Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Die stond sinds 1905 met nummerbord 50 op naam van de gebroeders Petrus Wilhelmus en Adrianus Arnoldus Vlemmings, oudste zonen van de rijwielhandelaar Theodorus Vlemmings.
Vader Vlemmings was oorspronkelijk slachter, maar door advertenties in het autoblad De Kampioen weten we dat hij zeker al vanaf 1890 fietsen verkoopt. Oorspronkelijk als bijverdienste, pas in 1898 laat hij zich in officiële stukken rijwielhandelaar noemen.
Als hij sterft in 1900 laat hij vijf zonen achter: de al genoemde Petrus en Adriaan, voorts Johan, Antoon en Hendrik. Afgezien van de vroeg overleden Antoon, zullen de broers het werk van vader voortzetten en uiteindelijk zou het garagebedrijf van de firma Th. Vlemmings uitgroeien tot een begrip in Geldrop en later ook in Eindhoven.
In de vroege jaren beperkten de broers zich echter tot de verkoop van motorrijwielen. Vermoedelijk bouwden ze die in aanvang zelf. Losse motoren van merken als Motosacoche en Saroléa werden in de fiets gemonteerd. In later jaren importeerden ze kant-en-klare motoren van dezelfde merken.
De auto waarvoor de broer Petrus en Adriaan in 1905 rijkskenteken 50 kregen was waarschijnlijk een Darracq Perfecta, overgekocht van J.W. de Louw in Valkenswaard. Een buitenissig model dat nooit echt populair zou worden. De bestuurder zit op een fietszadel, de medepassagier voorop in een zetel.
Opvallend genoeg werd de vergunning die aan de broers Vlemmings op 29 september 1905 was verstrekt amper twee maanden later, op 9 december 1905, weer ingetrokken. Kennelijk werd de auto al snel weer van de hand gedaan. Als in 1906 het systeem van de provinciale kentekens wordt ingevoerd, vragen de drie oudste broers onmiddellijk nieuwe kentekens aan, nu ieder op eigen naam. Ze zijn dan respectievelijk 21, 16 en 19 jaar.
N-83 P.W. Vlemmings; N-349 J.J. Vlemmings en N-897 A.A. Vlemmings. Jongste broer Hendrik (Harry, zie hieronder) moet wachten tot 1914 voordat ook hij een eigen kenteken heeft (N-2130), hij is dan net 16 geworden. Twee jaar later krijgt hij een tweede kentekenplaat: N-3061.