skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

"echte" ouders van Roelof Danielsz van den Hurck (ca1535-1613) uit Sin-Oedenrode?

Berry van Osch
Berry van Osch vertelde op 30 april 2017 om 15:27 uur
Ik zit met een dilemma m.b.t. de keuze voor de ouders van voorvader Roelof Daniels van den Horck/Hurck/Hurcx (ca1535/31-5-1613) uit Sint-Oedenrode en gehuwd met Catharina Jan Belaerts.
Volgens diverse bronnen én na lezing van het schepenprotocol zijn er 2 opties voor zijn ouders:
1. Daniel Wolterus de Angulo van den Hurcx & Heijlwigis N.N.
2. Daniel Martens van Rijsinge van den Horrick & Oda Roelandus Pauwels van Haestrecht...
Ik lees dat de tak Van den Hurck wel bezittingen heeft in de locatie Rijsinge. Er zijn schepenakten die beide opties ondersteunen, hoewel ik het naamdeel "de Angulo" [hoek in het latijn neem ik aan] verder nergens vermeld zie..?
Wie heeft er argumenten voor een van deze beide opties?

Reacties (12)

Max zei op 30 april 2017 om 20:08
Zie voor iets meer informatie over deze familie:
www.bhic.nl/onderzoeken/forum/echtgenote-van-cornelis-arts-van-erp-ca1675-uit-st-oedenrode (16-04-2017, 12:04 u.)

6. Daniel Lenert van den Hurck, geb. Sint-Oedenrode omstr. 1595, tr. 1e Sint-Oedenrode 8 febr. 1619 Maria Joosten Mathijsse Vogels; tr. 2e Sint-Oedenrode 22-11-1632 (rk) Maria Hendrick Matijs Vogels;
tr. 3e ca. 1635
7. Agnes Cornelissen, geb. omstr. 1605, † Sint-Oedenrode 1671. Uit dit huwelijk:
a. Maria Daniels van den Hurck, ged. Sint-Oedenrode 24 nov. 1634.
b. Dirck Danielsz. van den Hurck, ged. Sint-Oedenrode 14-05-1633 (= kind uit het 2e huwelijk), tr. Sint-Oedenrode 7 sept. 1659 Adriana Adriaen Jan Coppens.
c. Aart Danielsz. van den Hurck, ged. Sint-Oedenrode 17 jan. 1638.
d. Margaretha Daniels van den Hurck, ged. Sint-Oedenrode 30 dec. 1638, tr. Sint-Oedenrode 11 sept. 1663 Cornelius Janssen Versantvoort.
e. Jenneke Daniel, zie 3.
f. Cornelis Danielsz. van den Hurck, ged. Sint-Oedenrode 7 aug. 1644, † ald. na 1716, tr. 1e omstr. 1663 Joanna Dirck Mathijsse Versantvoort; tr. 2e Sint-Oedenrode 28 juni 1695 Helena Janse van Grinsven.
g. Catharina Daniels van den Hurck, ged. Sint-Oedenrode 19 juni 1646, tr. Sint-Oedenrode 24 jan. 1670 Jan Adriaens.
h. Anna Daniels van den Hurck, ged. Sint-Oedenrode 9 febr. 1648, tr. Sint-Oedenrode 11 april 1671 Adriaen Jan Adriaens Daendels.
i. Elisabeth Daniels van den Hurck, ged. Sint-Oedenrode 3 okt. 1650.

Generatie IV
12. Lenaert Roelofs van den Hurck, geb. omstr. 1560, tr.
13. Margriet Willem Hendrick Craenen, geb. omstr. 1565. Uit dit huwelijk:
a. Willem Lenaerts Hurcx, geb. omstr. 1590.
b. Oda Leonardus Rodolphus Hurcx, geb. omstr. 1592, tr. Sint-Oedenrode 3 febr. 1615 Aert Jan Aerts Vervoort, geb. Sint-Oedenrode omstr. 1585, zn. van Jan Aerts en Dingena Lambert Peeter Lamberts van Tartwijck; hij hertr. Sint-Oedenrode 1618 Catarina Willem Jan Tomas.
c. Daniel Lenert, zie 6.
d. Jan Lenaers Hurcx, geb. omstr. 1595.
e. Marten Lenaers Hurcx, geb. omstr. 1595.
f. Maria Leonardus van den Hurck, geb. omstr. 1605, † Sint-Oedenrode 23 maart 1645, tr. Sint-Oedenrode 11 nov. 1632 Jan Jan Huijbert Sanders, geb. omstr. 1605, † Sint-Oedenrode 1658.
g. Roelof Lenaerts Hurcx, ged. Sint-Oedenrode 27 aug. 1608, † vóór 1610.
h. Anneke Lenaerts Hurcx, geb. Sint-Oedenrode omstr. 1610.
i. Rodolphus Lenaerts Hurcx, ged. Sint-Oedenrode 28 juli 1610.

