skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Engelina Margaretha Oortmeijer, woonde 1898 in Velp

Marian Kalb vertelde op 27 juni 2012 om 17:57 uur
Engelina Margaretha Oortmeijer, geb. 24-09-1876 in Alkmaar is op 20-3-1894 uit Alkmaar vertrokken naar Zoeterwoude. Vond haar in het bev.reg. van De Goede Herder, een kloostergemeenschap.
Vervolgens ging ze in 1898 naar Velp. Misschien naar Larenstein, opvang door nonnen van "ontspoorde" meisjes. Wellicht is zij religieuze geworden of was zij zo'n ontspoord meisje? Ik heb geen idee. Kan haar echter nergens meer traceren (Genlias niet, familysearch niet).
Wie kan voor mij in het bevolkingsregister van Velp naar Engelina zoeken, waar is ze heengegaan, missiezuster? overleden?

Reacties (27)

Norah zei op 27 juni 2012 om 20:18
Ik weet niet of de voornamen zijn omgedraaid, maar ik vond wel ene
Margaretha Engelina Oortmeijer die overleden is op 28-06-1947 te Zevenaar. Zij was weduwe van Johannes Arnoldus Otte.

Klopt dit echter niet, bedoel je dan met Velp, Velp in Gelderland?

Mvg, Norah
Marian zei op 27 juni 2012 om 20:32
De door jou gevonden Marg.Eng. is wel familie en haar gegevens heb ik.
Zijn er meer plaatsen Velp? Volgens mij moet het Velp in Gelderland zijn. Daar ligt in ieder geval Larenstein waar ik het over heb en wat door dezelfde orde werd beheerd als het klooster in Zoeterwoude. Beide dus door zusters van de Goede Herder. Een citaat:"Ruim tachtig jaar, tussen 1892 tot 1973, dreven de Zusters van de Goede Herder daar aan de rand van Velp een internaat waar duizenden meisjes (in 1932 woonden er bijvoorbeeld maar liefst 335 in getal) onder een onbarmhartig regime werden ’opgevoed’. Het waren wezen, kinderen die om allerlei redenen uit huis waren geplaatst en meisjes die zoals dat heet ‘met justitie in aanraking waren geweest’. De details zijn verbijsterend."
Norah zei op 27 juni 2012 om 22:43
Als Engelina M. in 1898 naar Velp ging, was zij al 22 jaar. Ik denk dan eerder aan een kloosterlinge (novice), dan aan een "gevallen meisje". Je kunt eens informeren bij het archief Gelderland, het andere Velp ligt bij Grave(Noord-Brabant).
Alleen moet mij iets aan het hart, ik wil best geloven dat daar een schrikbewind werd gevoerd. Berucht waren ook de Ierse kloosters. Maar er waren ook genoeg religieuzen die op normale wijze en liefdevol de kinderen opvoedden. In deze tijd wordt door de media de Katholieke kerk continue in een kwaad daglicht gesteld, en dan druk ik mij nog eufemistisch uit.
Terug op Engelina, stel dat zij in die orde is ingetreden, dan kreeg ze een andere voornaam. Maar als het goed is, dan staat ze gewoon onder haar eigen naam in de overlijdensakte.
Marian zei op 27 juni 2012 om 22:56
Het is geenszins mijn bedoeling geweest deze orde in een kwaad daglicht te stellen. Als zij religieuze is geworden, dan lijkt het aannemelijk dat zij in dit klooster in Velp is gekomen. Het enige wat ik nl. weet is dat zij naar Velp is verhuisd. Daarna voor mij spoorloos, nergens een melding van huwelijk of overlijden. Niks. Een oudere zus, ook non geworden, vond ik onder haar zusternaam in de kranten bij de KB, ook bij toeval omdat haar wereldse naam ook in het artikeltje werd genoemd. Zelfs zoiets lukt bij Engelina M. ook niet.
Norah zei op 28 juni 2012 om 01:34
Vond in een oude krant van 28-12-1906:

tot hoofd van de bijzondere school van het Liefdegesticht "de Goede Herder" op het landgoed "Larenstein" te Velp bij Arnhem is benoemd, Mej. E.M. Oortmeijer, thans onderwijzeres aan die school.
Hoop dat dit de juiste Oortmeijer is?
Is ze het wel, dan is ze naar ik denk geen zuster geworden. Ze was toen dertig. Je zit nog steeds in Gelderland, dus...
Zou ze (als laatste redmiddel) nog in 1939 in leven zijn, dan kun je alsnog een persoonskaart bij het CBG aanvragen. En dan heb je alles, ook haar overlijdensdatum en -plaats.
Marian zei op 28 juni 2012 om 07:46
Wauw, dit moet de goede zijn. a) naam komt alleen in alkmaar en omgeving voor en b) haar oudere zus was ook onderwijzeres én non.
Heb inmiddels het erfgoedcentrum kloosterleven (o.i.d) gevraagd of zij kunnen helpen. Wie weet? Zal naar het Gelders Archief moeten denk ik, heb op Stamboomforum al gevraagd of iemand voor me wil zoeken daar, maar geen reactie.
Frappant dat jij ook met een krantenartikeltje haar weet te traceren.
PS Welke krant was dit?
PS Je hebt toch niet tot half twee zitten zoeken hè!


Dorethé zei op 28 juni 2012 om 11:24
Voor het bevolkingsregister van Velp, gemeente Rheden, kun je bij het Gelders Archief in Arnhem terecht, helaas niet online te bekijken. Je zou het ook eens kunnen proberen bij Gelderland Genealogy (http://groups.yahoo.com/group/gelderland-genealogy/).
Norah zei op 28 juni 2012 om 12:19
Nee Marian, ik had geen slaap :).

Als je intypt - e.m. oortmeijer velp - via Google, krijg je -het nieuws van den dag: kleine courant-. Het staat hier tamelijk bovenaan in bij schoolnieuws, dacht ik.
Heb nog even aan Engelina Maria ! gedacht die met Visser was getrouwd, echter onmogelijk.
Om terug te komen op die persoonskaart, heb dit ook pas laten doen, kost je rond 8 euro voor twee verschillende personen. En dan ben je ook van alles af, heb je ook de beroepen, adressen etc. Maar je kunt het natuurlijk ook als een sport blijven zien, en zelf door blijven gaan. En als belangrijkste item natuurlijk, was deze mevrouw in 1939 nog in leven, 63 jaar oud...?
Mvg, Norah
Marian zei op 28 juni 2012 om 12:28
Ja, het laatste is inderdaad de grote vraag. Bij haar zus stond nl. "na een langdurig lijden of ziekbed" (of zoiets)en ze werd maar 51 jaar oud. Probeer dus nog even zelf verder te komen.
Heel erg bedankt in ieder geval dat je me weer op weg geholpen hebt. Laat in ieder geval hier nog wel weten of ik haar gevonden heb. (en dat allemaal alleen om te weten wanneer ze dood ging????)
Norah zei op 28 juni 2012 om 13:03
Leuk Marian, we wachten af......
Maar misschien is deze Engelina ook wel daar vertrokken uiteindelijk, als het er zo vreselijk was.
Ik vroeg me af of deze orde nog meerdere kloosters had, ze waren van oorsprong Frans. Alleen Engelina was geen zuster, dus ze kan wel overal zijn gaan werken, of getrouwd zijn?
Marian zei op 28 juni 2012 om 14:21
Ben er niet zo zeker van dat ze geen non was.Dat ze in de kranten mej. E.M. etc. wordt genoemd, komt omdat dan haar wereldlijke naam vermoedelijk gebruikt moet worden. In ieder geval heeft ze lesbevoegdheid gehaald begrijp ik.
De orde bestaat nog steeds (in Bloemendaal het hoofdhuis) heb ik op internet gelezen. Om nou die mensen er mee lastig te vallen is ook zo wat. Of ze archieven bewaard hebben, geen idee. Er is best veel over te vinden op internet als je "Congeregatie zusters van Liefde de Goede Herder" intypt.
Maar ik rapporteer terug als ik wat weet.
Groetjes en nogmaals bedankt.
Norah zei op 28 juni 2012 om 14:29
Wat ik me van vroeger herinner, was dat ze onder hun geestelijke naam zo bleven heten. Maar ik kan me vergissen!
Groetjes en graag gedaan, Norah
Marian zei op 30 juni 2012 om 08:25
Even een update: via het erfgoedcentrum kloosterleven kreeg ik het mailadres van de congregatie. Het verhaal gemaild en binnen 10 minuten (op vrijdagavond!)antwoord van moeder-overste zelf dat ze dit maandag aan de archivaris en de zusters zal voorleggen.Dat is toch heel veelbelovend hè.
Norah zei op 30 juni 2012 om 12:17
Valt me heel erg mee ;).
Marian zei op 30 juni 2012 om 14:11
Krijg net bericht: ze is ingetreden 1896 en werd zuster Marie Imelda.
Is in 1918 teruggegaan naar Zoeterwoude.
25 oktober 1930 verliet zij uit eigen beweging het Klooster.
Tja, weet iets meer maar nog steeds niet een overlijden. Dus eigenlijk weer terug bij af. Kan natuurlijk ook zijn dat ze Nederland heeft verlaten hierna, want zowel al haar familieleden waren inmiddels overleden. Wordt zoeken in immigratieregistraties denk ik.
Keurig hoe de zusters dit afhandelen hè.
Groetjes
Norah zei op 30 juni 2012 om 15:33
Marian,

