Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Reacties (12)

Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 1 oktober 2014 om 14:27
Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie, Joop. Met zoveel mooie informatie en foto's is het bijna jammer om dit stuk uit het verhaal weg te halen. En eigenlijk is het ook niet echt ver over de provinciegrens ;-)
joop Hendrix zei op 30 september 2014 om 16:14
Dit hebben we uitgevonden, sorry niet Oirlo maar Merselo voor het vliegtuig en Colett landde in het Venrays broek. Dus hij kan hier verwijderd worden.

Op dinsdag 13 februari zond het Nieuw-Zeelandse 485 Squadron van de 135 Wing vanaf het Belgische vliegveld B.65 Maldegem, zes Spitfires uit voor een gewapende verkenning (Armed Recce) in de omgeving van het Duitse Wezel. Daar werd door hen een aantal voertuigen uit een militair transport aangevallen en beschadigd. Dit tegen het verlies van een vliegtuig. Dit vliegtuig, de Spitfire IX (PT856), gevlogen door Pilot Officer M.A. (Max) Collett kreeg onderweg motorproblemen waardoor hij gedwongen was het toestel per parachute te verlaten. Collett landde veilig in het Venrayse Broek. Daar werd hij opgevangen door Bitse militairen uit de omgeving. Zijn Spitfire stortte neer bij Merselo op de toen nog onverharde weg tussen Sint-Jankapelletje en Kleindorp.


Pilot Officer (hier nog als Flying Officer) Max Collett voor zijn Spitfire IX.

U.K. National Archives, Air 37/717 2nd TAF Logbook; Franks, N.L.R. RAF Fighter Command losses of the second World War. Deel 3 1944-1945. Earl Shilton, Leicester, 2000: 146, 189; Groeneveld, H. May Day… May Day… May Day! Negentig jaar vliegtuigcrashes rondom Venlo. Venlo, 2012: 204 (geeft 14-02-45 als foutive datum); Shores C. and C. Thomas, 2nd Tactical Air Force, Deel 3, Hersham, Surrey, 2008: 422; Zwanenburg, G.J. En nooit was het stil… Kroniek van een luchtoorlog. Deel 2. ‘s-Gravenhage,1993: 548;
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 30 september 2014 om 14:19
Maar als ik je goed begrijp, moet de crash van Colett hier eigenlijk helemaal weg, omdat die Spitfire in Venray is neergekomen? Waar is Colett zelf neergekomen?
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 30 september 2014 om 14:15
Dag Joop, Hartelijk dank voor de foto's. je ziet, we hebben ze bij het verhaal geplaatst. Weet je wellicht nog van wanneer de kleurenfoto's zijn? Dat artikel in het ED hadden we inderdaad gezien (dankzij Helena). Dit verhaal staat nog niet op de site, omdat het samenhangt met het vliegveld B86 tussen Helmond en Bakel: daar gaan we nog een samenhangend verhaal over publiceren. Dus Litak komt nog terug op deze site. Vriendelijke groet.
joop Hendrix zei op 29 september 2014 om 21:29
23-9-14 E.D.
joop Hemdrix zei op 29 september 2014 om 21:25
Litak klopt ook, 2 weken geleden de crashsite gevonden aan de hand van een getuigeverklaring. Zie artikel in Eindhovens Dagblad 23-11-14

Voor meer crashes in Belgie en Nederland: www.Planehunters.be
Joop Hendrix zei op 29 september 2014 om 21:11
Colett is in Oirlo gecrashed, dit is na intensief speurwerk van onze werkgroep crashes in Venray in WW2 naar voren gekomen ism met Ruud Wildekamp Volkel.

Ik heb de foto's van Colett weken geleden naar jullie opgestuurd.
Ad van Zantvoort zei op 28 september 2014 om 14:11
Ik mis nog de Mustang MkIII van het Poolse 316 (Warszawski) sqdn ,FX925, SZ-U die op 5 Maart 1945 neerkwam tussen Aarle Rixtel en Bakel. Het toestel gevlogen door F/Lt S.J.Litak had een groep lancasters geescorteerd bij een aanval op gelsenkirchen en had een "malfunction" van zijn motor en zodanig dat zijn motor uitviel, olie lekte en zijn toestel moest verlaten. Heb de plaats des onheils in 2005 bezocht met nabestaanden van de piloot en vond daar nog vele onderdelen, en plaatwerk van de Mustang.
Marilou Nillesen, namens BHIC bhic zei op 13 februari 2014 om 21:38
Tjee mooie aanvulling, Joop! Zou je die foto's met ons willen delen? (door ze in te scannen en door te sturen?) Dat zetten we de foto's hierbij.
Joop Hendrix zei op 13 februari 2014 om 18:40
Max Collett heeft het overleefd, zijn spitfire IX kreeg een motor storing en hij is er uit gesprongen. Ik heb foto's van hem gevonden op latere leeftijd.
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 24 juni 2013 om 09:33
Dank voor uw reactie, mevrouw Verstappen. Heeft u enig idee over welk jaar dit gaat?
t..verstappen-v.d.broek zei op 23 juni 2013 om 22:59
in de oorlogsjaren zijn er bij de Fam.v.d.Broek in de Neerstraat te Bakel onderduikers geweest en twee van deze mensen Maris en Dick hebben in die tijd 'n vliegtuig neer zien storten, zijn naar de plek gegaan waar ze de vliegenier hebben zien neerkomen. de vliegenier hebben ze naar 'n verzetsman gebracht die in de kom van Bakel woonde,in 'n huisje schuin tegenover de smid Habraken.Maris leeft nog en woont in Mierlo-Hout en kan zich de hele gang van zaken nog heel goed herinneren