16 Gewestelijke en departementale besturen Brabant, 1795 - 1814 N.B. Stukken vanaf 1770
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
16
Gewestelijke en departementale besturen Brabant, 1795 - 1814 N.B. Stukken vanaf 1770
Op veel stukken die zich in de serie "ingekomen stukken" bevinden, staan meestal op de achterkant (soms ook op de voorkant) de datum en het nummer waaronder ze voorkomen in de series klad- en netbesluiten.
De weg in de serie "ingekomen stukken" is vaak ook te vinden door op de datum, het nummer en / of het tijdvak te kijken die men eventueel via de index in de series klad- en netbesluiten heeft gevonden.
Besluiten zijn over het algemeen toegankelijk via indexen. Ieder besluit staat onder een bepaalde datum en heeft onder die datum een nummer of letter(s).