ik kan me niet voorstellen dat zij op 54-jarige leeftijd en alleenstaand(vooral in die tijd) nog geëmigreerd is, of had ze soms familie in het buitenland?
Je kunt alsnog het eens proberen bij de gemeente Alkmaar, ze is daar tenslotte ook geboren. En wat ik al eerder doorgaf, een persoonskaart aanvragen. Vond haar nl. niet bij archief Leiden(voor Zoeterwoude), en archief Alkmaar.
Groetjes, Norah
Marian zei op 30 juni 2012 om 17:47
Hoi Norah, fijn dat je zo blijft meedenken. Ik vond ook in oude kranten nog passagierslijsten uit 1935 waar ene soeur Marie Imelda naar Batavia ging en binnen enkele maanden terugkwam en in Genua van boord ging. Maar dat zou niet kunnen als ze al in 1930 is uitgetreden. Overigens verhuisde ze al in juni 1929 van Zoetermeer naar Tilburg, kon haar daar niet vinden, maar zal nog eens goed zoeken.
Ja, ik ga nu denk ik de persoonskaart aanvragen want dit wordt een grote hooiberg en een klein speldje.
Je hoort wel weer
Gr. Marian
Helena zei op 1 juli 2012 om 04:14
Heb deze zoektocht ook wat gevolgd.
Er waren meerdere zusters die deze naam droegen :); nagel je dan ook niet vast aan een naam op een passagierslijst. Die persoon kan van een andere orde zijn geweest..

Heb wel gezien dat deze orde in die jaren ook een tehuis had in Tlburg ('De Goede Herder' aan de Bredascheweg 375b). Ze zal in 1929 dan wel van Zoeterwoude naar Tilburg overgeplaatst zijn, neem ik aan. En pas een jaar later dan 'uitgetreden'?

In het Bevolkingsregister van Tilburg vond ik in een van de delen ook het adres *Bredascheweg 375*. Na even wat bladeren door de kaarten is ook haar naam daartussen gevonden:
Ze is op 01-07-1929 van Zoeterwoude op dat adres aangekomen en op 15-11-1930 van daar vetrokken naar Schin op Geul. Er staat met potlood nog achter genoteerd 'Instituut St Joseph'.

Te vinden bij Regionaal Archief Tilburg ->'Inzien van bronnen' -> Bevolkingsregister Tilburg Inv. nr. G071 1921-1939 Kloosters, gestichten en kazernes - deel 71 - kaarten 1-134; dan naar pagina 98 en 99 van 235.
Helena zei op 1 juli 2012 om 05:34
Mogelijk werd ze (na uittreding bij die orde?) als leerkracht benoemd aan St Josephinstituut / Instituut St Joseph nabij Valkenburg?

Google-trucje: -- St. Joseph-klooster ‘op St. Pieter’, zoals de lokale bevolking het noemt, gelegen aan de Oosterweg naar Schin op Geul. [Schin op Geul omvatte oorspronkelijk naast het dorp verder o.a. ook Valkenburg’s ‘voorstadje’ Sint Pieter]
Viel wel onder een andere orde.

