skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Gerardus Jans /Jans(s)(en), ca. 1765 Beugen.

Helena vertelde op 18 december 2013 om 08:29 uur
In het r.k. Doopboek van Beugen:
~ 23-10-1765 Gerardus, zoon van Jo[ann]is Jansen en Maria de Kleijnen; doopget.: Jo[ann]es Jansen, oudere broer van de vader, en Theodora de Kleijnen.

- In de Volkstelling van 1811 Oeffelt: Gerhard Jans */~ 16-10-1765 Beugen, echtgenoot van Arnoldine Jans, */~ 2-09-1761 Mijl (=Mill).
[opm.: data > 'korretje zout' > het komt uit een vroege Volkstelling ]
- In jongere Volkstelling van 1825 Beugen en Rijkevoort: Gerardus Jansen, * 15-10-1764 Beugen. Zijn echtgenote Erke Jans * aug 1762 Mill. [neem aan dat Arnoldina in Beugen > Erke of Eerke genoemd werd in die jaren.]

- Overlijden 17-11-1835 Gerardus Jansen. Relatie overledene Arnoldina Jansen. Ouders overledene *Jan Jansen
en Maria de Kleijnen*. Aktenummer 26 , Beugen en Rijkevoort. [zijn opgegeven leeftijd was 70 jaar; aangifte werd gedaan door naburen]
Zijn echtgenote Arnoldina overleden in 1829 Beugen en Rijkevoort.

Bij huwelijk van een van hun zonen - Andreas ~ 3-01-1799 Oeffelt- gehuwd in 1838 te Wanroij waren zijn ouders dus al overleden. Er zitten bij de Huwelijksbijlagen extracten uit het Overlijdensregister van Beugen; gegevens stemmen overeen met bovenstaande gegevens.

Maar...waar plaatsen we deze dan?
-In Volkstelling van 1825 Beugen en Rijkevoort: Gerardus Jansen, *23-10-1765 Beugen. Echtgenote Johanna van den Heuvel * 3-05-1763 Beugen.

- Datum overlijden 20-02-1842
Overledene Gerardus Jansen; Relatie overledene Johanna van den Heuvel; Ouders overledene *Jan Jansen en Maria de Klein*. Aktenummer 8 , Beugen en Rijkevoort. [zijn opgegeven leeftijd was 76 jaar, aangifte werd ook gedaan door naburen]
Zijn echtgenote Johanna overleden in 1837 Beugen.

Beide overlijdens - in 1835 (70 jaar oud) en in 1842 (76 jaar oud) - kunnen verwijzen naar die Gerardus gedoopt in oktober 1765 Beugen als zoon van Jan Jansen en Maria (de) Kleijnen. Bij beiden werden de namen van deze ouders genoemd [door de naburen]. Hebben we hier soms te doen met twee broers met dezelfde doopnaam? Kan er maar een vinden rond die jaren...

En die van 1765 kan maar naar een van deze Gerardussen verwijzen. Of kijk ik er nu echt overeen. Dan zal ik mijn bril eens poetsen :) ...

Uit huwelijk Gerardus Jansen en Arnoldina (Erke) Jans (gehuwd in mei 1790 in Beers, daar woonden ze op dat moment) heb ik de volgende kinderen:
- Johannes ~ 26-03-1791 Beers; get.: Thomas Jans en Anna Jans.
- Martinus ~ 10-12-1795 Oeffelt; get.: Jacobus Janssen en Henrica Janssen
- Andreas ~ 3-01-1799 Oeffelt; get.: Antonius Janssen en Maria Janssen
- Maria Janssen ~24-09-1801 Oeffelt; get.: Martinus Jansen en Judith Martens
- Hubertus Janssen ~ 7-10-1804 Oeffelt; get.: Josephus Albers en Antonia Gerrets.

Uit huwelijk Gerardus Jans en Johanna van den Heuvel (heb geen datum, maar mogelijk voor 1798 in Beugen?] tot nu toe twee kinderen: Gerardus *1798 en Maria *1804. Heb dit gezin nog niet verder uitgezocht.

Reacties (47)

Helena zei op 18 december 2013 om 08:37
Ben niet op zoek naar nakomelingen (bekend), maar naar de andere doopdatum en welke Gerardus hoort dan echt bij die doop in okt 1765..
Dorethé zei op 18 december 2013 om 16:41
Erke/Eerke werd in de DTB registers vaak genoteerd als Arnold(in)a, en soms als Honoria.

Inderdaad een interessante puzzel. Gerardus zoon van Gerardus x Johanna vd Heuvel, huwt 02-05-1830 (akte 6) te Beugen en Rijkevoort met Johanna Verdijk. Vader Gerardus was klompenmaker en hij ondertekent de huwelijksakte. Verder geen aanknopingspunt in deze akte.
Dorethé zei op 18 december 2013 om 17:50
Helena,

Ik kan ook maar 1 huwelijk Jans x de Klein/Kleijen vinden:

Bruidegom Jan Janss
Woonplaats Beugen
Bruid Maria de Klein
Woonplaats Beugen
Soort registratie trouwakte
Religie NH
Diversen Getuigen: Maria Janss & Hermanus Kerstens
Plaats Boxmeer
Datum huwelijk 19-04-1761
Periode 1761-1797, 1809-1810
Deel Trouwen
Pagina 1
Toegangsnr. 1430
Inv.nr. 6
Dorethé zei op 18 december 2013 om 17:53
Een optie zou nog een Memorie van Successie kunnen zijn. Als ik kijk naar de MvS van Beugen dan lijken de jaren 1807-1846 te ontbreken. Of die bewaard zijn???
Helena zei op 18 december 2013 om 21:06
Dorethé, - hartelijk dank voor je mee-denken. Ja,zover was ik ook en nu weet ik weer waarom ik hiermee jaren terug niet verder ging :).. De Citadel lag/ligt immers aan de andere kant :); te ver weg voor wekelijks bezoek. Zocht destijds veelal via lezen van de microfilms [LDS Church] en het duurde elke keer 3-4 weken eer de volgende films arriveerde. Je mocht bij dat Family History Centre ook maar 3 films tegelijk bestellen.

