skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Archieven

585 Dienst der Domeinen, inspectie 's-Hertogenbosch en opvolgers, (1863) 1942 - 1994

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Historisch overzicht
Algemeen
Organisatie
585 Dienst der Domeinen, inspectie 's-Hertogenbosch en opvolgers, (1863) 1942 - 1994
Inleiding
Historisch overzicht
Organisatie
In 1810 werd het Koninkrijk Holland geannexeerd door Frankrijk, waarbij de Franse wetgeving hier te lande van toepassing werd verklaard. Ook werd de Franse belastingorganisatie ingevoerd en op 1 januari 1812 werd de Dienst der Registratie en Domeinen ingesteld. Deze combinatie van Registratie met Domeinen bleef bestaan tot 1946. Met registratie werd de administratie bedoeld van diverse authentieke akten. Tussen 1930 en 1946 werden ten eerste de Directies der Registratie en Domeinen opgeheven en hun werkzaamheden overgedragen aan de Directies der Rijksbelastingen en Domeinen. Ten tweede werden de ontvangerskantoren, ontstaan in 1812, geleidelijk opgeheven en overgedragen aan de Inspecties der Domeinen.-
Er waren 3 soorten inspecteurs; 1. inspecteurs der Registratie en Domeinen belast met het toezicht op de ontvangers der Registratie en Domeinen; 2. inspecteurs der Domeinen belast met het beheer der Domeinen; 3. inspecteurs der Registratie belast met de administratie der registratie in de voormalige ressorten van opgeheven ontvangerskantoren. Opgericht werden 17 Inspecties der Domeinen met als begindatum: 1 maart 1930 Amsterdam 1 september 1935 Rotterdam, Den Haag, Haarlem 1 januari 1937 Dordrecht 1 oktober 1940 Utrecht, Maastricht, Goes, Venlo, Tiel 1 januari 1942 Alkmaar, Deventer, Nijmegen, Den Bosch 1 januari 1946 Zwolle 1 maart 1946 Groningen, Leeuwarden In 1955 werden de Directies der Rijksbelastingen en Domeinen ontheven van hun bemoeienis met het domeinbeheer en bleven alleen de Inspecties der Domeinen over, als onderdeel van de Directie der Domeinen, onder het Departement van Financiën. In 1969 voltrok zich ten aanzien van de Inspecties der Domeinen een algehele reorganisatie. Om zich te kunnen aanpassen aan de eisen van de tijd en om te komen tot de meest efficiënte organisatie, werd het nodig geoordeeld om tot grotere eenheden te komen. In dit kader werden in de loop van het jaar 1969 alle bestaande 17 inspecties opgeheven en werden er 6 nieuwe inspecties der domeinen gevormd namelijk: Midden-Nederland gevestigd te Arnhem per 1 april 1969 Noord-Holland gevestigd te Haarlem per 1 oktober 1969 Noord-Oost Nederland gevestigd te Meppel per 1 oktober 1969 Zuid-West Nederland gevestigd te Goes per 1 oktober 1969 I Zuid-Holland gevestigd te Den Haag per 1 november 1969 Zuid-Oost Nederland gevestigd te Helmond per 1 januari 1970
Per 1 maart 1969 werd een Centraal Domein Administratiekantoor te Apeldoorn ingesteld waar de comptabelen van de inspecties werden geconcentreerd. Per 1 juli 1970 werd een directoraat-generaal van het Kadaster en de Domeinen ingesteld.
Taakuitvoering
Het archief
Aanwijzingen voor de gebruiker
Bijlagen

Kenmerken

Datering:
1863-1994
Vindplaats origineel:
BHIC 's-Hertogenbosch
Categorie: