skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Vincent van de Griend
Vincent van de Griend Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Vincent van de Griend
Vincent van de Griend Bhic

Doop van Petronilla Ho(o)ijen, geboren in Duizel vóór 1778

Jan Willem vertelde op 22 oktober 2020 om 16:49 uur
Petronilla Ho(o)ijen trouwt op 25-10-1795 (voor de schepenbank en RK) met Jacobus Wouters.
Zij is de dochter van Arnoldus Goijert (Goijars, Goeijers, Goijen) Willems Hooijen (Hoen) en hoogstwaarschijnlijk Joanna Maria (Jennemie) Berg(h)mans. Ze zou echter ook de dochter kunnen zijn van dezelfde Arnoldus en Aariaantje Willem Peeters (die in 1765 trouwen).

Ik vind meerdere kinderen van Arnoldus maar geen Petronilla. Weet iemand wanneer en waar Petronilla is gedoopt?

Reacties (10)

Esmee van Gestel zei op 23 oktober 2020 om 13:26
Misschien in Belgie gedoopt ?
Jeanne1 zei op 23 oktober 2020 om 15:53
Hoe weet je dat zij een dochter is van Arnoldus Goijert Willems Hooijen?
Jan Willem zei op 23 oktober 2020 om 16:04
@ Jeanne
Hoi Jeanne, dat leid ik af uit het feit dat ze uit Duizel komt en daar laat alleen een Arnoldus kinderen dopen.

@Esmee, dat zou kunnen inderdaad. Maar dan wordt zoeken naar een speld in de hooiberg (LOL)
Jeanne1 zei op 23 oktober 2020 om 16:44
Er was ook nog een Bartholomeus Hoijen in Duizel. Deze trouwde 2x. De eerste keer met Adriana van den Broek (begraven als Adriana Bartel Hoijen op 7-2-1761) en de tweede keer met Jenne Maria Coenen, op 25-7-1762.
In Eersel werden op 6-7-1762 bij de Schepenbank twee akten opgemaakt.
Eén van die akten gaat over de eedsaflegging door o.a. Arnold Hooijen m.b.t. het voogdijschap over de twee minderjarige kinderen van Bartel Hooijen en zijn overleden echtgenote Adriana van den Broek.
De andere akte is een inventarisatie. In die akte worden o.a. genoemd: Bartel Hooijen, Adriana van den Broek, Peternel Hooien en Elisabeth Hooijen. In die volgorde.
Peternel en Elisabeth zouden de twee genoemde kinderen uit het eerste huwelijk kunnen zijn.
Dat lijkt me heel waarschijnlijk, want van Elisabeth heb ik een doopakte gevonden: 11-2-1748 Duizel. Die van Petronella heb ik niet gevonden, maar je zou het doopboek van Duizel uit die periode eens door kunnen bladeren. Misschien werd ze gedoopt onder het patroniem van haar vader. Het is natuurlijk niet 100% zeker dat ze in Duizel is gedoopt.
Kreeg Petronella kinderen? zo ja, dan zou je misschien iets kunnen zien aan de namen van de doopgetuigen.
Norah zei op 23 oktober 2020 om 17:01
Petronella werd na ca. 10 jaar huwelijk op 01-03-1805 te Casteren begraven. Er zouden dan ook kinderen te verwachten zijn als ze niet al te oud geweest is.
Jeanne1 zei op 23 oktober 2020 om 18:01
Ondertrouw Bartholomeus Goyert Hoijens, woont Hoogeloon, en Adriana van den Broek, wed. van Peter Slegers, woont Duizel, 6-2-1745 Eersel. Trouwen RK 27-2-1745. Bartholomeus en Arnoldus waren dus broers.
Jan Willem zei op 24 oktober 2020 om 12:37
Ik denk nu inderdaad ook dat Petronella een dochter is van Bartholomeus. Dankjewel Jeanne dat je me erop attent maakte.

Norah, van Petronella heb ik geen kinderen gevonden.
Jeanne1 zei op 24 oktober 2020 om 16:39
Dochter Elisabeth werd drie jaar na de huwelijksdatum van Bartholomeus en Adriana geboren. Zij zou het tweede kind kunnen zijn. In de akte over de inventaris wordt Peternel vóór Lisabeth genoemd. Ze zou ouder kunnen zijn dan Lisabeth, maar dat weet je natuurlijk niet zeker.
In het doopboek van Duizel van 1736-1804 zit een hiaat. De dopen tussen 22-2-1745 en 16-1-1747 ontbreken. Petronella zou in de periode geboren kunnen zijn. zo rond 1746.
Adriana was weduwe van Peter Slegers. In die tijd was het gebruikelijk om het eerste kind uit het volgende huwelijk te vernoemen naar de overleden eerste echtgenoot. Petrus of Petronella dus.

Bartholomeus Hoijen +21-2-1793 Duizel, 83 jaar. Leeftijd is bij benadering.
Jan Willem zei op 25 oktober 2020 om 14:21
Dankjewel, Jeanne.
Jeanne1 zei op 25 oktober 2020 om 15:00
Graag gedaan, Jan Willem.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.