skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marte Stoffers
Marte Stoffers Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marte Stoffers
Marte Stoffers Bhic

Gemert RK Dopen, 1720-1741 Boek 4

Helena vertelde op 15 oktober 2013 om 05:03 uur
Beste medewerkers bij BHIC,

Kunnen jullie tzt. eens nazien of er van deze R.K. doopboeken van Gemert wel alle jaren aanwezig zijn in de index bij BHIC? Volgens 'wat zit erin' zouden de R.K. dopen van de jaren 1720-1741 aanwezig moeten zijn in de index.

N.a.v. een andere vraag op het forum werd er mede gezocht naar een doop in 1729 in Gemert. Merkte dat deze doop niet in de index bij BHIC is opgenomen. Wel te vinden in genver. Probeerde toen enkele andere dopen van 1729 en ook die zijn niet aanwezig in de index online. Vond wel dopen vanaf 1730.

Heb nu vóór 1729 gecheckt met enkele namen waarvan ik [destijds via het aloude maar verdwenen ISIS] weet dat ze voorkomen in de doopboeken van die jaren. Heb deze namen in mijn stamboom. Neem bijv. Van Duijnhoven. Ongeacht waar je bij de zoekopdracht de jokers plaatst-> maakt niet uit. Heb nog op andere veelvoorkomende en/of typisch Gemertse namen gezocht, zoals bijv. Van den Elsen [met * her en der]. Krijg de indruk dat hier bij BHIC in de index online de jaren 1720-1730 volledig ontbreken.
Is dat zo? Welke jaren zijn er dan in precies in Boek 4 opgenomen?

Jaren 1700-1720 zijn - zo te lezen bij 'wat zit erin' - niet aanwezig in deze index. Indien dan ook nog die jaren 1720-1730 volledig ontbreken dat brengt het op 30 jaar. Voor de (nieuwe) onderzoeker die geen inzage meer heeft in het verdwenen Isis toch wel goed om te weten.

Reacties (5)

theo zei op 15 oktober 2013 om 11:03
Helena,

Je kunt zelf ook nagaan, wat in de index is verwerkt. Zoek in databsse met als rol kind, plaats Gemert, zoeken in doopboeken, periode 1720-1740. Dat geeft 1609 treffers, echter slechts 1 doop uit 1720, een doop uit 1726 en vanaf 1730 lijkt de index compleet. Periode 1720-1729 is dus niet geïndiceerd, op twee dopen na.
Marilou Nillesen, namens BHIC bhic zei op 15 oktober 2013 om 11:20
@Helena: We gaan de boeken er op naslaan... je hoort snel van ons!
Marilou Nillesen, namens BHIC bhic zei op 15 oktober 2013 om 13:15
@Helena: Ik heb het even nagevraagd bij mijn collega Ton. En wat blijkt? Er zit slechts één akte in van 1720, één akte van 1726 en de rest bevat een aansluitende periode van 1730-1741.

Dit bestand is elders geïndiceerd en we moeten dit verder gaan uitzoeken. Dat kan enige tijd duren. Niet het antwoord waarop je hoopte, vrees ik, maar dit is de huidige stand van zaken. Kun je hiermee vooruit?
Helena zei op 15 oktober 2013 om 21:39
@theo, - dank je wel voor je tip. Inderdaad, zo valt het natuurlijk nog sneller en zelf te vinden. Dank voor je meedenken.

@Marilou, - zoals theo al aangaf vind je van die periode 1720-1730 maar twee inschrijvingen opgenomen in de index bij BHIC. Kan ik hiermee vooruit.
Mijn vraag kwam meer voort vanuit vragen van anderen die in deze periode niets konden vinden in de dopen-index bij BHIC. Deze DTB gegevens zijn bij Gemeentearchief Gemert-Bakel ook (nog) niet online. Checkte het toen zelf eens met mij bekende namen en doopdata. Zonder succes. Voor mijn eigen onderzoek heb ik 'mijn' namen uit die jaren destijds gevonden via het oude Isis. Ook via genver de scans gevonden. Zit daar niet vast.

Voor de relatief nieuwe onderzoeker die nog niet lang bezig is is dit echter een lastig [vruchteloos] zoeken mede ook omdat in 'wat zit erin' wel wordt aangegeven dat de jaren 1720-1730 in de index aanwezig zouden zijn.
Men zou kunnen denken dat het aan hun zoekmethode ligt...[niet dus].

theo en Marilou, - Dank voor jullie reacties!
Marilou Nillesen, namens BHIC bhic zei op 16 oktober 2013 om 09:23
@Helena: Ik snap het. Naar het overzicht moeten we dus ook even kijken. Dank voor je reactie.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.