skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Archieven

7623 Gemeentebestuur Reek, 1923 - 1942

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Historisch overzicht
Algemeen
De bestuursorganisatie
De bestuursorganisatie
7623 Gemeentebestuur Reek, 1923 - 1942
Inleiding
Historisch overzicht
De bestuursorganisatie
Datering:
1811-1942
Na de inlijving bij Frankrijk op 27 maart 1810 werd bij keizerlijk decreet van 8 november 1810 de Franse wetgeving andermaal toepasselijk verklaard. Er kwam een verdeling in departementen, aan het hoofd waarvan een préfect, een conseil de préfect en een conseil général waren gesteld. De departementen waren onderverdeeld in arrondissementen en deze op hun beurt in kantons. Reek ressorteerde onder het kanton Grave, arrondissement Nijmegen in het departement van de Monden van de Rijn. Het gemeentebestuur werd thans gevormd door een maire, die geassisteerd werd door een maire-adjoint en de conseil municipal, bestaande uit 10 leden; zij allen werden benoemd door de préfect. Voorschreven bestuursvorm gold voor gemeenten met minder dan 2500 inwoners (Reek telde rond 1810 ongeveer 740 zielen).
Het na het herstel van de onafhankelijkheid in 1813 optredende gezag liet de bestaande bestuursstructuur voorlopig ongemoeid. Maar de grondwet 1815 eiste, dat er reglementen kwamen tot regeling var het plaatselijk bestuur. Er werd een onderscheid gemaakt tussen "steden" en "gemeenten ten platten lande". Dat Reek tot de laatste categorie behoorde, zal duidelijk zijn. Met het "Reglement van Bestuur voor het Platteland in de Provincie Noord-Braband" werd aan de eis van de grondwet tot regeling van een dergelijk bestuur voldaan. (Zie Provinciaal Blad 1820, no.97). Per 1 januari 1821 werd Noord-Brabant verdeeld in een zevental districten met aan het hoofd van ieder district een districtsschout. Hij hield toezicht op het bestuur van het platteland in zijn district en had het oppertoezicht over de administratie van de gemeenten in zijn gebied, Een soort gewestelijk ambtenaar dus met zuiver een controlerende functie.
De gemeente Reek ging behoren tot het district Boxmeer, waarvan Fr. de Kesschietre van Havre districtsschout was.
En opnieuw onderging de bestuursorganisatie van de gemeente een verandering. Het gemeentebestuur werd vanaf 1821 gevormd door de gemeenteschout van 1813 tot 1821 burgemeester genoemd- en de gemeenteraad, waaruit door gedeputeerde staten twee leden werden gecommiteerd (aangesteld) tot het verrichten van werkzaamheden als bedoeld in artikel 29 van eerder vermeld Reglement. Deze twee gecommitteerden werden assessoren genoemd en traden samen met de schout als het dagelijks bestuur van de gemeente op. De gemeenteschout werd door de koning benoemd en was lid van de gemeenteraad. Provinciale staten benoemden de overige raadsleden; de eerste keer rechtstreeks; daarna op voordracht van schout en gemeenteraad uit een opgave van een dubbeltal. De districtsschout fungeerde hierbij als intermediair (tussenpersoon). De gemeenteraad van Reek telde 7 leden inclusief de schout en de beide assessoren. Een gemeentesecretaris en een -ontvanger stonden hen voor assistentie ter beschikking.
Belangrijke wijzigingen in de bestuursorganisatie bracht het Koninklijk Besluit no. 132 de dato 13 juli 1825 (zie Bijvoegsel tot het Staatsblad 1825, bladzijden 87-131). Vastgesteld werd een algemeen "Reglement op het Bestuur ten Plattelande". Dit reglement bepaalde onder andere, dat de titel gemeenteschout zou worden vervangen door burgemeester. Verder, dat de assessoren door de goeverneur in de provincie Noord-Brabant zouden worden benoemd in plaats van door gedeputeerde staten.
De koning benoemde voortaan de gemeentesecretaris op voordracht van burgemeester en assessoren en van de gemeenteraad, terwijl de benoeming van de gemeente-ontvanger werd opgedragen aan provinciale staten op voordracht van enkel de gemeenteraad. In 1840 werd overgegaan tot een reorganisatie van de districten (zie Provinciaal Blad 1839, no. 202). Zo kwam Reek te behoren tot het eerste district, arrondissement Den Bosch, kanton Grave-Commissaris van dat district was H. de Quay.
Precies een decennium duurde de nieuwe situatie, want per 1 januari 1850 werden de districten opgeheven (zie Provinciaal Blad 1850, no.2). Een ingrijpende wijziging in de bestaande bestuursstructuren ontstond in 1851 bij de invoering van de gemeentewet. Deze bij de grondwet van 1848 geëiste wet bracht ook in Reek de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester. Elk van deze drie bestuursorganen zag zijn taken en bevoegdheden in de gemeentewet nauwkeurig omschreven. Laatstgenoemde bestuursvorm is tot de opheffing der gemeente in 1942 blijven bestaan.
Het archief
Aanwijzingen voor de gebruiker

Kenmerken

Datering:
1923-1942
Vindplaats origineel:
BHIC 's-Hertogenbosch