skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Archieven

2002 Raad van Arbeid Roosendaal, 1919-1930

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Beschrijving van het archief
2002 Raad van Arbeid Roosendaal, 1919-1930
Inleiding
Beschrijving van het archief
Beschrijvingsregels
Deze toegang is vervaardigd met inachtneming van de volgende richtlijnen:
-ISAD (G) : Algemene Internationale Norm voor Archivistisch Beschrijven, vertaling van de tweede uitgave (Antwerpen/ Leuven/ Amsterdam 2004);
-Archiefterminologie voor Nederland en Vlaanderen, Stg. Archiefpublicaties, ’s-Gravenhage 2003;
-Eindproductspecificatie klassieke inventaris, versie 2006-11-27
2. Beschrijving van het archief2.1 Beschrijving van het archief
Naam archiefblok:
Archief Raad van Arbeid Roosendaal 1919-1930

Periode:
1919-1930

Archiefbloknummer:
2002

Omvang in meters:
De omvang na bewerking bedraagt 0,125 m1.

Taal van het archiefmateriaal:
De beschreven documenten zijn in het Nederlands gesteld.

Soort archiefmateriaal:
Normale geschreven, getypte en gedrukte documenten.

Archiefbewaarplaats:
Brabants Historisch Informatie Centrum, locatie ‘s-Hertogenbosch

Archiefvormer:
Raad van Arbeid Roosendaal

Openbaarheid:
Er zijn geen archiefbescheiden aanwezig waarop een openbaarheidsbeperking van toepassing is.

Samenvatting van de inhoud van het archief:
Het archief bevat stukken over het beleid en de organisatie van de Raad van Arbeid Roosendaal. Het bestaat uit jaarverslagen.
2.2 Archiefvorming Geschiedenis van de archiefvormer
De Raden van Arbeid zijn in 1919 ingesteld op grond van de Radenwet als regionale uitvoeringsorganen voor de Ouderdomswet 1919 (V.O.V.) en de Invaliditeitswet, die tegelijkertijd van kracht werden. Ook voerden de Raden een aantal uitvoerende taken uit van de Ongevallenwet 1921.
De RvA namen vanaf 1930 ook de Ziektewet gedeeltelijk voor hun rekening.
In 1933 werden de Wet op de Rijksverzekeringsbank en de Radenwet vervangen door de Wet op de Rijksverzekeringsbank en de Raden van Arbeid , waarbij het toezicht op de Raden aan de Rijksverzekeringsbank werd opgedragen.
Ingevolge de werknemersverzekeringen die voornamelijk door bedrijfsverenigingen werden uitgevoerd, kregen de Raden een kleine uitvoerende taak ten aanzien van de werknemers waarvan de werkgever niet bij een bedrijfsvereniging was aangesloten.
Voor de uitvoering van de Kinderbijslagwet 1939 kon de werkgever destijds kiezen: aansluiting bij een bedrijfsvereniging (ook uitvoering Ziektewet) of bij het Rijkskinderbijslagfonds (Rijksverzekeringsbank en Raden van Arbeid).

Na de invoering van de Organisatiewet Sociale verzekeringen (OSV) in 1952 bleven de Ongevallen- en Invaliditeitswetten in uitvoering bij de Raden en de Rijksverzekeringsbank.
In 1956 onderging de Rijksverzekeringsbank een grote verandering op bestuurlijk niveau. Tevens werd de naam gewijzigd in Sociale Verzekeringsbank (SVB).
In de daaropvolgende jaren werden de uitvoering van de Algemene Ouderdomswet (AOW), de Algemene Weduwen- en Wezenwet (AWW) en de kinderbijslagwetten toegevoegd aan de taken van de Raden. Ook werd de toekenning, intrekking en herziening van de uitkeringen door de Raden uitgevoerd, behalve de AOW- en AWW-uitkeringen van in het buitenland wonende uitkeringsgerechtigden. Het toezicht op de Raden werd uitgeoefend door de SVB.
Per 1 april 1988 werden de Bank en de Raden van Arbeid samengevoegd tot één organisatie.
De kantoren van de Raden van Arbeid werden omgevormd tot districtskantoren van de SVB.
Een Raad van Arbeid werd geleid door een bestuur dat bestond uit een door de Kroon benoemde voorzitter, drie werkgeversvertegenwoordigers en drie werknemersvertegenwoordigers. Deze werden voorgedragen door de centrale organisaties van werkgevers en werknemers en benoemd door de minister van Sociale Zaken.

De RvA Roosendaal werd per 1 januari 1930 opgeheven. De gemeenten die binnen het werkgebied van RvA Roosendaal vielen, werden toegevoegd aan het werkgebied van de RvA Breda.

Geschiedenis van het archiefbeheer
Er is voor de Raden van Arbeid een vernietigingslijst vastgesteld, de Lijst van 14 augustus 1984 . De lijst heeft met name betrekking op gevalsdossiers en de financiële bescheiden. Aan de hand van deze lijst zijn in het verleden al archiefbescheiden vernietigd.
2.3 Inhoud en structuur van het archiefInhoud
Het archief bevat stukken over het beleid en de organisatie van de Raad van Arbeid Roosendaal, in de vorm van jaarverslagen.

Selectie en vernietiging
Tijdens de bewerking zijn documenten geselecteerd op basis van het Basisselectiedocument (BSD) 66 Sociale Verzekeringen 1940-1997 .

De selectie heeft twee archiefbestanden opgeleverd: een direct te vernietigen archiefbestand (0,125 m1) en een te bewaren archiefbestand (0,125 m1). Van het eerste bestand is een vernietigingslijst opgesteld. Het laatste bestand is in deze toegang beschreven.

Aanvullingen
Voor zover bekend zijn er geen aanvullingen te verwachten.

Verantwoording van de bewerking
Het archiefbestand van de RvA Roosendaal is bewerkt door de recordmanager archiefzaken van Human Resources & Facilities van de Sociale Verzekeringsbank.
De bewerking is geschied conform de Archiefregeling 2009 en de richtlijnen materiële verzorging van het Nationaal Archief.

Om het archief van de Raad van Arbeid Roosendaal in kaart te brengen, is een quickscan uitgevoerd om te bekijken wat zich in het archief bevindt. Op basis hiervan is een concept-inventarisstructuur opgesteld en is overgegaan tot waardering en het opstellen van een vernietigingslijst. Vervolgens heeft het archiefbestand materiële bewerking ondergaan.

Direct te vernietigen stukken zijn geïnventariseerd en in hun oorspronkelijke vorm behouden. Deze stukken zijn voorzien van een dossiernummer en vernietigingstermijn.
Te bewaren stukken zijn met keperband samengebonden in zuurvrije vellen. Het materiaal is geschoond van hechtmaterialen, plastic en zelfklevend memopapier.

Ordening van het archief
Het te bewaren archiefbestand is verdeeld in stukken van afzonderlijke onderwerpen, op chronologische volgorde van datering.
2.4 Aanwijzingen voor de gebruiker
Openbaarheidsbeperkingen
Er zijn geen archiefbescheiden aanwezig waarop een openbaarheidsbeperking van toepassing is.
Beperkingen aan het gebruikReproductie van originele bescheiden uit dit archief is, behoudens de algemene regels die gelden voor het kopiëren van stukken, niet aan beperkingen onderhevig.

Materiële beperkingen
Geen.

Citeerinstructie
Volledig:
Brabants Historisch Informatie Centrum, ’s-Hertogenbosch, archief Raad van Arbeid Roosendaal, 1919-1930, archiefbloknummer 2002

Verkort:
BHIC, RvA Roosendaal 1919 - 1930, archiefbloknr. 2002

2.5 Verwant materiaal
Verwante archieven
In 2009 is archiefmateriaal van de Vereeniging Raden van Arbeid 1919-1988 overgedragen aan het Nationaal Archief te Den Haag. Archiefbloknummer: 2.25.19

Verder bevindt zich in het archief van de Sociale Verzekeringsbank archiefmateriaal van verschillende Raden van Arbeid. In de komende periode zal dit materiaal eveneens aan de desbetreffende regionale archiefbewaarplaatsen worden overgebracht.

In het verleden is er archief van de Raden overgebracht naar archiefbewaarplaatsen.
Dit betrof archief van de Raden van Arbeid Zeist, Venlo, Utrecht, Hoorn, Gouda, Eindhoven, Breda, Dordrecht, Brielle, Amersfoort, Alkmaar en Den Bosch uit de periode 1919-1988.
PublicatiesLiteratuur:
-Verleden, heden, toekomst : uitgegeven ter gelegenheid van het zestigjarig bestaan van de Vereniging alsmede het afscheid van voorzitter dhr. Mr. G. Boot. – Amsterdam : Vereniging van Raden van Arbeid, 1979
-De groei van de sociale verzekering in Nederland : gedenkboek uitgegeven ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van de Vereeniging van Raden van Arbeid in 1970. – Amsterdam : Vereeniging van Raden van Arbeid, 1969
-Onderzoeksgids Sociale zekerheid 1890 - 1967. – Den Haag : Instituut voor Nederlandse Geschiedenis, Ton Kappelhof en Vibeke Kingma, 2004 (digitale publicatie beschikbaar op www.historici.nl)
-Verstrekkende Zekerheid. Een institutioneel onderzoek op het beleidsterrein sociale zekerheid ten aanzien van de sociale voorzieningen, 1940-1997; december 1999 (PIVOT-rapport nummer 66).


Overige documenten:
-Inventaris van het archief van de Vereniging van Raden van Arbeid
1919-1988. – Amstelveen : Sociale Verzekeringsbank, 2008

Kenmerken

Datering:
1919-1930
Vindplaats origineel:
BHIC 's-Hertogenbosch
Categorie: