skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Een Whitley V op de zuidgrens

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 24 oktober 2012 om 15:47 uur
Op p. 231 van het boek 'Gevels zonder vlag' wordt kort gerefereerd aan het neerstorten van een Engels vliegtuig “in de zomer van 1941” ten westen van de weg Asten-Heusden.

Dit kan de crash zijn van de Armstrong Withworth Whitley V, registratienummer P5014, call sign DY-J van het 102 Squadron die op 4 juli 1941 rond 02.33 uur naar beneden kwam tussen Someren-Eind en Moost.

In het Verliesregister wordt deze crash gelokaliseerd bij het buurtschap Brand, maar andere, overtuigende bronnen houden het op de grens met Limburg. Het toestel werd neergeschoten door Hptm. W. Streib van 1/NJG 1 in zijn Messerschmitt Me 110. Het doel van de Whitley was Essen.

Nadat het toestel was aangeschoten, heeft het eerst nog zijn bommen gedropt, waarna het een noodlanding maakte. De piloot, Sgt. Donald Fraser Gibson (20), is later dood gevonden in Arcen (L). Vermoedelijk is hij uit het toestel gevallen [zie daarover de reactie van Joop Hendrix hieronder]. Hij ligt begraven op de erebegraafplaats Jonkerbos in Nijmegen, graf 12 I 8.

De rest van de bemanning heeft de crashlanding overleefd en werd krijgsgevangen gemaakt. Het ging om de copiloot Sgt. B.A. Cotton; navigator Sgt. A. Lakin; radiotelegrafist Sgt. W.K.H. Bowden en boordschutter Sgt. N.W. Davies.

Reacties (2)

Joop Hendrix zei op 18 mei 2015 om 22:35
Volgens het verlies register is dit vliegtuig in Arcen gecrashed onder nummer T1080. Een piloot valt niet uit het vliegtuig die blijft normaler wijze als laatste zitte. Andere crewleden kunnen niet vliegen en al zeker geen noodlanding maken. Op betreffende plaats in Arcen zijn ook onderdelen gevonden van een vliegtuig en de boer van de akker beschrijft ook de crash van deze Whitley
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 21 mei 2015 om 09:25
@Joop: het klopt dat deze crash nummer T1080 is uit het Verliesregister. Maar zowel in de versie die we hiervoor gebruikt hebben (2008), als in de (voorzover ik weet) de meest recente versie (die van maart 2014, http://www.studiegroepluchtoorlog.nl/wp-content/uploads/2014/03/SGLO-Verlieslijst-T-1941-versie-06-2014-03-14.pdf) staat toch echt Asten (buurtschap Brand). Ik geef toe dat het onwaarschijnlijk is dat een piloot een noodlanding maakt en ook nog eens uit het vliegtuig valt. Wellicht hebben we hier toch met twee verschillende crashes te maken? Want het Verliesregister geeft op 9 juli wél een crash van een Whitley bij Arcen aan (T1099).

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Doe mee en vertel jouw verhaal!
story.overview.type.topic

BHIC

Asten
story.overview.type.topic

Foto opsturen

Asten