skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

De heren van Amstel, 1105-1378

Jimmy Schulten vertelde op 13 maart 2020 om 15:01 uur
De heren van Amstel, 1105-1378

In mijn kwartierstaat vind ik aansluiting bij de stamboom van Amstels uit het boek "De heren van Amstel, 1105-1378" (van T.A.A.M. van Amstel) bij
JAN AERT CLAES ROBBEN +-1611 x ANNEKEN THEUNIS REIJNEN.

In het stadsarchief van Oss ligt een proefdruk (2 delen) waar in het 2de deel de van Amstels na 1378 worden behandeld.
Daarin wordt ook Rob Jan Robben, de overgrootvader van JAN AERT CLAES ROBBEN besproken.
De naam van zijn vrouw is niet bekend, maar het vermoeden is dat zijn vrouw een dochter is van een Gherits (Gerrits).

Ook in de verschillende aanwezige stambomen van de van Amstels op het internet kwam ik geen naam tegen.

Maar ik kwam het volgende tegen in een akte uit de schepenprotocol van Oss uit 13-11-1600 [ 7365.53 ] :

"..de kijnderen wijlen Claes soone wijlen Rob Jan Robben bijden selven ende wijlen Stijntgen dochtere wijlen Gerits Deenen.."
Dit komt mooi overeen met het vermoeden uit het boek en met de naam van een dochter van Claes, die ook Stijntgen heet.

Heeft iemand de definitieve versie van dit boek, en kan kijken of daar wel een naam bij staat. Dit staat op bladzijde 248, een bladzijde die net niet getoond wordt door Google Books.

Dan is dat een bevesting.
En anders hebben we nu waarschijnlijk zijn vrouw gevonden ( met ouder(s)), en ook een recentere sterfdatum van Claes, want die wordt nu in de meeste gevallen rond 1610 geschat.

Reacties (9)

clericus.eu
clericus.eu zei op 14 maart 2020 om 11:40
totaal 33 bibliotheken.
clericus.eu
clericus.eu zei op 14 maart 2020 om 11:40
totaal 33 bibliotheken.
clericus.eu
clericus.eu zei op 14 maart 2020 om 11:40
totaal 33 bibliotheken.
Jimmy Schulten zei op 14 maart 2020 om 13:57
Frank, bedankt voor de link.
Wanneer ik in de gelegenheid ben, zal ik eens op bezoek gaan.

Maar misschien dat iemand hem toevallig ook thuis heeft liggen.
Hans Vogels zei op 14 maart 2020 om 17:42
Jan Aart Claes Robben, ca.1611-1668, x Anna Reyniere.
Claes Rob Jan Robben (van Amstel), ca.1552-1609/10, x Wilhelmina Aart Symons.

Ik weet niet of het al ooit eens opgevallen is maar Th. van Amstel maakt Jan van Amstel alias Jan Robben, ca.1495-+ na 1577, tot zoon van een Rover van Amstel, ca.1450-1521/24.

Robben = Robbert
Rover = Roelof

Iets klopt er volgens mij niet in de gegevens van Th. van Amstel!
De publicatie "De Heren van Amstel 1105-1378" bestrijkt echter niet de getoonde stamreeks zodat ik niet kan beoordelen wat de argumentatie van Th. van Amstel was.
Een kritische evaluatie van de publicatie lijkt me wel op zijn plaats.
Jimmy Schulten zei op 14 maart 2020 om 19:22
Helemaal mee eens Hans.
Daarom probeer ik ook zelfstandig bronnen te vinden om alles te verifiëren.
In deel 2 op bladzijdes 45,46 en 47 (Proefdruk) geeft hij een argumentatie waarom deze Jan een zoon is van Rover van Amstel.
In kort komt het er op neer aan de hand van het bezit van 4 (land) goederen in op een volgende generaties.

Maar ben zelf nog niet aangekomen bij deze generatie voor eigen bronnen.
Hans Vogels zei op 15 maart 2020 om 22:32
Vererving kan ook plaats vinden via dochters.
Ik ben nog nooit tegengekomen dat Robbert gelijkgesteld kon worden aan Roelof/Rover. Robbert of zijn zoon Jan kan evenwel met een meisje Van Amstel zijn gehuwd.

Beschik jij over over de tekst van het onderzoek over de periode 1378-Jan Robben?
Jimmy Schulten zei op 16 maart 2020 om 13:28
Nee, maar als ik weer in het stadsarchief van Oss ben, zal ik een copy maken.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.