skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

1982 brug megen appeltern

patrick vertelde op 7 december 2017 om 19:37 uur
in 1982 zou deze brug er komen , maar vanwege een staking van een bedrijf ging de bouw toch niet door . Nu is mijn vraag bij welke bedrijf was deze staking ?

gr

Reacties (16)

Michiel zei op 7 december 2017 om 21:39
In het algemeen. In het voorjaar van 1982 staakten zo'n 100.000 werknemers tegen de door Den Uyl voorgestelde verlaging van het ziektengeld. Daartoe behoorden ook personeel van scheepswerven RDM en Wilton-Feijenoord. Of dit gerelateerd kan worden aan het bedrijf dat met de brug Megen-Appeltern te maken had, weet ik niet. Het antwoord zal wel te vinden zijn in het archief van het gemeentebestuur Megen, Haren en Macharen 1949-1993 (toegang 7527), vermoedelijk in inventarisnrs 1327, 1423 of 1424. Misschien wil een medewerker BHIC dit nakijken.
Succes met de vraag!
HenkD zei op 7 december 2017 om 21:52
Een staking kan de bouw van een brug vertragen. Soms zelfs uitstellen.
Maar het is niet zo dat de gehele bouw daardoor stopt.
Wel is het zo dat er begin tachtigerjaren een beleidswijziging was.

Onder andere voor de Maasbruggen en Maasveren werd de verantwoordelijkheid meer bij de betrokken gemeenten en provincies gelegd.
Wellicht dat de Stichting de Maasveren daar meer informatie over heeft:
http://www.maasveren.nl/historie/
Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 8 december 2017 om 19:11
Bedankt voor jullie tips, Michiel en Henk, heel nuttig! Ik wil komende week best eens snuffelen in de archiefstukken die Michiel hierboven heeft genoemd. Mocht ik de naam van het betreffende bedrijf vinden, dan zal ik dat op deze pagina laten weten. Natuurlijk ben je ook altijd zelf van harte welkom in onze studiezaal om de bovengenoemde dossiers te bekijken, Patrick!
Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 13 december 2017 om 09:51
Helaas, in de bovengenoemde dossiers ben ik geen vermelding van een staking tegengekomen. Dossiers 1423 en 1424 bevatten wel veel informatie over het proces dat naar de bouw van de brug had moeten leiden.

Inventarisnummer 1327 (publicaties) is jammer genoeg niet bij ons aangetroffen. Wellicht is er via Delpher toch nog wat te vinden over een mogelijke staking...
Michiel zei op 13 december 2017 om 12:36
Top Lisette! Op 11 december is nieuwe content toegevoegd aan Delpher: De Volkskrant, Trouw en Het Parool over 1945-1995. Helaas komt er ook dan nog niks naar boven in Delpher over staking bij een bedrijf dat de bouw van de brug verhinderd zou hebben. Zelfs niet over wie de aannemer(s) was/waren, wat toch in de dossiers in het archief van het gemeentebestuur van Megen enz. toch wel zou moeten blijken.
frank zei op 13 december 2017 om 12:51
Ik denk dat Patrick toch doelt op en https://resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:011205229:mpeg21:a0186 "Brug door fout de mist in" . Dat was geen staking maar een procedurefout bij een procedure van milieugroeperingen.
@Michiel e.a. , er was nog geen sprake van concreet besluit, laat staan concrete bouw van een brug of al toegewezen aannemers.
@Patrick, reageer je ook nog?
Michiel zei op 13 december 2017 om 13:38
@Frank, waarop Patrick doelt weet ik niet, ik lees slechts dat vanwege een staking de bouw van de brug Megen Appeltern niet door ging.
Verder hoor ik ook graag de reactie van @Patrick.
Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 13 december 2017 om 14:35
Dossiers 1423 en 1424 zijn zeer omvangrijke dossiers, waar mogelijk wel veel informatie over staat, alleen een vermelding van een staking en/of bedrijf ben ik niet tegengekomen. In elk geval heb ik inderdaad wel meldingen gelezen van milieugroeperingen en een besluit dat het project uiteindelijk niet doorging. Jullie zijn natuurlijk van harte welkom om de dossiers te bekijken in onze studiezaal...
Michiel zei op 13 december 2017 om 17:50
Daar was ik al achter, zie mijn bericht in deze 'draad' van 7 december om 21:39 uur: "Succes met de vraag!"
Patrick zei op 13 december 2017 om 20:55
Dank voor alle reacties .het gaat in de vraag inderdaad om een staking bij een bedrijf die er voor zorgde dat de bouw niet doorging .gr
Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 14 december 2017 om 09:28
Dat was mij ook nog niet duidelijk, bedankt voor het delen van dit artikel, Frank! Ik heb de vraag niet zo snel kunnen beantwoorden vanuit de archieven, maar jullie zijn uiteraard van harte welkom in onze studiezaal om de dossiers zélf uit te pluizen! Tsja, je moet er kennelijk wat voor over hebben om de Osse Kwis te winnen ;)
Michiel zei op 14 december 2017 om 11:16
Het wordt nog gevaarlijker dan een mogelijk archiefbezoek, zie het reglement: http://www.deossekwis.nl/reglement
> 7.3. Deelname voor teams en de teamleden geschiedt geheel op eigen risico.
Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 14 december 2017 om 11:37
Jeetje, dan zou ik er nog maar eens goed over nadenken om mee te doen ;) De gevaren die aan een archiefbezoek kleven, vallen volgens mij doorgaans nog wel mee, maar dit klinkt inderdaad wel gevaarlijk, Michiel! Succes in ieder geval!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.