skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Gezocht voorouders van Jenneken Jacobs Spieringh (ca. 1640-1650) x Michiel Jans Hommel

Alex vertelde op 5 november 2021 om 21:43 uur
Ik heb deze vraag al eens eerder gesteld, maar geen reactie ontvangen, dus vraag ik het hier, in de hoop hierop mogelijk antwoord te krijgen.

https://www.stamboomforum.nl/subfora/2/2/82962/0/gezocht_voorouders_van_jenneken_jacobs_spieringh_ca_16401650_
_____

Jenneken Jacobs Spieringh, geb. tussen 1640-1650, ging in ondertrouw te Meeuwen, Noord Brabant 30-1-1672 met Michiel Jans Hommel.

Het echtpaar krijgen de volgende kinderen:

1. Arieantje Giels Hommel, ged. (vermoedelijk Meeuwen) 23-12-1674.

2. Jacob Michiels Hommel, ged. Meeuwen 1-1-1677, overl. Dussen januari 1722, tr. Dussen 18-7-1707 Neeltje Dirks van Dusseldorp.

3. Aeltje Giels Hommel, ged. Meeuwen 5-9-1680.

4. Jan Giels Hommel, ged. Meeuwen 11-11-1685.

5. Joost Giels Hommel, ged. Meeuwen 20-3-1689.

NB. De originele DTB van Meeuwen zijn verloren gegaan, er zijn alleen voor 1940 handmatige overgeschreven gegevens bekend.

Uit deze geschriften worden de de ouders van Jenneken, Jacob Joosten Spiering (geb. ca. 1615), en Aeltje Michiels van Arkel, genoemd. Dit echtpaar huwt te Meeuwen op 9-4-1639.

Dit echtpaar kregen de volgende kinderen: Jenneken, Joost (1640), Neetje (1650), Ariaentje (1654), Jobken (?), Teuntje (?). Geen dopen bekend.

De vermoedelijke ouders van Jacob Joosten Spiering, kunnen zijn Joost Jans Spieringh/Spierinck, geb. ca. 1580, en Maeike Hendrick Jansse Doornemans.

Vermoedelijk is Jan de vader van Joost, doch bewijs ontbreekt. In de genealogie Spierinck van Heeswijk door Nico van Dinther uit 2016, geeft wel aanwijzingen. De voornaam Joost komt in deze tak voor. Nico van Dinther schreef in deze genealogie dat niet alle takken zijn bewerkt of behandeld. Dit artikel geeft een slag om de arm.

Zo wordt vermeld dat Jan, zoon van wijlen Joost Willem Joosten Spierinck, een zoon Joost had. Dit zou een duidelijke aanwijzing zijn dat het om de vader van Jacob Joosten Spieringh zou kunnen gaan. (blz. 29 uit genoemd artikel).

8 april 1598: Jan z.v.w. Joost Willem Spierincx treedt op als momber voor Catharina, weduwe van Willem Henricx, waarbij sprake is van een betaling aan Goyartke en Lieske, de dochters van Henrick Ariens man van Jennke dochter Joost Willem Spierincx.

NB: De opgevoerde genealogie van de voorouders van Jacob Joosten is nog geen bewijs of dit de juiste is. Nader onderzoek is noodzakelijk om het te bevestigen of te ontkrachten.
( https://www.nicovandinther.nl/kwartierstaten/Oudste-generaties-Spierinck-(van-Heeswijk).pdf )

Mijn vraag is, of iemand bekend is met Jacob Joosten Spiering (geb. ca. 1615), en Aeltje Michiels van Arkel, en dat het te bewijzen is of dat Jacob Joosten Spiering, een zoon zou kunnen zijn Joost Jans Spieringh/Spierinck.

Alvast mijn dank.

Alex

Reacties (12)

Alex zei op 8 november 2021 om 11:15
Is er echt niemand die mij hier verder mee kan helpen?
Belem zei op 8 november 2021 om 17:44
Beste Alex,

Ik heb even geGoogeled op: "Jacob Joosten Spiering" en "Jacob Joosten Spieringh".

Via de laatste krijg ik een zoekresultaat op genealogieonline wat wellicht een houvast biedt:

https://www.genealogieonline.nl/kwartierstaat-s-clement/I5741.php

https://www.genealogieonline.nl/stamboom-familie-van-hout-moonen/I8540.php

Maar zoals o.a. Norah altijd zegt: altijd de akten controleren !

En bij tijd en wijle bij het zoeken wat variëren op de schrijfwijze van Spiering (Spieringh, Spierinc, Spierincx, Spirincx) en voornamen (Henric, Hendrick) kan ook nog iets opleveren.

