Register
Event Information
‘Kijken over de grens - De Brabantse identiteit in 2019’
About this Event
Onder de titel ‘Kijken over de grens - De Brabantse identiteit in 2019’ organiseert Pacte des Cygnes op zondag 3 februari een debatmiddag.
Wat is het ware gezicht van Brabant? En wat is een Brabander anno 2019? En wat is het verschil tussen Noord-Brabant, en de gewesten ten zuiden van de grens?
Tijdens het debat staan deze vragen centraal. Brabanders delen een rijk verleden. Maar wat kan de toekomst ons brengen? En vooral: wat willen we er zelf van maken?
Het debat wordt gepresenteerd door Willem-Jan Joachims (bekend van Omroep Brabant). In het debat zullen bekende en minder Brabanders van beide zijden van de grens aan de tand worden gevoeld. Zo zullen naast Paul Spapens (1949, Hilvarenbeek) en Serge van Duijnhoven (1970, Oss) ook Frank Judo (1970, Anderlecht) en Paul de Ridder (1948, Brussel) aanschuiven.
De bijeenkomst start om 14.00u en duurt waarschijnlijk tot ongeveer 17.00u.
De locatie is in Tilburg in Wijkcentrum Koningshaven (de kapel), Kruisvaardersstraat 32c.
U kunt in de buurt parkeren. Let op! Richting centrum geldt betaald parkeren.
____
Informatie over de deelnemers in het debat:
Paul Spapens werd in 1949 geboren in Hilvarenbeek. In dit Kempisch grensdorp vonden in zijn jeugd de Groot Kempische Cultuurdagen plaats. Deze hebben hem mede beïnvloed in zijn denken over grenzen (die zijn er om te overschrijden) en zijn relatie met de Brabanders aan de andere kant van de meet. Die liggen hem zeer na aan het hart. Meerdere projecten heeft hij geïnitieerd en bij andere was hij betrokken om de Brabanders aan weerskanten van de grens dichter tot elkaar te brengen. Een aantal door hem geschreven boeken zijn specifieke grensonderwerpen zoals ‘Smokkelen in Brabant’, ‘Tappen uit een geheim vaatje’ (illegaal alcohol stoken en ‘de grens gemarkeerd’. Momenteel werkt hij samen met Stijn van de Loo aan een boek en vijf documentaires over de materiële en de immateriële grenzen van het hertogdom Brabant.
Frank Judo (1971) studeerde geschiedenis, filosofie en beide rechten aan de Leuvense universiteit – een instelling waarvan de “Brabanticiteit” ooit een thema voor hevig debat was. Hij is gefascineerd door het spel van eenheid en verscheidenheid in de geschiedenis en de actualiteit van de Lage Landen, wat hij onder meer concreet maakt in verschillende engagementen inzake Vlaams- c.q. Belgisch-Nederlandse samenwerking. Als historicus deed hij met name onderzoek rond de periode tussen 1780 en 1840, waarover hij samen met Stijn van de Perre de boeken “De Prijs van de Scheiding” (2007, over 1830) en “Belg en Bataaf” (2015, over 1815) samenstelde. Speciaal relevant voor de “Brabantse Saecke” is zijn bijdrage over de positie van de provincies in de Grondwet van 1815 – een constitutionele keuze die tot vandaag nawerkt in België én in Nederland.
Dr. Paul De Ridder is een geboren Brusselaar (1948). Na studies te Brussel, Antwerpen en Gent promoveerde hij in 1977 tot doctor in de middeleeuwse geschiedenis met een proefschrift over de Brabantse hertogen Jan I en Jan II (1267-1312). Dr. De Ridder inventariseerde het uitgebreide archief van de Brusselse kapittelkerk van Sint-Michiel en Sint-Goedele (1047-1797) en publiceerde talrijke studies over de geschiedenis van Brussel en Brabant. Op basis van een zeer uitgebreid archiefonderzoek toonde hij aan dat de Brabantse stad Brussel eeuwenlang Nederlandser was dan Vlaamse steden zoals Gent, Brugge, Ieper en Kortrijk. In 1788 sprak 95 % van de bevolking van Brussel Nederlands. Sinds ettelijke jaren promoot deze historicus Brussel en Brabant bij een ruim publiek. Omwille van zijn jarenlange belangeloze inzet ten gunste van Brussel en het cultuurhistorisch patrimonium van deze Brabantse stad ontving hij in 1997 de ANV “Visserneerlandia Prijs voor Persoonlijke Verdiensten”.
Serge R. van Duijnhoven (1970) is schrijver, dichter en historicus. Woonachtig te ´s-Hertogenbosch, geboren in Oss (Noord-Brabant, NL). Oprichter van tijdboek MillenniuM. Verbleef in Sarajevo voor De Morgen en de Volkskrant. Debuteerde in 1993 met de dichtbundel Het paleis van de slaap (Prometheus) en een historisch portret van de laatste Ethiopische keizer Haile Selassie (Mets). Frontman van het muziekgezelschap Dichters dansen niet.
Serge van Duijnhoven was freelance medewerker van NRC-Handelsblad, De Groene Amsterdammer, Avro’s Opium en het International Feature Agency. Sinds 2008 brengt hij als “Man In Cannes” voor het door hemzelf opgerichte cinema-agentschap Cinema Redux verslag uit van de hedendaagse filmwereld voor uiteenlopende periodieke media in Nederland, Vlaanderen en Azië.
In 2012 resideerde de auteur als writer-in-residence in Armenië, waar hij verhalen schreef voor het citybooks project van deBuren, alsmede voor Yerevan World Book Capital 2012. De auteur is als historicus verbonden aan het Hindenburgline-project, dat tussen 2016 en 2018 in diverse landen de Eerste Wereldoorlog gedenkt met artistieke exposities en literaire publicaties. Voor deze stichting publiceerde hij met fotograaf L.J.A.D. Creyghton het monumentale boek Hadden we maar dezelfde taal gesproken (Rubinstein 2016). (link:
https://www.eventbrite.nl/e/kijken-over-de-grens-tickets-53639146130)