Wordt dus verder zoeken in Limburg :). Ze zal daar wel in Bevolkingsregisters zijn opgenomen in 1930. Mogelijk kom je hiermee verder?
Helena zei op 1 juli 2012 om 06:55
Zag o.a. in de index van het Archief van Mgr. P.J.M. van Gils (te vinden bij Katholiek Documentatie Centrum) dat er een stuk aanwezig is 'Ingekomen brieven van de kweekschool van het Instituut St. Joseph Schin op Geulle te Heerlen (W.J. Eck) betreffende godsdienstexamen. 1920-1938.'
Er zal dus ook wel een kweekschool (huidig PABO) verbonden zijn geweest aan dit Instituut?
Verder: R.K. Kweekschool Instituut St. Joseph Valkenburg, Schin op Geul; brieven van voorzitter E. Bonk, W.J. Eck en pastoor Hermans. 1924, 1930, 1934.
En: Brief van J. Kuijpers, burgemeester van Schin op Geul, betreffende schoolkwestie St. Joseph Gesticht.1927.
En: Rekest van B. en W. van Schin op Geulle (J. Kuijpers burgemeester) aan de bisschop van Roermond betreffende opheffing verbod bisschop dat St. Joseph Instituut alleen internaat voor meisjes is en niet open voor externe leerlingen. z.j

Er zullen wel meer interssante en minder interessante stukken betreffende Schin op Geul tussen zitten..
Norah zei op 1 juli 2012 om 11:42
De orde is naar mijn weten die der Franciscanessen.
Helena zei op 1 juli 2012 om 22:45
Inderdaad Norah, maar dan sepcifiek nog: Franciscanessen van de Heilige Jozef. Er zijn /waren meerdere kloosterordes die zich Franciscanessen noemden. In Brabant alleen al had je Franciscanessen in Bergen op Zoom, Breda, Dongen, Etten-Leur, Roosendaal, Oudenbosch, Oirschot, Veghel..mogelijk meer; naar mijn idee waren dit allemaal verschillende congregaties. [Zelf genoot ik nog onderwijs van een van deze ordes...terugdenkend: 4 oktober was dan ook een 'nationale feestdag' :)! in die jaren!]
Norah zei op 2 juli 2012 om 02:10
Zelf heb ik de zusters Ursulinen meegemaakt, en de zusters van "Het arme kindje Jezus" die niet zo arm waren. ..
Nu kan ik er om lachen na al die jaren, je wordt er wat melancholiek door.
Marian zei op 3 juli 2012 om 08:05
Goedemorgen dames, een paar daagjes weg en lees dan weer een nieuw deel aan deze serie van "Verborgen verleden", maar wel heel fijn. Komen we toch nog ergens? Ga hier weer mee aan de slag.
Ook ik ben bij de Ursulinen in Bergen geweest, een hele leuke tijd op school en internaat. Ze waren toen net uit het habijt en sommigen woonden zelfs al uit het huis, dus particulier. Met name dan diegenen die een goede (meestal) onderwijsbaan hadden. Ben zelf blij nog met de oude katholieke waarden en vooral rituelen te zijn opgevoerd, had toch echt wel wat als je er nu op terug kijkt.
Jullie horen weer van me.....
Marian zei op 5 juli 2012 om 10:37
Het is volbracht! Uit Meerssen het volgende bericht:
Ik heb in het archief kunnen vinden dat mevr. Oortmeijer op 28-october 1937 bij de gemeente Meerssen op het adres Gasthuisstraat 11 -in 1941 is Gasthuistraat 11 vernummerd in Gasthuisstraat 19- is ingeschreven.

Op 28 april 1952 is mevr. Oortmeijer in Meerssen overleden.

Allemaal bedankt voor de hulp en wie weet kan ik hetzelfde eens voor jullie doen.
Norah zei op 5 juli 2012 om 11:23
Nou Marian, heel erg fijn voor je! Je moeite is uiteindelijk beloond, en Engelina is toch nog redelijk "oud" geworden. Meerssen ligt natuurlijk ook nog in de buurt van Schin op Geul.
Groeten, Norah

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.