Zal de andere Gerardus eens verder gaan uitzoeken in de komende dagen. Mogelijk levert dat meer info op.
Dorethé zei op 18 december 2013 om 23:47
Memories van successie kantoor Boxmeer lijken pas vanaf 1847 bewaard te zijn. Het is mij onduidelijk of de memories van de jaren daarvoor verloren zijn gegaan, of dat Beugen toen onder een ander kantoor viel. Wellicht dat iemand van BHIC die meeleest dit weet.
Gerda zei op 19 december 2013 om 00:21
@Dorothe, Memorie van Succesie Boxmeer van 1818 tot 1847 zijn kwijt geraakt. Zo is het mij 20 jaar geleden in het toen genoemde Rijksarchief van Brabant al verteld.
Helena zei op 19 december 2013 om 03:19
Dag Dorethé en Gerda, - Dank voor jullie snelle reacties. Klopt wat Gerda zegt; daar was ik al achter gekomen. Nu zie je in Memories van Successie (aangifte) overigens niet gauw van wie men een zoon was en wanneer geboren. Wel wanneer overleden en dan de namen van de erfgenamen, of er een testament bestaat, en een beeld over het vermogen enz.

N.B.: Dit topic en een eerder topic wat begon over een andere 'Janssen' lopen nu wat door elkaar. Hans is bij het andere topic verder gegaan op deze vraag. Voor mij zeer goed te volgen omdat ik me niet meer in deze familie hoef 'in te leven' en mij wel een en ander van hen bekend is.
Zie: http://www.bhic.nl/?id=10147&id_discussie=45237&ftv=DESC

Ik ga eerst eens op zoek naar alle kinderen van dat andere echtpaar Gerardus Jans en Johanna van den Heuvel [alhoewel die niet aansluiten bij mijn gegevens, maar om andere namen juist uit te sluiten..]. Geef me even wat tijd [moet tussendoor ook nog een en ander doen :) en zeker zo vlak voor de Kerstdagen.]
Dorethé zei op 19 december 2013 om 22:40
Gerardus die gehuwd was met Johanna vd Heuvel kon in elk geval zijn naam schrijven. Hoe zat dat met de Gerardus die met Eerke Jans getrouwd was? Je zou dan de handschriften kunnen vergelijken (hoewel handtekeningen niet altijd hetzelfde waren).

En waren Jo(ann)is/Jan Jansen en Maria de Klei(j)n(en) weleens getuige? Bie wie?

Ik denk dat je niet alleen de gezinnen van beide heren Gerardus Jans uit moet spitten, maar ook die van hun broers/zussen.

Succes met puzzelen!
Helena zei op 21 december 2013 om 21:27
@Dorethé, - dank je wel. Ik puzzel gewoon verder en ga zeker de bredere familie uitspitten. En niet alleen via de index, maar ik ga altijd door de DTB bron zelf voor zover die online beschikbaar is. Heb deze tak vanaf Gerardus terug in tijd destijds nooit verder uitgezocht en is dus allemaal nieuw begin voor mij. Wel leuk.
Sandra Taylor zei op 19 maart 2019 om 01:23
Hello Helena, I discovered this thread while researching my family tree, I am a direct decedant of Gerardus Jans (6 times grandfather). Thank you for providing what information you have in this thread as it looks like I can go a further one generation back. I am wondering if you have found any further information as this thread is from 2013 and it is now 2019, it has been very difficult for me to find information as I live in Australia and my Dutch is extremely minimal (Google translate is my best friend). I have my email attached to this thread in hopes that yourself or the other contributors are viewing it.
Helena zei op 19 maart 2019 om 02:24
Hi Sandra, - your response just came in as I am sitting at my computer... I had a quick look in my files. No, I haven't gone back (yet) and still have a question mark next to Gerardus. Hope to have the correct Gerardus Jans. Perhaps it was because the Christmas holidays in 2013 started and my searching was put on the back burner for a few weeks..and then 'forgotten'? [I also live on this side of the world, though there is still the Tasman to cross]. -- Will look into it again; give me little time.
If I have the correct Gerardus ..he is also from my husband the 6th generation back.
Sandra Taylor zei op 19 maart 2019 om 05:31
Yes I've found it most confusing with all the name changes, at one point I was looking for a divorce between Gerardus and who I have as Eerke but I also have Everanda as her name.....Arnoldine and Erke is a new one to me. I think I have the right one as the rest of the ladder leads to the right relatives......my line follows Johannes 1791 - 1826. I'm trying to go further back as well. If we can both be pretty sure we have the right one and we can concur on it we can therefore move on with further research......it's a bit of a vendetta.
Sandra Taylor zei op 19 maart 2019 om 05:34
this must have an auto spell my line follows Johannes (which I also have as Joannes and Jan)
Jan Lange zei op 20 maart 2019 om 14:16
Wellicht helpt dit:
ORA Beugen 372 dd. 19.4.1787 Jan Jans weduwnaar van Maria de Kleijne geassisteerd door Johanna Jans, Gertruijd Jans, Gerardus Jans zijn 3 kinderen en Jan Theunissen en Hendrik Martens als voogden over zijn 2 andere kinderen Maria en Godefridus Jans enerzijds en Catharina Graat weduwe van Jacob Hermens Krol geassisteerd door Jan Jansen Mulders haar voogd anderzijds. Zijn 5 kinderen ontvangen ieder 15 gulden uit de nalatenschap van hun moeder. De eventuele erfgenamen van de bruid ontvangen binnen 9 maanden na haar overlijden 30 gulden.
jan lange zei op 20 maart 2019 om 19:36
De Arnoldina/Ercke Jansen is wrschl. Doop Mill 24-01-1762 Ercke d.v. Joannes Theunissen (overl. Mill 18.10.1769) x Maria Thomassen van Lieshout , Adriaan Theunissen , Cornelia Theunissen. Tussen 1760-65 geen andere gevonden te Mill.
Helena zei op 20 maart 2019 om 21:07
Klopt Jan. Dank voor je meedenken. [hoopte al op expertise van anderen in dit forum en de mogelijkheid dat in jouw uitgebreide database voor wat betreft deze regio en vooral al die Jans-families daar wat meer te vinden valt.]