Generatie V
24. Roelof Danielsz van den Hurck, geb. omstr. 1535, † Sint-Oedenrode 1613, tr.
25. Catharina Jan Belaerts, geb. omstr. 1535, † Sint-Oedenrode vóór 1613. Uit dit huwelijk:
a. Jenneke Roelofs Hurcx, geb. omstr. 1555.
b. Lenaert Roelofs, zie 12.
c. Heijlwig Roelofs van den Hurck, geb. omstr. 1560.
d. Cristina Roelofs Hurcx, geb. omstr. 1560.

Generatie VI
48. Daniel Wolterus de Angulo van den Hurcx, geb. omstr. 1510, tr.
49. Heijlwigis, geb. omstr. 1515. Uit dit huwelijk:
a. Mechtildis Danielis de Angulo van den Horck.
b. Roelof Danielsz, zie 24.


Je hebt zelf in je vraagstelling aangegeven dat Daniel Martens van den Horrick was getrouwd met Oda Roelandus Pauwels van Haestrecht. Dan lijkt mij de keuze niet zo moeilijk, aangezien er een kind Roelof is genoemd (Rodolphus en Roelandus zijn namen die vaak door elkaar gebruikt worden).
Max zei op 30 april 2017 om 21:45
Daniel en Oda hadden behalve een zoon Roelof ook een dochter Maria:

7636.108 Index schepenprotocol Sint-Oedenrode (7636.108)
125 Oda weduwe wijlen Danel Martenssoen, ende heeft opgedraegen ende overgegeven Roeloffen haere wittighe soen verweckt bij wijlen de voirschreven Danels, ende Lamberdt soen wijlen Sijmen Walraevens als wittigh man ende mombair Mariken sijnder huijsfrouwe verweckt, wittighe dochter des voirschreven Oeijda ende Danels voirschreven haer tochte haer competerende aen een alinghe hoeve met alle haere toebehoeren gelegen inde prochie van Sint Oeden Roede opte Sloeve. Gelijck ende in alder manieren die voirschreven Oda met haeren kijnderen in opdrachte vercregen hadde van Margrieta weduwe wijlen Art Jan Jacopssoen.
Te weten huijssen, hofsteden, hoff, lant, sant, ackeren, weijde ende allen anderen toebehoiren.
Datering: 1558-1562
Pagina: 55
Plaats: Sint-Oedenrode
Max zei op 30 april 2017 om 21:53
En ook nog een dochter Elisabeth:

7636.108 Index schepenprotocol Sint-Oedenrode (7636.108)
127 Die voirschreven Oda heeft opgedraegen ende overgegeven den voirschreven Huijberden als man ende mombair Elisabetten sijnder huijsfrouwe voir sijne alnige aenpart ende kijntsgedeelte, te weten het derde gedeelte van allen de goederen.
Datering: 1558-1562
Pagina: 56
Plaats: Sint-Oedenrode
willem m zei op 1 mei 2017 om 07:37
Raar bij generatie IV nrs 12 en 13 vnbd je de namen Oda en Marten. Juist ingehaakt?

m.v.g.
Berry van Osch
Berry van Osch zei op 1 mei 2017 om 09:49
@Willem: is vreemd ja, je zou verwachten dat Oda en Marten de namen van de ouders zijn en niet van de grootouders... Maar ja, elke regel kent zijn uitzonderingen? Ik heb niet het idee dat er chronologisch een generatie teveel is.

@Max : ik heb in mijn huidige stamboom inderdaad vooralsnog Daniel Wolterus en Heijlwigis vermeld staan, maar daar twijfel ik nu dus ernstig aan. Waarschijnlijk is optie 2 (Daniel Martens & Oda van Haestrecht) een betere keuze.. Eens?

Kan het trouwens zo zijn dat de familie Van den Hurck/Horrick zich soms ook van Rijsinge noemde? Ze woonde m.i. wel in dat deel van Sint-Oedenrode...
Max zei op 1 mei 2017 om 14:18
Generatie V bestond kennelijk uit nog meer personen, zie: http://gw.geneanet.org/carpeau?lang=nl&p=roelof+daniel&n=van+den+hurck en RA109 p.85

In generatie IV komt ook nog een Daniel voor die vernoemd is naar zijn grootvader, dus het was blijkbaar in die familie gewoonte om mensen pas ná hun dood te vernoemen. De vernoeming naar een Oda is aanvullend bewijs, dat het hier gaat om afstammelingen van Daniel Martenssen en Oda.

