skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Doopregistraties Berghem tot 1677?

WAJMvanL vertelde op 3 januari 2016 om 17:01 uur
Voor alle lezers een voorspoedig 2016 gewenst.
Is iemand bij haar/zijn onderzoeken in een of ander doopboek van elders doopregistraties tegengekomen van pasgeborenen van ouders woonachtig in Berghem voordat het doopboek van Berghem in 1677 startte?
Graag krijg ik concrete zoeksuggesties, alvast bedankt daarvoor,
Wim

Reacties (3)

Tiny zei op 3 januari 2016 om 17:25
Als je onder stamboom in vakje alle velden intikt.. Berghem vindt je vele geboortes voor 1677 uit Berghem (helaas geen doopregistraties)
Bas den Brok zei op 10 januari 2016 om 01:10
Wim, een goede kandidaat lijkt me het doopboek van Herpen 1636-1668 (nummer 31) wat niet in de databank zit en waarvan de scans ook niet online, maar kopieën wel te bestellen zijn. Scans van het boek vind ik ook niet op Familysearch. Ik neem aan dat vanuit Berghem indertijd in de Grote Koolwijk (Herpen) naar de Annakapel gegaan werd. Of de dopen van de Berghemse kinderen dan ook in het Herpens doopboek geschreven werden of dat er in de Koolwijk een eigen Berghem's doopboek lag dat verloren gegaan is weet ik niet. In het eerste Berghemse doopboek dat begint op 8 augustus 1677 staat helemaal voorin (image 4 van 490 bij Familysearch):

1673
Berchenses insckripti
confraternitati SS. Rosarii
Pater Hanricus Roosmalen
vicecuratus in Berchen
mr. Matthijs de Vries
ludimagister et custos
(...)

Er schijnt dus in 1673 (vier jaar voordat het doopboek begint) in Berghem al een vicepastoor en een koster geweest te zijn.

Heb je de lijst met leden van bovengenoemd Berghems Broederschap van de Heilige Rozenkrans al eens doorgenomen? het zijn er nogal wat, pagina's lang, tot eind 18e eeuw. Bovenstaand stukje op image 4 gaat alsvolgt verder, waarbij je pastoor Gerardus Verwaijen ziet staan die kennelijk op Sint Jan de Evangelist (27 december) 1677 in Berghem lid van de broederschap werd:

Mariken Matthijs uxoris suæ
Mariken Matthijs
Elasabeth Matthijs
Claesken Matthijs
Jan Matthijs de Vries
heer Rom de Vries
Joannes Tonis Wauters
Geertruij en Jantje Jochems
Gerardus Verwaijen, curatus
Berchensium in festo Sancti Joannis
Evangelistæ anno 1677
Catharina Driessen
Cornelia Weetnij et Johanna Barten
Peter Gielens Strijck
van Bergom den (...)
(... ... ...) 1688
A(nne)ke Peters
(...cia) Frans Brants
(...)

(heel stuk van de bladzij weggescheurd)

etc.

Als je het niet lezen kan laat maar horen.

Op image 6 van 490 (rechter blad)
https://familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QSQ-G9QX-B3B9?mode=g&i=5&wc=SM4C-6TP%3A1292676104%2C346115101%2C954365401%3Fcc%3D2037960&cc=2037960
staan de volgende personen met voornaam Peter die in aanmerking zouden kunnen komen als vader van Willem Peters waarnaar we op zoek zijn:

Peter Aerts
Peter Jansen
Peter Ermers
Peter Aerts
Peter Reijnen
Peter Peters
Peter Abels
(...)
Peter Jan Hoefs
(...)
Peter Willem Hoefs

alle opgeschreven in het handschrift van pastoor Verwaijen die van 1677 tot 1693 als ik me goed herinner pastoor in Berghem was

Het lijkt me niet onmogelijk dat Peter Willem Hoefs of Peter Jan Hoefs de vader was, maar ik kom er nog niet uit.

Groeten, Bas
Wim van Loosbroek zei op 18 mei 2017 om 11:39
Dag Bas,
volgens een recent spoor zou Willem Peters de zoon kunnen zijn van Petrus Teunissen, die dan een zoon is van Anthonius Joannes; deze Anthonius had grond in gebruik in Berghem. De doopregistratie van Anthonius Joannes is wel te vinden in Dinther (Loosbroek) maar de doop van Petrus niet. Zou Petrus dan als patroniem Jansen hebben meegekregen?
Groet,
Wim

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.