skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Antonius Smets o op 08.11.1739 met Joanna Petrus Thijs

Anton smets vertelde op 1 augustus 2013 om 08:55 uur
L.S.
Ik ben op zoek naar extra info en voorouders van Ant(h)onius (Willem) Smets gestorven op 15.09.1748 en getrouwd op 08.11.1739 met Joanna Petrus Thijs geboren op 04.09.1707. Een van hun kinderen heet Guilielmus Smets: *02.12.1744 getrouwd op 02.12.1744 en + op 21.01.1788 te Leende.
Ik ben heel benieuwd! Ook zoketips of andere tips zijn van harte welkom. Ik ben nog een beginneling. Het zoeken op patroniemen helpt wel, maar er zijn meerdere Smets-en in Leende en ook Smits-en.

Groet, Anton Smets

Reacties (17)

Wil zei op 1 augustus 2013 om 10:04
Hallo Anton,

Van Antonius Willems Smets en Joanna Petrus Thijs heb ik zo drie dopen te Leende kunnen vinden. Bij een van de dopen is Maria Smets doopgetuige en is dus een mogelijke zus van Antonius.
Daarnaast is een Leonardus Did(scheit) doopgetuige. Deze Leonardus is in 1731 getrouwt met Aleijdis Willems (Smets) zij krijgen van 1733 t/m 1739 kinderen te Leende. Doopgetuige bij dit echtpaar Antonius Smets!(Hier zoek je naar), Maria Willems (ook dg bij kind Antonius Smets), Guilielmus Willems (mogelijke broer. Aleijdis Willems zal geboren zijn tussen 1695 en 1715.

Als mogelijke ouders, maar dit vergt nader onderzoek:
Guilielmus Tonis de Smet en Guilielma Tomas gehuwd 21-2-1687 te Leende.
Zoon Antonius ged 8-4-1688 Leende.
Zoon Thomas ged 17-4-1690 Leende.
Wanneer en waar worden dan Aleijdis, Maria en mogelijk Guilielmus gedoopt?
Anton Smets zei op 1 augustus 2013 om 12:16
Beste Wil,

Hartelijk dankn voor je bericht. ik vermoed dat ik als beginneling nog maar een bepekrte kennis van het zoeken heb: ik ga nu alle smets-en af door achter en voornamen in te typen, om te kijken of ze vader, moeder, broer, zus of getuige zijn. Maar dan kom ik wel uit bij de info uit uw eerste alinea, maar niet bij de namen uit uw tweede alinea. Wat is uw zoekmethode? Hoe komt u aan deze namen?
nogmaals geweldig bedankt!!

Groet, Anton
Wil zei op 1 augustus 2013 om 12:39
Voor de gevonden informatie heb ik hier de website gebruikt van BHIC en de website van het archief Eindhoven.
Ik heb tot nu toe alleen gekeken op de plaats Leende. En dan zoeken op achternaam Sm*t* ivm de vele varianten. Schrijf alles op wat u ziet en probeer verbanden te leggen.
Zo was Leonardus Did doopgetuige bij een kind van het bewuste echtpaar. Onder Leende gezocht op Le*n* (voornaam) en Di*d* of Di*t* (achternaam) en u komt er achter dat Anthonis zeer waarschijnlijk een zus Aleijdis heeft. Ook zie je dat de Leonardus een paar keer getrouwd is geweest, maar dat is minder relevant.
En dan kijken of de patroniemen iets oplevert. Dus zoeken op Anthonis (*t*n*s) als voornaam en Willems (Gui* of Wil*) als achternaam.
Voor nu heb ik alleen gezocht op Leende, maar het kan goed dat de dopen, huwelijken ook in de omringende plaatsten hebben plaats gevonden.
Succes!
Wil
Anton Smets zei op 1 augustus 2013 om 14:26
Beste Wil,

Hartelijk dank! Ik ga aan de slag!

Groet, Anton
Wil zei op 1 augustus 2013 om 14:43
Hallo Anton,

Weest u bewust als de doop van Antonis Willems Smets klopt (dus 1688), hij al pittig op leeftijd was bij zijn huwelijk met Joanna Petrus Thijs. Hij in de 50 zij begin 30.
Je zou verwachten dat Antonis al eerder gehuwd is geweest.
Anton Smets zei op 1 augustus 2013 om 16:57
Beste Wil,

Hartelijk dank, ik hoop dat ik u later ook nog eens wat mag vragen :-)

Groet, Anton
Norah zei op 1 augustus 2013 om 20:34
Dag Anton,

Het is ook mogelijk dat Antonius afkomstig was uit Someren, ligt tamelijk in de buurt.

Antonius de Smedt, gedoopt op 22-04-1712 te Someren, zoon van
Wilhelmus de Smedt en Catharina Korstiaens.

Allegonda Smets, gedoopt op 01-08-1701 te Someren, dochter van Wilhelmus Antonius Smets en Catharina Christianus Joppen.

Zelfde ouderpaar, Korstiaan is afgeleid van Christianus. Allegonda zou ook Aleijdis kunnen wezen.

Wil gaf tevens Guillelmus Willems door, deze overleed in 1737 te Someren ...!

Wanneer je de huwelijksinschrijving van Aleijdis, zowel als van Antonius zoudt kunnen lezen(via Genver?), dan behoort... er bij te staan waar men vandaan kwam. Zo heb je nog meer zekerheid.
De naam Smeets/ Schmets/Schmeitz etc. komt bij mij in de familie voor, maar die van jou is van een heel andere tak. Denk eerder de kanten van België uit.
Mvg, Norah
Norah zei op 1 augustus 2013 om 20:56
Guilielmus Tonis de Smet trouwt te Leende op 21-02-1687 met Guilielma Tomas.
Dit was het eerste huwelijk van de vader.

Willem Teunis Smit, woonplaats Leende, eerdere vrouw Willemyntjen Thomas, trouwt op 11-06-1701 te Someren,met Lyntjen Korstiaans, woonplaats Someren.

Noot: Men trouwde in het algemeen in de woonplaats van de bruid.
Anton Smets zei op 1 augustus 2013 om 22:35
Hallo Norah,

Hartelijk dank voor de tips. Ik ga er morgen mee verder. Wat is genver? En hoe werkt genver?

Groet Anton
Norah zei op 2 augustus 2013 om 00:47
Hallo Anton,

De site -genver- is in feite van "familysearch"; genealogische gegevens door mormonen vergaard.
Je kunt op deze manier de akten inzien van je voorouders, zowel van na 1811, als de DTB-gegevens van heel vroeger.
Ik vind het zelf een hele aanwinst.
Mvg, Norah

Norah zei op 2 augustus 2013 om 10:53
De Antonius van 1688 was uit het eerste huwelijk van vader Wilhelmus.
Men kan wel gevoeglijk aannemen dat deze jong overleden is.
De Antonius van 1712 uit het tweede huwelijk kan de juiste wezen. Hij was 27 jaar bij zijn trouwen, een wat gebruikelijkere leeftijd voor een bruidegom. Zijn vrouw was 5 jaar ouder.

Nu moet er gezocht worden naar de doop van vader Wilhelmus/ Guilielmus, dit wordt lastiger.
Vond wel:
Guilielmus Thonissen, gedoopt te Someren op 13-04-1663. Zoon van Antonius Thonissen en Theodora Antonius Jobi.
Maar dit moet gecontroleerd worden, ben hier niet zeker van.
Catharina Korstiaens heette overigens ook zo Joppen(Jobi). Men trouwde vroeger vaak "en famille"...
Verder moet u er rekening meehouden dat vóór 1700 de zgn. achternamen nog weinig gebruikt werden, slechts de patroniemen.
Egbert zei op 3 augustus 2013 om 17:24
Uit onderstaande akte blijkt dat Antonij Willems de Smidt met zijn zussen Allagonda en Marie een huis in Someren dat zij hebben geërfd van hun ouders verkopen.

Rechterlijk Archief Someren 107, folio 193v
Antonij Willems de Smidt, inwoonder tot Leende, en hem fort en sterck maeckende voor Leendert Ditschie in huwelijck hebbende Allagonda Willem de Smidt, en Marie Willems den Smidt, hennen swager en suster, bijde in desen absent, welcke verclaerde wel en wettelijck te cederen, transporteeren en erffelijck over te geven Jan Marcelis Verdonckschoth, inwoonder alhier tot Someren, een huijske, hoff en aengelagh, gelegen aen de Lange Heijde, groot omtrent drie lopensaet, de eene sijde Jan Antonis Horckmans, d'ander sijde Jan Job Daniels, d'een eijnt de weduwe Gerrit den Smit, d'ander eijnt de gemeene straet.
Item eenen acker, gelegen omtrent de Resp, groot omtrent vijff copsaet, d'eene zijde Jan Roijmans, d'ander sijde Jan Verbarschoth, d'een eijnt de Resp, d'ander eijnt de gemeene wegh.
Item eenen acker, gelegen aen de Korte Heijde, groot omtrent drie copsaet, d'eene sijde Jan Job Daniels, d'ander sijde en een eijnt Jan Peeter Sneijers, d'ander eijnt de heijde.
Item een parceel soo landt als groes, gelegen omtrent de Lange Heijde, groot omtrent twee lopensaet, d'eenen sijde Jan Jacob van Lierop, d'ander sijde Jan Jansse Daniels, d'een eijnt de heijde, d'ander eijnt de gemene straet.
Item een parceeltje weijlant, gelegen als voor, 2 een en een halff lopensaet, d'eene sijde Jacob Wurms, d'ander sijde Jan Jansse Daniels. d'een eijnt de heijde, d'ander eijnt de gemeene straet.
Hem transportant aengecomen bij versterff van sijn ouders. De goederen sijn belast met een chijns van vijff stuijvers acht penningen aen de gemeente alhier, voorts lands en dorpslasten, gebuerlijcke rechten en servituijten.
Someren, vijfden Maert seventien hondert seven en dertigh.
De coop is 55-0-0.