@Berry, ja dat kan. Ik geloof dat het hier echter omgekeerd is, nl. dat een tak van de familie van Rijsingen later 'Van den Horrick' is gaan heten. Er komt in RA108, op p.207 (helemaal onderaan) een Heijlken, wedue Marten van Rijsingen voor en op p.22 Heijlwich, naegelaeten wedue wijlen Martens van Rijsinge (met een verwijzing naar diens testament uit 1527), in combinatie met haar zoon Jan, soen wijlen Marten van Rijsinge op p.23 van datzelfde register (dd. 15-05-1559). Er waren kennelijk ook nog een Daniel Wouterssen van Rijsingen (zie jouw inleiding) en een Daniel Anthonissen van Rijsingen (RA110 p.45).
Berry van Osch
Berry van Osch zei op 1 mei 2017 om 15:18
Veel dank Max, ik ga nu helemaal voor optie 2 en je redenering over de naamgeving lijkt me ook logisch. Ik vermoed dan dat Roelof Daniels Martens van Rijsinge de eerste is die zich Van de Hurck is gaan noemen. Dat zou kloppen met de teksten in de schepenakten...

Overigens voert Mieke Kessels-Carpay inderdaad meer kinderen op, maar voor 2 daarvan (Hendrick en Daniel) vind ik géén ondersteunend bewijs in de bijgevoegde akte RA109 p85..!
Max zei op 1 mei 2017 om 20:11
Dat laatste klopt. Maar in ieder geval nog wel een dochter Maria (als weduwe van Dirick Hermanssen Mulder).
Sjoerd zei op 8 juli 2019 om 22:04
Ik ben op een Gerit Leendert Daniels gestuit waarvan ik het vermoeden heb dat deze ook in de lijn Van den Horrick thuishoort. Hij laat op 14 februari 1635 een dochter Catharina dopen (welke trouwt met Petrus Wouter Lambertus {van der Heijden}) bij ene Meriken Gorts.

In de link die Max op 1 mei 2017 stuurde wordt een Daniel Roelof Daniel van den Hurck genoemd. Ik heb sterk het vermoeden dat dit de grootvader van Gerit Leendert Daniels is. Heeft iemand toevallig meer gegevens over de nakomelingen van deze Daniel (of over door voorouders van Gerit)?
Berry van Osch
Berry van Osch zei op 9 juli 2019 om 12:40
Sjoerd, ik kan geen relatie van deze Gerit met de Van de Hurck/Horrick takken vaststellen...

Even snel afgeleid kom ik op de volgende reeks:
Leendert Daniels (ca1575?/<1646) & Jenneken Gerit Peters == bewoonde een huis in de Everssche
- Jan Leendert Daniels (?/>1661)
- Goijaert Lenaert Daniels (?/<1649)
- Gerit Leendert Daniels / Gerard Leendert Daendels (ca1605/<1661) & Meriken Gorts
- Anthonia Gerit Leenderts & Daniel Ariens
- Catharina Gerit Leenderts (14-2-1635) & Peeter Wouters

zie o.a.
Schepenprotocol Sint-Oedenrode
6 Jan soone Leendert Daniels bij de selve ende Jenneken Gerit Peters sijne gewesen huijsvrouw wettelijck verweckt. Gerit soone Gerit Leenderts ende Meriken Gorts. Daniel Ariens man ende momboir van Anthonia dochtere Gerit Leenderts ende Merike voorschreven. Peeter Wouters man ende momoir van Catarina oock dochter Gerit ende Merikens voorseijdt. Sij hebben aengegaen een deijling van de goederen nae doode van de voorschreven Leendert ende Jenneken aengecomen. Aen Jan soone Leendert Daniels de twee voorste geboonden van het huijs met den grond daerop staende hecht achter den tob balck aff te deijlen. Item de helft vanden hoff ende boomgaert ende drijs teijnde aen gelegen aende oost sijde gelijck het selve aldaer is affgepaelt onder deser vrijheijt van Sint Oedenrode aldaer. Aen een sijde Claes Leunssen dander sijde Gerit Leendert Daniels mede condivident met deen eijnde aende de gemijne straet, dander eijnde op het goed de condividenten. Aen Gerit Leender ende Peeter voorschreven geswageren te samen een gerechte helfte de drij achterste geboonde van de huijsinge, aende tob balck aff te deijlen met de gront daer opstaende, de helft van den halffe bogart ende drijesken daer achter gelegen onder dese vrijheijt Sint Oedenrode ter plaeste de Deverssche.
Datering: 1661, Pagina: 9; Plaats: Sint-Oedenrode ; Toegangsnummer: 7636; Inventarisnummer: 118
Rob van den Hurk zei op 29 februari 2024 om 12:43
Weten jullie wel dat niet alleen Angulo 'hoek'betekent, maar Hurk eveneens?
Rob van den Hurk zei op 29 februari 2024 om 12:44
Weten jullie wel dat niet alleen Angulo 'hoek'betekent, maar Hurk eveneens?

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.