skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Debatmiddag ‘Kijken over de grens - De Brabantse identiteit in 2019

Jermaine Van der Meer vertelde op 30 januari 2019 om 20:56 uur
Register
Event Information
‘Kijken over de grens - De Brabantse identiteit in 2019’
About this Event
Onder de titel ‘Kijken over de grens - De Brabantse identiteit in 2019’ organiseert Pacte des Cygnes op zondag 3 februari een debatmiddag.

Wat is het ware gezicht van Brabant? En wat is een Brabander anno 2019? En wat is het verschil tussen Noord-Brabant, en de gewesten ten zuiden van de grens?

Tijdens het debat staan deze vragen centraal. Brabanders delen een rijk verleden. Maar wat kan de toekomst ons brengen? En vooral: wat willen we er zelf van maken?

Het debat wordt gepresenteerd door Willem-Jan Joachims (bekend van Omroep Brabant). In het debat zullen bekende en minder Brabanders van beide zijden van de grens aan de tand worden gevoeld. Zo zullen naast Paul Spapens (1949, Hilvarenbeek) en Serge van Duijnhoven (1970, Oss) ook Frank Judo (1970, Anderlecht) en Paul de Ridder (1948, Brussel) aanschuiven.

De bijeenkomst start om 14.00u en duurt waarschijnlijk tot ongeveer 17.00u.

De locatie is in Tilburg in Wijkcentrum Koningshaven (de kapel), Kruisvaardersstraat 32c.

U kunt in de buurt parkeren. Let op! Richting centrum geldt betaald parkeren.

____

Informatie over de deelnemers in het debat:

Paul Spapens werd in 1949 geboren in Hilvarenbeek. In dit Kempisch grensdorp vonden in zijn jeugd de Groot Kempische Cultuurdagen plaats. Deze hebben hem mede beïnvloed in zijn denken over grenzen (die zijn er om te overschrijden) en zijn relatie met de Brabanders aan de andere kant van de meet. Die liggen hem zeer na aan het hart. Meerdere projecten heeft hij geïnitieerd en bij andere was hij betrokken om de Brabanders aan weerskanten van de grens dichter tot elkaar te brengen. Een aantal door hem geschreven boeken zijn specifieke grensonderwerpen zoals ‘Smokkelen in Brabant’, ‘Tappen uit een geheim vaatje’ (illegaal alcohol stoken en ‘de grens gemarkeerd’. Momenteel werkt hij samen met Stijn van de Loo aan een boek en vijf documentaires over de materiële en de immateriële grenzen van het hertogdom Brabant.

Frank Judo (1971) studeerde geschiedenis, filosofie en beide rechten aan de Leuvense universiteit – een instelling waarvan de “Brabanticiteit” ooit een thema voor hevig debat was. Hij is gefascineerd door het spel van eenheid en verscheidenheid in de geschiedenis en de actualiteit van de Lage Landen, wat hij onder meer concreet maakt in verschillende engagementen inzake Vlaams- c.q. Belgisch-Nederlandse samenwerking. Als historicus deed hij met name onderzoek rond de periode tussen 1780 en 1840, waarover hij samen met Stijn van de Perre de boeken “De Prijs van de Scheiding” (2007, over 1830) en “Belg en Bataaf” (2015, over 1815) samenstelde. Speciaal relevant voor de “Brabantse Saecke” is zijn bijdrage over de positie van de provincies in de Grondwet van 1815 – een constitutionele keuze die tot vandaag nawerkt in België én in Nederland.

Dr. Paul De Ridder is een geboren Brusselaar (1948). Na studies te Brussel, Antwerpen en Gent promoveerde hij in 1977 tot doctor in de middeleeuwse geschiedenis met een proefschrift over de Brabantse hertogen Jan I en Jan II (1267-1312). Dr. De Ridder inventariseerde het uitgebreide archief van de Brusselse kapittelkerk van Sint-Michiel en Sint-Goedele (1047-1797) en publiceerde talrijke studies over de geschiedenis van Brussel en Brabant. Op basis van een zeer uitgebreid archiefonderzoek toonde hij aan dat de Brabantse stad Brussel eeuwenlang Nederlandser was dan Vlaamse steden zoals Gent, Brugge, Ieper en Kortrijk. In 1788 sprak 95 % van de bevolking van Brussel Nederlands. Sinds ettelijke jaren promoot deze historicus Brussel en Brabant bij een ruim publiek. Omwille van zijn jarenlange belangeloze inzet ten gunste van Brussel en het cultuurhistorisch patrimonium van deze Brabantse stad ontving hij in 1997 de ANV “Visserneerlandia Prijs voor Persoonlijke Verdiensten”.

Serge R. van Duijnhoven (1970) is schrijver, dichter en historicus. Woonachtig te ´s-Hertogenbosch, geboren in Oss (Noord-Brabant, NL). Oprichter van tijdboek MillenniuM. Verbleef in Sarajevo voor De Morgen en de Volkskrant. Debuteerde in 1993 met de dichtbundel Het paleis van de slaap (Prometheus) en een historisch portret van de laatste Ethiopische keizer Haile Selassie (Mets). Frontman van het muziekgezelschap Dichters dansen niet.

Serge van Duijnhoven was freelance medewerker van NRC-Handelsblad, De Groene Amsterdammer, Avro’s Opium en het International Feature Agency. Sinds 2008 brengt hij als “Man In Cannes” voor het door hemzelf opgerichte cinema-agentschap Cinema Redux verslag uit van de hedendaagse filmwereld voor uiteenlopende periodieke media in Nederland, Vlaanderen en Azië.

