skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Dienstbodenregister Kasteel Dommelrode 1790-1810

Edwin van Lieshout vertelde op 10 januari 2016 om 21:23 uur
Bestaat er van de periode 1790-1810 nog een dienstbodenregister van Kasteel Dommelrode in Sint Oedenrode?

Reacties (5)

FrankK zei op 12 januari 2016 om 19:40
Hallo Edwin,

De bewoners in die tijd 1781 was Frederik Hendrik van Tiesenhausen en Jayke Eva van Kuffeler. en werd verkocht in 1804 aan Gerard de Jong die secretaris van Sint-Oedenrode was.

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kasteel_Dommelrode

en alhier bij BHIC: 117-050-5521-1812_206

Overledene Jaijke Eva van Kuffeler
Datum overlijden 13-12-1812
Plaats Sint-Oedenrode
Relatie weduwe van Fredrik Hendrik van Tiesenhausen die op 11 november 1803 begraven is.

zie: 7636.226 Index schepenprotocol Sint-Oedenrode (7636.226)
Tauxatie van de vaste en onroerende goederen achtergelaten ende metter dood ontruimpt bij Fredrik Hendrik Tiesenhausen en begraaven den 11e november 1803. O.a. een kasteel, neerhuijsinge, stallinge, dreeve, tuijnen alle bij den ander gelege onder de oude vrijheid. Aan een zijde Willem van Erp, dander zijde de kinderen Adriaen van Erp.

Mogelijk kom je met deze namen wat verder, als je weet waar de achtergebleven goederen gebleven zijn.

Er is een museum in dit "gemeentehuis" van Sint-Oedenrode mogelijk weten zij meer.
Edwin van Lieshout zei op 12 januari 2016 om 23:33
Bedankt Frank... alle door je genoemde info is mij reeds bekend.
Als laatste redmiddel heb ik inderdaad een bericht naar het gemeentehuis gestuurd. Maar ik ben bang, dat er niets van bewaard is gebleven. Ben benieuwd naar dat antwoord. Mijn familie heeft waarschijnlijk als dienstbode gewerkt. Ze gingen later inwonen bij weduwe Kuffeler. Vandaar mijn vraag.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 14 januari 2016 om 12:15
In de loop van de 19e eeuw werden deze dienstbodenregisters ingesteld, omdat er nogal wat wijzigingen plaatsvonden in de woonadressen van deze groep mensen. De kans dat er dus een register van 1790-1810 is, of is bewaard gebleven, schat ik erg klein in.
Bij het BHIC is deze in ieder geval niet aanwezig
Edwin van Lieshout zei op 14 januari 2016 om 13:22
Dank je wel, Mariët, Omdat ik al vermoedde dat er een heel kleine kans bestaat, heb ik de oproep hier geplaatst. Misschien dat het nog ergens in een privé-archief aanwezig is.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 14 januari 2016 om 15:38
Dat zou natuurlijk helemaal mooi zijn Edwin, ik hoop dat er gebruikers van ons forum zijn die je hierbij verder kunnen helpen.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.