skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Elske Helena Christina Zwan, geboren op 15-02-1904 te Heusden

Olav vertelde op 27 juli 2015 om 15:34 uur
Ik ben op zoek naar meer informatie over Elske Helena Christina Zwan, geboren op 15-02-1904 te Heusden. Zij trouwt in Watergraafsmeer op 08-10-1925 met Johannes Antonie Hesselman (geb. 17-04-1899 Hengelo, ovl. 23-09-1929 Amsterdam).

Op 15-07-1930 is Elske van Amsterdam naar Eindhoven vertrokken (bronnen: digitaal archief Eindhoven en archief Amsterdam).
Vervolgens loopt het spoor dood.
Is zij hertrouwd? Zo ja, met wie?
Heeft zij kinderen? Zo ja, wie?
Wanneer en waar is zij overleden?

Reacties (26)

Norah zei op 27 juli 2015 om 17:22
Ze is hertrouwd met Nathan Stranders en overleden in Den Haag 15-11-1989.
Was toen voor de 2e keer weduwe.
Geraldine zei op 27 juli 2015 om 17:32
Elske Helena Christina Zwan

Er is een stamboom op geneanet.org die haar als hertrouwd heeft (na 1945) en ook de datum van overlijden noemt.
Olav zei op 27 juli 2015 om 19:40
Geweldige vondtst.
Dank beiden !
onno hoekmeijer zei op 5 februari 2018 om 14:54
volgens haar nichtje Elly Zwan zat Elske samen met haar zuster Rie en broer Leendert (vader van Elly) in het verzet. Bij Leendert Zwan in Assendelft vonden vele onderduikers een veilig onderkomen voor korte tijd. Nathan Stranders dook er anderhalf jaar onder. Onbekend is waar en wanneer precies deze Nathan overleed. Hij trouwde na de oorlog met Elske en woonde toen in den Haag. Uit het eerste huwelijk werd een zoon geboren Joop. Leeft nog maar vanwege gezondheidsredenen helaas niet bereikbaar. (febr 2018)
Olav zei op 7 februari 2018 om 10:14
Dankjewel Onno.
Ik had destijds al met de zoon uit het eerste huwelijk contact en hij heeft me alle ontbrekende gegevens geleverd.
Onno zei op 7 februari 2018 om 17:53
Kun je mij die gegevens ook sturen. Misschien aanvullende info voor het verhaal. Gr onno
Olav zei op 7 februari 2018 om 20:28
Nathan trouwt in Eindhoven op 21-06-1945.
Hij is geboren in Ridderkerk op 19-05-1893 en overlijdt in Den Haag op 30-11-1970.
Over de zoon kan ik ivm privacy niets zeggen.
Onno zei op 8 februari 2018 om 07:51
Dank je wel. Plaatsen wist ik niet. Begraven op een joods kerkhof? Joop hesselman de zoon van elske is nu 91 .woont in den haag.
Onno zei op 11 februari 2018 om 20:10
Met nichten van elske heb ik contact over hun vader en moeder die in assendelft nathan onderduik gaven.
Tonnie en Berry zei op 19 juni 2020 om 13:31
Wij hebben jaren contact gehad met Joop. hij stuurde met verjaardagen, zelf gemaakte kaarten.het laatste wat we weten is dat hij niet meer mocht autorijden. Wij krijgen geen kaarten meer. Zijn bij zijn appartement in de Haag geweest maar hij was er niet. Wij denken dat hij is overleden, maar het stadhuis in den haag gaf geen mededeling.
fiona zei op 4 augustus 2020 om 12:23
I had contact with Joop just under 1 year ago, from the UK. He had moved from his apartment but remained in den Haag & the telephone number was the same. I talked and wrote to him. Hope that this helps you find him.
E E Schmidt zei op 31 augustus 2020 om 19:01
Elske Stranders Zwan is mijn tante en ik ben vernoemd naar haar. Ik ben Elske, Esther Schmidt. Ik stuur oom Joop altijd nog een kaartje. Maar heb hem lang niet meer gesproken.
Dorine Waterman zei op 5 mei 2023 om 21:20
Ook ik heb van 1989 tm 2018 tegelmatig contact gehad met Joop Hesselman. Hij was een goede huisvriend en zocht mij en mijn gezin vaak op. Was een ver familielid van mijn (nu ex) man. Joop woonde toen nog in residence Chateau Bleu waar hij eerst jaren met zijn moeder woonde en later alleen. Tot hij niet meer goed voor zichzelf kon zorgen. Hij is 2018 of 19 verhuisd naar Huize Oldael in Den Haag. Ik heb hem daar ook een keer opgezocht. Daarna eigenlijk geen contact meer.
Ik hoorde enkele weken geleden dat iemand een overlijdensadvertentie in NRC had zien staan.
Maar die heb ik zelf niet gezien. Jammer dat het zo gelopen is.
Hoop dat ik je hiermee nog een aanknopingspunt heb gegeven.
Olav zei op 6 mei 2023 om 09:03
Dankjewel, Dorine.
Elske E Schmidt zei op 6 mei 2023 om 10:33
Ik ben vernoemd naar mijn tante mijn naam is Elske Esther Schmidt geboren 3 oktober 1964 in Sliedrecht. En gescheiden heb 1 zoon nu 31 jaar oud.
E E Schmidt zei op 6 mei 2023 om 10:40
Tevens is mijn oom Joop enkele weken geleden overleden. Hij wilde alleen een dank advertentie. Zijn as wordt volgende week verstrooid naar zijn wens op zee. Ik had nog regelmatig contact met hem wat hij fijn vond.
Helaas woon ik sinds anderhalf jaar in een verpleeghuis in Sliedrecht. Ben nu al 4 maanden compleet bedlegerig.
Olav zei op 6 mei 2023 om 10:56
Beste EE Schmidt,