Vriendelijke groeten,

Belem
Alex zei op 9 november 2021 om 14:05
Beste Belem,

Dank voor de reactie. Genealogieonline is helaas zonder bronnen, vooral om de oudste generaties. Ik zie dat de laatste update van 14-1-2021 is, dat zou betekenen dat deze gegevens is overgeschreven van de update van een andere samensteller 14-3-2019.

https://www.genealogieonline.nl/stamboom-familie-van-hout-moonen/I8541.php.
____________________

Ik heb de genealogie van Spieringh door Nico van Dinther even op terug gelezen.

Hier de volgende kandidaten:

A.

Op blz. 37-38 komen VIII-E Jan Hendricksz. Spierinckx, zoon van Henric Henricsz. de Jonge Spierinckx (VII-B) en Aleyt Corstiaensdtr.
van den Venne.

Jan Hendricksz. Spierinckx, schat ik dat hij ca. 1500-1520?. Hij wordt dan vermeld op 2 maart 1569.

VIII-E Jan Hendricksz. Spierinckx, gehuwd met Thoniske Jacob Aerts Petersdtr., dochter van Jacob Aert Peter Aerts en Mechtelt Henrick Rutten van Griensven.

Op blz. 38 wordt Henrick Jan Henricxzn. Spierincx vermeld zonder verdere bijzonderheden.

__________________________

B.

Op blz. 38 wordt vermeld:

VIII-F Henricksz. Spierinckx, zoon van Henric Henricsz. de Jonge Spierinckx (VII-B) en Katalijn Tonis Gerritsdtr. Timmermans, is overleden voor vrijdag 26 februari 1593.

Op 21 augustus 1563wordt Henrick Spierincx voor het eerst vermeld. Hij kan tussen 1520-1535 zijn geboren. Hij huwt met t Liesbeth Zeger Melisdtr.. Samen kregen zij een zoon Jan Henrick Henrickszn. Spierincx, zie IX-K. Deze Jan gehuwd met Arieke Vrancken (blz. 45-46) hebben geen zoon gehad.
__________________________

C.

VIII-H Henrick Janszn. Spierinckx, zoon van Jan de Jonge Henricksz. Spierinckx (VII-F) en Geertruid Woutersdtr. van Beeck, is geboren rond 1545. BLZ. 39. Met een onbekende vrouw zijn o.a. Jan Henrick Jan Spierincx is geboren rond 1574. Van deze Jan zijn geen verdere gegevens vermeld. Maar gezien het tijdvak is hij van latere datum om vader te kunnen zijn van Joost.

___________________________

Het zou mooi zijn om de missing link te kunnen bewijzen met akten.

MvG

Alex
Belem zei op 9 november 2021 om 15:24
Beste Alex,

De genealogie van Nico van Dinther staat ook bij mij op de computer want er zijn ook een veel Spierincxen (en variaties daarop) onder mijn voorouders.

Ik ben zelf ook al sinds begin mei, toen de scans van het Fichier Smulders online kwamen deze aan het doorploegen op diverse familienamen en heb veel interessante gegevens gevonden. Een enkele kaart kan al nuttige familieverbanden aan het licht brengen, nog zonder dat je de akte erbij hebt gehaald.
Heb je daar ook al eens kunnen kijken ?

https://zoeken.erfgoedshertogenbosch.nl/detail.php?nav_id=2-1&id=748673733

Zie onder: Hele toegang (631 'Fichier Smulders' [indices Bossche Protocollen 1367- september 1501])
- categorie 1,2 en 3 (op familienamen - Personen in akten mbt onroerend goed binnen 's-Hertogenbosch of zonder plaatsaanduiding, 1367-1501/1423-1501)
- evt. categorie 6 (Diversen)
- categorie 7 ( op plaatsnaam - Personen in akten betreffende andere plaatsen in de Meijerij => pagina/sub 13: 10000.493 Meerveldhoven, Meeuwen, Megen, Maasakker bij Megen.

Het Fichier is dan wel tot (en met) 1501) maar soms kan je vanuit het verleden naar het heden ook weer aanknopingspunten vinden.

Je kan de pdf's downloaden. Zelf maak ik screenprints van bruikbare kaarten die ik vervolgens bewaar in mappen op familienaam, om t.z.t. akten er bij te zoeken. Een link per kaart bewaren kan ook, maar het is wel verstandig deze even te checken (via een tabblad openen om te zien of je dan de juiste kaart voor je krijgt).

Wat betreft diverse genealogiesites heb je natuurlijk gelijk m.b.t. het eventueel ontbreken van bronnen. Maar een naam kan ook weer houvast bieden bij een zoektocht.

Bij mijn Spierincxen heb ik (nog) geen connectie met Meeuwen. We zitten meer rond Den Dungen en Berlicum. Maar wie weet !

Vriendelijke groeten,

Belem
V vd Heijden zei op 9 november 2021 om 16:32
de laatste Jan Hendrick Jan Spierincx (zoon van Hendrick die je onder C noemt), woonde te Gemonde/Sint-Michielsgestel, bij zijn overlijden ca. 1654 liet hij vier dochters en twee zoons (Jan (mijn voorvader) en Evert) na. Geen Joost hier in ieder geval.,

groet,
Vincent
Alex zei op 9 november 2021 om 18:53
Hoi Belem,

Mijn dank voor de link. Ik heb hierop gezocht, maar (nog) niets kunnen vinden.
_______________________

Hoi Vincent,

Ik denk dat kandidaat A in mijn vorige post, wellicht degene is die ik zoek, wat ontbreekt is het bewijs, want in de genelogie over deze familie door Nico van Dinther worden er geen verdere gegevens over op Op blz. 38 genoemde Henrick Jan Henricxzn. Spierincx.

Ik blijf zoejen.

MvG

Alex
Benno Crezée zei op 3 oktober 2023 om 03:13
Beste Alex, ik kom nu pas op je bericht bij het zoeken naar Jacob Joosten Spieringh. In de geschriften van Lach de Bère, wordt een Jenneke genoemd op folio 47, zij werd gedoopt te Meeuwen 21 juni 1648 als dochter van Jacob Joosten Spieringh en Aeltjen Michiels van Arckel.

Deze afschriften hebben bij het Streekarchief Langstraat Land van Heusden en Altena (SALHA) het inventarisnr. 780 gekregen en zijn online te raadplegen.

Met vriendelijke groet,

Benno Crezée
Alex zei op 3 oktober 2023 om 06:29
Beste Benno,

Dank je voor je bericht.

De doop van Jenneke is mooi gevonden )

Ik ben zelf niet verder gekomen vanwaar Aeltjen Michiels van Arckel afkomstig is.

Nogmaals bedankt.

MvG

Alex Hartmans
Belem zei op 3 oktober 2023 om 17:38
Beste Alex,


Ik weet helemaal niet of deze gegevens correct zijn en nog een aanknopingspunt bieden, maar op deze site wordt als Jacob Joosten's achternaam Burghout vermeld i.p.v. Spiering:

https://www.vanhelden-mostert.nl/Voorouders%20van%20Hans.htm#i43954

1072. Jacob Joosten Burghout, zoon van Joost Burghout en Onbekend, werd geboren omstreeks 1610 te Meeuwen.

Jacob trouwde Aeltgen Michiels van Arckel op 9 Apr 1639 te Meeuwen.(10)

Er worden enkele plaatsnamen van bronnen vermeld in de noten.

Het is natuurlijk ook goed mogelijk dat hier sprake is van een naams/persoonsverwisseling :-s

En is Aeltgen/Aeltje een afkorting van Adelheid (zegt Meertens Instituut) of Alida ?


Vriendelijke groeten,

Belem
Cornelis
Cornelis zei op 3 oktober 2023 om 19:01
Belm, Joost Jacobsz Spieringh trouwde op 28-6-1671 te Dussen met
Geertruijdt Geelijcke en hebben géén Willem als zoon.

https://salha.nl/bronnen/genealogy/personen/persons?ss=%7B%22q%22:%22joost%20jacobs*%20spierin*%22%7D&sort=%7B%22order_i_datum%22:%22asc%22%7D

Denk dat de door jouw genoemde site de plank mis slaat!

Willem Joosten B*rghout komt op meerder sites voor als zoon van Joost B*rghout en Seijcke Cornelisdr, Sijke Cortbuijck is dgt bij 1e kind van Willem en Maria Gelder, Willem lijkt mij eerder onderstaande;

Datum trouwen: 03-06-1665
Plaats trouwen: 's Grevelduin-Capelle
Datum ondertrouw: 18-04-1665
Plaats ondertrouw: 's Grevelduin-Capelle
Religie huwelijk: NG
Bruidegom
Jan Willemse Burghout
geboren te Vrijhoeve-Capelle, wonende te Capelle
Bruid
Huijbertje Huijberts Moets

Datum dopen: 01-06-1667
Plaats dopen: 's Grevelduin-Capelle
Religie: NG
Dopeling
Willem Burghout
Vader
Jan Wilmse Burghout
Moeder
Huijbertje Huijberts
Belem zei op 3 oktober 2023 om 19:59
Ik geloof het helemaal, Cornelis !
De naam Borghout kwam ik elders ook niet niet tegen in combinatie met van Arckel/Arkel.
Desalnietmin geen reden om bij voorbaat iets uit te sluiten.
Had mezelf natuurlijk wel al ingedekt met een 'disclaimer' ;-)

Vriendelijke groeten,

Belem
Belem zei op 3 oktober 2023 om 20:00
P.S. Correctie: Burghout

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.