skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Verkeersader op de schop

Henk Buijks
Henk Buijks Bhic
vertelde op 13 december 2009
bijgewerkt op 31 augustus 2020
In 1955 kreeg de weg tussen Heesch en Nistelrode een betonnen wegdek. Door het voortdurend toenemende (en voortrazende) verkeer in deze landelijke omgeving was verbetering van de wegverbinding tussen beide dorpen noodzakelijk geworden.

Binnenkort gaat deze zelfde weg opnieuw ‘op de schop’, maar nu voor een omgekeerde ontwikkeling. Een belangrijke verkeersader wordt omgebouwd tot een verkeersluwe straat.

Herinnert iemand zich nog iets van het werk aan deze weg in 1955? Hoe zie je de huidige ontwikkelingen van het wegennet in onze omgeving? Zou je liever de romantische zandwegen terugzien, of is dat voorgoed verleden tijd?

Het BHIC is erg benieuwd naar je verhaal.

Reacties (2)

Bert Wijnen zei op 29 augustus 2020 om 20:43
Ik zat toen nog op de lagere school in Heesch en kwam nooit verder dan de kerk en de school in het dorp. Daar liepen we te voet naar toe, en later op een oude fiets met een broertje of zusje op de "pakkendrager". Er was slechts een zandpad aan de kant van het karrespoor. dat pad werd eens per jaar geëffend met een schop door mannen van de Heidemij. In de winter was dat niet zonder gevaar, want het fietspaadje had als het gevroren had, harde fietssporen. Omdat de sloot ernaast vol zat met water, was dat regelmatig een opgave om daar niet in te vallen. In dat water lagen ook allemaal boomstammen, die de boer daar inlegde. Daardoor werd dat hout harder, vertelde men.
Door het karrespoor reden platte wagens en "hogge karre". Omdat de grond niet overal even hard was kreeg je sporen die hoger en lager gingen. Dat was leuk om in te knikkeren onderweg, als je van school naar huis liep.
De nostalgische zandpaden en karresporen zijn grotendeels uit het landschap verdwenen. Ook de kleine omwalde akkertje die er langs lagen. dat is voor goed voorbij. Past ook niet meer in deze snelle en gemotoriseerde tijd. Misschien kan er nog ooit een stuk grond in die oude staat worden terug gebracht. Het is nog altijd mijn droom dat dat gedaan wordt in een stuk van Heesch, bijvoorbeeld tussen de Nieuwe Erven en de Berkt. Dat zou nog eens een mooi wandelgebied zijn, met rust en historie.
De aanleg van de weg naar Nistelrode heb ik niet bewust mee gemaakt. Je kunt daar echter nu nog wel sporen van terug vinden. Ter hoogte van de Wijststraat bevindt zich een de linker kant van de Nistelrodeseweg een stuk grond dat aanzienlijk lager ligt. Dat is ontstaan doordat daar destijds veel zand en grint is afgegraven voor die weg.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 31 augustus 2020 om 10:19
Goed idee, Bert! Zo'n plek waar rust en historie elkaar ontmoeten, is vast voor veel mensen in deze gejaagde tijd een uitkomst. Jouw herinneringen aan die paden en alles wat daarbij kwam kijken, vormen in ieder geval een warme aanbeveling daarvoor.

Ik ben benieuwd of het gaat lukken. Veel dank voor je mooie reactie.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen