skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Dinteloord huwelijkse voorwaarden, testamenten en voopgdijstelling in 1813

Hans Bette vertelde op 22 mei 2015 om 17:25 uur

De periode rond 1813 was spannend en verwarrend voor tijdgenoten en is dat tot op zekere hoogte nu nog. Weet iemand van jullie waar van Dinteloorders uit 1813 e.o. huwelijkse voorwaarden, testamenten en voogdijstelling (digitaal) te vinden zijn? Een notaris was er niet in het dorp in die tijd. Heeft iemand rond 1813 wel eens op zulke akten gezocht?
Dank voor een mogelijke reactie.

Reacties (11)

Dorethé zei op 22 mei 2015 om 23:03
Dinteloord valt onder het werkgebied van het Markiezenhof in Bergen op Zoom. Je zou het via hun website kunnen proberen; ik weet niet wat er op dit moment al beschikbaar is. Anders zou je hen even kunnen mailen.
Hans Bette zei op 23 mei 2015 om 11:58
De moeilijkheid zit 'm in het jaartal. Markiezenhof ken ik redelijk goed, daar zijn voor zover ik weet geen Dinteloordse bronnen over testamenten etc. in 1813. Vredegerechten hebben vaak wel criminele bronnen digitaal zichtbaar gemaakt, maar niet de vrijwillige rechtspraak. Ik vraag me echter af: waar zijn deze Dinteloordse bronnen terecht gekomen, in welk archief moet ik zoeken??
clericus.eu
clericus.eu zei op 23 mei 2015 om 21:36
Hall Hans,

Indien je vragen hebt over Dinteloord dan moet je eens kijken op de website:
https://www.stamboomforum.nl/profiel/7517

Hij kan je zeker verder helpen met je vraag.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 26 mei 2015 om 16:12
Binnen het archief van het Vredegerecht Bergen op Zoom zijn wel wat civiele akten bewaard gebleven, maar deze zijn niet digitaal in te zien. Wél zijn ze in onze studiezaal in 's-Hertogenbosch in te zien. Als je hier klikt, kom je meteen in de inventaris van dit archief uit.
http://www.bhic.nl/integrated?mivast=235&mizig=210&miadt=235&micode=21&miview=inv2
J.C. Bette zei op 26 mei 2015 om 17:35
Beste Dorothe, Frank en Mariet, dank voor jullie reacties. De hint van Frank zal ik zeker volgen! Mariet, via die inventaris kom je dan inderdaad op nogal wat uit, waarvan het meest van jonge(re) datum is. Vredegerecht Oudenbosch gaat dieper de historie in, maar is niet digitaal in te zien (volgens mij).
Overigens moet ik mijzelf corrigeren: er was wel degelijk een notaris in Dinteloord in 1813, Hendrik Struijk van Bergen, wiens repertoires ik voor de belangrijke jaren geheel doorzocht heb, zonder enig resultaat. Simon Bette en Elizabeth Timmers trouwden in Dinteloord in 1813, ze kregen 9 kinderen, waarvan aan het eind van hun leven er nog 7 in leven waren, waarvan drie minderjarig. En nu komt het: vader Simon overleed 31-01 1835 in Dinteloord, moeder Elizabeth overleed 18 februari 1835! Waarschijnlijk komt de vraag naar testamenten, voogdij etc. dan bij een vredegerecht te liggen, maar waar?
Dorethé zei op 26 mei 2015 om 22:51
Ik heb wel gezien dat men soms niet naar de plaatselijke notaris ging maar naar een notaris in een nabijgelegen plaats. Je zou het bijv. eens bij de notarissen van Bergen op Zoom kunnen proberen...
Hans Bette zei op 27 mei 2015 om 10:24
Beste Mariet,
Je bevestigt dat ik Oudenbosch moet hebben. Dank. Bedoel je met digitaal via de computer (maar dan alleen daar in Den Bosch) of bedoel je op microfilm, in de studiezaal in Den Bosch?
Hans
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 27 mei 2015 om 14:07
Hoi Hans, de akten van het vredegerecht van Oudenbosch krijg je in origineel ter inzage in onze studiezaal; naast digitaal onderzoek doen is dat ook best wel weer eens leuk toch?
J.C. Bette zei op 27 mei 2015 om 15:22
Dag Mariet,
Zou je in mijn opmerkingen op het forum van 26 mei 2015 om 17:35 uur mijn foutieve corrogeren willen verbeteren door corrigeren. Te snel getypt, van zulke fouten houd ik niet... Dank alvast. Overigens was ik een heel aantal jaren geleden in Den Bosch en heb daar veel goeds gezien en veel informatie meegenomen. Dank voor de geste, zal ik zeker overwegen. En inderdaad, het is nog eens een keer leuk ook. Ik bereid zo'n bezoek altijd grondig voor om de tijd goed te kunnen benutten. Had niet gedacht dat een forum zoveel zou opleveren:). O ja, je weet waarschijnlijk al dat je mijn historische werk kunt zien via http://www.bettecolours.nl/historieboeken/ en dan raad ik aan te downloaden, want dan zie je alles in opmaak. Heb trouwens van een kenner gisteren vernomen dat zeer weinigen wat Dinteloord betreft verder gaan dan de primaire gegevens. Zou iemand dat wel hebben gedaan, dus aangevuld met rechterlijke, notariële archieven etc. verneem ik dat graag.
Hartelijke groet,
Hans
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 27 mei 2015 om 19:00
De correctie is al gedaan Hans. En wat leuk om te lezen dat het succes van ons forum je blij heeft verrast; complimenten aan eenieder!
En ook bedankt voor het doorsturen van je link; gedegen onderzoek zie ik.
Mocht er nog iemand aan de slag gaan met verdere gegevens van Dinteloord, dan houden we dat zeker in de gaten en zullen proberen om jullie met elkaar in contact te brengen.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.