skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Bernardus Brunas - vanaf ca. 1725 te Asten?

Helena vertelde op 29 december 2010 om 01:47 uur
Beste allemaal, -- Ben op zoek naar herkomst Bernardus Brunas [Brennas]. Waar en wanneer is hij geboren/gedoopt en waar en wanneer gehuwd? Hij woonde [o.a.?] te Asten en is wrsl. overleden vóór maart 1775. Hij huwde in of vóór 1725 met Francisca Janse de Groot. [zij mogelijk ~ 10-10- 1692 te Asten].

Kinderen uit dit huwelijk gedoopt in Asten:
1. Johannes Franciscus ~ 6-12-1725. Get.: Johannes Franciscus Brennas en Maria Janse de Groot
2. Barbara ~ 29-6-1728. Get.: Arnoldus Tielen en Maria Elisabeth Brunas
3. Anna Maria ~29-6-1728. Get.: Josephus Vervordeldonck en Petronella van Riet
4. Mattias ~ 30-8-1730. Get.: Petrus Brunas en Cristina Verhoyse
5. Elisabeth ~ 30-8-1730. Get.: Johannes Overhof en Helena Meulendyck
6. Gerardus ~ 20-3-1732. Get.: Henricus Gerit Neerven en Maria de Leuw

Zijn naam verder voor het eerst in ORA Asten in 1727 --R 93 fol. 62vo 04-03-1727 : Hendrik Rijniers van Geldrop verkoopt aan Bernardus Brunas:- huiske en hof - in het Dorp ...enz.

In 1775 worden de nagelaten goederen verdeeld; is hij inmiddels overleden. Drie kinderen verdelen de goederen. -- R 124 fol. 57vo 07-03-1775 : Jan Brunas,- Gerrit Brunas – en - Hendrik Vervoordonk - g.m. Elisabet Brunas, te Vlierden. Kinderen en erven van Bernardus Brunas - en Francyna de Groot, gewoond hebbende in het Dorp. Zij verdelen de nagelaten goederen.

Alvast bedankt voor het lezen van dit bericht en het mee-denken! -- Mvg.,

Reacties (43)

Norah zei op 29 december 2010 om 17:23
Dag Helena,

Denk dat Bernardus Brunas uit Tielen bij Antwerpen afkomstig was en dat zijn ouders Franciscus Brunas heetten en Barbara van Leuven.
Verder zul je in de trouwboeken van Asten
moeten kijken, indien mogelijk.Heel veel succes verder gewenst,
mvg, Norah
Helena zei op 29 december 2010 om 20:14
Dag Norah,-- Dank voor je reactie. Had zelf ook al (weliswaar via Google:)) een mogelijke hint gevonden in een stamboom van een ander: Een Elisabeth Brunas, geboren/gedoopt op 18 feb 1699 in Tielen - Antwerpen als dochter van een Franciscus Brunas en een Barbara van Leuven. Geen verdere bron vermeld in die stamboom; kan dit vanaf hier ook moeilijk controleren op juistheid. Toch zouden deze ouders inderdaad ook wel eens de ouders kunnen zijn van Bernardus... gezien namen van zijn kinderen.

Heb nu een emailtje gestuurd naar de Heemkundige Kring Kasterlee - Lichtaart - Tielen. Hopelijk kunnen ze me daar wat verder helpen.

Bedankt voor je mee-denken Norah!
Theo Aldenzee zei op 4 januari 2011 om 23:11
Bernardus was in 1763 Borghmeester te Asten. Beste Helena, Dan moet "de Vonder" toch meer van hem weten?
Helena zei op 5 januari 2011 om 00:05
Beste Theo, -- Klopt. Dank ook voor je mee-denken. Heb de naam van Bernardus Brunas in meerdere jaren als 'borgemeester' gezien. Hij moet dus bezittingen hebben gehad anders werd je niet als borgemeester aan gesteld. Heb het ORA Asten wel op Brunas doorgespit. De naam wordt idd. diverse keren vermeld. Ook zag ik zijn naam in 1727 in de Resolutieboeken van Asten; daar staat een Brunas vermeld in de lijst voor taxatie als brouwer en tapper. Ik neem aan dat hiermee Bernardus bedoeld zal zijn omdat er op dat moment mogelijk nog geen andere Brunas daar woonachtig was.

Maar had dit eigenlijk al eerder moeten melden: Op mijn email naar de Heemkundige Kring Kasterlee - Lichtaart - Tielen van 30 dec kreeg ik de volgende dag al antwoord van een van de medewerkers! Men is daar zeer behulpzaam. Nogmaals mijn dank.

Enkele gegevens over de familie Brunas in Tielen zoals ik deze ontving van een medewerker van de HeenkringKLT: Franciscus (Franchoys) Brunas trouwde (1) op 17 januari 1697 in Tielen met Barbara Van Leuven. Barbara ~ 29 maart 1667 in Tielen als dochter van Bernardus van Leuven en Maria van Heydelbergh. Franciscus (Franchoys)geboren ca. 1669. Waar? Hij was chirurgijn. Ook lid van het St. Sebastiaansgilde en Rozenkransmeester. Zes kinderen uit dit huwelijk. Een Rogerius Bernardus was het vierde kind en de tweede zoon. Hij is gedoopt op 5 september 1702 in Tielen. Hij was in 1752 - toen zijn vader overleed- nog in leven. Maar geen verdere gegevens van hem in Tielen. Mogelijk is hij dan toch dezelfde persoon als mijn gezochte Bernardus Brunas die vanaf 1725 opduikt in Asten. Tielen -> Asten..?

Het overlijden van Bernardus Brunas heb ik ook nog niet gevonden, maar zal na febr 1774 en voor maart 1775 zijn geweest. In februari 1774 was hij nog in leven. Toen een zoon wilde hertrouwen in Vlierden en staat van bezittingen en inventaris opgemaakt moest worden werd hij nog vemeld als 'in leven zijnde' en als weduwnaar nog alle goederen te bezitten.

Heb ook het huwelijk tussen Bernardus Brunas en Francisca Janse de Groot nog niet kunnen vinden. Naar mijn idee moet dat tussen 1723 en 1725 hebben plaats gevonden: In 1723 koopt Francisca Janse de Groot nl. twee huiskes en heeft hierbij geen 'momboir' bij zich. Dus was ze meerderjarig en mogelijk nog niet gehuwd. In 1725 wordt echter het eerste kind geboren uit huwelijk Brunas / [Janse] De Groot.

We zoeken verder...
Wim zei op 19 februari 2011 om 23:26
Dag Helena, Het is allemaal zo herkenbaar problematisch. Vanaf 2008 doe ik (nu en dan) wat onderzoek naar de naam Brunas (later o.a. bruijnaers). Ook ik kwam niet verder. Ontdekte nog wel dat Bernardus Brunas ook nog armmeester was (1749-1751), samen met ene Andries van Hugten.
Zie ook nog R 93 fol 53 18-02 1726 m.b.t. het huiske en hof in 't Dorp.
Helena zei op 20 februari 2011 om 07:59
Bedankt Wim,-- Had die inschrijving van 1726 over het hoofd gezien. Er staat weliswaar ..., maar we mogen aannemen dat hier de naam van de echtgenoot van Francyn Jansse moet staan.
Wim zei op 20 februari 2011 om 17:49
Helena, naast de mogelijke link "Tielen" (die ook mij nog niet verder bracht), lijkt mij ook een nader onderzoek naar Bernardus Hendricks (rk), overleden 3 maart 1705 Asten, met opm. "Dorp" de moeite waard (zie ISIS). In dit verband nog: R 11 fol. 289 07-01-1708, met beëdiging van Paulus Hendrix als momboir over de twee onmondige kinderen van Bernart Hendrick Bernarts. Ik noem dit ivm de (voorzover mij bekend) "door Bernardus" kort gebruikte "achternaam" Brennas (en de vraag welke aanduiding daar mogelijk aan voorafging). Het blijft "zoeken". Dank nog voor je bericht. Groet, Wim.
Wim Schramade zei op 1 oktober 2011 om 18:52
Dag Helena,
Ben je nog wat verder gekomen met de naspeuringen naar Bernardus Brunas? Ben benieuwd.
Alvast dank voor een bericht.
Met vriendelijke groet,
Wim.
Helena zei op 2 oktober 2011 om 12:53
Dag Wim,
Nee, ben nog niet verder. Moet eerlijk zeggen dat ik ook nog niet veel meer onderzoek ondernomen heb in deze. Uit die gegevens die ik destijds ontving van de Heemkundige Kring Kasterlee - Lichtaart - Tielen hebben we wel een mogelijke connectie, maar helmaal waterdicht is het voor mij nog niet. Mocht hij toch die Rogerius Bernardus Brunas zijn die op 5 september 1702 in Tielen (B) werd gedoopt...(? laten we hopen dat hij idd. dezelfde persoon is?) ... hopelijk zijn er dan toch wat meer gegevens te vinden in een eventuele afwerking van een nalatenschap na het overlijden van zijn vader. De vader, Franciscus (Franchoys) Brunas, overleed op 6 augustus 1752 in Tielen (B). Heb hier (nog) geen verdere actieve navraag naar gedaan. Houd wel altijd mijn ogen open voor namen waarmee ik bezig ben, maar toevalsvondsten krijg je maar sporadisch he :) !
Theo zei op 21 december 2011 om 21:24
Hoi Helena,

Bernardus Brunas overlijd te Asten op 28 september 1774
Helena zei op 22 december 2011 om 02:14
Bedankt Theo! Waar heb je dat gevonden? Ik wist wel dat hij oveeleden zou zijn na febr 1774 en voor maart 1775, maar kon geen datum vinden omdat de Begraafboeken van die periode niet online staan.
Theo zei op 22 december 2011 om 18:33
Hoi Helena,

Het overlijden staat in de bewerking (de G.G. Slaats) van de overlijdens en begraaf registers te Asten 1659-1810
Wim schramade zei op 25 december 2011 om 23:44
Mooi! Nu nog zijn geboortedag en huwelijksdatum!
Helena zei op 26 december 2011 om 02:14
@ Wim - inderdaad...en hopelijk kan een opmerking bij een (ng of schepen) huwelijkinschrijving ook bevestigen dat hij idd. van Tielen afkomstig zou zijn.

@ Theo - komen de genoemde bewerkingen van de overlijdens- en begraafregisters 1659-1810 dan voort uit Begraafregisters die deels (nog) niet toegankelijk zijn in de index bij RHCe, ISIS of BHIC? Zoals mogelijk dan ook de rk Trouwboeken van Asten van na 1718? Waar zijn die (ontbrekende?) jaren van de DTB noeken dan bewaard gebleven / in te zien?

Bij RHCe, het oude ISIS en BHIC vind ik nl. geen nd Begraafregisters van Asten tussen 1759-1778 en de r.k Begraafregisters ontbreken helemaal.
Theo zei op 26 december 2011 om 14:47
Hoi Helena,

De bronnen die de heer G.G. Slaats geraadpleegd heeft en waaruit hij de data van overlijden/begraven opgetekend heeft zijn:
- Collectie Doop, trouw en begraafboeken Asten - nrs 1 t/m 25 - Rijsarchief Noord Brabant te `s-Hertogenbosch
- Collectie Trouwregisters Asten nrs. 1 en 2 - Bisschoppelijk Archief te `s-Hertogenbosch.
- Collectie Namen van overledenen Asten nrs. 1 en 2 Bisschoppelijk Archief te `s-Hertogenbosch.
-Collectie Namen van overledenen nr. 1 Parochiearchief Asten.
- Hoofdgeldlijsten van Asten XV/ 1 t/m 20.
- Hoofdgeldlijsten van Asten XVIII/ 17 t/m 36
-Rechterlijk Archief Asten inv. nr. 119 fol. 32
- Rentmeester Generaal - inv nr. 512 - Rijksarchief Noord Brabant te `s-Hertogenbosch.

Dit boek is in 1983 uitgegeven door Heemkundekring "de Vonder" te Asten uitgegeven.

Deze Heer Slaats (inmiddels al jaren overleden) heeft zo ook de kerkelijke huwelijken en de huwelijken voor de Schepenen bewerkt.

Ik weet zelf niet of deze te zien zijn bij BHIC omdat ik ze niet nodig heb, want ik heb al deze gegeven in boekvorm, nl alle dopen, geboortes, huwelijken, overlijdens en begraven

Om nog even terug te komen op de herkomst van Bernardus Brunas, Ik had Tielen ook al als meest waarschijnlijke plaats van herkomst, temeer omdat bij het eerste kind van Bernardus gedoopt te Asten ene Johannes Francicus Brennas (Brunas) getuige is en het tweede kind van Berardus de naam Barbara krijgt, vernoemd naar de Moeder van Bernardus.
Bernardus zelf dan vernoemd kunnen zijn naar zijn opa, Bernardus van Leuven. Maar het echte bewijs hiervoor heb ik ook nog niet gevonden.
Heb je echter nog gegevens nodig van Asten dan wil ik je, voor zover mogelijk graag verder helpen.

Helena zei op 26 december 2011 om 15:10
Hartelijk dank Theo!

Dat zijn idd. dan heel wat meer bronnen dan die zo online te vinden zijn. Geen wonder..:)...
Ja, ik mis wel een en ander en had al gemerkt dat het daardoor voor mij bij sommige hiaten alleen bij een '?' zou moeten blijven. Zit te ver van die bronnen die niet online in te zien zijn. Heb wel diverse boeken en gegevens uit de Peel, o.a. ook een boek van Asten, maar dit kende ik niet. Is de uitgave soms nog verkrijgbaar bij de Heemkundekring? Mogelijk kom ik ook terug op je vriendelijk aanbod. [Ben je in HKK Asten? Misschien vind ik daar je naam dan...] [ik heb alleen - lang geleden- een lieve juf vanuit Asten gehad, een van de missiezusters...]

Staat overigens dat huwelijk van Bernardus Brunas met Francisca Janse de Groot ook vermeld zo rond 1725?
Theo zei op 26 december 2011 om 19:51
Hoi Helena,

Nee het huwelijk van Bernardus brunas en Francisca de Groot heb ik ook niet. Ze zijn zeker niet te Asten getrouwd. Aangezien Francisca wel te Asten gedoopt is, zou het voor de hand liggen dat ze ook te Asten getrouwd zou zijn. Ik denk dat Francisca de Groot elders in huis was en vandaaruit getrouwd is met Bernardus Brunas. Als we dit huwelijk vinden weten we warschijnlijk ook meer over de herkomst van de familie Brunas.
Helena zei op 26 december 2011 om 23:16
Hoi Theo,
Blijft dus nog een raadsel waar ze gehuwd zijn. Bernardus' plaats van herkomst 'Tielen' lijkt zeer aannemelijk gezien andere kinderen in dat gezin daar ook aardig overeen stemmen met de doopgetuigen in Asten:
Bij doop van kinderen 1,2 en 3 waren familieleden Brunas als doopgetuigen
1. Bij doop in 1725 was Johannes Franciscus Brennas mogelijk de oom van de dopeling /oudste broer van vader Bernardus was een Johannes Franciscus.
2. Kind in 1728 idd vernoemd naar de moeder van Bernardus. Meter bij de doop, Maria Elisabeth Brunas, was een tante van de dopelinge / zus van Bernardus.
4. Bij doop van dit kind in 1730 was Petrus Brunas peter; hij was oom van dopeling /de jongste broer van vader Bernardus.

Bernardus zal niet onbemiddeld zijn geweest; hij is ook borgemeester geweest en hiervoor werd je aangewezen (o.a.) indien je ook geld en goed had om eventuele (dorps)schulden te vereffenen.

Ga mijn files eens verder nazien op eventuele andere Astense hiaten en vraagtekens...de gaten in de klot... :) .
Wim Schramade zei op 28 december 2011 om 00:40
Dag Helena en Theo,

Het blijft intrigerend.

* Helena, heb je alle zes de (doop)namen en geboortedata van de kinderen Brunas Van Leuven (jouw bericht van 5 januari)? Zou je die door willen geven? Kan (mij) mogelijk nog associaties opleveren... Alvast dank!

* Helena en Theo, Enkele associatieve gedachten die opkwamen:
Rogerius Bernardus is gedoopt in Tielen 5 september 1702. Hij is dan vermoedelijk 10 jaar ouder dan zijn toekomstige echtgenote Francisca (doop: 10-10-1692, Asten).
* Arnoldus Tielen (link met plaatsnaam Tielen!?) is peter bij de doop van Barbara Brunas op 29 juni 1728.
Ene (dezelfde?) Arnoldus (Aert) Tielen is in 1691 getrouwd met Elisabetha Mathiae de Groot (link met naam Tielen en evt. plaatsnaam Tielen via familie De Groot?). Denk in dit verband aan de gedachte van Theo (huwelijk vanuit een andere plaats dan Asten (indien Francisca voor haar huwelijk met Bernardus elders in huis was).
* Francisca Brunas is op 10 juli 1742 meter bij de doop van Anna Maria, dochter van (ook ene) Arnoldus Tielen en Antonia Poulus Hoefnagels (gehuwd in 1729). Van wie zou deze Francisca Brunas een dochter zijn?

Groet, Wim.
Helena zei op 28 december 2011 om 03:51
wim, -- je bedoelt wrsl. dat de Rogerius Bernardus Brunas geboren in 1702 in Tielen dan 10 jaar 'jonger' was dan zijn toekomstige echtgenote Francisca Janse de Groot geboren in 1692. Indien deze echtgenote idd die Francisca was, geboren in 1692, dan was ze toch nog in haar vruchtbare jaren en heeft ze ook nog 6 kinderen ter wereld kunnen brengen vanaf 1725!

* Maria Janse de Groot was meter bij doop in 1725 - wrsl. was zij de moeder van Francijna/Francisca; dan genoteerd met haar gehuwde naam Janse de Groot?
[zelf denk ik nl. dat dit het huwelijk van haar ouders is:
Bruidegom Jan Thyssen de Groot , jongeman , wonend: Asten
Bruid Maria van der Schrick , Weduwe of weduwnaar , wonend: Venlo
Plaats Asten
Datum trouwen 28-04-1691
DTB Asten inv.nr. 60.9 , folio 3]
De moeder werd bij doop van Francisca in 1692 genoteerd als 'Maria Coonen'.

* Tielen misschien toch eerder hier als patronymische naam? De echtgenote
Elisabetha Mathiae de Groot, die meter was bij doop in 1728, was wrsl. een tante van Francijna, eeen zus van haar vader. [grootvader was Mathijs de Groot]

* Francisca Brunas als meter bij doop in 1742 - dit zal wrsl. Francisca Jansse de Groot zelf zijn; gehuwd met Bernardus Brunas; pastoors noteerden de echtgenotes wel eens onder de gehuwde naam.

* met wat 'google-en' vind je de naam Brunas in meer genealogieen , o.a. ook in Tielen en Lichtaart. Zag verder een Maria Brunas mid-18de eeuw als moeder in Amsterdam. Verder in de index van de GenDaLim cd is een Franciscus Brunas te vinden in Maastricht en Roermond; laat daar kinderen dopen rond 1630-1638... [garnizoensplaatsen - connecties?]
Helena zei op 28 december 2011 om 04:24
* Vond ook nog een Franciscus BRUNAS, te Maaseik. [Is hij mogelijk dezelfde als die in 1630-1638 kinderen liet dopen in Maastricht en Roermond? Die was nl ook met een Maria gehuwd]:
Franciscus BRUNAS (Brunass).
Gehuwd met Maria N.N.
Uit dit huwelijk:
1. Franciscus BRUNAS, gedoopt op 12-04-1640 te Maaseik.
2. Jacobus BRUNAS, gedoopt op 11-12-1641 te Maaseik.

* Theo - Heb je ook toegang tot de Hoofdgeldlijsten van Asten? Staan de ouders van Francisca Jansse (Mathijs)de Groot in die Hoofdgeldlijsten? Zie je Francisca ook ergens apart nog staan?

* Wim, - De volgende gegevens heb ik niet zelf gevonden, maar komen uit het antwoord van de behulpzame persoon van de Heemkundige Kring Kasterlee - Lichtaart - Tielen:
1 Franciscus (Franchoys) Brunas is geboren omstreeks 1669. [opm.: hij was 50 jaar in 1719?]. Franciscus overleden op 6 augustus 1752 in Tielen, ongeveer 83 jaar oud. Beroep:Chirurgijn.
Functie: Lid van St Sebastiaansgilde / Rozenkransmeester.
Franciscus:
(1) trouwde op 17 januari 1697 in Tielen met Barbara Van Leuven, 29 jaar oud. Barbara is een dochter van Bernardus Van Leuven en Maria Van Heydelbergh. Zij is gedoopt op 29 maart 1667 in Tielen. Barbara is overleden op 28 augustus 1715 in Tielen, 48 jaar oud.
(2) trouwde, ongeveer 47 jaar oud, op 29 maart 1716 in Tielen met Joanna Luyckx. Joanna is overleden op 23 mei 1730 in Tielen.

Kinderen van Franciscus en Barbara:
1 Maria Anna Francisca Brunas; ~ 13 oktober 1697 in Tielen. Maria is overleden op 22 april 1701 in Tielen.
2 Maria Elisabeth Brunas; ~ 18 februari 1699 in Tielen. Volgt 1.2.
3 Joannes Franciscus Brunas; ~ 7 oktober 1700 in Tielen. Volgt 1.3.
4 Rogerius Bernardus Brunas; ~ 5 september 1702 in Tielen. [Was nog in leven in 1752. (Op 6 augustus 1752 is zijn vader overleden)]
5 Joanna Margaretha Brunas; ~ 11 juni 1704 in Tielen. [Was ook nog in leven in 1752]
6 Petrus Brunas; ~ 22 juni 1707 in Tielen. Volgt 1.6.

1.2 Maria Elisabeth Brunas ~18 februari 1699 in Tielen. Maria is overleden op 19 april 1780 in Tielen, 81 jaar oud. o.t. op 10 april 1735 in Tielen met Balthazar Saeldien, 33 jaar oud. Balthazar is een zoon van Joannes Saeldien en Anna Orts. Hij is gedoopt op 23 februari 1702 in Tielen. Balthazar is overleden op 17 december 1765 in Tielen. Beroep:Handwerker. Functie: Rozenkransmeester
1.3 Joannes Franciscus Brunas ~ 7 oktober 1700 in Tielen. Joannes is overleden op 19 augustus 1758 in Tielen. Beroep: Kleine labeurman / Schoenmaker. Functie: Speelman van St. Sebastiaansgilde / Rozenkransmeester / Kerkmeester. Joannes trouwde, 26 jaar oud, op 18 februari 1727 in Tielen met Maria Wagemans, 26 jaar oud. Maria is een dochter van Joannes Wagemans en Maria Como. Zij is gedoopt op 31 augustus 1700 in Lichtaart. Maria is overleden op 1 december 1788 in Tielen, 88 jaar oud. Zij is begraven op 3 december 1788 in Tielen.
1.6 Petrus Brunas is gedoopt op 22 juni 1707 in Tielen. Petrus is overleden vóór 1751, ten hoogste 44 jaar oud. Beroep: Kuiper. Functie: Poorter van Antwerpen geworden op 14/08/1738.
Petrus: (1) trouwde, 33 jaar oud, op 8 september 1740 in Antwerpen St. Jacobs met Anna Catharina Nuyts, 43 jaar oud. Anna is een dochter van Joannes Nuyts en Margaretha Borchmans. Zij is gedoopt op 2 juli 1697 in Tielen. Anna is overleden vóór 1744, ten hoogste 47 jaar oud. (2) trouwde, 37 jaar oud, op 5 juli 1744 in Antwerpen O. L. Vrouw Zuid met Catharina Maria Van Cammeren, ongeveer 37 jaar oud. Zij is gedoopt omstreeks 1707 in Edegem. Notitie bij de geboorte van Catharina: 36 jaar in 1744.

Hopelijk is deze zoon Rogerius Bernardus Brunas van 1702 idd. dezelfde als de 'Astense' Bernardus. Mogelijk is er nog een nalatenschap bewaard gebleven uit 1752, gezien de opmerking dat twee van de kinderen ook nog in leven waren in 1752 toen de vader overleed in Tielen.. Daar zou dan mogelijk ook moeten in staan waar die kinderen woonachtig waren in 1752.
Theo zei op 28 december 2011 om 10:58
Hoi Helena,Wim

Bernardus Brunas komt te Asten voor het eerst voor op de Hoofdgeld lijsten van vermogende inwoners in 1727. (Bernardus Bruynas met Francyn de vrouw, Mary de moeder en Jan `t kind.

Francisca is zeker gedoopt te Asten op 10-10-1692 en een dochter van Jan Mathijssen de Groot en Maria van der Schrik (ook genoemd Coonen/Coenen) weduwe van Venlo. Zij is ook de kleindochter van Mathijs Franssen de groot en Anneke Jan Dircx.

Arnoldus Aert Tielen is gehuwd met Elisabetha Mathijssen de Groot, dus een tante van Francisca.

deze broer en zus, Jan en Elisabetha Mathijssen de Groot zijn beiden voorouders van mij (dus kwartierstaatverlies).
Maar in een klein dorpje als Asten kan dit bijna ook niet anders.

Gegevens over de herkomst van de moeder van de Fancisca de Groot kan ik verder niet vinden.

Nog ik trouwens vragen wat jullie relatie is met Bernardus Brunas??
Bij mij komt hij in de kwartierstaat door zijn dochter Elisabeth die trouwd met Henricus Vervoordeldonk.
Helena zei op 28 december 2011 om 12:57
Theo,
Hartelijk dank voor je reactie weer. Mogelijk moeten we voor de moeder van Francisca elders zoeken, maar dat zal moeilijker zijn, want was haar naam of die van haar eerdere echtgenoot nu Coonen of van der Schrik?
* Mijn relatie met Brunas?: Niet in mijn kwartierstaat noch in die van mijn echtgenoot:) Toch komen wij zelf ook uit dit ruimere gebied van de Peel en zullen de namen in mijn gegevens wel ergens haken aan namen die je wel bekend zullen zijn.
* Bernardus Brunas: Ik heb vorig jaar de kwartierstaat [tot ca. begin 18de eeuw] uitgezocht voor iemand en kwam daarin ook via een dochter van Henricus Vervoordeldonk en zijn Elisabeth dus bij deze Brunas uit! Gezien de hobby werd ik toch ook nieuwsgierig naar de herkomst van deze Bernardus...[ 'zou hij soms gewoon (de) Bruijn geheten hebben, hoe kwam hij aan deze Spaans-klinkende naam of was het soms een verbasterde Franse naam? Was er soms een (dienst)connectie met de Heren van Asten of was hij een (doortrekkende) soldaat of op de vlucht voor legers die ronselden naar meer soldaten [denkend aan de Meijelse jongemannen die vanuit de kerktoren de Gelderse legers zagen aankomen en gauw de Brabantse Heitrak op vluchten :)]. Of was hij soms een koopman of een teut...hoe is hij anders verzeild geraakt in Asten...enz.] Dus mijn belangstelling is meer gekomen omdat ik ook de geschiedenis hierachter zou willen weten en dan ga je immers verder zoeken. [en intussen is degene waarvoor ik het vorig jaar uitzocht al lang tevreden met de kwartierstaat die in dit kwartier dan stopt bij Bernardus en Francisca :). Het was maar een aardigheidje voor hem].
Wim zei op 28 december 2011 om 16:12
Hallo Helena en Theo,

* Allereerst hartelijk dank voor al jullie uitgebreide reacties en het doorgeven van verkregen inlichtingen!

* Helena, je hebt helemaal gelijk dat Rogerius Bernardus 10 jaar "jonger" was dan Francisca en dat er goede aanwijzingen zijn dat hij Bernardus Brunas is.

* Toch blijft er ook bij mij twijfel. Helena en Theo. Zo vraag ik mij (in meer of minder rechtstreeks verband) af,
- of het verschijnen van de naam Bernardus Brunas (m.i. 1727) verband houdt met komst van elders (zou romantischer zijn) of met een (voortgaande) naamswijziging (denk in dit verband ook aan het gebruik van de naam "Brennas" in 1725 en eventueel in verband met de "klank in de naam" sympathie voor Spanje of Frankrijk?).
- of is uit te sluiten (of een van jullie heeft uitgesloten) dat Bernardus Bernaerts onze Bernardus Brunas is of kan zijn? Bernardus Bernaerts (zoon van Jacobus Bernaerts) is gedoopt op 1 februari 1679 in Asten; getuige o.a. Petronilla Bernarts (DTB Asten inv.nr. 60.4 , folio 11). Hij zou dan wel 13 jaar ouder zijn dan Francisca en een zeer respectabele leeftijd hebben bereikt (overlijden 1774).
- zou er muziek kunnen zitten in mijn bericht van 20 februari? Voor mij vooralsnog overigens een spoor dat mij nog niet verder bracht.
- of de Brunas-getuigen bij de doop van de kinderen van Bernardus (indien nog afkomstig uit of woonachtig in Tielen) telkens voor de doop snel (indien lijfelijk aanwezig) de reis naar Asten konden ondernemen (afstand m.i. ruim 60 kilometer); was er een goede verbinding (denk evt. ook aan "bericht" heen en weer)? (Maar misschien waren de a.s. getuigen ook gewoon bewust "in de buurt" en gewoon "eerder" afgereisd).
- was het in die tijd (on)gebruikelijk "over te stappen" van de eerste naam (Rogerius) naar de tweede (Bernardus)?
- was de familie De Groot (al dan niet via erfenis) welgesteld?
- zou het niet mooi zijn om ooit vast te kunnen stellen of Francisca (Jansse) de Groot als meter optrad bij de doop van kinderen van broers/zussen van Rogerius Bernardus!?
- komt de naam Berna(e)rts (of een naam die daar sterk op lijkt) voor op de Hoofdgeldlijsten voor 1727?

* In 1704 verdelen kinderen van wijlen Jan Wilbordts Vervordeldonck en Elske Bernarts de nagelaten goederen (R 110 fol. 162 18-06-1704). Heeft een van jullie (Theo? ivm de link naar Vervordeldonck) Elske Bernarts kunnen plaatsen?

* Mijn band met Bernardus Brunas? De overgrootmoeder van mijn vrouw (aan vaderskant) was getrouwd met Jan Michiel Bruijnaers (Nederweert). Deze Jan Michiel stamt in de rechte lijn af van Bernardus Brunas (via zijn oudste zoon Johannes Franciscus). Verder ben ik belangstellend naar de herkomst en de geschiedenis....

Theo zei op 28 december 2011 om 17:17
Hoi Wim,
Elske Bernaerts is een dochter van Bernart Reynder (van Hove) en Willemke Lenart Marcelissen.
Elske was in 1638 nog onmondig en trouwd te Asten op 08-02-1660 met Jan Wilborts Vervordeldonk.
Elske had tenminste een broer, Reijnder Bernarts van Hoof geb. ca. 1625 en overlijd te Asten op 28-02-1709 hij huwt te Asten op20-05-1658 met Catharina Bruysten Tijs Colen (mijn voorouders)
Elske had ook een zus, Leonarda Bernaerts geb. circa 1625 ovl. te Asten 04-11-1692 en gehuwd voor 1650 met Jacob Tielen (Vogels).

Dan zijn er nakomelingen van Henrici Berbardi (Daems)die voor 1643 trouwt met Petronella Francisci, waaronder Bernardus Hendricx Bernaerts alias Daemen die te Asten huwt in 1684 met Heylke Fransen van de Loverbosch, zijn kinderen en die van zijn broers gaan zich later allemaar Verberne noemen, dus ook geen verband met Brunas.

Ik ben er zeker van dat Bernardus Brunas niet van Asten komt, anders had in zeker zijn huwelijk moeten vinden en meer over zijn familie, broers of zussen.
Ik ga nog voor Tielen
Wim zei op 28 december 2011 om 17:44
Ha Theo,

Dank! Goed ook om je overtuiging te lezen. Heb nu eigenlijk geen direct alternatief voor Tielen meer op het oog... Ook dat schept "duidelijkheid".

Groet,
Helena zei op 29 december 2011 om 00:45
* Theo en Wim, - heb een aantal vragen (o.a. naar doopgetuigen in Tielen) per email verstuurd naar dezelfde behulpvaardige persoon van destijds.

* Theo, - vraagje over enkele anderen uit Asten, kan dat hier?
- Wilbert Jan Wilberts in 1750 gehuwd met Maria Hendriks. Ken je hun doopdata, ouders en overlijden? Was Maria Hendriks (was zij Eijsbouts?) gedoopt op 5-03-1720. Weet je soms ook waar deze Wilberts woonden? Was dat soms meer richting Ommel? Zitten o.a. in mijn kwartieren. Staan ze in een van de Hoofdgeldlijsten?
Theo zei op 29 december 2011 om 17:57
Hoi Helena,

Willibrordus Joannis Wilbers is gedoopt te Asten op 27-04-1723 als zoon van Joannes Wilbers en Maria Joannis Berckers.
Hij huwt te Asten op 03-05-1750 met Joanna Maria Henrici Hendrikx (Maria Eijsbouts) gedoopt te Asten op 01-05-1726 als dochter van Henricus Hendrix en Antonia Willem Slaats.

Henricus Hendrix is gedoopt te Asten als zoon van Henricus Isbouts en Margaretha Jelis Joosten van Heughten.
Hij huwt te Asten (1) op 24-08-1720 met Mary Willems (Verhees!) geboren te Vlierden en huwt (2) te Asten op 06-05-1725 met Antonia Willem Slaats, zij is te Asten gedoopt op 16-02-1691 als dochter van Wilhelmus Joannis Slaats en Joanna Martens.
De oudere zus van Antonia, nl. Maria Willem Slaets ged. te Asten 26-09-1683 is gehuwd met Egidius (Dielis,Jelis) Philippi van Heugten zijn ook mijn voorouders.

In de hoofdgeldlijsten 1688-1735 van Asten komen de ouders van Wilbert wel voor in 1725 wonen ze dan te Ostaden (gehucht te Asten)
Helena zei op 29 december 2011 om 23:10
Theo, -- Hartelijk dank voor antwoord op deze zijdelingse vraag. Andere vragen komen tzt. wel eens. Laat dit onderwerp liever bij 'Brunas'.
Zag te laat dat ik de ouders van Wilbert al had, alleen met (Joanna) Maria Hendrikx was ik idd. met de verkeerde bezig. -- Er zullen best nog meer raakvlakken zijn; de wereld was klein en men ging (kon) meestal niet ver voor lief. Dat je dan ook eens kwartierverlies krijgt is wel te begrijpen. Ik dacht zelf bij deze fam. Wilbers aan mogelijke woonplaats Ommel omdat ik dit - weliswaar generaties later- tegen kwam in rechterlijk archief van Asten, in 1797: Kinderen en erven van Wilbert Jan Wilbers - Maria Hendriks, beiden overleden. Zij verdelen de goederen - te Ommel. Vroeg me af waar dit bezit ongeveer gelegen zou hebben, mogelijk grensgebied met naburig dorp? Misschien vind ik wel wat bij 'watwaswaar?'. Dochter van deze voorouders is helaas geweldadig om het leven gekomen, maar dat verhaal zul je ook wel weten.
Helena zei op 29 december 2011 om 23:12
Van Thomas en Maria bedoel ik.
Theo zei op 29 december 2011 om 23:55
Hoi Helena,

van Thomas Rovers en Maria bedoel je?

nee dat verhaal ken ik nog niet, vertel!!
Helena zei op 30 december 2011 om 00:12
Tussen de 'Brunas' door dan? Doen we dan niet te kort aan Wim en andere Brunas-zoekers?

Zoek het bijv. hier in deze site (en idd onder de naam van mijn voorvader). De naam van de 'culprit' is niet helemaal correct genoteerd hier, maar dat zul je ook wel zien. Hij overleed in (tuchthuis) in Leeuwarden. Werd ook nog in Asten geregistreerd.
http://www.bots.demon.nl/Delftse%20tak.html
Geraldine zei op 28 januari 2012 om 00:15
Mijn reactie geldt het volgende bericht:
Theo, 29-12-2011, 17:57 uur
hierin wordt genoemd het echtpaar Wilhelmus Joannis Slaats en zijn dochters Maria en Antonia.
Zij zijn geen Slaats van bloed, maar stammen af van Philips Thijssen en Heilwich Jacob Verdijsseldonck; beiden overleden voor 1611.

zie hiervoor:
Een nieuwe familie Slaets in Asten in de 17e eeuw
<a href="http://home.kpn.nl/slaat213/Genealogie.Slaets.Slaats.Asten.htm" target="_blank">Slaets in Asten</a>
Frans Mirandolle zei op 8 juli 2012 om 11:22
Ik heb met veel interesse de analyses gelezen over Bernardus Brunas. Ik ben bij mijn eigen onderzoek ook op hem gestoten, aangezien ik een afstammeling ben van zijn dochter Elisabeth en Henricus Vervoordeldonk. Ik blijf het volgen.
Theo zei op 20 februari 2019 om 20:13
Bernarus brunas trouwt te Antwerpen in Onze Lieve Vrouwenkathedraal op 11 september 1725 met Francisca Janse de Groot
Theo zei op 20 februari 2019 om 20:15
Bernardus is gedoopt te Tielen op 5 september 1702 als zoon van Franciscus Brunas (chirurgijn) en Barbara van Leuven
Helena zei op 20 februari 2019 om 20:46
@Theo, - Goed dat jij dat nu toch nog even meldt. Kunnen andere Brunas-zoekers hun gegevens aanvullen mocht men dit nog niet gevonden hebben. Zelf noteerde ik bij doop in 1702 de naam als Rogirus Bernardus.
Jeroen zei op 28 september 2023 om 22:24
Ik ben Jeroen brunas de zoon van Willem brunas die de zoon was van sjef brunas die de zoon was van jan brunas
Norah zei op 29 september 2023 om 00:14
Je hebt het hier over Deurne, denk ik...
Jeroen Brunas zei op 27 oktober 2023 om 19:14
Ja klopt maar ik wil ook onze afkomst weten uit welk land de brunas vandaan komt
Jeroen Brunas zei op 27 oktober 2023 om 19:15
En waarom zoek jij de brunas
Helena als ik vragen mag
Helena zei op 28 oktober 2023 om 10:53
-"En waarom zoek jij de brunas Helena als ik vragen mag "-

Beste Jeroen, je kunt het antwoord mogelijk vinden in mijn reactie van 12 jaren geleden. Zie onder dit topic mijn reactie op 28 december 2011 om 12:57. Ik probeerde indertijd '..ne Deurnese buurman van mijn zus' te helpen. Die buurman heeft wel een directe connectie met deze Brunas. Hij was erg blij met alles wat we toen - gezamelijk- in dit forum konden vinden. Nu hoor ik er geen vragen meer over. Denk dat dit toen voldoende was voor hem. mvg., - Helena

Misschien is er in de afgelopen 12 jaar wel meer online gekomen?

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.