skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

doopacte Maria Haegemans 1691 te Vlierden

fred van gemert vertelde op 19 februari 2019 om 15:03 uur
De zoektocht naar de moederlijn is door de onbelangrijkheid van de huysvrouwen in het verleden extra moeilijk maar toch probeer ik zo ver mogelijk te komen.
De doopacte vermeld als moeder Mechtildis en ook via de vader Arnoldus Joannis Haegemans krijg ik geen trouwacte, en ook via de familienamen van de peter en meter lukt het niet erg. Hopelijk krijg ik weer de enorme steun van het forum. Bij voorbaat dank. Ik heb zojuist ook een zoektocht in ghemert geholpen.
fred van gemert

Reacties (12)

Norah zei op 19 februari 2019 om 16:49
Fred, bespeur ik hier een lichte vorm van chantage...:)?

Arnoldus Jan Hagemans x Mechtilda Gielen Cuypers. Bakel en Milheeze, 04-02-1680.
Egbert zei op 19 februari 2019 om 16:55
Schepenbank Helmond. inv.nr. 4009, folio 18:

Jacob Michiel Cuypers, Goort Anthoni Princen, gehuwd met Maria de dochter van Michiel Cuypers en Aert Hagemans als vader en momboir van zijn minderjarige kinderen, verwekt bij Mechtel de dochter van Michiel Cuypers, zich mede fort en sterk makend voor hun broer en zwager Anthoni Cuypers. Allen erfgenamen van Willem Cuypers; verkopen aan juffr. Maria Agnes Sijbers, weduwe van de heer en mr. Adriaen van Straelen, ‘n vierde gedeelte van een thiende van de vier hoeven op’t Brouwhuysch onder Bakel, waarvan de drie andere delen van’t lant sijn. 09-07-1695.
fred van gemert zei op 19 februari 2019 om 17:23
Het spijt me dat ik zo snel al mijn vraag moet aanpassen omdat ik voortdurend nieuwe ideeën heb om via andere schrijfwijzen toch de gewenste acte te vinden.
De gezochte moeder Mechtildis blijkt Mechtilda Gielen Cuypers te zijn en nota bene uit Gemert-Bakel te komen, en daarom kan ik beter deze vraag annuleren. maar hoe dat moet weet ik niet. Wellicht dat de forum administratie dat doet.
En anders zal ik het volgende vastloop moment opnieuw omschrijven. Excuses.
Egbert zei op 19 februari 2019 om 17:31
In die tijd kwam ze uit Gemert of uit Bakel. Gemert-Bakel bestaat pas sinds 1997.
Egbert zei op 19 februari 2019 om 17:33
Ook al heb jij gevonden wat je zocht kan het voor anderen altijd belangrijk zijn om antwoorden op vragen te kunnen lezen.
fred van gemert zei op 19 februari 2019 om 17:42
Norah, wat fijn dat je weer zo snel reageert. Alleen begrijp ik je vermeende chantage niet, of moet ik aannemen dat het over mijn boosheid gaat omdat ze in het verleden niet de moeite namen de achternaam van de huisvrouwen, zoals ze in die oude teksten steeds genoemd werden, te benoemen. Ik constateer het feit en ik vind dat afkeurenswaardig en ben daar niet blij mee. de acte van Egbert lijkt mij uiterst interessant. Die ga ik nu lezen. Beide zeer bedankt.
fred van gemert zei op 19 februari 2019 om 18:10
Twee vragen voor Egbert: in de interessante acte staan 4 erfgenamen, 3 kinderen van Michiel Cuypers: Jacob, Maria en Mechtel en als ik het goed lees, Anthony de nog niet overleden broer van Michiel. Of moet het eigenlijk Anthony Michiel Cuypers zijn? Nu tref ik als getuige aan bij de doop van Maria Hagemans 1781 ene Josephus Michaelis Cuypers? Wat is zijn positie? Of was hij in 1695 kinderloos overleden? Nogmaals dank voor deze boeiende acte,
Helena zei op 19 februari 2019 om 20:53
@Fred, - Ook voor anderen kan dit een interessant onderwerp zijn zoals Egbert al opmerkte. Zo vind ik er er al een opmerking in over een 'thiende van de vier hoeven op’t Brouwhuysch onder Bakel' in het schepenprotocol van Helmond in 1695. Benieuwd of jij de akte in gaat zien en wat er meer in staat. Vraag me dan af welke hoeven bedoeld kunnen zijn en ga dat anders t.z.t. verder proberen te achterhalen (mocht ik het al niet in mijn files hebben..). -- Een van mijn 18-eeuwse voorvaders kwam op een van de weinige hoeves die er toendertijd op Brouwhuis waren [in het Bakelse ] ...en weliswaar een halve eeuw later. Je kon in die jaren in het Helmondse, het Bakelse, het Vlierdense of het Deurnese gedeelte van het uitgestrekte Brouwhuis wonen.
Egbert zei op 19 februari 2019 om 22:42
Ik heb die akte gevonden in DocuDataDeurne. Theo Meulendijks (http://www.saspeelland.nl/) omschrijft de inhoud echter anders:

Jacop Michiel Cuijpers, voor hem zelve en tevens voor Jan Cuijpers, Joost Cuijpers, Goort Anthoni Prinsen als man Maria dochter van Michiel Cuijpers. Mitsgaders Aert Hagemans als vader van zijn onmondige kinderen, verwekt bij Mechel dochter van Michiel Cuijpers.Treed mede op voor Anthoni Cuijpers en zijn broeder en zuster allen erfgenamen van Willem Cuijpers zaliger. Verkopen aan juffr. Maria Agnes Sijbers wed. van mr. Adriaen van Stralen een vierde gedeelte uit tiende gedeelte uit 4 hoeven gelegen op Brouwhuijs onder Bakel. 09-07-1695.

Dan heeft Michiel Cuijpers de volgende kinderen:
Jacop
Jan
Joost
Maria x Goort Anthoni Prinsen
Mechel x Aert Hagemans
Anthoni
en mogelijk Willem Cuijpers, waarvan zij allen erven

Het is dus zaak de originele akte in te zien of een scan te vragen bij het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven.
Egbert zei op 19 februari 2019 om 22:46
Willem Cuijpers is inderdaad ook een zoon van Michiel.

Ik heb deze akte in het verleden ook eens genoteerd. Mijn versie:

folio 18r+v
Jacop Michiel Cuijpers, voor sijn selven voor d'eene helfte, ende mede als erfgenaem beneffens Jan Cuijpers, Joost Cuijpers, Goort Anthonis Prinsen, als man & mombair van Maria doghtere Michiel Cuijpers, mitsgaders Aert Hagemans, als vaderlijcke mombair van zijne onmundige kinderen verweckt bij Mechtel doghter Michiel Cuijpers, hen mede fort & sterckmakende voor Anthoni Cuijpers, hennen respectiven broeder & swager, ende alle te zamen erfgenamen van Willem Cuijpers zaliger, hennen gewesene broeder & swager, hebben erffelijck vercoft Juffr Maria Agnes Sijbers, wed. van den Heer & Mr Adriaen van Stralen:
Een vierde gedeelt van een thiende van de vier hoeven op 't Brouhuijs onder Bakel.
Cooppenningen: 800-0-0. Actum 09-07-1695.
Helena zei op 19 februari 2019 om 22:57
dank je Egbert!
Egbert zei op 19 februari 2019 om 22:58
Ik hoop dat het iets oplevert.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.