skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Archieven

88 Controleur directe belastingen en kadaster, 1820 - 1961

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Historisch overzicht
Doel en achtergrond van de grondregistratie sinds 1810
Organisatie en wetgeving vanaf 1815
Invoering van het kadaster
Bewaring en bijhouding
88 Controleur directe belastingen en kadaster, 1820 - 1961
Inleiding
Historisch overzicht
Bewaring en bijhouding
Spoedig daarna werd de bewaring en bijhouding van het kadaster geregeld. * 
Zowel van de oorspronkelijke als van de later gewijzigde (suppletoire) stukken werden meerdere exemplaren opgemaakt die op verschillende plaatsen bewaard werden.
De kadastrale kaarten en registers werden in 1832 per provincie in een provinciale bewaarplaats in de hoofdstad bijeengebracht. Verder werden in 54 plaatsen in het land bijzondere bewaringen opgericht ten behoeve van het publiek. Ten slotte berustten kadastrale stukken bij elk gemeentebestuur.
In 1838 werden de kadasterkantoren samengevoegd met de bewaarplaatsen van de hypotheken. *  In elke arrondissementshoofdplaats werd een Kantoor van de bewaring van de hypotheken en het kadaster gevestigd. Nadat de bijzondere bewaringen al in een eerder stadium hun zelfstandigheid hadden verloren, werden nu ook de provinciale bewaringen opgeheven op 1 januari 1844. De minuutplans werden overgebracht naar de verenigde bewaringen van het Kadaster en de Hypotheken.
Vanaf 1 januari 1844 berustte het toezicht op de kadastrale werkzaamheden in de provincie Noord-Brabant niet langer bij de gouverneur. Het beheer en toezicht werden nu uitgeoefend door de inspecteurs van de drie arrondissementen. In 1856 werd boven hen een provinciale direkteur aangesteld.
De koppeling van het Kadaster aan de Openbare Registers betekende voor de dienst een verschuiving van doelstelling. Was het kadaster tot aan de invoering in 1832 vooral bedoeld als bron en grondslag voor een evenwichtige heffing van de grondbelasting, daarna dient de kadastrering vooral als basis voor de rechtszekerheid van het onroerend goed. Van 1832-1973 behoorde het Kadaster bij het Ministerie van Financiën, vanaf 1973 is het Kadaster een onderdeel van het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, momenteel het Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu-Hygiëne. De Centrale Directie van de Dienst van het Kadaster en de Openbare registers is sinds 1974 gevestigd te Apeldoorn.
Iedere provincie heeft een eigen directie en een of twee vestigingen. De vestigingen in Noord-Brabant bevinden zich te Breda en Eindhoven.
Herziening van de grondbelastingwetgeving
Meting en kaartvervaardiging
Schattting belastbare opbrengst
Taak controleur directe belastingen en kadaster
Aanwijzingen voor de gebruiker
Bijlagen

Kenmerken

Datering:
1820-1961
Vindplaats origineel:
BHIC 's-Hertogenbosch
Categorie: