i

Dit verhaal gaat over:

Locatie: Erp
Tags:

Easy riders!

vertelde op 13 maart 2009 om 08:28 uur

Met "Born to be wild" in je oren en 180 kilometer per uur op je ‘bike’ door het buitengebied rondom Erp! Ook in het Brabantse land zijn er mensen die hiervan dromen.

Erp, c. 1918Jammer genoeg is die droom niet weggelegd voor deze motorrijders, want zij zijn jong in de jaren vóór de oorlog. (En deze motorfietsen haalden hoogstens 60).

Eén van hen is zo te zien militair – zou de foto genomen zijn tijdens de mobilisatie van 1939 of wellicht al van 1914-1918? En wie zou de andere zijn? Van de plaats waar de foto is gemaakt, is niet veel te zien, behalve dat er een molentje in een voortuin staat.

Erpenaren, bekijk deze foto goed en praat erover met jullie dorpsgenoten. En wie weet……… In ieder geval zijn we nieuwsgierig naar je reactie. Misschien weet je niet speciaal iets over deze foto, maar heb je wel andere, leuke ervaringen met of herinneringen aan motorrijden in Erp. Ook dan nodigen we je van harte uit te reageren.

Aanvulling 22 augustus 2018

Uit een reactie op De auto van m'n opa blijkt, dat de man links (in uniform) Jan of Johan Frankefort is. De andere zou Gerard van Elk of Frans van Eldonk kunnen zijn. De foto dateert vrijwel zeker van 1915, tijdens de mobilisatie. Het molentje zou gestaan hebben in de tuin van architect Heijkants in Erp. Jan Frankefort werd geboren in Uden in 1895 en is in 1968 overleden.

Jan van Weert

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (14)

A.Verbruggen zei op 15 maart 2009 om 04:53 uur

In Erp hadden vroeger een Huisarts Dr. Henrar die bij nacht en ontij door Erp scheurde om zijn patienten te bezoeken.
Ik weet dat hij op zeker moment zijn ene voet ernstig geblesseerd had omdat hij in een lus van een boven de grond stekende boomwortel was blijven haken.

Henk Buijks (namens BHIC) zei op 17 maart 2009 om 08:12 uur

Mooi verhaal, meneer of mevrouw Verbruggen! Zou wel willen weten wanneer 'vroeger' was: 20, 40 of 60 jaar geleden? Henrar lijkt me wel een kleurrijk figuur, dus zeker een onderwerp voor onze website. Weet u nog meer van hem?
In elk geval is Henrar niet 1 van de mannen op deze foto. Bekijk de volgende reactie maar eens. Die kreeg het BHIC telefonisch binnen.

Mw M.Frankefort uit Erp (telefonisch) zei op 17 maart 2009 om 08:19 uur

Ik was aangenaam verrast een foto van mijn vader, Jan of Johan Frankefort, te zien in Zondagsnieuws. Hij is de man in het uniform, links. De andere zou Gerard van Elk of Frans van Eldonk kunnen zijn. De foto dateert vrijwel zeker van 1915, tijdens de mobilisatie, en is hoogstwaarschijnlijk in Uden gemaakt. Ik heb nog enkele foto's van hem uit diezelfde tijd; zal het BHIC kopieën toesturen. Kunnen jullie mij een kopietje van deze foto toezenden?
Vader werd geboren in Uden in 1895 en is in 1968 overleden.

Tineke Willems uit Beek en Donk (telefonisch) zei op 17 maart 2009 om 08:26 uur

Toen ik de foto met de motorrijders zag, wist ik meteen het merk van de motoren: Eysink, een Nederlands product! Die hebben ook nog auto's gemaakt. Kijk maar eens op Google!
Naar mijn mening dateert dit type van ongeveer 1910, en wanneer ik dit gegeven combineer met het uniform, moet de foto dateren van tijdens de 1e Wereldoorlog.

Tineke Willems uit Beek en Donk (telefonisch) zei op 17 maart 2009 om 08:28 uur

Nog een aanvulling op mijn reactie: dit type motor had nog kabelaandrijving, de kettingaandrijving kwam pas later.

F. Vlemmings zei op 21 maart 2009 om 23:03 uur

Het is mij niet bekend wie de motorrijders zijn.
Ik wil echter wel reageren op de suggestie dat het Eysink motoren zou betreffen.
De foto toont juist niet genoeg detail om zeker te zijn, maar ik heb het sterke vermoeden, dat het Sarolea motoren betreft, en wel jaar model 1913/1914. In die tijd was de firma Th Vlemmings, Geldrop importeur van deze machines.
Ik beschik over fotos van de 11e RAI tentoonstelling 1913, waar de firma Vlemmings met een eigen stand vertegenwoordigd was.
Een goede foto ter vergelijk:
Tijdschrift "Het motorrijwiel" jrg. 33, 1998, p.23.

