Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Reacties (13)

f van schijndel zei op 5 november 2022 om 10:12
"' zoekt en gij zult vinden "'
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 19 mei 2022 om 08:49
Bedankt Eric, ik heb je foto erbij geplaatst. En de link werkt nu ook, merci!
Nu nog zoeken naar een scherpere foto... wordt hopelijk vervolgd.
Eric Versteegen. Heemkunde Megen, Haren, Macharen zei op 18 mei 2022 om 14:38
http://www.industriespoor.nl/Maaswerken.htm heb ik nu vanuit de browser gecopieerd. Ik zal de scan vanmiddag nog naar je toezenden. Ik ben heel benieuwd of je kan zoeken in jullie fotoarchief naar de mogelijk originele foto, die waarschijnlijk duidelijker is. Groet
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 18 mei 2022 om 09:43
Dag Erik, bedankt voor al dit speurwerk! Het verhaal wordt op die manier alleen maar meer fascinerend... Twee vragen: het linkje naar de site van industriespoor lijkt niet te werken (ik kreeg een foutmelding - zie je wellicht waar de fout kan zitten?) En tweede vraag: zou je een scan van de foto willen mailen naar info@bhic.nl ovv Uitvoering Maaswerken? Dan plaats ik die hier graag bij, als je dat goed vindt.

Alvast dank!
Eric Versteegen. Heemkunde Megen, Haren, Macharen zei op 17 mei 2022 om 19:11
Dag Marilou. Ook vanuit hier wat vertraging met de beantwoording van je vraag.
Ik heb nog niet met zekerheid kunnen achterhalen wanneer het voorval met de loc moet hebben plaatsgevonden. Ondertussen wel wat vooruitgang mogen boeken.
Een tweede bron heeft ook van zijn vader (ondertussen overleden) destijds vernomen dat in de uiterwaarden tussen Megen en Haren nabij de Vliet (oude bedding van de Maas bij de Maaswerken grotendeels dichtgegooid) een locomotief was verzonken in de bodem. Hij heeft een bekende van hem (bron2) ook een locatie aangewezen waar volgens zijn vader de loc was verzonken. Deze locatie 2 ligt ongeveer 200 meter vanaf locatie 1.

Van locatie 1 heb ik een wazige foto gevonden waar bron van locatie 1 naar refereerde. Je ziet de dijk en wazig het pad naar de uiterwaarden wat er in de huidige situatie ook nog ligt.
Je ziet tevens een groep mannen druk aan het graven om een grote constructie met hierop witte letters. Met enige verbeelding zou dit de lok kunnen zijn. De witte letters komen ook weer met enige verbeelding door de kwaliteit van de opname overeen met de locomotief weergegeven op de site www.industriespoor.nl/maaswerken.htm zijnde een 40pk stoomloc Spoorijzer Delft ofwel een smoschewer.
Ik heb een scan van deze foto op locatie 1 digitaal.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 10 augustus 2020 om 08:52
Goedemorgen Eric, met wat zomerlijke vertraging (excuses!) nog een tegenvraag. Want Henk Buijks heeft meegekeken, niet alleen op Delpher, maar ook in de Graafsche Courant en in De Stad Oss. Hij kwam wel een serie ongelukken tegen, eentje zelfs dichtbij: bij Dieden. Maar niets over een locomotief die in het diepe (zand/klei/moeras) verdween.

Heb jij enig idee wanneer dit curieuze ongeval ongeveer zou zijn gebeurd. Wanneer we een jaartal weten, kan een aantal ongelukken worden weggestreept.

Bedankt alvast!
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 15 juli 2020 om 11:04
Hallo Eric, bedankt voor je berichtje. Ik weet niet of het klopt maar het is natuurlijk een prachtig verhaal! Een snelle zoektocht door Delpher (de online krantenbank) leverde niets op maar ik ga informeren bij Henk Buijks. Mogelijk kan hij ons hierbij verder helpen.
Eric Versteegen zei op 14 juli 2020 om 22:27
Als lid van de Heemkunde Haren-Megen-Marcharen doe ik onderzoek naar het volgende. Ten behoeve van de Maaswerken 1931-1942 reden er door de uiterwaarden stoomtreintjes met hierachter tuimelbakken om de opgegraven klei elders te kunnen uitstorten (zie foto hierboven). In de Maasakker nabij de huidige Vliet (voorheen de loop van de oude Maas) zou een stoomtreintje uit de rails zijn gelopen. Omdat de locatie onbereikbaar was voor zware voertuigen werd besloten de zware locomotief niet te bergen en is deze geheel verzakt in de bodem. Het is niet bekend of later het wrak van de locomotief alsnog is geborgen.
Is deze geschiedenis bij u bekend?. Een getuige hiervan kan mij bij benadering de locatie aanwijzen waar deze locomotief destijds zou hebben gelegen.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 2 oktober 2017 om 11:44
Wat betreft de vraag over de verschillen van de huidige en oude Maas, kijk ook eens naar dit verhaal:

https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/de-normalisatie-van-de-maas

Een snelle zoektocht door onze archieven levert mij nu geen lijst op met namen. Maar klik eens op de volgende linkjes, dan vind je wel meer informatie daarover:

https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/werk-aan-sluis-en-stuw-1932-1936

http://www.bhic.nl/integrated?mivast=235&mizig=82&miadt=235&milang=nl&mizk_alle=kanalisatie%20maas&miview=tbl

http://www.bhic.nl/integrated?mivast=235&mizig=210&miadt=235&micode=371&milang=nl&mizk_alle=kanalisatie%20maas&miview=inv2
Mari Lagarde zei op 30 september 2017 om 20:57
Zijn er nog lijsten met namen van de mensen die hieraan gewerkt hebben
Gino zei op 7 oktober 2013 om 02:14
Ik zou zo graag een grote afbeelding willen zien (cq kaart) waar je duidelijk de verschillen met de huidige en oude maas kunt zien?

zijn deze beschikbaar?

er is wel een kaartje op Bhic beschikbaar maar deze is behoorlijk klein om een goed beeld te kunnen vormen.

Groet Gino (uit Cuijk)
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 13 maart 2013 om 11:43
Dank voor je compliment, Peter! Ik kan me goed voorstellen dat het interessant was die oude kaarten te bestuderen: er is zoveel prachtig materiaal (ook bij ons, trouwens).
Peter Prevos zei op 13 maart 2013 om 02:18
Interresant artikel over de Maaswerken, alwaar ik tussen 1996 en 199 werkzaam was.

Het temmen van de rivier was in de jaren 30 een grote prestatie, maar tegenwoordig praat men over ruimte voor de rivier. Jammer genoeg was het te duur om deze doelstelling te realiseren en dus gaat men kades bouwen.

Een van de meest interessante aspecten van mijn werk toen was het bestuderen van historische kaarten van de Maas.