Betreft het door u gememoreerde overlijden van uw oom Joop de Joop Hesselman in de discussie voorafgaand? Dus de Joop van 15-05-1927 uit Résidence Château Bleu en Huize Oldael ??

Zo ja, weet u zijn exacte overlijdensdatum en -plaats?
Elske Schmidt zei op 6 mei 2023 om 11:00
Ik ga dit later vandaag aan je doorgeven.
Als ik het heb.
Elske E Schmidt zei op 6 mei 2023 om 11:25
Oom Joop is overleden op 17 maart 2023 in Oldeslo.
As is uitgesteld om te verstrooien.
Geraldine zei op 6 mei 2023 om 11:46
Goede middag. Ik heb destijds een kleine bijdrage geleverd en geen band met de familie.
Graag wil ik Elske veel sterkte wensen.
Elske Schmidt zei op 6 mei 2023 om 12:30
Dankjewel vind ik erg fijn en doet me goed.
Ik heb steun nodig om door te gaan. En wat onze familie blijft weinig over.
Olav zei op 6 mei 2023 om 18:15
Ja, ook van mij veel sterkte gewenst Elske.

Joop was toch ongehuwd, he?
Elske E Schmidt zei op 6 mei 2023 om 20:10
Dat klopt hij was niet getrouwd en zover ik ook weer nooit vriendin of vriend wat ook kan gehad.
Bedankt ook voor jouw steun.
En mijn opa was Leendert Zwan en dan oma uit Duitsland Nellie Zwan. Dit omdat mijn ouders neef en nicht waren.
En dan mijn oom Jan Zwan woonde het laatste op Texel. En mijn moeder en tante (die in Nieuw Zeeland woont )heten ook Zwan dat zijn de kinderen van Leendert Zwan.
onno hoekmeijer zei op 6 mei 2023 om 20:48
Elske sterkte met je gezondheid. Ik was destijds bezig met na te gaan of leenden en zijn vrouw in assendelft in aanmerking konden komen voor een postuum yad vashem vanwege onderduik van Nathan. De zoektocht naar Joop Hesselman liep vast. weet nu hoe dat ging. wat een onverwachte aanvullingen.
Elske E Schmidt zei op 6 mei 2023 om 21:16
Ja ik weet dat de hele familie van mijn tante Elske haar man zijn vermoord/vergast in de oorlog. Dat is iets mij altijd verteld is. Mijn moeders vader en moeder, oma en opa dus hadden ook onderduikers wie het was of waren is ons noot verteld. Alleen dat het om de Joden was.
Ik zat op de lagere school en we hadden toen nog de Duitse nationaliteit en ik kwam op een dag en in mijn kastje waren al mijn schriften en boeken verscheurd. Was opgedragen aan een meisje uit mijn klas door haar ouders omdat die erachter kwamen van mijn nationaliteit. Maar niet wetende dat mijn vader als kind ook heeft moeten vluchten. We zijn toen een paar jaar later Nederlands geworden. Zoiets is wat je nooit vergeet en toevallig had ik het met bekende van mij op donderdag hierover..zoiets vergeet Je nooit meer en ook de verhalen. Daarom zeiden onze ouders altijd tegen ons dat iedereen gelijk is kleur nationaliteit of anders.
Trouwens mijn oom ui Texel had een zoon die in Canada woonde.Poek heette hij.
onno hoekmeijer zei op 15 mei 2023 om 11:24
Dag Elske, hoe gaat het? Toch weer interessant verhaal van jou over die nationaliteit en het gedrag van anderen na de oorlog. Ik heb het verhaal er weer eens op nagelezen en we eindigden bij tante Els, die niet kon meewerken aan de aanvraag vanwege haar slechte ervaringen met een tante uit de familie. Zij zou wel actief kunnen worden met haar dochter om een aanvraag in te dienen voor Yad Vashem voor een familie in Dordrecht waar zij zelf zat ondergedoken. Geen idee of ze dat hebben doorgezet. Denk het niet vanwege hoge leeftijd. Als er geen Joodse ervaring kan worden doorgegeven bij een aanvraag wordt deze niet gehonoreerd! Dat zijn de regels vanuit Jeruzalem.
In ieder geval Elske het allerbeste!

gr Onno Hoekmeijer, Zaandam

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.