skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Gezocht boek J. Halkin et C. Roland, Chartes de Stavelot, I (1909-1930)

Alex vertelde op 17 augustus 2018 om 05:13 uur
Beste speurder,

Wie zou mij kunnen helpen aan kopieen uit het boek van J. Halkin et C. Roland, Chartes de Stavelot, I (uitgave: 1909-1930).
Het betreft een verzameling van oorkonden van de beroemde abdij Stavelot.

Het gaat met name om de jaren waar Henri I, graaf van Laroche, wordt genoemd als voogd van de abdij van Stavelot.

Alvast mijn dank,

Alex

Hij komt vaak voor in akten van de beroemde abdij (1104, 1105, 1107, 1118, 1123, 1124, 1126). De laatste vermelding onder zijn naam is van 1128.

Ik zou graag in het bezit komen van foto kopieën - natuurlijk tegen betaling - waarin Hendrik I, graaf van Laroche wordt genoemd. Deze kopieen dienen, indien mogelijk voorzien zijn van voet noten en bronnen.

Reacties (13)

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 17 augustus 2018 om 09:38
Helaas hebben wij het boek niet in onze bibliotheek Alex. Hopelijk zijn er andere gebruikers van dit forum die je wél aan de kopieën kunnen helpen.
Norah zei op 17 augustus 2018 om 11:11
Lijkt mij iets voor het RHCL(Maastricht), en het archief Luik.
Willem Nabuurs
Willem Nabuurs zei op 17 augustus 2018 om 16:26
Picarta geeft een hele serie bibliotheken waar het boek uitleenbaar is, met name universiteitsbibliotheken. Als je lid bent van een openbare bibliotheek zou je het boek dus zelf moeten kunnen aanvragen via die bibliotheek
Alex zei op 17 augustus 2018 om 21:12
Allen heel erg bedankt voor de reacties.

MvG

Alex
Alex zei op 18 augustus 2018 om 02:20
Hallo F. Klerkx,

Dank u voor de link.
Heb net even gekeken, niet aanwezig in Nederland.

Ook op googlebooks blijkt het gehele boek niet ter inzage, af en toe een paar onduidelijke blz.
Annette zei op 18 augustus 2018 om 13:19
Ik heb het boek niet gevonden, maar wel dit in "Oorkonden van Noord-Brabant 690-1312"
1152 (maart 4 - september 23)

Hendrik, graaf van La Roche, draagt in navolging van zijn moeder gravin Machte ld en zijn broer Godfried, aan Jan, abt, en het klooster vanSaint Hubert het beheer van de kapel in het bos van Freyr over ten behoeve van een hospitaal voor pelgrims of armen, waartoe hij de molen van Rondu (onder Remagne) en 16 mud haver te Amberloup schenkt, en regelt voorts de weiderechten van zijn beambten; onder de getuigen worden zijn zuster Beatrix en haar zoon Godfried I van Breda genoemd.

Als dit de gezochte Henri graaf van Laroche betreft, dan zijn er nog 11 resultaten te vinden over de La Roches bij:

http://resources.huygens.knaw.nl/retroboeken/obnb/#page=0&accessor=searchText&view=homePane&accessor_href=http%3A%2F%2Fresources.huygens.knaw.nl%2Fretroboeken%2Fobnb%2FsearchText%2Findex_html%3Fpage%3D0%26source%3D1%26id%3DsearchText

(bij zoek in de tekst invullen: la Roche)
Alex zei op 18 augustus 2018 om 13:37
Beste Annette,

Mijn dank voor uw reactie.

Deze oorkonde is mij bekend. De Hendrik die hier wordt genoemd is de broer van Godfried, Frederik, Mathilde en Beatrix van Laroche, kinderen van Hendrik I graaf van Laroche, overl. ca. 1138, x met Machteld van Limburg. De Hendrik die hier wordt genoemd is Hendrik II graaf van Laroche.

Beatrix die in deze oorkonde wordt genoemd is een voormoeder van mij. Godfried I van Breda is de broer van Hendrik van Schoten.

Félix Rousseau, « Actes des comtes de Namur de la Première race, Bruxelles, 1936 (van de Commission royale d’histoire, Recueil des actes des princes belges), gebruikt het boek Chartes de Stavelot als een van zijn bronnen, met verwijzingen naar Hemdrik I, graaf van Laroche, voogd van Stavelot. Van dat boek van Felix heb ik een kopie.
Annette zei op 18 augustus 2018 om 14:38
Jammer dat mijn link geen verder uitsluitsel geeft. Het zal u wel bekend zijn dat het boek aanwezig is in de Universiteitsbibliotheek van Gent
De mogelijkheid bestaat om digitaal contact op te nemen met deze bibliotheek. Zie
https://lib.ugent.be/en/catalog?q=recueil+des+chartes+halkin+roland+
Succes ermee
Alex zei op 18 augustus 2018 om 15:09
Beste Annette,

Ik kan hun mailen om eens te kijken voor kopieen uit het boek.

Alvast mijn dank.

MvG

Alex
Dewalque Jean-Marie zei op 26 maart 2019 om 14:43
Hello, i have 2 copy to sell for 125 euros.
Are you interested ?
Regards
JM Dewalque
Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 26 maart 2019 om 14:56
With your permission (as mentioned in our chat conversation) I send Alex an e-mail with your e-mailaddress, Jean-Marie Dewalque!
Alex zei op 26 maart 2019 om 15:15
Dewalque Jean-Marie,

I have the copies already. Thank you for the offer.

I closed this part of my investigation.

With best Regards,

Alex

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.