skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Antonius Johannes Augustinus Lemmens (1877-1937) uitvinder van ploegen (landbouw machines)

Gerard W. Ch. Lemmens
Gerard W. Ch. Lemmens vertelde op 1 september 2022 om 12:06 uur

Wie kan mij meer vertellen over Antonius Johannes Augustinus Lemmens (geb. Cuijck 1877- overl. Beugen 1937) , welke een uitvinder van ploegen schijnt te zijn geweest.
Hij tr. 1e Maria Raaymakers en tr. 2e Catharina Johann Arts.

Met dank en hartelijke groet,

Gerard Lemmens

 

 

Reacties (27)

Antoon zei op 1 september 2022 om 13:52
Aug. Lemmens had van 1902 tot zijn overlijden in 1937 een smederij in Beugen. Daar fabriceerde en verkocht hij o.a. landbouwwerktuigen.
Zijn oudere broer Johannes Antonius (geb. 1873 - ovl. 1918) had in St. Agatha eenzelfde bedrijf. Begin 1900 adverteerden zij veel in De Echo en het Boxmeers weekblad: "Landbouwers artikelen, Gebr. Lemmens, St. Agatha en Beugen"
Daarnaast verkocht Aug. Lemmens ook rijwielen. Om die fietsen aan de man te brengen adverteerde hij met de spreuk "Die imitatie rijd is gek. Valt door 't frame en breekt zijn nek."
G.W.Ch. Lemmens zei op 1 september 2022 om 17:28
Dag Antoon, Reuze bedankt voor je reactieen de aanvullingen!
Nabije familie van Aug Lemmens was Wim Lemmens wiens nazaten zich in de rijwiel industrie in Cuijk gestort hebben. Zijn nazaten vergroten hun bedrijf continu.
Wim Lemmens was zo welwillend, want als wij overkwamen voor vakantie uit Engeland, waar ik sinds 1966 woon, dan gingen we fietsen huren voor ons gezin in Cuijk bij Wim, maar hij wilde nooit dat wij hem betaalde daarvoor !!

Met dank en groet,

Gerard
René Janssen zei op 1 september 2022 om 20:54
Hoi Gerard
Even off topic nu ik je toch eraan heb.
Wist je dat nazaten van de tak Lemmens-Hendriks al vanaf 1840 op hetzelfde adres wonen in Sambeek. De boerderij komt in bezit van dochter Hermina Peters welke met Mathijs Hendriks Lemmens is gehuwd. Op een of andere wijze gaat dit over naar haar zus Theodora die met een broer van bovengenoemde is gehuwd. nl Michael Theodorus Hendriks Lemmens. De nakomelingen van dit echtpaar wonen er nu nog.

groet René
G.W. Ch. Lemmens zei op 2 september 2022 om 12:05
Dag Rene,
Goed van jou te horen, maar zou je mij in het vervolg een email willen sturen in plaats van door dit topic te komen want dat is storend voor andere mensen.
Over welk adres gaat het hier Rene' in Sambeek ??
Cor Veberk heeft vele boeken gepubliceerd over de inwoners van vele dorpen die alle beginnen met Alle Minse van .... Zo heeft hij wel Sambeekse Hoek gedaan maar bij mijn weten niet Sambeek ??
Sambeekse Hoek no. 16 is de stamboerderij van mijn Lemmens familie die eerst van vader op zoon gaat maar bij gebrek aan zonen ging het over op dochters !!, maar het goed blijft tot 1960 in de familie. Wij waren uitgenodigd het te bewonderen, de huidige eigenaar heeft het helemaal en prachtig gerestaureerd !!
Ik hoop dat ik jou email adres nog heb dan kan ik je fotos sturen van die boerderij !!
Bedankt voor je reactie !
Groetjes,

Gerard
G.W.Ch. lemmens zei op 2 september 2022 om 12:46
Nogmaals Rene', Ik had vergeten je te vermelden dat ik helaas je email adres niet meer hebt ? Zou Matilou of iemand van het BHIC het mij willen sturen svp ??

Met dank en groet,

Gerard Lemmens
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 2 september 2022 om 14:46
@Gerard en @René, dat doen wij zeker graag. Als René nog even laat weten daarmee akkoord te zijn, dan doe ik dat meteen.
Rene janssen zei op 2 september 2022 om 15:06
Mariët, geen probleem. Gerard is verre familie van me.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 2 september 2022 om 19:24
Bedankt René, ik heb inmiddels jouw mailadres naar Gerard gestuurd.
G.W. Ch. Lemmens zei op 2 september 2022 om 19:57
Lieve Marilou,

Ik heb nog niet gezien dat het aangekomen is maar desalniettemin mijn enorme dank voor wat je hebt gedaan !!

