i

Dit verhaal gaat over:

Locatie: Geldrop
Tags:

en maakt ook deel uit van:

Atlas: Automobilisten voor 1906

De eerste automobilisten van Geldrop

vertelde op 5 mei 2016 om 10:44 uur

Geldrop was rond 1900 een flink dorp met ongeveer 2500 inwoners waarvan een groot deel werkzaam was in de plaatselijke textielindustrie. Je zou verwachten dat de lokale fabriekseigenaren al vroeg auto’s bezaten, maar afgaande op het register van rijkskentekens rijdt er voor 1906 maar één auto rond in Geldrop.

Die stond sinds 1905 met nummerbord 50 op naam van de gebroeders Petrus Wilhelmus en Adrianus Arnoldus Vlemmings, oudste zonen van de rijwielhandelaar Theodorus Vlemmings.

   

Vader Vlemmings was oorspronkelijk slachter, maar door advertenties in het autoblad De Kampioen weten we dat hij zeker al vanaf 1890 fietsen verkoopt. Oorspronkelijk als bijverdienste, pas in 1898 laat hij zich in officiële stukken rijwielhandelaar noemen.

Als hij sterft in 1900 laat hij vijf zonen achter: de al genoemde Petrus en Adriaan, voorts Johan, Antoon en Hendrik. Afgezien van de vroeg overleden Antoon, zullen de broers het werk van vader voortzetten en uiteindelijk zou het garagebedrijf van de firma Th. Vlemmings uitgroeien tot een begrip in Geldrop en later ook in Eindhoven.

In de vroege jaren beperkten de broers zich echter tot de verkoop van motorrijwielen. Vermoedelijk bouwden ze die in aanvang zelf. Losse motoren van merken als Motosacoche en Saroléa werden in de fiets gemonteerd. In later jaren importeerden ze kant-en-klare motoren van dezelfde merken.

De auto waarvoor de broer Petrus en Adriaan in 1905 rijkskenteken 50 kregen was waarschijnlijk een Darracq Perfecta, overgekocht van J.W. de Louw in Valkenswaard. Een buitenissig model dat nooit echt populair zou worden. De bestuurder zit op een fietszadel, de medepassagier voorop in een zetel.

Opvallend genoeg werd de vergunning die aan de broers Vlemmings op 29 september 1905 was verstrekt amper twee maanden later, op 9 december 1905, weer ingetrokken. Kennelijk werd de auto al snel weer van de hand gedaan. Als in 1906 het systeem van de provinciale kentekens wordt ingevoerd, vragen de drie oudste broers onmiddellijk nieuwe kentekens aan, nu ieder op eigen naam. Ze zijn dan respectievelijk 21, 16 en 19 jaar.

N-83 P.W. Vlemmings; N-349 J.J. Vlemmings en N-897 A.A. Vlemmings. Jongste broer Hendrik (Harry, zie hieronder) moet wachten tot 1914 voordat ook hij een eigen kenteken heeft (N-2130), hij is dan net 16 geworden. Twee jaar later krijgt hij een tweede kentekenplaat: N-3061.

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (2)

F.A.M. Vlemmings zei op 2 oktober 2016 om 15:38 uur

Compliment voor de hr. Bastiaanse.
Enkele kanttekeningen:
Fietsenhandel is al voor 1890. In 1896 stelt hij in een advertentie al meer dan 10 jaar in deze branche actief te zijn. Oudste advertentie in mijn bezit 1887/8.
Waarschijnlijk begonnen ca 1882/3.
Kentekenbewijs afgegeven 1905 aan Peterus Wilhelmus en Adrianis Arnoldus (correct). Vermeldig bij de afbeelding Petrus en Anton: dus niet correct. Anton is dan pas 9 jaar, hij overlijdt op kostschool 1910)
Overigens heeft Petrus Wilhelmus (Deze gebruikte nooit de naam Petrus: hij was algemeen bekend als Willem Vlemmings (of voor intimi Wim) al in 1901 een Simplex motor aangeschaft.
Laatste alinea: jongste broer Hendrik was algemeen bekend als Harry; hij werd in zijn tijd een bekend motorcoureur.
Vraag: waar kan ik het origineel vinden van de foto van het oude Sarolea rijwiel/motorfiets. Deze was mij onbekend, dus dank voor de publikatie

Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 19 oktober 2016 om 09:34 uur

Dank voor uw compliment en aanvullingen/correcties. Anton is veranderd in Adriaan, dat was inderdaad een verschrijving.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: