skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Vincent van de Griend
Vincent van de Griend Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Vincent van de Griend
Vincent van de Griend Bhic

Borgbrief uit het kerkelijk archief te Wommelgem ingekomen 1755 Duffel Martinus de Bie, Adriaenssone

Martin vertelde op 16 juli 2013 om 15:09 uur
Hallo,

is er iemand die mij zou kunnen helpen aan de inhoud van een borgbrief in Wommelgem uit 1755.
Het is een ingezonden borgbrief uit Duffel uit 1755 Martinus de Bie, Adriaenssone.
uit het kerkelijk archief van Wommelgem.

Ik ben deze in een index tegen gekomen maar de schrijver van die index kon mij niet verder helpen.
Hier kwam ik hem tegen.http://www.michel-halin.be/borgwomm.html.
Volgens mijn stamboomonderzoek aan moederskant kom ik uit bij Martinus de Bie geboren in Duffel in 1714 kind van Adrianus de Bie en Anna van Heurck die trouwen in Boechout en dan verhuizen naar Duffel.
Martinus de Bie verhuist weer naar Wommelgem waar hij in 1754 trouwt met Maria Catharina van Mol en daar 3 kinderen krijgt.

Nu hoop ik dat er in die brief iets extra informatie staat zodat ik kan vinden waar Adrianus is geboren en zo mijn stamboom kan verlengen.
Mvg, Martin.

Reacties (4)

Martin zei op 16 juli 2013 om 16:39
Dank je wel voor je reactie Dorethé,

Ik woon helaas niet in de Buurt van Antwerpen(woon in Haarlem).
Ik had ook al een vermelding met de borgbrieven gevonden bij de Heemkundige kring Wuustwezel: http://users.telenet.be/heemkundewuustwezel/wesalia_mappen.htm

Doos 7 nr 107 – Borgbrieven in kerkarchief : Wommelgem/Brecht/Merksem/Berendrecht

Ik heb hun ook aangeschreven maar helaas tot nu toe geen reactie.
Egbert zei op 17 juli 2013 om 01:14
Een borgbrief of ontlastbrief (ook wel akte van indemniteit of akte van cautie genoemd) was een verklaring van de armmeesters of de tafel van Heilige Geest van een bepaalde plaats dat zij de kosten zouden dragen van ondersteuning indien de in de brief genoemde persoon of personen armlastig werden. Zonder deze borgstelling was het niet mogelijk om een andere plaats te gaan wonen. Het doel was te voorkomen dat zich armlastigen in een dorp of stad zouden vestigen.

De borgbrief geeft over het algemeen geen andere informatie over de in de brief genoemde persoon dan dat hij/zij in de plaats die de borgbrief afgaf was geboren. Een enkele keer worden de ouders vermeld, maar informatie over leeftijd of over de ouders zul je niet aantreffen. Je zult dus daarin niet kunnen vinden waar Adrianus is geboren.

De brieven werden meegegeven aan de verzoeker die deze weer moest inleveren bij het bestuur van de nieuwe woonplaats. Wilde hij of zij weer gaan verhuizen dan kon hij die brief weer meekrijgen. In de plaats waar de brief werd afgegeven werd de inhoud van de brief in een protocol ingeschreven.

Wil je de brief inzien dan dien je te achterhalen waar het kerkarchief van Wommelgem wordt bewaard. De genoemde brieven van Wuustwezel zullen brieven zijn die daar zijn binnengekomen, waaronder brieven uit Wommelgem.
Martin zei op 28 juli 2013 om 04:16
Hallo Egbert, dank je wel voor je informatie.

Ik was er ook achter dat die borgbrief in een tijdschrift van "Vlaamse Stam" heeft gestaan, helaas weet ik niet welke.
Daar is wel een cd van met alle jaargangen van dat tijdschrift die een makkelijke zoekfunctie heeft maar die kost 50 euro en dat vindt ik een beetje veel om te kopen als het alleen om die brief gaat.
Dus nu hoop ik dat ik iemand vindt die die heeft en voor mij zou willen kijken.

Mvg, Martin

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.