Groetjes,

Gerard
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 5 september 2022 om 12:18
Hallo Gerard, bedankt voor je aardige woorden! Maar bedoel je wellicht mijn collega Mariët? (want hier heb ik weinig aan toegevoegd namelijk)

Overigens worden we allebei blij van zulke fijne reacties, hoor!
G.W. Ch. Lemmens zei op 5 september 2022 om 12:28
Neen ik bedoel jou want jij zou Rene' Janssen en mij emails samenbrengen en daarvoor bedankte ik !!

Groetjes,

Gerard
G.W.Ch. Lemmens zei op 5 september 2022 om 12:32
Maar Marilou, Ik heb Rene' Janssens email adres nog niet ontvangen en ook niets van hem gehoord dus ik neem aan dat hij heeft ook niet mijn email adres van je ontvangen ???

Groetjes,

Gerard Lemmens
Gerard W. Ch. Lemmens
Gerard W. Ch. Lemmens zei op 28 september 2022 om 11:59
Wie kan mij meer vertellen over deze smid - Antonius Johannes Augustinus Lemmens zoals - waar kan ik zijn ontwerpen voor landbouwmachines en mogelijke patent aanvragen vinden ??
Wie heet meer info over zijn nazaten ??

Ik bezit een beschadigde portretfoto van hem en een hele mooie foto van zijn 2e vrouw - Catahrina Johanna Arts - iets voor het BHIC om te hebben ??
Gerard
Norah zei op 28 september 2022 om 12:14
Gerard, deze Antonius J.A. Lemmens is slechts eenmaal getrouwd, geweest, en wel met C. J. Arts.
Mvg.
Gerard W. Ch. Lemmens
Gerard W. Ch. Lemmens zei op 28 september 2022 om 12:32
Ja Norah, ik zou jou niet tegen willen spreken, maar zolgens mij waszijn 1e vrouw Maria Raaymakers (1969-1917). Ik heb ook geen kinderen uit het 1e huwelijk en geen huwelijks datum !!

Gerard
Norah zei op 28 september 2022 om 16:47
Beste Gerard,

Na veel gezoek, kom ik er achter dat Maria Raaijmakers de huishoudster in de familie was. Zie bevolkingsregisters.
Kijk je bij het huwelijk van Antonius met Catharina dan lees je ook dat het zijn eerste huwelijk was.
Tevens bij zijn overlijden, slechts één echtgenote.
Mvg.
Norah zei op 28 september 2022 om 17:08
Aanvulling:

Maria Raaijmakers overlijdt te Dreumel 23-05-1937, als weduwe van Anton Frederiks. Deze waren te Beugen en Rijkevoort getrouwd op 24-01-1910.
Bruidegom, kleermaker van beroep, was 54 jaar oud, bruid was 40 jaar.
Maria was een dochter van Johannes Raaijmakers en Arnoldina Graat, en geboren te Beugen.
Norah zei op 28 september 2022 om 19:47
Gerard, just curious, hoe kom je aan Maria Raaijmakers?
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 29 september 2022 om 09:44
Dhr. Lemmens heeft ons nog een pagina uit zijn boek "Lemmens van Oelbroeck enz' gestuurd, welke ik graag bij deze reactie voeg.






































G.W.C. Lemmens zei op 29 september 2022 om 11:43
Dag Norah en Mariet,

Reuze bedankt voor je aanvullingen Norah! En Mariet bedankt voor het plaatsen van de bladzijde uit mijn Lemmens boek van 1989 ! EEn tijdje geleden.
Jammer dat ik toen niet Norahs speurwerk had !

Met dank en groet, Gerard
Antoon zei op 29 september 2022 om 11:58
Antonius Johannes Augustinus (roepnaam August) Lemmens produceerde vooral voor de lokale markt. Of zijn vindingen en vernieuwingen van landbouwwerktuigen zodanig anders waren, dat er patent op aangevraagd kon worden, is maar de vraag.
August werkte nauw samen met zijn oudste broer Johannes Antonius. Deze had de door hun grootvader Andreas Lemmens opgerichte smederij in St. Agatha overgenomen.
Begin 1900 adverteerden de gebr. Lemmens met "geheel nieuwe oorspronkelijke Lang-dorschmachine, met schudder op zijde, werpt 't stroo recht en gaaf uit de machine (voor 1 of 2 paarden)" en "de van ouds zoo gunstig bekende, volgens de nieuwste modellen houten en ijzeren ploegen". Ik denk dat we hier niet over nieuwe uitvindingen kunnen spreken, maar eerder van (kleine) verbeteringen en aanpassingen van bestaande ontwerpen.