Het probleem ligt bij de twee Gerardussen waarbij in de vroege Volkstellingen (in Oeffelt en in Beugen) bij beiden genoteerd werd dat ze geboren waren in okt 1765 te Beugen en waarbij bij overlijden bij allebei werd verklaard dat hun ouders Jan Jansen en Maria de Kleijn(en) waren.
In Beugen is in okt 1765 maar één Geradus , zoon van deze ouders gedoopt.

Nu weten we wel dat er bij Volkstellingen alsook bij de oudere overlijdensaangiften incorrecte info doorgegeven kan zijn..en mogelijk dat de Gerardussen zelf bij de Volkstellingen ook niet precies geweten hebben wanneer ze gedoopt waren.. Er staan bij hun echtgenoten ook niet precies de juiste doopdata. Maar het heeft ons wel die puzzel nu.

1. De eerste Gerardus (Beugen *1765?) trouwt in Beers in 1790 met Eerke Jansen (idd. geb. Mill, datum klopt). Beiden dan woonachtig in Beers. Daarna zijn ze waarschijnlijk naar Oeffelt getrokken en weer later naar Beugden. In Volkstelling in Oeffelt van 1811 werd hij genoteerd als garde champêtre. Ik tel 5 kinderen bij hen. Oudste kind gedoopt in Beers, anderen in Oeffelt. Zij zullen ná 1825 (nog niet in Volkstelling van 1825 Beugen) en vóór 1829 (overlijden Eerke in Beugen) naar Beugen zijn getrokken? Beiden in Beugen en Rijkevoort overleden.

2. De tweede Gerardus ( zelfde data: Beugen *1765? - zn. van Joannes en Maria de Kleijn(en)). tr. Beugen in 1796 met Joanna van den Heuvel (uit Beugen), dochter van Gerardus van den Heuvel en Joanna Juriens. Deze Gerardus overlijdt aldaar in 1842. Hij staat in een van de tellingen als klompenmaker. Zij laten 2 kinderen dopen: Gerardus in 1798 (hij huwt Johanna Verdijk) en Anna Maria (zij bleef ongehuwd). Doopgetuigen bij deze kinderen: Joannes Jans, Petronilla Huijbertz, Joannes Jans en Petronilla Huijbertz

Ben nog zoekende met doopgetuigen van de eerste Gerardus alsook waar de vernoemingen vandaan kunnen komen. Had gisteren geen tijd hiervoor kunnen nemen; vandaag kom ik mogelijk wat verder.

1. Gerardus Janssen (*1765? - zn. van Joannes en Maria de Kleijn(en) ), tr. Beers 30 mei 1790 Eerke (Arnoldina, Everarda) Janssen, ged. Mill 24 jan. 1762, † Beugen en Rijkevoort 26 nov. 1829, dr. van Joannes Theunisse en Maria Thomasse van Lieshout.
Uit dit huwelijk:
-- Joannes, ged. Beers 26 maart 1791, get.: Thomas Jans, Anna Jans
-- Martinus , ged. Oeffelt 10 dec. 1795, get.: Jacobus Janssen, Henrica Janssen
-- Andreas, ged. Oeffelt 3 jan. 1799, get.: Antonius Janssen, Maria Janssen
-- Maria, ged. Oeffelt 24 sept. 1801, get.: Martinus Janssen, Judith Martens
- Hubertus Janssen, ged. Oeffelt 7 okt. 1804, get.: Josephus Albers, Antonia Gerrits
Jan Lange zei op 20 maart 2019 om 22:57
Dit zijn de kids van Jan Jans x Maria de Kleijne:
Johanna Jans, Gertruijd Jans, Gerardus Jans zijn 3 kinderen en Jan Theunissen en Hendrik Martens als voogden over zijn 2 andere kinderen Maria en Godefridus Jans.
Ik zie alleen een Maria Jans terugkomen als doopget. bij Gerardus Jans x Eercke Jans.
Helena zei op 21 maart 2019 om 22:23
Dankjewel Jan voor je meedenken.
Het is een gepuzzel en ik ben er echt nog niet uit. Heb inmiddels via 'scannen op verzoek' een aantal inv. nrs. aangevraagd van Beugen [ Kohieren van het overgemaal of hoofdgeld] en natuurlijk met de hoop dat er mogelijk wat meer connecties uitgehaald kunnen worden.

Zolang ik geen bewijs heb wie de ouders waren van Gerardus gehuwd met Eerke kan ik ook nog niet verder...al heb ik inmiddels wel wat mogelijke connecties kunnen vinden (moet die nog goed uitwerken) die erop kunnen wijzen dat een van deze Gerardussen eraan gelinkt kan worden...maar ja...welke?
Sandra Taylor zei op 21 maart 2019 om 23:35
on your post 20 March Helena I am working on your option 1 as the correct one, I have been searching links with the children and have found marriages, deaths of all the children linked to Gerardus Jans and Arnoldina (Erke, Eerke, Everanda Arnoldine whatever her name is this week!!) though I had to search through the surname JANSSEN and at times JANSEN to get the information. I have not looked at your second option but they are names that I am not familiar with so I'm a bit of a sceptic. I will start looking at Gerardus's parents which I have as Joannes Jansen De Mulder and Maria de Kleijnen a marriage in Boxmeer on 19/04/1761.
Helena zei op 22 maart 2019 om 00:26
Sandra, - we are stuck with the same dilemma though.
Our connection is through Martinus (*1795 Oeffelt) and as you will see with the same parents as your Joannes (*1791 Beers). Their parents Gerardus Jans and Eerke Jans. (You can search with wildcards -> Jans* . Also note: Arnoldina more often used in R.C. church books, Eerke in daily interaction). -- But...who were the real grandparents?

Both Gerardus (1. and 2.) will have stated they were born in Beugen in Oct 1765...as is recorded in the old Volkstellingen (1811 in Oeffelt and 1825 in Beugen ) ..and at time of their death the declarants (they were younger neighbours) declared that the deceased was a son of -> Joannes Jans and Maria de Kleijn(e). Perhaps the neighbours didn't know for sure..?

Of course we can go back with Jan Jansen de Mulder and Maria de Kleijne (and go back even a few generations further with both parents.. (have these families already in my files, but not linked yet) ). However, without proven certainty that they were indeed Gerardus' (1.) parents...we are taking a deep dive and perhaps follow the incorrect line from here onwards...or not?
Helena zei op 22 maart 2019 om 04:02
Correctie re: doopgetuigen bij kinderen van Gerardus (2.) gehuwd met Janna van den Heuvel. Had bij beide dopen dezelfde namen genoteerd. Hieronder correct:
1. Gerardus *1798 Beugen ; get.: Joannes Jans, Petronilla Huijbertz
2. Anna Maria *1804 Beugen; get.: Joannes Huijbertz en Joanna Jansen
Sandra Taylor zei op 22 maart 2019 om 05:17
Can I ask what research websites are you using? I want to make sure I have my bases loaded.
I'm using
this one BHIC
familytreeseeker.com
genealogie online
open archives
wiewaswie
familysearch.org
also
dutch newspapers delpher.nl
dutch cemeteries begraafplaatsen
billion graves
war graves
Jan Lange zei op 22 maart 2019 om 19:20
Bij huw. Gradus Jans x Joanna vd Heuvel Beugen 17.4.1796 is Fridus Jans get. Deze Fridus is een van de kids van Jans Jans x Maria de Kleijne. Dus ?
Jan Lange zei op 22 maart 2019 om 19:41
Maria de Klijne conj. overl. Beugen 24.12.1784. Joannes Jans viduus 86 jr. overl. Beugen 11.10.1796. Kunnen dus geen doopget. zijn beiden bij hun kl.kinderen.
Helena zei op 22 maart 2019 om 20:47
@Sandra - , to answer your question about which websites I use. Via the internet and for this particular topic and in this region I search first of all in:
-- BHIC ('Uitgebreid zoeken' , 'Notaris-schepen-en-andere-akten', 'Archieven Overzicht' etc. ). Also keep an eye on what becomes available in the near future through their service 'scannen op verzoek' -> http://www.bhic.nl/onderzoeken/hulp-bij-onderzoek/scannen-op-verzoek. (free). What is already available as per 1 Feb 2019 -> see the Excel file you can find under -> https://www.bhic.nl/nieuws/nieuwe-bronnen-online-januari-2019. Or you will come across the scans when you are searching. Also keep an eye on what is 'in bewerking' , ongoing work done by volunteers and staff, see -> http://www.bhic.nl/onderzoeken/wat-zit-er-in ..what is not available now may be available next month or so. )

Furthermore for this topic I search in
-- Wiewaswie and /or Open Archives
-- Family Search (the scanned records). BHIC sometimes has links to this as well.

I don't use Delpher nor Dutch cemeteries for this particular topic and years as I am confident nothing will be in there for this family pre-1811. However, I use these sites and more sites for other searches, other regions and other time spans. I seldom use - and am always very careful when using- all the other sites such as familytree seeker, genealogy online or the ready-made family trees via familysearch, myheritage, geneanet and the like. These sites may have credible records, but also records sometimes (often) raked together ' in the garden of family trees'. Always search for the original source.
In addition, there is this forum where everyone who can and has time is willing to help.
Helena zei op 22 maart 2019 om 21:52
@Jan, - inderdaad bij huwelijk van Gerardus (2.) in 1796 was een van de huwelijksgetuigen-> Godefridus Jans (*1771), een broer van de bruidegom Gerardus Jans (*1765) en dat is al een van de bewijzen dat deze Gerardus in deze familie thuis zal horen. Maar we weten nog niet of de andere Gerardus soms ook een broer Godefridus had? [ ben ik soms nog te voorzichtig..?]

Bij huwelijk van de andere Geradus (1.) in 1790 waren Thomas Jans en Maria Jans getuigen. Thomas (*1763) een broer van Eerke Jans en Maria mogelijk een zus van Gerardus. De doopgetuigen bij hun eerste kind, gedoopt in Beers, werden beiden waargenomen door resp. de koster en door Maria Thijsen. Getuigen - Thomas Jans (oom van dopeling) en Anna Jans - zullen dus niet aanwezig zijn geweest (afstand? slechte wegen? weersomstandigheden? andere reden?). Moet nog zoeken waar Anna Jans thuis kan horen.

Geradus (1.) werd in Beugen, bij overlijden van zijn echtgenote Eerke in 1829, genoteerd als bouwman. Toen hij zelf overleed in 1835 was hij zonder beroep.
Gerardus (2.) werd in Volkstelling van 1818 in Beugen geregistreerd als klompenmaker en bij overlijden in 1842 als zonder beroep. Wie het ca. 5 jarig kind (Catharina Cornelissen) was dat bij de Volkstelling in 1818 bij dit gezin inwoonde...mogelijk een nichtje?
Sandra Taylor zei op 22 maart 2019 om 22:37
Thank Helena I've bookmarked those sites. Also following your conversation with Jan but leaving me a bit confused at the moment........I have certainly found the Jansen family more challenging than the Hogenhout side of my family that's for sure.
Jan Lange zei op 22 maart 2019 om 23:37
Godefridus (ged. Beugen 6.12.1771), die zich consequent met handtekening ook Friedus Jans, geb./wonend Beugen noemt, huwt Beugen 19.7./3.8.1800 met Petronella Peskens, zij is minderj. en uit Boxmeer, overl. Boxmeer 20.3.1836, d.v. Joannes Peskens x Petronella Arts. Godefridus, ook klompenmaker, sterft Boxmeer 13.11.1849, 82 jr. oud (ca. 1767), ouders helaas onbekend ! Hun eerste kind Martinus wordt te Beugen ged. 30.6.1801, de anderen vanaf 1804 in Boxmeer.
Petronella 6.9.1804 (+), get. Joanna Jansen; Joanna 27.10.1806, get. Joannes Beckers; Peter 28.3.1809 (en daar is Joanna vd Heuvel/Joannes Beckers doopget. !), Jan 5.10.1811, Petronella 6.5.1814, Catharina 12.10.1816, Gerardus 29.3.1820 en misschien nog meer (Doopboek FamilySearch bekijken Boxmeer voor doopget. !).
Vredesgerecht Boxmeer 23.6.1836: Over Catharina 20 j. en Gerardus 16 j., kinderen van Godefridus Jansen, landbouwer en klompenmaker te Boxmeer en van wijlen Petronella Peskens, overleden aldaar 20.03.1836. Familieraad: Johannes Jansen, broer, metselaar, Boxmeer, toeziend voogd; Antoon Peskens, oom, landbouwer, Boxmeer; Evert Jurgens, aangehuwd oom, kleermaker; Antoon Arts, achterneef, landbouwer; Gerardus Jansen, oom, klompenmaker; Gerardus Jansen, neef, metselaar; alle vier te Beugen.
Not. Boxmeer 87dd. 11.1.1848 Godefridus Jansen; Gerardus Jansen, klompenmaker; Johanna Jansen en Catharina Jansen, beiden ongehuwd en zonder beroep; allen te Boxmeer; Jan Jansen, metselaar te Haps verklaren f 300,-schuldig te zijn aan Augustinus, Ambrosius Franciscus Verstraaten, notaris te Mill. Als borg stellen zij 2 percelen bouwland een huis en erf met tuin, sectie B 1191 en 1192 te Boxmeer.
Tweede huw. Jan Jans: ORA Beugen 372 dd. 19.4.1787 Jan Jans, weduwnaar van Maria de Kleijne geassisteerd door Johanna Jans, Gertruijd Jans, Gerardus Jans zijn 3 kinderen en Jan Theunissen en Hendrik Martens als voogden over zijn 2 andere kinderen Maria en Godefridus Jans enerzijds en Catharina Graat weduwe van Jacob Hermens Krol geassisteerd door Jan Jansen Mulders haar voogd anderzijds. Zijn 5 kinderen ontvangen ieder 15 gulden uit de nalatenschap van hun moeder. De eventuele erfgenamen van de bruid ontvangen binnen 9 maanden na haar overlijden 30 gulden.
Not. Wanroij 3 dd. 28.12.1814 Gerardus Jansen te Beugen; Godefridus Jansen; Jan Bekkers gehuwd met Johanna Jansen; beiden te Boxmeer; Lambert van Mil, weduwnaar van Gertruij Jansen te Rijkevoort, als vader en voogd van zijn kinderen, verkopen voor 213 gld aan David Stroek, burgemeester van Cuijk en zijn vrouw Louisa Johanna Baptista Heinsius, een perceel bouwland te Beugen, gelegen op den Haard.
Ik neig dus ertoe, dat Gerardus Jans x Joanna vd Heuvel een broer is van Godefridus Jans x Peskens etc. (beiden klompmaker), allemaal kids van Jan Jans x M. de Kleijne. Wie die andere Gerardus dan is ? De neef/metselaar uit Vredesgerecht ?
Jan Lange zei op 23 maart 2019 om 18:06
Jan Jansen de Mulder, waar vindt je dat Mulder in connectie met Maria de Kleijne ? De Jan Jans, overl. 1796, 82 jaar oud kan ged. zijn Beugen 16.3.1714 z.v. Jan Jans Molitoris/de Mulder x Maria Jaspers Aerts, maar waar is die oudere broer Jan (doopget. bij Gerardus in 1765) dan en hij is 45 als ie trouwt met Maria de Kleijne ? Maria is ged. Beugen 20.7.1730 d.v. Gerardus de Kleijne x Sophia/Fijtje Dercx/Roeleven, ged. Beugen 18.3.1698 d.v. Theodorus/Derck Roelofs x Margaretha Rijckx. Fijtje als wed. hertr. ca. 24.5.1745 Abel Ridders.
Helena zei op 24 maart 2019 om 00:36
@Jan, - allereerst dank voor je hulp. Heb Jan Jans en Maria de Kleijne als ''mogelijke ouders' (met een heel groot vraagteken) al jaren zo genoteerd staan in mijn files, want zonder overtuigend genoeg bewijs kon/ kan ik mijn Gerardus (1.) niet met zekerheid aan hen koppelen. Dat nam echter niet weg dat ik destijds wel wat verder ben gaan zoeken met dit laatste echtpaar. Laat ik daarom alvast reageren op je bijdrage van 18.06 uur

Zie bij de not. - en schepenakten:
Jan Jans Mulder weduwnaar van Maria Jaspers, geadsisteerd met Jasper Aarts en Jan van Broekum als bloedmomboirs over zijn zes minderjarige kinderen, bruidegom ter eenre en Maria Jans, meerderjarige jongedochter, geadsisteerd met Jan Thijssen als haar gekoren momboir, bruid ter andere zijde maken huwelijkse voorwaarden. Aangezien de boedel alleen maar met schulden is bezwaard, worden alle gerede en ongerede goederen overgegeven aan de kinderen.
Datering: 8-9-1731
Pagina: 191-196
Soort akte: Huwelijkse voorwaarden
Plaats: Beugen
Toegangsnummer: 7040
Inventarisnummer: 370
Bron: Schepenbanken

En hier genoteerd met 5 onmondige kinderen:
745.58 Index Ambtman van Grave en het Land van Cuijk (745.58)
Schepenakte Jan Jans, weduwnaar van Marij Jaspers is genoodzaakt, nevens zijn schoonmoeder de weduwe van Jasper Aerts en haar verdere meerderjarige kinderen, een stuk land te Beugen te verkopen. Jan Jans heeft vijf onmondige kinderen. Tot momboirs worden aangesteld Aert Jaspers en Simon Gerrits, ooms van de kinderen.
Datering: 04.12.1730
Plaats: Beugen
Toegangsnummer: 745

Een van die kinderen uit dat eerste huwelijk van Jan Jans Mulder met Maria Jaspers was inderdaad -> Joannes ~ Beugen 16 maart 1714.

Het mogelijke overlijden/ begraven van Maria Jaspers (1e. echtgenote) was dus voor dec 1730 en heb ik voorlopig gepencilled staan Beugen 24 juli 1727.

Het huwelijk van Joannes Janssen op 9 sep 1731 (Beugen, rk. , Inv. nr. 9= Beugen) heb ik aangenomen als zijnde de weduwnaar van Maria Jaspers. In r.k. registers werd niet altijd genoteerd of iemand weduwnaar (viduus) was. Mijn aanname is gebaseerd op die schepenakte van 8 sep 1731 (dag voor r.k. huwelijk) waarin Jan Jans Mulder als weduwnaar van Maria Jaspers werd genoteerd en Maria Jans als toekomstige echtgenote.
Uit dit huwelijk in 1731 ook zoon Joannes ~ Beugen 3 sep 1732 .
Heb deze laatste Joannes (*1732) als de Jan die in 1761 met Maria de Kleijne huwde en bij huwelijk genoteerd werd als Jan Jan de Mulder.

Bij de doop van Gerardus (~ Beugen 23 okt 1765) heb ik die eerste Joannes (~ Beugen 16 mrt 1714) genoteerd staan als 'Joannes Jansen senior frater patris', de oudere broer van de vader.

-- -- -- --
Maria de Kleijne als oudste dochter uit het huwelijk van Gerardus de Kleine x Sophia/Fijtje Dercx/Roeleven.
Tel uit dit huwelijk 8 kinderen, geb. tussen 1730-1743.
Jan Lange zei op 24 maart 2019 om 16:05
Geheel conform mijn waarnemingen ook, Helena ! Schepenacten1730-31 kende ik niet. Bij tweede huw. van Maria de Kleijne is sprake van 6 onm. kids + een Margriet Jans x een Mooren.
Helena zei op 24 maart 2019 om 22:59
@Jan, - je laatste opmerking over een tweede huwelijk van Maria de Kleijne kan ik even niet volgen... De Maria de Kleijne welke ik in gedachten heb overleed voor 1787. Haar weduwnaar hertrouwde in 1787? (al heb ik dat volgendehuwelijk nog niet gevonden)