In 2012 resideerde de auteur als writer-in-residence in Armenië, waar hij verhalen schreef voor het citybooks project van deBuren, alsmede voor Yerevan World Book Capital 2012. De auteur is als historicus verbonden aan het Hindenburgline-project, dat tussen 2016 en 2018 in diverse landen de Eerste Wereldoorlog gedenkt met artistieke exposities en literaire publicaties. Voor deze stichting publiceerde hij met fotograaf L.J.A.D. Creyghton het monumentale boek Hadden we maar dezelfde taal gesproken (Rubinstein 2016). (link: https://www.eventbrite.nl/e/kijken-over-de-grens-tickets-53639146130)

Reacties (9)

Jermaine Van der Meer zei op 30 januari 2019 om 20:56
Dag allen. Misschien vinden sommigen dat dit bericht hier op het forum niet thuishoort doch ik heb er toch voor gekozen om het hier te plaatsen. Dit vanwege het feit dat als men wilt discussiëren over hoe Brabant eruit zou moeten zien sommige BHIC forumleden bij een herinrichting van een ‘Brabants staatsbestel’ zouden pleiten voor een erfcijns, leenhof of overerving (zie voor deze onderwerpen ook de link http://hisgis.fa.knaw.nl/?db=brabant&layer=050percelen%20NoordBrabant%201832&layer=050gebouwen%20NoordBrabant%201832&layer=050gebouwen%20Loon%20op%20Zand%201832&layer=050percelen%20Loon%20op%20Zand%201832&style=2&style=0&style=1&style=4&x0=119283.55311&x1=119317.353758&y0=417559.225263&y1=417525.424615&useGM=0&raster=_)

Daarom wil ik zeker geen spam verspreiden beste redactie maar iedereen van harte welkom op ons evenement op 03-02-2019 wijkcentrum Koningshaven adres: Kruisvaardersstraat 32C te Tilburg van 14:00 tot 17:00..

Met vriendelijke groet,
Jermaine Van der Meer
Pact des Sygnes
Norah zei op 31 januari 2019 om 00:05
Lijkt me interessant, maar wat doen die zwanen erbij, Jermaine?
Waar ik vandaan kom, had men het over de -Belze muiters-. Zie dat er eindelijk vrede is gesloten;)
Mvg.
Jermaine Van der Meer zei op 31 januari 2019 om 01:17
Hey Norah kunde me vertellen waar ge vandaan komt dan? Het zwanenverbond is voor mijn tijd gekozen, ik vind het zelf erg verwarrend omdat ingewijden al gauw in de war kunnen raken met het zwanenbroederschaap. Ik had zelf voor een iets laag drempeligere naam gekozen Maar goed het zij zo

Oh trouwens als je komt dan mag je zoveel mogelijk mensen meej nemen (laat me wel ff weten hoeveel) en het is niet verplicht maar je mag het als je wilt zoveel mogelijk delen via al je sociale kanalen

Met vriendelijke groet,

Jermaine Van der Meer
Norah zei op 31 januari 2019 om 11:25
Hallo Jermaine,

Het spijt me maar ik kan a.s. zondag niet present zijn, afstand is te groot. Ik woon al jaren in het noorden, maar ben van origine een Maastrichtse met een Bossche grootvader. Zo zit het.
Ik zit zelf niet op allerlei sociale media, anders gaf ik het heus wel door!
Veel luisterplezier zondag,
groeten, Norah
Jermaine Van der Meer zei op 2 februari 2019 om 02:58
Hey Norah, ik kan een live stream verbinding voor je proberen op te zetten als je wilt? Dan kunde er toch bij zijn agge wilt.
Norah zei op 2 februari 2019 om 16:16
Bijzonder attent van je Germaine, maar op het moment heb ik het te druk hiervoor.
Groeten.
Norah zei op 2 februari 2019 om 16:17
Sorry, het moet Jermaine zijn.
clericus.eu
clericus.eu zei op 3 februari 2019 om 11:53
Hoi Jermaine hoe laat begint de debat avond vanavond? 13:30 is bij mij vanmiddag -;)

En je moet je aanmelden ivm beperkte ruimte.
De Kruisvaardersstraat is dan wel toepasselijk gekozen om samen te komen.
https://wijkcentrum.koningshaven.eu/

Met de grootste zaal de Ark (of Kapel) voor max. 100 personen.
Is dit niet het onderkomen van de zwervers in Tilburg waar ze gratis eten krijgen.

Als ik onze Nederlandse grenzen passeer naar het Brabants België merk ik wel een heel andere omgeving en voel ik me niet echt verbonden met onze Zuiderburen.

Hoewel ze wel de Brabantse gastvrijheid / Bourgondisch Brabant uitdragen.
Het hertogdom van Brabant tussen de Schelde en de Dijle bevat niet het huidige Nederlands en Belgisch Brabant.

Het Hertogdom bestond van 1183 tot 1795 en vormde het hart van de Nederlanden.

wikipedia vermeld:
Volgens een 14e-eeuwse genealogie stammen de hertogen van Brabant af van koning Priamus van Troje. Waarom dit niet in ere herstellen :)

De Zwaan van Troje of was het een paard?

Kortom een land is gevormd door zijn geschiedenis, en indien er geen oorlog is zal de landsgrenzen nooit aangepast worden.

Conform de Bosche Illustre Lieve Vrouwe Broederschap gevestigd in het Zwanenbroedershuis in 's-Hertogenbosch was toch een ander genootschap bestaande uit achttien katholieke en achttien protestantse leden.

Toch wel interessant onze Brabantse geschiedenis.
Jermaine Van der Meer zei op 3 februari 2019 om 12:20
Dag Frank. mooi verhaal! Het begint om 14:00 tot 17:00, als je gewoon binnenkomt lopen is het geen probleem en nee het is een wijkcentrum (wijkcentrum koningshaven kruisvaardersstraat 32C)

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.