Aimer, was the other crew member killed. The three Dutch agents on board were J.M.Van der Meer (Stalking), K.Buitendijk (Fishing) and G.Kroon (Skating). The latter was the agent killed by the shell-fire on board but the other two managed to evade. It was the loss of a very experienced crew. F/L P.Green PoW Sgt N.Huntley Inj W/O N.F.Slade Inj see above. A.K.M.Dean KIA W/O G.Dugdale PoW F/O C.Carter PoW Sgt N.Hayward PoW Agent K.Buitendijk Evd Agent J.M.Van der Meer Evd Agent G.Kroon KIA F/O C.Carter was interned in Camp L1. PoW No.5453 with F/L P.Green, PoW No.5971. W/O G.Dugdale in Camp L7, PoW No.774 with Sgt N.Hayward, PoW No.780. Sgt N.Huntley was confined in Hospital due injuries. No PoW No. "