@Sandra, - Last week I submitted a request via 'scannen op verzoek'. Some already online now! Here an example (a 'paperclip' symbol will indicate there are scans attached ) http://www.bhic.nl/integrated?mivast=235&mizig=210&miadt=235&miaet=1&micode=7002&minr=6336660&miview=inv2 This example is from a 'Hoofdgeldlijst" of Beugen in 1764-765 https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdgeld Orginally a duty on milled grain for human consumption, later converted into a capital charge ..or simple explanation: These are listst for the purpose of tax collecting per household. Reflect the names of the main occupant and numbers in a household as per date [not necessarily the complete family, will also have names of others living in that household (relatives, servants etc.), the numbers ...that was what counted..] Up till 1736 every person's name was recorded, from 1737 in general only the main occupant and how many persons above 16 years of age and how many below 16. Also classified in 3 groups: vermogenden, onvermogenden, arm (the wealthy, the poor, the really poor) This 3rd category was not always recorded since they were not taxed anyway. It is always a nice surprise when you come across lists in a village where - even after 1737 - most are still recorded by name. These list can be a nice source of information, but surely are not to be compared with the primary sources: the DTB-books.
Jan Lange zei op 24 maart 2019 om 23:44
Sorry, ik bedoel het tweede huw. van Jan Jans 19.4.1787 na dood Maria de Kleijne. Zie bericht 22 mrt 23.37 uur. Zie daar de gelijke namen Not. Wanroij 1814 !
ORA Beugen 371 dd. 24.5.1745 Abel Ridders, meerderjarig jongman bruidegom ter eenre en Fijtje Dirx, weduwe van Gerardus de Kleijne, geadsisteerd met Jan Huijbers en Rut Jacobs als bloedmomboirs over haar minderjarige kinderen, bruid ter andere zijde maken huwelijkse voorwaarden. De zes voorkinderen krijgen bij meerderjarigheid ieder 25 gulden en zullen verder hetzelfde worden behandeld als nog te verwekken kinderen.
Ambtman Cuijk 2.6.1745 Geapprobeerd huwelijkscontract tussen Abel Ridders, bruidegom ter eenre en Feytie Derx, weduwe van Gerardus de Clijne, bruid ter andere zijde.
Sandra Taylor zei op 24 maart 2019 om 23:50
@Helena thanks for that wow....they know how to keep their bookwork, amazing such documents survive and still readable today..........wouldn't it be good if we had a flux capacitor and we could go back in time and find out who is who without all this guesswork!!
m.jansen zei op 25 maart 2019 om 12:45
Helena, Ik vermoed dat Gerardus x Arnoldina geen zoon is van Jan Janssen x Maria de Kleijne. Maar van het volgende gezin:
In de kaartenbak van Beugen: [Met dank aan Wim Jaegers]
Joannes Jacobs (weduwnaar van Gertruda van Elst) trouwt 24-4-1763 te Beugen met Agnes Gerrits uit Oeffelt.(666 Beugen)
Hun kinderen te Beugen:
3-2-1764 Jacobus Henricus Jacobs en Gertruda Gerrits
7-10-1766 Gerardus Wilhelmus Jacobs en Gerarda Jacobs
18-3 1769 Antonius Jacobus van Kempen en Wilhelmina Jacobs
18-7-1771 Martinus Henricus Jacobs en Maria Jacobs
8-12-1773 Maria Gerardus Jacobs en Antonetta Gerritz
15-11-1776 Wilhelmina Henricus van Elst en Catharina Huijbertz
21-9-1779 Hubertus Egbertus Gerritz en Aldegonda Ebben
Zijn eerder huwelijk:
Joannes Jacobs en Gertruda van Elst gehuwd 13-2-1757 Beugen in 4e graad verwantschap (674 Beugen)
Kind geboren te Beugen:
21-2-1760 Theodorus Gerardus van Elst en Cornelia Gerrits
Dit klopt ook met een aantal getuigen: o.a. Judith Martens X broer Jacobus bij doop Maria 1801. Zowel een Gerardus als Arnoldina Janssen zijn getuigen bij Kinderen van Jacobus.
Helena zei op 25 maart 2019 om 20:45
@M.jansen, - hartelijk dank voor je hulp en tijd. Deze link lijkt mij ook de juiste!
Had deze namen al wel genoteerd, maar twijfelde nog omdat Agnes (de grootmoeder) geen doopgetuige was bij het oudste kleinkind in 1791 gedoopt te Beers terwijl ze toch pas - zoals ik genoteerd had- in 1795 overleed? De doopgetuigen in 1791 in Beers: Thomas Jans (broer van Eerke) en Anna Jans (?g getuige van andere kant van de familie...?) .
Of zou men haar (Agnes) toen als Anna genoteerd kunnen hebben?