Ruud van Bijnen zei op 7 april 2009 om 19:45 uur

De linker motorfiets is een Engelse Premier, gemaakt in Coventry in ca. 1914. de motor heeft al een 3-versnellingsbak , primaire aandrijving (naar de bak) met ketting en secundaire (naar het achterwiel) met een v-riem. Het provinciale nummer N 991 is ca. 1912 uitgereikt aan Henricus Theodorus Heijkants, Erp B 41. Het nummer op de rechtermotor kan ik niet goed ontcijferen. Het lijkt me geen Eijsink of Sarolea, vanwege het iets schuin naar voren staande blok. Deze motor is van rond 1913 en heeft rechtstreekse aandrijving van de krukas naar het achterwiel. let op de provisorisch aangebrachte treeplanken; de rechter treeplank is vastgezet op de trapper en de aantrapketting is verwijderd. Deze motor moet dus "run and jump" gestart worden. Stoer, past wel bij het Easyrijdersidee...

Henk Buijks (namens BHIC) zei op 8 april 2009 om 10:00 uur

Knap, Ruud, al die technische details over motorfietsen van bijna een eeuw geleden!
Kennelijk zat Jan Frankefort dus niet op een motorfiets van hemzelf. Wel hoorde het vehikel dus thuis in Erp, waardoor het aannemelijk wordt dat de foto daar inderdaad is gemaakt.

Frans Vlemmings zei op 10 april 2009 om 15:20 uur

Mijn complimenten voor de heer van Bijnen. Mijn kennis van de technische details schiet duidelijk tekort.
Het was mij echter wel bekend dat iemand in Erp ca 1914 een Sarolea motor bezat.
Inmiddels ben ik geinformeerd dat dat betrof de huisarts Schoonhoff, die in 1911 een Sarolea had aangeschaft. Mogelijk kan de heer Bijnen in zijn documentatie vinden welkj kentekennummer deze voerde

Hans Jurriëns zei op 7 april 2014 om 22:48 uur

Beste mensen.

De motorfiets met het nummer N991 staat/stond op naam van P.J. Frankefort te Helmond. Helaas is het nummer van de andere motorfiets niet te lezen.

vriendelijke groet
Hans Jurriëns Automobielhistorie.

Rini de Groot. zei op 8 april 2014 om 06:04 uur

Henk, jij schrijft dat de genomen foto in Erp gemaakt is, daar sta ik volkomen achter.
Ik meen te herinneren dat bij Architect Heikants in Erp, in de jaren ,50 in de tuin een windmolen stond.

Ger van Lankvelt zei op 11 oktober 2015 om 17:34 uur

volgens mijn vermoeden is de linkse motorbezitter een militair die waren in het bezit van motoren, artsen hadden meestal een paard met koets waar ze de bezoeken aflegden . zo af en toe had ook de gewone burger een motor op de kop kunnen tikkenm net zoals wij vroeger een bromfiets aan konden schaften.

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 11 oktober 2015 om 20:32 uur

Ah, bedankt voor je reactie Ger. Had je de website www.deautovanmnopa.nl ook al ontdekt? Daarop staan ook heel veel motoren...

Jan van Weert
Jan van Weert zei op 16 augustus 2018 om 13:41 uur

In de volgende links wordt meer verteld over de personen op de foto:
https://deautovanmnopa.nl/kentekens/n-991
en
https://deautovanmnopa.nl/kentekens/n-1771

@ Frank Vlemmings, bijgaande link laat zien dat Dhr. S.A. Schoonhoff uiteindelijk 4 kentekens op zijn naam had:
https://deautovanmnopa.nl/kentekens?keys=&title=&taxonomy_entity_index_tid_depth=&fullname_begins_with=Schoonhof&field_date_verstrekt_value%5Bvalue%5D%5Byear%5D=&field_date_verstrekt_value_1%5Bvalue%5D%5Byear%5D=&date_filter%5Bvalue%5D%5Bdate%5D=&date_filter_1%5Bvalue%5D%5Bdate%5D=
Helaas is er tot op dit moment niet één foto uit die tijd opgedoken.

@ A. Verbruggen, op naam van de heer P.M.G.G. Henrar stonden op enig moment 3 kentekens. Zie deze link:
https://deautovanmnopa.nl/kentekens?keys=&title=&taxonomy_entity_index_tid_depth=&fullname_begins_with=Henrar&field_date_verstrekt_value%5Bvalue%5D%5Byear%5D=&field_date_verstrekt_value_1%5Bvalue%5D%5Byear%5D=&date_filter%5Bvalue%5D%5Bdate%5D=&date_filter_1%5Bvalue%5D%5Bdate%5D=
Ook van deze huisarts tot op dit moment geen foto gevonden. Wellicht dat die huisartsen in Erp de fotograaf allemaal te vlug af waren? :-)

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: