Voor het inventariseren is gebruik gemaakt van de dossiers welke voor blijvende bewaring in aanmerking komen uit het documentmanagementsysteem (DMS) van de provincie Noord-Brabant. In de praktijk wordt er voor het archief van de commissaris van de Koningin geen onderscheid gemaakt tussen de rijkstaken en provinciale taken. Vandaar dat beide taken zijn opgenomen in deze inventaris. Tijdens het inventariseren zijn de dossiers bewerkt. Hierbij zijn de dossiers ontdaan van niet-archiefwaardige documenten en van voor vernietiging in aanmerking komende documenten. Voor het bewaren of vernietigen van de archiefbescheiden uit de dossiers zijn twee wettelijk vastgestelde selectielijsten leidend geweest. *
Commissaris Houben heeft in het voorjaar van 2013 twee keer het projectteam bezocht. Hierbij is de gehanteerde werkwijze toegelicht. Op zijn verzoek zijn een aantal documenten niet uit de dossiers gehaald, bijvoorbeeld memo’s die gericht zijn aan het college en inhoudelijke brieven voorafgaand aan werkbezoeken. Voor de laatste categorie: zie paragraaf 2.2.5. In 2013 zijn er twee bijeenkomsten geweest met de zittende commissaris van de Koning dhr. prof. dr.
W.B.H.J. van de Donk en oud-commissaris van de Koningin dhr. mr. F.J.M. Houben; plaatsvervangend kabinetschef en medewerkers van het team Documentaire Informatievoorziening (DIV). Hierbij is het belang dat commissaris Houben aan zijn archief hecht aan de orde geweest.
Kenmerken
Het precieze jaar van openbaarheid kun je per inventarisnummer vinden.
Bij vragen kun je contact opnemen met het BHIC.