Maar de broers en zussen als getuigen bij dopen van de andere kinderen in Oeffelt zeggen genoeg: Jacobus in 1796, Maria en Antonius in 1799 (Antonius kan ook broer van Eerke zijn geweest), Martinus in 1801, Judith in 1801 als aangehuwde tante...en mogelijk de Antonia Gerets in 1804 toch ergens gerelateerd via de Gerrits' kant.
m.jansen zei op 25 maart 2019 om 21:14
Mijn man stamde af van deze Gerardus. Heb jij toevallig gegevens dan vande ouders van Joannes en Agnes?
m.jansen zei op 25 maart 2019 om 21:19
Ik kan alleen de doopinschrijving nog niet vinden van Gerardus. Van de rest van de kinderen van dit ouderpaar wel. Misschien jij wel?
Jan Lange zei op 25 maart 2019 om 21:53
Dus ? het gaat om Gerardus Jans x Johanna van den Heuvel als z.v. Jan Jans Mulder x Maria de Kleijne ?
Over Johanna vind ik nog:
Not. Cuijk 31 dd.22.10.1822 Johannes Huijbers, bouwman te Beugen, benoemt zijn halfzuster Johanna van den Heuvel, gehuwd met Gerardus Jansen, klompenmaker te Beugen, tot universele erfgename.
ORA Beugen 372 dd. 28.4.1762 Huw.contract Gerardus van den Heuvel enerzijds en Johanna Jurriëns, weduwe van Peter Huijbers ter andere zijde, geassisteerd door Peter Huijbers en Peeter Simons voogden over haar vier minderjarige kinderen. Uitgesloten van de huwelijksgemeenschap zijn de goederen van zijn vader en stiefmoeder Jan van den Heuvel (Jan is richterbode Beugen 1741; overl. Beugen 7.8.1763) en Deliana Gerrits (overl. Beugen 28.3.1769 als weduwe). Haar vier kinderen krijgen ieder 3 gulden en daarbij hun aandeel in de nalatenschap van grootvader paternel Huijbert Peters en grootmoeder Elisabeth Barten.
Een Gerardus vd. Heuvel overl. Beugen 7.3.1791.
ORA Beugen 370 huw. voorw. dd. 14.6.1738/Ambtman 27.6.1738 Jan van den Heuvel, weduwnaar van Jenneke Maatmans, geassisteerd met zijn vader Goduart van den Heuvel (x Geertruijdt Nielen; overl. Beugen 6.4.1718 ) en Jan Bouwmans, zijn zwager als bloedmomboirs over zijn 3 minderjarige kinderen, bruidegom ter eenre en Deleana Gerrits, weduwe van Huijbert Graat, geadsisteerd met Jan van Merwijck, haar gekoren momboir, bruid ter andere zijde maken huw. voorwaarden. De 3 voorkinderen van de bruidegom krijgen bij meerderjarigheid ieder 3 gulden en 3 stuivers.
ORA Beugen 373 dd. 7.6.1725 Goduart van den Heuvel (aan lager wal als richterbode Beugen in 1729), weduwnaar van Geertruijd Nielen geeft te kennen, dat zijn schoonmoeder Aaltien Thomassen, weduwe van Zeger van Galder (zij huwt (1) Jan Nielen) bij testament op 28-4-1717 voor schepenen van Oeffelt tot haar universele erfgenamen heeft genomineerd, haar dochter Geertruijd Nielen, haar twee zonen Jan en Herman Nielen en Jan Janssen Laaracker in plaats van haar overleden dochter Cornelia Nielen bij Jan de Laaracker. Op 5-5-1717 volgde een scheiding en deling voor schepenen van Oeffelt, waarbij aan zijn overleden vrouw was aanbedeeld: de helft van een hooiland waarvan de wederhelft aan Geurt Barten toebehoort, twee hooi- of weicampen genaamd Abencampen, bouwland bij de Lange Hegge alles onder Beugen, verschillende percelen bouwland onder Oeffelt, 1500 gulden en uitstaande obligatiën en wil nu van 2/3 deel afstaan aan zijn kinderen, alsmede de helft van huis en hof door zijn schoonmoeder van Jan van Mil te Beugen aangekocht.
Helena zei op 25 maart 2019 om 22:18
@M. Jansen, - volgens 'wat zit erin?' moet de index van r.k. doopboeken van Beugen van voor 1771 online staan, maar dat is niet zo. Althans,..ik zie het dan niet. Heb Marilou (BHIC) even laten weten en zij zal het morgen voor ons nakijken. Scans staan wel online, maar index niet.
Scan van doopinschrijving in r.k. doopboek Beugen te vinden op pag. 226 van 37, zie via deze link:
https://www.bhic.nl/memorix/genealogy/search/registers?sa=%7B%22search_s_inventarisnummer%22:%229%22,%22search_s_archiefnummer%22:%221430%22,%22search_s_type_title%22:%5B%22doop-,%20trouw-%20en%20begraafboeken%22%5D%7D4
Op je andere vraag ga ik later nog in. Ik moet nu (het is hier dinsdagmorgen in NZ ) even de deur uit. Later meer.

@Jan, - Gerardus Jans x Johanna van den Heuvel als z.v. Jan Jans Mulder x Maria de Kleijne. Klopt...en wat jij dus ook al elke keer liet merken. De andere Gerardus (' 'den onze', nr. 1, waar ook mijn man van af stamt..) dus als gedoopt op 7-10-1766 Beugen. Dank voor al je meedenken en de extra's! Mill moet ik nog verder doorpsitten..ben met Eerke nog niet verder gegaan dan t/m haar broers en zussen en ouders. Waaier hen nog even wat verder en dieper uit...wie weet komen we elkaar hier nog wel eens tegen ?

Toch goed zo'n forum waarin iedereen die kan mee wil denken en helpen.
Helena zei op 25 maart 2019 om 22:20
@M. Jansen, - sorry, moet zijn pag 227 (en niet 226) van 374...[ haastige spoed...]
m.jansen zei op 25 maart 2019 om 22:51
Dank je Helena. Ik heb deze pagina bezocht, maar er overheen gekeken.
Harrie van Mil zei op 28 maart 2019 om 10:54
Joannes Jans, weduwnaar van Maria de Kleijne en van Catharina Graat, overlijdt op 23-3-1813 te Beugen. Leeftijd 83 jaar.
De Joannes Jans die in 1796 overlijdt is dus een andere, mogelijk de eerder genoemde oudere broer uit het eerste huwelijk Jans-Jaspers
Helena zei op 28 maart 2019 om 12:18
Dankjewel Harrie. Duidelijk ook gezien er nog bij staat dat hij weduwnaar was van Catharina Graat. Zij overleed in 1799. Hiernaast zie je in de hoofdgeldlijsten van Beugen dat Jan Jansen en Catrijn Graat nog samen genoteerd staan in 1797-1798. Scans staan online nu.

Maar inmiddels was ook duidelijk geworden dat onze Gerardus (1.) geen zoon was van deze Jan Jans en zijn vrouw Eerke Jans. Dat hij bij zijn overlijden in 1835 wel aan deze ouders gekoppeld werd... alas.. dat is in 1835 dan ofwel incorrect doorgegeven door de buren die de aangifte deden ofwel door de ambtenaar van de BS als het juiste ouderpaar aangenomen. Kan haast niet anders.

@M. Jansen, - inmiddels is de vermelding in het overzicht bij 'wat zit erin?' voor wat betreft de dopen van Beugen wat aangepast naar: Alleen de dopen tussen 1702-1744 zijn ingevoerd. Zodra het register wordt aangevuld merken we dat vanzelf ;-)
Voorlopig dus nog bladeren door de doopregister.
Helena zei op 28 maart 2019 om 12:27
Correctie op mijn bijdrage van 28 maart 2019 om 12:18 uur en waar ik schreef: ..dat onze Gerardus (1.) .geen zoon was van deze Jan Jans en zijn vrouw Eerke Jans..... <--- Oeps, deze laatste naam moet natuurlijk zijn Maria de Kleijne. Sorry. Eerke Jans (geb. in Mill) was de échtgenote van Gerardus (1.)

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.