skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Archieven

2124 Commissaris van de Koningin, 1987-2003

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Voorwoord
1.Geschiedenis van het archiefvormend orgaan
2.Verantwoording van de inventaris
2.1Algemeen
2124 Commissaris van de Koningin, 1987-2003
Inleiding
2.Verantwoording van de inventaris
2.1Algemeen
In 2012 is begonnen met de inventarisatie van de over te brengen dossiers naar het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC), aanvankelijk over de periode 1987-1999. Om de gehele ambtsperiode van commissaris van de Koningin dhr. mr. F.J.M. Houben (1987-2003) te kunnen inventariseren en over te kunnen dragen aan het BHIC, is in 2013 besloten om het jaar 1999 te verleggen naar 2003. Voor de periode 2000 - 2003 betreffen het de dossiers welke direct te relateren zijn aan commissaris Houben, bijvoorbeeld de gehouden toespraken. De achterliggende gedachte is dat het belang dat commissaris Houben hecht aan zijn archief hiermee beter tot zijn recht komt.
Voor het inventariseren is gebruik gemaakt van de dossiers welke voor blijvende bewaring in aanmerking komen uit het documentmanagementsysteem (DMS) van de provincie Noord-Brabant. In de praktijk wordt er voor het archief van de commissaris van de Koningin geen onderscheid gemaakt tussen de rijkstaken en provinciale taken. Vandaar dat beide taken zijn opgenomen in deze inventaris. Tijdens het inventariseren zijn de dossiers bewerkt. Hierbij zijn de dossiers ontdaan van niet-archiefwaardige documenten en van voor vernietiging in aanmerking komende documenten. Voor het bewaren of vernietigen van de archiefbescheiden uit de dossiers zijn twee wettelijk vastgestelde selectielijsten leidend geweest. * 
Gelijktijdig zijn de dossiers materieel verzorgd en bij toegevoegde waarde voorzien van bedrukte tabstroken. Voor de complexere en/of omvangrijkere onderwerpen zijn werkinstructies gemaakt. Wanneer tijdens de bewerking daartoe aanleiding was, zijn er om onderwerpen/dossiers te completeren, dossiers uit andere series gehaald. Opgemerkt wordt dat er in het archief van het provinciaal bestuur Noord-Brabant (Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten) dossiers zijn opgenomen, waarin de commissaris een functionele rol heeft. Bijvoorbeeld dossiers met vergaderingen van Provinciale en Gedeputeerde Staten, waarvan de commissaris voorzitter is.
Commissaris Houben heeft in het voorjaar van 2013 twee keer het projectteam bezocht. Hierbij is de gehanteerde werkwijze toegelicht. Op zijn verzoek zijn een aantal documenten niet uit de dossiers gehaald, bijvoorbeeld memo’s die gericht zijn aan het college en inhoudelijke brieven voorafgaand aan werkbezoeken. Voor de laatste categorie: zie paragraaf 2.2.5. In 2013 zijn er twee bijeenkomsten geweest met de zittende commissaris van de Koning dhr. prof. dr.
W.B.H.J. van de Donk en oud-commissaris van de Koningin dhr. mr. F.J.M. Houben; plaatsvervangend kabinetschef en medewerkers van het team Documentaire Informatievoorziening (DIV). Hierbij is het belang dat commissaris Houben aan zijn archief hecht aan de orde geweest.
2.2Dossiervorming
2.3Archiefordening
2.4Volledigheid van het archief
2.5Vernietiging
2.6Omvang van het bewerkte archief
2.7Beperking op de openbaarheid
2.8Ordening en beschrijving
3.Aanwijzingen voor de gebruiker
Overzicht van de commissarissen van de Koningin in de periode 1987–2003
Overzicht van de geraadpleegde literatuur, bronnen en websites
Bijlage I: Openbaarheidsbeperkingen
Bijlage II: Ambstinstructies

Bijlage III: Organisatieschema van het Kabinet van de Commissaris van de Koningin (KAB) 1987
Bijlage IV: Organisatieschema van het Kabinet van de Commissaris van de Koningin (KAB) 2003
Bijlage V: Overzicht archieven commissaris van de Koningin in Noord-Brabant vanaf 1920 overgebracht naar het Rijksarchief in Noord-Brabant

Kenmerken

Datering:
1987-2003
Vindplaats origineel:
BHIC 's-Hertogenbosch
Openbaarheid:
Deze toegang bevat een of meer stukken die tot 1 januari 2083 niet zonder meer openbaar zijn.
Het precieze jaar van openbaarheid kun je per inventarisnummer vinden.

Bij vragen kun je contact opnemen met het BHIC.