'BERLICUM, 22 Maart. Treurig bericht. Gisteren avond ontving alhier de wed. P. Smulders per telefoon het treurige bericht dat haren zoon, tegen over Ravestein in de Maas verdronken was. De oppassende jongeling was in gezelschap van eenen jongeren broeder met een paard naar de markt te Wijchen geweest. Op den terugweg naar huis moest men tegen over Ravestein met de veerpont overvaren. Het paard, doordat op de pont iets gebeurde, sprong achteruit, de Maas in en rukte zijnen geleider mede te water. De ongelukkige had de tegenwoordigheid van geest in het water nog op het paard te kruipen, in de hoop van door het zwemmende dier gered te worden. Doch het paard dreef stroomafwaarts tot de spoorbrug alwaar èn paard èn de brave jongeling in de diepte verdwenen. Hoe verschrikkelijk voor de aanschouwers maar vooral voor den jongeren broeder van Antonius Smulders zijnen dierbaren broeder aldus den dood te zien ondergaan zonder eenige hulp te kunnen bieden. Een ieder is alhier begaan met het droevige lot der wed. Smulders, die op zoo’n treurige wijze haren dierbaren zoon door den dood verloor.'
Het stoffelijk overschot van Antonius Smulders (geb. 21-11-1878 te Berlicum) werd op zaterdagochtend 15 april 1905 door vissers op een uiterwaard bij Demen (gemeente Dieden) gevonden.
Anders dan hierboven verondersteld, werd voor het overzetten van passagiers, paarden, vee en voertuigen geen roeiboot gebruikt, maar een gierpont. Zie foto:
http://www.fjordfaehren.de/bi/foto_2/ravenstein_alt2.jpg
In een advertentie uit 1872 waarin het Ravensteinse veerhuis en de veerdienst ter pacht worden aangeboden, wordt de uitrusting als volgt beschreven: 'Bij het Veer te Ravenstein behooren: een heele pont, drie gierbooten, tonnen en gierketting, een halve pont, een zeilboot, een roeiboot, benevens ankers, kettingen en touwwerk'
Door ingebruikstelling van de stuw te Lith in 1936, was de Maasstroming zo sterk toegenomen, dat deze pont van een hulpmotor moest worden voorzien.
Omdat de oude gierpont niet geschikt was voor zwaar busverkeer, werd deze in 1939 werd vervangen door een bij scheepswerf Janssen te Druten (GLD) gebouwde gemotoriseerde veerpont.
Bronnen:
Dagblad van Noord-Brabant 24-03-1905
Graafsche Courant, 19-4-1905
Graafsche Courant, 9-3-1872
Udensche Courant, 22-4-1936
Weekblad Schuttevaêr 27-05-1939