Wetenswaardigheden:

August is in 1936, een jaar voor zijn overlijden, failliet verklaard.

Zijn oom Jacobus Lemmens (1833-1911), mr. smid te Beugen, won in 1875 bij een tentoonstelling in Oss de eerste prijs met een door hemzelf ontworpen dorsmachine.

Bronnen:
De Echo 11-4-1903
Provinciale Noordbrabantsche en 's Hertogenbossche courant 18-09-1936
Boxmeers Weekblad 9-10-1875
G.W.C. Lemmens zei op 29 september 2022 om 12:32
Waarde Antoon,

Mijn grote dank voor je hele interessant bijdragen !! Deze familie Lemmens waarover wij spreken was dichtbij verwandt aan de smeden Lemmens van de Mookse / Middelaarse tak waar het beroep van smid ophield in ca. 1980. Zij waren ook verwandt aan de smeden in mijn tak uit Hatert, waar naartoe zij trokken vanuit Beugen in ca. 1820.
Mijn publikatie van 1000 boeken _-Lemmens van Oelbroeck enz. - van 1989 voor mijn ouders 60 jatig trouwen is nu bijna geheel uitverkocht alhoewel boekenwinketljes nog een of twwe te koop heeft.

Reuze bedankt nogmaals en hartelijke groet Antoon !!

Gerard Lemmens uit Wadhurst, U.K.
Antoon zei op 29 september 2022 om 13:06
Johannes Lemmens, de smid uit Heikant (gem. Mook en Middelaar), was een oom van August Lemmens. De vader van August, Gerard, zette de ouderlijke smederij in St. Agatha voort. Gerard's broer Jacobus nam de smederij van zijn kinderloos gebleven oom Jan Lemmens in Beugen over en broer Johannes kocht dus een smederij in Heikant.

Zie: https://docplayer.nl/214139173-Nummer-25-lente-1993-rond-de-grenssteen-een-uitgave-van-de-stichting-heemkundekring-de-grenssteen-mook-middelaar-molenhoek.html
G.W. C. Lemmens zei op 29 september 2022 om 20:08
Curieuze Norah,

Vergeet niet dat ik mijn Lemmens boek in 1989 publiceerde en niet alles daarvoor meer kan herinneren ! Dus hoe ik aan Maria Raaymakers (Raaijmakers) kwam weet ik helaas niet meer, sorry !! Bevolkingsregister ??

Antoon, helaas vermeld je mistirieus je achternaam niet dus vraag ik mij af of jij een Lemmens bent of niet ??

Met dank en groet,

Gerard
Gerard W. Ch. Lemmens
Gerard W. Ch. Lemmens zei op 13 oktober 2022 om 12:19
Dag Antoon,

IK ken de smederij aan de Heikant, want mijn ouders en ik werden uitgenodigd door Atonius Joannes Lemmens (1884-1970) en zijn vrouw A.H.M. Bouhuis op hun 50 jarig trouwen te komen. Sinds die tijd is er een hechte band met die Lemmens tak ontstaan. Zo zijn zijn nazaat Marcel Lemmens en ik vaak in email en ook persoonlijk contact en kwam Marcel en zijn vrouw Marjo ook op ons 50 jarig trouwen hier in Engeland in 2018 !!

Groetjes,

Gerard
Antoon zei op 14 oktober 2022 om 12:39
Hallo Gerard,

Ik heb zelf geen banden met de familie Lemmens. Naar aanleiding van jouw vraag hier, heb ik mij voor het eerst in deze familie verdiept. Door oude kranten door te spitten, kun je nog meer wetenswaardigheden over meerdere generaties Lemmens achterhalen.
De door jou genoemde Antonius Joannes Lemmens uit Middelaar was ook een bedreven schaatsenmaker.
Fietsen, schaatsen, landbouwgereedschappen, de familie Lemmens was blijkbaar van alle markten thuis.

bronnen:
https://www.schaatshistorie.nl/schaatsenmakers/schaatsenmakers-en-verkopers/antonius-joannes-lemmens_middelaar/
https://www.bhic.nl/onderzoeken/kranten
G.W.C. Lemmens zei op 27 oktober 2022 om 17:05
Dag Antoon,

Heb jij over het boek over de familie over de familie Arts-Broeren van Ellie Franken en Ingrid Joosten gehoord ??

Daar worden deze smeden Lemmens in genoemd !!
Groet,

Gerard

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.