Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Reacties (4)

Rini de Groot. zei op 20 augustus 2012 om 12:36 uur

De Nachtwacht is binnenkort weer te zien in het Rijksmuseum.
In 1939 ivm de oorlog,overgebracht naar de Rijksschuilkelders in de duinen bij Zandvoort, in 1942 werd deze in opgerolde toestand vervoerd naar de Kluis in de Sint Pietersberg van Maasstricht.
Na de oorlog werd het kostbare schilderwerk weer terug naar Amsterdam gebracht, de wegen waren in slechte staat en werd voor het vervoer gekozen via het water oa. de Zuid- Willemsvaart en passeerde toen Veghel.

Mariƫt Bruggeman bhic zei op 5 januari 2012 om 12:28 uur

Beste Sjaan,
In oktober 1819 presenteerde de Inspecteur-Generaal van de Waterstaat, Ir. A. Goudriaan, in de Bossche raadzaal het plan inhoudende: het graven van een kanaal van Maastricht tot 's-Hertogenbosch. Hij mag dus ook gezien worden als de ontwerper van de Zuid-Willemsvaart.
Met vriendelijke groeten,

S.van Elzakker zei op 27 december 2011 om 13:35 uur

Wie was nu de ontwerper van de zuid-Willemsvaart, een mooi verhaal maar dat staat er niet in

Sjaan

Rini de Groot. zei op 2 december 2011 om 01:05 uur

De Zuid Willemsvaart.
Werkzaam bij Constructiebedrijf Munsters in Erp werden we, Heintje van Berlo uit Beek en Donk en ik, op 25 Juli 1955, voor reparatie werkzaamheden aan Brug en Sluis 2, naar Berlicum gestuurd.
Iedere morgen achter op de motor bij Heintje, op weg naar het werk, tropische temperaturen heerlijk voor het buitenwerk en zeker aan het water.
Alvorens we met elektrisch laswerk konden beginnen moest een elektricien een krachtstroom aansluiting maken, maar was telefonisch niet bereikbaar, de telefoonrekening was niet betaald en zodoende afgesloten, er stond een informatietoon op de lijn.
In de middag de kanaal op, varen met de boot,zonder motor, een enkele keer een reparatie uitvoeren voor een schipper die averij had gemaakt in de sluis, de kosten kassa, meteen een klein zakcentje bij verdienen.
Door te werken met ontbloot bovenlichaam was mijn rug na enkele dagen verbrand, mijn maat zou de pijn wel even verzachten pakte de gieter met olie uit het schuurtje en goot die over mijn verbrande rug.
Voor het gereedschap beschikte we over een aanhanger waarin ook de benodigde gasflessen lagen.
Vele werkzaamheden gebeurde in de sluis zelf, en beschikte dan over een boot.
Op het moment dat de sluis met schepen gevuld werd, lag het werk voor ons stil, maar ook wanneer schepen stroom afwaarts vertrokken, en werd indien het toeliet het waterpeil voor ons weer verhoogd.
Ondertussen werd ik onderricht over de scheepvaart door de Sluis / brugwachters.
Het schutten en openen van de brug gebeurde handmatig men vroeg mij om de sluisdeur te openen, bij verschil van ± 10 cm waterhoogte.
Wanneer er een gat in de romp was ontstaan, werd dat gedicht, met een stuk rauw spek, 2 weken later las ik een voorval in de krant.
Ik zag een schip langs komen in de rouw, en een schip met langzij de schroeven, en het fooienzakje voor de dienstdoende sluiswachter.
Ook hielpen we eens mee door en kabellus los temaken van een meerpaal, waar wel enige handigheid bij vereist was.
Het repareren van de meerpaal, de ontstane groeven vol te lassen en merkte dan dat deze al eerder met beton opgevuld was !
Tijdens het met een zware hamer, verwijderen van de reling van de sluis, vloog de hamer los van de steel, en keek hem na en zag nog enkele luchtbellen.
In de buurt was een klein Kruidenierswinkeltje het winkeltje voer er wel bij met onze aanwezigheid, we kochten de winkel leeg met de flessen Gazeuse limonade.
Ook kreeg ik hier, bezoek van mijn schoonmoeder uit Odiliapeel deze was op weg naar haar familie in Balkum, Berlicum.
Reparaties van de sluizen van de Zuid Willemsvaart vanaf Den Bosch sluis 0 tot Sluis ? Helmond werden verzorgd door Piet van Hek, ook werkzaam bij Munsters, hij kreeg de opdracht een paar sluisdeuren te maken voor Rijkswaterstaat.
Eenmaal klaar, werden de deuren diagonaal gecontroleerd door RWS.
Na 2 weken was het karwei geklaard en voor mij een ervaring rijker in Uden was geen kanaal, en volgde de vakante van één week !!