skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Carsten Helmers geb. 1-06-1786 Heekel

Rien Helmus vertelde op 2 april 2020 om 11:42 uur
Waar kan zijn geboorteregistratie vinden zo wie zo kan ik nergens Heekel vinden

Reacties (19)

Egbert zei op 2 april 2020 om 11:58
Waar heb je dat gegeven vandaan? Waar is hij getrouwd en overleden? Graag wat meer gegevens zodat we kunnen meedenken.
Norah zei op 2 april 2020 om 12:03
Zie: www.wiewaswie.nl

De goeie man was ook bij de Deense marine in dienst geweest...
Ik denk aan Denemarken eventueel Duitsland.
Rien Helmus zei op 2 april 2020 om 12:08
Hij was ongehuwd is overleden Als kannonier 5e bataillon artillerie Oost indië 21-04-1819 Ternaten Noord-Molukken
Helena zei op 3 april 2020 om 04:35
Gezien zijn godsdienst in mil. register genoteerd werd als 'Luiters' [ Luthers] denk je al gauw aan een plaats of buurtschap in Denemarken of noordelijke delen van Duitsland waar Evang. Lutherse gemeenten meer voorkwamen dan in Nederland.

Mogelijk Hekeln in Nedersaksen, behorende tot Berne (D), ten noorden van Bremen?
http://wiki-de.genealogy.net/Berne_(Oldenburg),_OFB
http://www.familienkunde-oldenburg.de/wp-content/uploads/2014/07/personenverz_berne.pdf
- Oldenburgische Ortsfamilienbücher Band 5 - Die Familien der Kirchengemeinde Berne von 1641 - 1900 << Zag in de index de naam Carsten Helmers *1782
Rien Helmus zei op 3 april 2020 om 09:23
Zou heel goed kunnen Cartens moeder Aaltje is geb 23-09-1753 Groningen als dochter van Johann Diederich Helmers geb. circa 1720 Oldenburg Duitsland en gehuwd 30-11-1748 Groningen met Anna Carstens ook wel Janssens genoemd en zij waren Luthers.
Norah zei op 3 april 2020 om 10:45
Zij is dus niet dezelfde die op 06-10-1776 te Windeweer met Jan Pieters is getrouwd?
Rien Helmus zei op 3 april 2020 om 11:16
Nee dat is een ander, en Aaltje die ik als moeder van Carsten denk te hebben is een notariële akte van 11-04-1782 Breda waar dus de vader, moeder en broer in ge- noemd worden maar de link dat zij de moeder van Carsten is gokken.
Norah zei op 3 april 2020 om 11:39
Op 27-05-1778 is ze vanuit Leeuwarden in Breda aangekomen, attestatie 22-09-1778.
De rest klopt als een bus, best interessant.
Rien Helmus zei op 3 april 2020 om 12:12
Ja en vertrokken naar Rotterdam waar ze huwt wanneer ?? met Leonardus Josephus Masseron of Masseroo en krijgt een zoon Johann Diderik Masseron overleden 3-04-1822 Rotterdam 22 jaar geb. niet te vinden en ook niets over Carsten .
Norah zei op 3 april 2020 om 17:12
Leonardus (Joseph) Macheraux en Aeltje Helmer/Alida Harmans laten in Rotterdam vanaf juni 1785 hun kinderen R.K. dopen, moeder is acatholica. Ze worden als peregrini beschouwd > vreemdelingen? Naam van ouders steeds anders gespeld.
Ik vraag me nu af of Carsten Helmers wel een zoon van haar was
Rien Helmus zei op 3 april 2020 om 19:06
Ja dat vraag ik me ook af want die link is nergens te vinden ik heb alleen maar de Conduitestaten uit het leger 3 stuks waar wel steeds op staat moeder geen Aaltje maar Aalke dus ben ik waarschijnlijk verkeer bezig geweest met Aaltje en ben ik terug bij af maar wie is dan Aalke Helmers en waar is die gebleven.
Norah zei op 3 april 2020 om 19:49
Het kan ook nog wel zo zijn dat Carsten Helmers in 1782 geboren was zoals Helena dit hier voor doorgaf, en dat zou het wel sluitend kunnen zijn.
Alleen dat -peregrini- zit me dwars, bedoelt men daar reizigers mee?
Helena zei op 4 april 2020 om 04:59
Volgens de mil. registers was hij geboren en laatst woonachtig te Heekel. Hij zal dit zelf zo opgegeven hebben. Het zou Hekeln (D) kunnen zijn. Dopen vonden waarschijnlijk plaasts in de meest-nabij-gelegen Lutherse kerk gemeente >> Berne. Scans hiervan ziijn niet online te vinden , maar in de index komt wel deze naam wel voor. Je kunt via een van de mailing-listen proberen: https://www.familienkunde-oldenburg.de/recherche/mailinglisten/
Rien Helmus zei op 4 april 2020 om 11:52
Inderdaad mijn duits is minimaal tot helemaal niets maar wat ik er van snap is dat je iets van lid moet worden of een cd kan kopen ?? zou toch wel mooi zijn om nog wat gegevens over zijn geboorte en eventueel zijn dienst in Denemarken bij de Marine te vinden.
Helena zei op 4 april 2020 om 23:21
De Evangelische Kirchenbücher >> Oldenburg: Archiv der Evang.-Luth. Landeskirche Berne zijn - naar ik begrijp - mogelijk nu ook online te vinden via Archion ? Om ze in te kunnen zien moet je inloggen en een abonnement genomen hebben. Laat ik aan jou over wat je ermee doet. Zelf doe ik geen research in dit gebied en kan je hiermee niet verder helpen. https://www.archion.de/de/das-portal/
https://www.archion.de/de/browse/?no_cache=1&path=728641
Rien Helmus zei op 7 april 2020 om 11:48
Helena bedankt, heb inmiddels ingelogd op die site, en wel al een oom gevonden en een Carsten die 4 jaar jonger is dan die ik moet hebben, maar het onwijs lastig handschrift dus ben ik nog wel even bezig.
Helena zei op 7 april 2020 om 12:25
...en was de moeder van de Carsten die je gevonden hebt soms wel een Alke ? Dikwijls wist men eigen geboortedatum niet precies en wie weet klopt de datum in mil. register niet.
Rien Helmus zei op 7 april 2020 om 15:19
Ik kan het niet goed lezen wat er precies staat, weet niet hoe ik een scan ervan mee kan sturen, maar kan wel gebruikersnaam en wachtwoord geven van de site zodat je zelf kan kijken als je dat zou willen
Helena zei op 8 april 2020 om 04:13
Hier kun je wel een scan plaatsen en hulp vragen bij oud of moeilijk leesbaar schrift >>> https://watstaatdaer.nl/forum

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.