Grootouders van Albertus Fissers / Elten

vertelde op 31 oktober 2016 om 22:35 uur

Ik ben op zoek naar de grootouders van Albertus Fissers.
Eigenlijk weet ik nog niet zo heel veel:
Albertus (Albrecht) Fisser (° Neerelten/Elten (NL of D) ca 1670, + Wuustwezel 7/2/1752), vorster (boswachter), gehuwd met Catharina Mathei Govaerts of Goyvaerts (° Kiesecom (= Kiezegem in Hageland) 19/5/1682, + Wuustwezel 30/6/1761) gehuwd op 11/4/1706 te Loenhout (2e vrouw van 2). 1e vrouw noemde Christina Cornelis Jacob van Chaem (afkomstig van, gehuwd en gestorven in Wuustwezel).
Albertus Fisser was de zoon van Wilhelmus Fisser (° ca 1640), gehuwd met Henrica Lamerts (° ca 1640), gehuwd op 13/7/1664 te Neerelten (4e vrouw van 4), de andere noemden Cornelia Adriaens, Margaretha Ten Ham en Wilhelmina Stockmans
Eigenlijk heb ik dus enkel (gevonden op internet) de huwelijksdatum van de ouders te Neerelten.
Alle kinderen worden geboren in Wuustwezel, peters/meters zijn: Jan van Pelt/Anna Catharina van Beeck; Jan Hermans/Domicella Anna Bleyens; Willem Maesmans/Jan Joos Nouwens; Jacob Floren/Maria-Theresia van Leijen; Adriaen Frans van Beeck/Theresia Begode; Abraham Jan Ooms/Maria Augustijn de Bie; Jan Peter Cools/Anna Huybrecht Luijcx; Peter van Tichel/Maria-Anna van Doren; Peter Aerden/Catharina Adriaen van Staeyen; Jan Jan Goris/Maria Jan van Looveren. Ik vrees dat dit echter niet veel helpt
Ik ben zelfs niet volledig zeker dat dit in Nederland is, zou het kunnen dat dit juist over de Duitse grens is ?
Ik besef dat dit mogelijk niet gemakkellijk is.

Reacties (17)

Helena zei op 1 november 2016 om 01:26 uur

Denk bij de naam Niederelten en Elten aan huidig Duitsland.
http://wiki-de.genealogy.net/GOV:ELTTENJO31BU

Van Elten zijn de DTB bewaard gebeleven vanaf 1636. Zal moeilijk worden om in Elten verdere voorouders te vinden van Wilhelmus Visser/Fisser - die volgens wat jij op internet gevonden hebt- dan in ca. 1640 geboren zal zijn. Je schreef: ' Wilhelmus Fisser (° ca 1640), gehuwd met Henrica Lamerts (° ca 1640), gehuwd op 13/7/1664 te Neerelten (4e vrouw van 4)'
Vraag: Waaruit weet je dat het zijn 4de huwelijk geweest zal zijn? Heb je dat uit een bestaande stamboom? Zou hij op zijn 24ste (*geb. in ca. 1640?) dan al 3x weduwnaar zijn geweest? Een Wilhelmus Fissers krijgt met Cornelia Adriaens nl. al in 1645 een kind.. Heb je de begraafdata van de vermeende voorafgaande echtgenotes gevonden? Zie op internet bij Family Search alleen Wilhelmus Visser en Henrica L. (r.k.) gehuwd in 1664 in Elten.
[ "Deutschland Heiraten, 1558-1929," database, FamilySearch (https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:JH4P-KF7 : 26 December 2014), Wilhelmus Visser and Henrica L., 13 Jul 1664; citing Katholisch, Elten, Rheinland, Prussia; FHL microfilm 907,573. ]
https://familysearch.org/search/record/results?count=20&query=%2Bsurname%3Avisser~%20%2Bbatch_number%3AM97278-1
https://familysearch.org/search/record/results?count=20&query=%2Bsurname%3Afisser~%20%2Bbatch_number%3AM97278-1

http://www.geschiedenisvanloenhout.net/genealogie/p/p26
Albrecht FISSER
Geboorte : ca. 1670, Niederelten
Overleden: 07/2/1752, Wuustwezel
Relatie met : Christina Cornelis Jacob VAN CHAEM <===14-01-1706 begraven
Relatie met : Catharina Matthijs GOYVAERTS
Huwelijk: 11/4/1706, Wuustwezel
Relatie: notities
Kind : Maria Albrecht FISSER Doopsel : 24/12/1706, Wuustwezel
Kind : Anna-Catharina Albrecht FISSER Doopsel : 18/1/1708, Wuustwezel
Kind : Jan Albrecht FISSER Doopsel : 03/9/1709, Wuustwezel
Kind : Frans-Anthonis Albrecht VISSERS Geboorte : 20/12/1711, Wuustwezel
Kind : Filip Albrecht FISSER Doopsel : 30/10/1713, Wuustwezel
Kind : Augustijn Albrecht FISSER Doopsel : 05/4/1715, Wuustwezel
Kind : Huybrecht Albrecht FISSER Doopsel : 25/9/1716, Wuustwezel
Kind : Matthijs Albrecht FISSER Doopsel : 25/6/1719, Wuustwezel
Kind : Lodewijk Albrecht FISSER Doopsel : 21/10/1720, Wuustwezel
Kind : Willem Albrecht FISSER Doopsel : 10/11/1721, Wuustwezel

Jan zei op 1 november 2016 om 09:20 uur

Helena, met dank voor de reactie. Mijn voorvader (eigenlijk die van mijn echtgenote) is die Frans-Anthonis Vissers, geboren in 1711, zoon van Albertus. Ik heb die 4 echtgenotes op de volgende website (bestaande stamboom) gevonden: http://gw.geneanet.org/lsips?n=fisser&oc=&p=wilhelmus
De 4e echtgenote zou Henrica Lamerts moeten zijn, maar, het eerste huwelijk was al in 1637, dus de geboortedatum van Wilhelmus moet ver voor 1640 geweest zijn, die datum was dus fout. Je informatie is niet bemoedigend om de ouders van Wilhelmus en Henrica Lamerts te vinden. Heeft het volgens u enige zin om verder te zoeken, wetend ook dat, denk ik, een aantal anderen hier ook al vrij veel tijd ingestoken hebben ? Die plaats Elten is wel een plaats met een speciale geschiedenis, daar kan ik wel iets van bijvoegen in mijn stamboom. Met dank.

Helena zei op 1 november 2016 om 22:13 uur

Jan, - krijg de indruk dat jij allereerst gegevens zoekt via bestaande stambomen op internet. Het moet je bekend zijn dat er in sommige online stambomen fouten staan. Je weet niet of iemand 'al harkend' bezig is geweest om zijn/haar stamboom uit te breiden via smart matches enz. Hiermee beweer ik niet dat het bijv. in deze bestaande stamboom zo is; zonder alles te checken moet je er maar op vertrouwen dat een ander accuraat gewerkt heeft. De opsommingen welke ik hiervoor gegeven heb komen ook van internet. Advies: Altijd nog controleren. Er zijn in bestaande stambomen op internet vele goede gegevens te vinden, maar zie dat als een richtlijn en probeer zelf altijd alles te controleren. Al doende leert men (meestal).

Neem bijv. Franciscus Antonius / Frans-Anthonis Vissers / [* in 1711]: In een website staat dat hij geboren is op 20 febr 1711 in Wuustwezel, in die van de geschiedenis van Loenhout dat hij geboren is op 20 dec 1711 in Wuustwezel (met notitie dat de datum en plaats van doop niet bekend is). Dat laatste klopt deels: hij is *gedoopt* op 20 dec 1711 -> zie scan van inschrijving via
http://search.arch.be/nl/tips/98-parochieregisters en dan naar provincie Antwerpen -> Wuustwezel, parochie Onze-Lieve-Vrouw-Tenhemelopneming -> 0001_149_00009_000_0_0263 20/03/1671 - 07/12/1751 -> scan staat op 64 van 137.

Jan zei op 2 november 2016 om 10:39 uur

Helena, het hangt er van af, dat is zeker niet altijd zo. Tot 1800 heb ik bijna exclusief gewerkt via zoekakten. Daarvoor heb ik inderdaad veel met bestaande bestaande stambomen gewerkt, ook veel met stambomen zoals in die genealogieen van Loenhout (die ik zeker voor de recentere generaties als betrouwbaar beschouw). Ook een aantal gepubliceerde stambomen (zoals die in Vlaamse stam, of die in in Vlaanderen in heemkundige kringen vond. Ik besef dat er dikwijls fouten of onlogische zaken inzitten (bv. www.geneanet.org) en heb er zelf ook al een aantal gevonden. Als ik vastzit, dan probeer ik verder te werken met bv. de regionale websites in Nederland, via www.bhic.nl, of, in uitgewerkte registers in Vlaanderen (ook daar kunnen fouten inzitten). Occasioneel ben ik ook voor 1800 tot bij originele akten gegaan, ook schepenakten in sommige gevallen. Eigenlijk ben ik iets te ambitieus geweest, wat namen en datums betreft, probeer ik nu zo ver mogelijk te geraken voor 12 generaties, vertrekkend bij mijn kinderen (wat toch al enkel in die generatie, ongeveer 2000 personen is). Ik heb op dit moment ongeveer 70 % teruggevonden. Echt alles via akten uitzoeken is in ieder geval op dit moment bijna niet doenbaar. Als er echter twijfel is dan maak ik een nota in mijn stamboom dat ik dit later meer in detail moet uitzoeken. Ik heb de intentie om het uitwerken van mijn stamboom (en die van mijn echtgenote) een hobby te maken voor de toekomst. Naast het vinden van namen en datums wil ik later ook focusen op de verhalen rond die mensen, en, omwille van die reden ben ik nu eigenlijk al veel tijd aan het steken met het praten met oudere familieleden (80 - 95 jaar op dit moment) zodat in ieder geval hun kennis in verband met mijn voorouders bewaard blijft.
Helena, ik apprecieer heel erg elke hulp die ik vanwege het bhic.nl forum al gekregen heb, en, hopelijk nog zal krijgen in de toekomst. Mogelijk heb ik dit nog vermeld, maar, in Vlaanderen heb ik grote clusters van voorouders in bepaalde gemeenten. In Noord-Brabant is dit veel meer verspreid, ik ben zeker dat ik bepaalde informatie die ik al gekregen heb, niet zelf zou gevonden hebben. Ook helpt de feedback van www.bhic.nl mij om verder te denken, zelf verder dingen op te zoeken, zoals het verhaal van dat dorp Elten bijvoorbeeld.
Ik probeer nu wel meer verder te zoeken vooraleer ik een vraag stel, vandaar dat sommige van mijn vragen mogelijk geen antwoord meer kunnen krijgen op het forum, bv. omwille van verloren akten.

Jan zei op 22 november 2016 om 23:17 uur

Ik zou nog even willen terugkeren op deze voorouders afkomstig van Elten. Over Elten is op het internet (wikipedia) eenvoudig informatie te vinden. Dit dorp behoorde tot Gelre in de middeleeuwen, maar behoorde later tot het hertogdom Kleef (nu in Duitsland). Later kwam het in het bezit van Brandenburg (1666), later Pruisisch (1701) waarnaar de lokale taal meer en meer duits wordt, nog versterkt na de tijd van Napoleon. Vlak na WOII wordt het nederlands, maar in 1963 terug duits.
Mijn voorouders zijn weggetrokken in Elten, richting Wuustwezel, in het begin van de Brandenburgse periode. Weet iemand of het ergens gedocumenteerd is dat destijds, in die periode, misschien meer mensen wegtrokken uit dat dorp?
Met dank

Helena zei op 24 november 2016 om 04:10 uur

Het was Albrecht die in Wuustwezel kwam wonen. Ik zie zo gauw geen andere voorouder. Waarschijnlijk kwam hij daar in die omgeving als 'vrijgezel' want hij huwde 1ste keer iemand uit Wuustwezel en 2de keer ook iemand uit deze naaste omgeving.

De redenen dat iemand wegtrok van geboortegrond konden in die tijd velerlei zijn: op vlucht, dreigend oorlogsgeweld, onrust, liefde zoekende, geluk- en/of werkzoekende, meetrekkende met legers, soms zelf soldaat, handeldoende, enz. Dat valt nog niet te zeggen. -- De reden kan ook aan de andere kant liggen? Wat was er voor hem te vinden in Wuustwezel of omgeving? Heb je inmiddels ook al over de geschiedenis van Wuustwezel rond eind 17de eeuw gelezen?

Zag in Volkstelling van Wuustwezel in 1693 je gezochte Aelbert Fisser al als inwoner van Wuustwezel, samen met zijn 1ste echtgenote Christina Corneli van Chaem. Er staan nog twee namen meer vermeld: Cornelia en Herman. Weet niet of dit kinderen waren uit dat huwelijk? Of inwonenden? Mochten dit kinderen zijn dan zul je toch eerst hun dopen zien te vinden.
http://users.myonline.be/~tdn34301/Bestanden/Wuus1693.htm

Aelbert Fisser werd in die telling genoteerd als 'Vorster' .
Een Vorster was een gerechtsdienaar, ondergeschikt aan de schout. Je zou hem ook veldwachter kunnen noemen en bovendien deurwaarder, gemeentebode en cipier van het huis van bewaring tegelijk.

