skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Roxanne Lokin
Roxanne Lokin Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Roxanne Lokin
Roxanne Lokin Bhic

Begraven Joannes Strijp te Leende - 1655

Albert Streep vertelde op 3 januari 2014 om 11:36 uur
Zojuist ben ik na jáááren zoeken vermoedelijk het overlijden van mijn directe voorvader tegengekomen op 'Wie is Wie':
DTB Begraven Leende 01-01-1655 Archief 8068 reg.nr. 4 pagina 54v: Johannes T Strijp
Zou iemand voor mij in dit DTB-Boek willen kijken, een kopie maken hiervan en dit mij toesturen?

Reacties (17)

Norah zei op 3 januari 2014 om 12:01
Wanneer deze inschrijving niet aanwezig is op de site -GenVer- onder DTB-boeken Leende, kun je ook eens een poging wagen bij het BHIC zelf, of het RHCE.
Arnout van Erp zei op 3 januari 2014 om 12:04
Beste Albert,

Een Joannes Strijp die in 1655 is begraven kan ik niet vinden, wel een Joannes Joannes Tielens Strijp, die begraven is te Leenden op 15 december 1659.

Dit is te vinden via Genver in het boek index begraven 1582-1810 (alle religies)

Of dit dezelfde is durf ik niet met zekerheid te zeggen

Gr.
Arnout van Erp zei op 3 januari 2014 om 12:05
Ben ik vergeten te vertellen:

Het is bladzijde 2584

Gr.
Norah zei op 3 januari 2014 om 12:09
Denk ook dat het 15-12-1659 moet zijn.
01-01-1655 is het begin van de periode in het desbetreffende begraafboek.
Maar zoals ik al zei, het is zó te bestellen bij het BHIC > Voorouders binnen Brabant; zoekmachine.
Norah zei op 3 januari 2014 om 12:18
Bij -Genver- zijn slechts fiches v.h. begraven Leende aanwezig, niet de inschrijvingen zelf helaas.
Albert Streep zei op 3 januari 2014 om 13:55
Beste Norah en Arnout;
Bedankt voor jullie snelle reactie. Het is dus nog maar de vraag of dit dezelfde is als mijn voorvader... (http://gw.geneanet.org/streep1_w klik op Joannes Kerstiaen Streep-1)
Wat RHCE is weet ik trouwens niet; ik ben niet helemaal op de hoogte met electronische genealogie. Ik heb alles nog met de hand gedaan en archieven afgereist...
Geraldine zei op 3 januari 2014 om 15:47
Mensen met "Strijp"in hun naam uit Leende komen meestal uit Leenderstrijp. Het was het gebied van de valkeniers.

Met vriendelijke groeten
Norah zei op 3 januari 2014 om 16:06
Dag Albert,

Ik begin ook zo mijn twijfels te hebben nu ik jouw stamboom heb gelezen. Je kwam in Duitsland uit, dan las ik Woudrichem, en dan weer een huwelijk in Den Bosch?
Arnout gaf Joannes Joannes Tielens Strijp door. Deze persoon is een zoon van Jan Tielens S., en van oorsprong afkomstig uit Strijp, bij Eindhoven gelegen(denk ik).
Jouw voorvader heette echter Joannes Kerstiaen(Corstiaan) Streep. Dit impliceert dat zijn eigen vader Corstiaan of Christianus met zijn voornaam heette, en niet Jan Tielens /Tielemans. Of...men had zelfs 2 voornamen, kwam vaker voor bij mensen afkomstig uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.
Wat ik met het RHCE bedoelde, is het - Regionaal archief Eindhoven-.
Mvg, Norah
Albert Streep zei op 3 januari 2014 om 17:55
Tja, Norah... het allemaal niet zo eenvoudig...
En Geraldine: ook bedankt voor jouw inbreng!
En natuurlijk hou ik mij aanbevolen voor "het doodslaan van mijn voorvader"
(-;
Norah zei op 3 januari 2014 om 20:05
Albert, ik hoop voor jou dat hij in zijn slaap overleden is ;)
Het gaat jou om het overlijden van deze man, kort gezegd. Hij was militair, neem ik aan? Kan dus evengoed in het buitenland gesneuveld zijn.
Hij was getrouwd 15-01-1634 te 's-Hertogenbosch met Jenneke(Joanna) Jans van der Linden. Ik ga er eerder vanuit dat hij in een van de kazernesteden overleden is(en niet in Leende), maar dat wordt zoeken en ik denk dat je dat al voldoende gedaan hebt.
Mvg, Norah
Albert zei op 4 januari 2014 om 02:13
De moeilijkheidsfactor is de plaats van overlijden en dat vaan 64 harkebussiers is "gerepatrieerd op Overijssel" Daarbij komt dat in het Jaarboek C.B.G. – deel 45 – 1991 Blz.123 Genealogie Kunstschilder Pieter Lastman; bij zijn zoon Christiaen staat beschreven: “J.K. Striep, korporael in Statendienst 1654.” Tja...
Norah zei op 4 januari 2014 om 12:24
Dit is heel erg moeilijk, ik denk dan aan steden als Deventer en Steenwijk in die tijd.
Je zult zeker wel geïnformeerd hebben bij het archief in Zwolle? Hoewel, je kunt beter de voorouders in Brabant gehad hebben ;). Dan krijg je nog resultaat...
Norah zei op 4 januari 2014 om 13:08
Albert,

je zult zelf wel weten dat de site van soldatengenealogie enz. is verdwenen.
Zelf heb ik het soms ook nodig. Ontdek net dat er veel vergaard is op:

keevel.fme.im/milinf/solgen.htm
Albert zei op 4 januari 2014 om 13:38
De "Cappeteyn Van Winteroy" kom ik idd tegen maar mijn voorvader niet
Geraldine zei op 5 januari 2014 om 15:41
Dag Albert,
Electronische genealogie zou U kunnen helpen. De website Genver.nl laat U door het doopboek van Woudrichem bladeren. U kiest Noord-Brabant, Woudrichem, Op de regel Woudrichem klikt U 9 x DTB. Er verschijnt een lijstje. U kiest de eerste mogelijkheid MMBZ-3LR. Dopen 1630-1810. (353 img.)
Ik vond op image 27 (van 353) rechterblad, midden, zoon Johannes, ged. 9 aug. 1643. Als ik daarna op BHIC en WieWasWie zoek, verschijnt deze weliswaar op 9 sept. met gegevens doopheffer Claes Louijssen.
Verder in het doopboek op image 35 (van 353) linkerblad onderaan, zoon Isaac, ged. 18 feb. 1646.
Het echtpaar Hans Christiaenssen en Jenneke Jans zou wel is meer kinderen kunnen hebben in Woudrichem.

Met vriendelijke groeten
Albert zei op 5 januari 2014 om 19:23
Geraldine,
Bedankt! Nu was ik toentertijd al naar de kerk zelf geweest en mocht het DTB inzien. Maar: Isaac had ik gemist...
Het gevaar van elect. gen. is dat zelfs de BHIC zegt niet alles al te hebben gefilmd/gedownload. Zo mis ik nog ontzettend veel over mijn voorvaders vanuit N.Brabant, die toch redelijk bekend waren in de kunstenaars-wereld. Zo was de oudste zoon Christiaen een kunstschilder, opgeleid door de school van Pieter Lastman, alwaar ook Rembrandt v. Rijn en Ruysdael een leerling van was. Mijn directe voorvader Abraham, een tweede zoon, was 'Hout- plaet- ende figuersnyder' waarvan boeken in de Kon. Bibliotheek te Den Haag liggen....
En juist dat gemis is een gevaar...

Overigens: Al die patroniemen maken het ook niet echt makkelijk... Hans Christiaenssen zou dus de befaamde 'Corporael Johannes Christiaens STRIJP' zijn... Ja, klinkt logisch... Zoon Johannes had ik ook al; zoon Isaac nog niet... Ik ga eens kijken... Bedankt daarvoor!!!
Albert zei op 5 januari 2014 om 20:24
Paleografie is toentertijd door mij middels lessen in het R.A. Haarlem geleerd, doch nooit bijgehouden... Nu, 'n 30 jaar later, is dat dus weggezakt, alhoewel ik wel nog iets kan ontcijferen. De naam Loufijssen bij Johannes is bekend; de oudste zoon's (=Christiaen de kunstschilder) dochter heet ook zo.
Déze getuigen kan ik niet zo goed meer lezen. Claes Conijnssz of Cornelisz of zoiets ende Catharina Florijn (?); deze laatste zou mijn voormoeder zijn...
Er is idd nog heel wat te speuren in dit DTB... dat ik toendertijd in mijn handen had. Dat was wél makkelijker bladeren... Enfin; tussen 1636 en 1643 moet overbrugbaar zijn... (Alhoewel, met mijn huidige kennis der paleografie...)
In ieder geval: Hártelijk dank voor het (weer) vlottrekken van deze reusachtig interressante hobby...!!!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.