Dat huis was afkomstig van Christianus (Corstiaan) Joppen.

Het gezin ziet er als volgt uit:

Willem Teunis Smit
Weduwnaar van Willemyntjen Thomas
Woonplaats: Leende
Ondertrouw Someren ng 11-06-1701 met
Trouw Someren ng 26-06-1701 met
Lyntjen Korstiaans
Leeftijd: jd Woonplaats: Someren
DTB Someren nr. 4 folio 43v

Dopeling Allegonda Smets
Vader Wilhelmus Antonius Smets
Moeder Catharina Christianus Joppen
Getuige Antonius Mathias Joppen
Elisabeth Franciscus van de Seylberch
Plaats Someren
Datum doop 01-08-1701
DTB Someren inv.nr. 66.5 , folio 68

Dopeling Maria Theunis
Vader Wilhelmus Theunis
Moeder Catharina Cristianus Jobben
Johanna Job Daendels
Plaats Someren
Datum doop 16-02-1708
DTB Someren inv.nr. 66.7 , folio 17

Dopeling Antonius den Smedt
Vader Wilhelmus den Smedt
Moeder Catharina Kortiaens
Getuige Gerardus den Smedt
Judoca Theunis
Plaats Someren
Datum doop 22-04-1712
DTB Someren inv.nr. 66.7 , folio 38

Overleden Someren Nd ger 28-01-1722
Willem den Smit
Opmerking: laat na vrouw en kinder
DTB Someren nr. 6 folio 10

Overleden Someren rk 29-01-1722
Wilhelmus Antonius den Smedt
DTB Someren nr. 51 folio 6v

Overleden Someren Nd ger 08-01-1726
Leineke Willems Smidts, weduwe van Willem Smidts
Opmerking: laat na kind
DTB Someren nr. 6 folio 25

Allegonda Willem den Smet verkrijgt een borgbrief voor Leenderstrijp op 15-06-1731. Zij is dan in ondertrouw met Leendert Dits, weduwnaar van Maria Jansen. (schepenbank Someren 136, folio 120r)

De drie kinderen zijn blijkbaar teruggegaan naar de plaats waar hun vader vandaan kwam.
Norah zei op 3 augustus 2013 om 19:55
Leonardus Ditscheijt trouwt op 24-11-1720 te Leende met Elisabetha Michael Heesterbeeck.

Als het hier om dezelfde persoon gaat, is hij 3 keer getrouwd geweest.
Norah zei op 3 augustus 2013 om 20:09
Allegonda( werd ook Aleijdis genoemd) Wilms Smets, trouwt op 24-06-1731 te Leende met Leonardus Dits/ Ditscheijt.
En op 19-01-1727 is Leonard te Leende met Maria Jansen getrouwd geweest(2e huw.).
Uit alle drie de huwelijken werden er kinderen geboren.
Anton Smets zei op 6 augustus 2013 om 09:14
Egbert, Norah en Wil: hartelijk dank voor jullie tips!
Ik heb alle namen en info in een schema gezet en ik krijg een prachtig coherent geheel!
Wat me opvalt is dat in deze tak van mijn familie al veel eerder overgegaan wordt in patroniemen. In andere takken wordt de achternaam reeds in eerdere tijden gebruikt. Hebben jullie dit ook?Ik ga hiermee verder!

Groet, Anton smets
Norah zei op 6 augustus 2013 om 10:14
Graag gedaan, Anton!
Aangaande de achternamen t.a.v. patroniemen, het is bij iedereen anders. Bij jouw achternaam was het een beroep, vaak van vader op zoon.
Soms werd zowel de achternaam als het patroniem erbij gebruikt, altijd handig voor de vorser :).
Denk wel dat Smets/ de Smet meer de Vlaamse variant is.
Mvg, Norah
Dorethé zei op 6 augustus 2013 om 16:30
Wat mij opvalt is dat de pastoor veelal alleen patroniemen noteerde. Bij een schepenhuwelijk of huwelijk voor de dominee werd de achternaam vaak wel genoteerd (tenzij men geen achternaam had), idem in notariële en schepenakten.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.