Evelien Vissers zei op 19 september 2017 om 15:13 uur

Beste Jan,
Ik ben ook familie van Wilhelmus Fisser, er is destijds door iemand uit de familie een stamboom gemaakt. De verste voor vader die terug te vinden is, is inderdaad Wilhelmus Vissers. De reden waarom Wilhelmus destijds uit Neerelten is weg gegaan blijft een mysterie. Neem contact met mij op, als je interesse hebt in de gemaakte stamboom. Overigens zijn destijds meerdere schrijfwijze gehanteerd voor de naam Fisser (Fischer, Fissers, Visscher, Visser, Vissers etc. etc). Persoonlijk heb ik ook onderzoek gedaan naar Wilhelmus, maar kon daarover niets meer vinden dan al bekend was. In het stamboek staan van allerlei leuke weetjes zoals bijvoorbeeld het bezit van de familie, de eigenaardigheden, een stukje handgeschreven door Albertus 1696. Tijdens de Spaanse succesie oorlog kon de familie gerekend worden tot de grootste pachters van Wuustwezel. In de stamboom is te zien dat de familie grotendeels bleef wonen in regio Loenhout, Wuustwezel, Wernhout.

Jan zei op 19 september 2017 om 15:25 uur

Evelien, met dank voor dit aanbod, ik ben uitermate geinteresseerd ivm achtergrondverhalen van deze stamboom. Mijn recentste voorouder "Vissers" was trouwens, Joanna Catharina Vissers, (°Loenhout 4/4/1789, +Loenhout 22/8/1849), dus vrij recent. Ik ben trouwens een regelmatig bezoeker van de heemkundige kring Wuustwezel. Denk je dat die stamboom "Fisser / Vissers" daar aanwezig is (ben hem nog niet tegengekomen). Indien niet, dan is men daar zeker ook geinteresseerd. Ik had ook al mails gestuurd naar Elten / Emmerich maar nooit feedback gekregen. Wil je eventueel de informatie forwarden? Zal mijn e-mail adres doorgeven via het forum.

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 19 september 2017 om 15:33 uur

Het adres van Jan is inmiddels doorgegeven... veel succes ermee!

Sofie Vissers zei op 18 april 2019 om 10:14 uur

Beste,
Wat een interessante lectuur! Ook wij zijn recent onze stamboom nagegaan en komen bij dezelfde voorouders Wilhelmus Fisser uit Neerelten terecht. Onze familie woont nog steeds in Loenhout of de omliggende gemeenten. Ik ben erg geïnteresseerd in de gegevens - en vooral de extra weetjes- die Evelien aanhaalt. Zou dit nog kunnen worden doorgestuurd? Alvast bedankt!

Jan zei op 18 april 2019 om 10:31 uur

Sofie, ik heb nog steeds wat Evelien me destijds heeft doorgestuurd, dus, kan dat sharen per mail. Ik veronderstel dat dit ok is voor Evelien. Ik stel voor dat je uw e-mail adres doorgeeft via de chat. Jan

Evelien zei op 18 april 2019 om 10:37 uur

Ja hoor prima!

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 18 april 2019 om 11:34 uur

Ik weet niet of het e-mailadres van Sofie al via de chat is doorgegeven? Zo niet, dan kan ik dat alsnog achter de schermen doen. Ik hoor het graag van jullie.

Evelien zei op 18 april 2019 om 11:55 uur

Hoi Mariet, ik ontvang graag haar email adres, dan kan ik haar nog meer mailen over de tak Vissers waar ik van toe behoor. Er zitten namelijk erg leuke verhalen bij. Waaronder de verhalen die horen bij het leven aan de grens (toen de grens nog niet open was).

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 18 april 2019 om 14:22 uur

Ik wacht nog even het akkoord van Sofie af. Zodra ik dit heb dan kan ik haar e-mailadres aan jullie (Jan en Evelien) doorsturen.

Sofie Vissers zei op 18 april 2019 om 21:21 uur

Hey,
Bedankt voor de snelle antwoorden! Je mag zeker mijn mailadres doorgeven.

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 19 april 2019 om 10:08 uur

Jij ook bedankt Sofie, ik heb Jan en Evelien net een mailtje gestuurd met jouw email adres daarin. Succes!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: