1297 Burgerlijke Stand van de gemeenten in de provincie Noord-Brabant, (1941) 1943-1950
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
1297
Burgerlijke Stand van de gemeenten in de provincie Noord-Brabant, (1941) 1943-1950
Omdat de registers van 1941-1942 reeds naar de rijksarchieven waren overgebracht en beschreven, gold de bewerking door de Centrale Archief Selectiedienst (CAS) van de dubbelen van de burgerlijke stand slechts het blok 1943-1950. Opdrachtgever van de bewerking was de Centrale Justitiƫle Documentatie (CJD) van de Directie Rechtspleging van het Ministerie van Justitie. De dubbelen werden geleverd vanuit de centrale archiefbewaarplaats te Schaarsbergen.
Er is niet geselecteerd ter vernietiging, dus alle aangeleverde archiefbestanddelen zijn bewaard, materieel verzorgd en door beschrijving toegankelijk gemaakt. De omvang van het blok Burgerlijke Stand Noord-Brabant ( 1941) 1943-1950 is 70,5 meter.
Na bewerking en inventarisatie zijn de bestanden en de toegang daarop overgebracht naar het Rijksarchief in Noord-Brabant te 's Hertogenbosch.
De indeling van de toegang op de dubbelen van de burgerlijke stand in de provincie is per blok, in dit geval blok 1943-1950, vervolgens op rubriek (registers op geboorten, registers op huwelijken en echtscheidingen, registers op overlijden, tienjaarlijkse/vijfjaarlijkse klappers op voornoemde registers en kennisgevingen van latere vermeldingen) en binnen de rubriek alfabetisch op gemeentenaam en tenslotte per gemeente chronologisch op jaar.
1.3. Handleiding voor de gebruiker van bepaalde archiefbestanddelen
Deze toegang bevat een of meer stukken die tot 1 januari 2050 niet zonder meer openbaar zijn. Het precieze jaar van openbaarheid kun je per inventarisnummer vinden.