skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Heeft Johannes van Gogh (geboren 28-01-1880) in Helvoirt gewoond?

Karin Traa vertelde op 4 januari 2021 om 21:35 uur
Ik wil graag weten of Johannes van Gogh, geboren 28 januari 1880 te Pulau Candur, tijdelijk in Helvoirt heeft gewoond - aan de Molenstraat ten huize van Abraham Antonie 's Graeuwen, wijk A. In september 1881 woonden zijn vader Johannes van Gogh jr. ( geboren op 29 augustus 1854) en moeder Jeanette Louise Vos (geboren in 1854) en broertje Frans Abraham Antonie (geboren in dit huis op 29 september 1881) hier tijdelijk in. Hoewel het zeer aannemelijk is kan ik helaas geen stukken vinden waaruit blijkt dat deze oudste zoon hier ook tijdelijk woonde.

Reacties (27)

Peter van de Laar zei op 4 januari 2021 om 22:40
Karin,
Waarschijnlijk is je bekend dat vader Johannes familie (neef?) van de beroemde Vincent is. Heb je al geinformeerd bij het VanGoghmuseum ?
clericus.eu
clericus.eu zei op 4 januari 2021 om 22:47
Volgens mij staat deze Vincent Wilhelm van Gogh ook beschreven.

Als je het nalaatschap doorleest is je vraag mogelijk al beantwoord.
Peter van de Laar zei op 4 januari 2021 om 23:44
Karin,
Voor de duidelijkheid: de nalatenschap uit 1885 gaat over de vader Johannes sr, de vader dus van junior.
Zoals je in de memorie van successie kunt lezen is junior dan al weer naar Ned.Indie vertrokken en werkzaam als kino-planter. Zoals ik het begrijp is senior - waarschijnlijk na het vertrek van junior - ook bij (of in een huis van?) Abraham Antonie 's Graeuwen komen wonen, waar ook al een zus van hem woont.
Norah zei op 5 januari 2021 om 20:16
Dag Karin,

Is er ook al in de bevolkingsregisters van Helvoirt gezocht?
Mvg.
Norah zei op 5 januari 2021 om 20:26
Dit is hem zeker? Tjiandjoer * 02-02-1880.

www.roosjeroos.nl
Karin zei op 5 januari 2021 om 21:17
Bedankt allen voor jullie reacties.
@Norah, ik heb via het BHIC het bevolkingsregister van Helvoirt al geraadpleegd. Helaas stond het hele gezin hierin niet geregistreerd.
Het lijkt inderdaad om dezelfde Johannes van Gogh te gaan (02-02-1880). Heb je hier meer informatie over?
@genealogie.fklerkx.nl, bedankt voor de link naar de nalaatschap. Ik kan hier echter niet uit opmaken dat het gezin van Johannes van Gogh jr. in Helvoirt heeft gewoond. Zie ik iets over het hoofd?
@Peter van Laar, ik ben inderdaad bekend dat het om familie van Vincent van Gogh gaat. Leuk dat je de link naar de website van Van Gogh Helvoirt noemt. Ik ben beheerder van deze website.
Karin zei op 5 januari 2021 om 21:21
Ik werd vandaag gewezen op de mogelijkheid dat gemeenten in die tijd ook een administratie per huis voerden. Hierin zouden personen, geregistreerd per adres, dus te vinden moeten zijn. Is een van jullie hiermee bekend?
Egbert zei op 6 januari 2021 om 01:59
Hoe weet je dat Johannes van Gogh bij Abraham Antonie 's Graeuwen in wijk A woonde in september 1881, als je die niet in het bevolkingsregister kunt vinden?

Ze zouden moeten staan in:

5148 Gemeentebestuur Helvoirt, 1814-1934
Inventaris
Bijzondere Onderwerpen
Bevolking
865-875 Bevolkingsregisters
inv.nr. 869: periode 1880-1890

Noch den naam 's Graeuwen, noch de naam van Gogh komt in de index op de bevolkingsregisters van Helvoirt voor.
Ik heb wat steekproeven genomen met index en scans en concludeer dat inventarisnummer 869 niet in de index is opgenomen en dat je daarom ook geen scans kunt inzien. Via de inventrais kun je blijkbaar niet in de scans komen.
Ik heb hiervan een melding gemaakt bij het BHIC.
Peter van de Laar zei op 6 januari 2021 om 04:42
Egbert,
Ik denk dat Karin deze informatie heeft uit de geboorteakte van het kind Frans Abraham Antonie.

Bij gebrek aan een bevolkingsregister is het inderdaad lastig om te bepalen of de het jaar daarvoor geboren zoontje Johannes ook de tocht van Ned.Indie naar Nederland heeft gemaakt.
Karin, weet je of dit zoontje de volwassen leeftijd heeft bereikt?
Karin zei op 6 januari 2021 om 11:54
Allen weer hartelijk dank voor jullie aanvullingen.
De infomatie dat de familie inwoonde bij Abraham 's Graeuwen heb ik inderdaad uit de geboorteakte van Frans Abraham Antonie van Gogh.
@Peter van der Laar: deze Johannes van Gogh heeft de volwassen leeftijd bereikt. Hij is 67 jaar geworden (overleden op 27 november 1947 in Den Haag).
Egbert zei op 6 januari 2021 om 11:59
Register 869 is een betrekkelijk dun register en dus snel doorzoekbaar. Ook hier komen de namen niet voor. Ik heb enkele namen die erin staan en tussen 1880 en 1890 in Helvoirt hebben verbleven opgezocht in de index en die komen daarin niet voor. Dit register zit dus niet in de index. Het kan ook nooit het bevolkingsregister van heel Helvoirt zijn in de periode 1880-1890. Ik ben bang dat de bewaarde registers van Helvoirt niet compleet zijn.
Egbert zei op 6 januari 2021 om 12:12
Volgens de geboorteakte was Helvoirt de tijdelijke verblijfplaats van het echtpaar Van Gogh-Vos. In dat geval behoeft er geen inschrijving in het bevolkingsregister te geschieden.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het in 1880 geboren zoontje in Indië achterbleef, maar in bepaalde standen kan dat toch zijn gebeurd.
De registers van ingekomen en uitgaande personen bieden ook geen oplossing omdat die bijgehouden werden om personen in het bevolkingsregister op te nemen die een vaste verblijfplaats in Helvoirt kregen of vaste bewoners die weer vertrokken. Mensen die tijdelijk verbleven werden niet geregistreerd.
Karin zei op 6 januari 2021 om 12:29
Dank je Egbert. Ik kan de familie in register 869 ook niet terugvinden. Als tijdelijke inwoners niet werden geregistreerd dan houdt deze zoektocht op vrees ik.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 6 januari 2021 om 13:49
@Egbert, ik heb het nog even gecheckt met mijn collega; de indexen van 869 zitten wel in onze database. Het helpt dus als je de naam van de plaats niet vermeld, omdat dat dus gaat om de plaats van geboorte en niet van het register. Verder is het aannemelijk dat dit niet het gehele register is, anders zou deze naam er dus zeker in te vinden moeten zijn.
Tony van G. zei op 6 januari 2021 om 13:56
Eind jaren 70 heb ik de oude pastorie aan de Torenstraat mee verbouwd, er woonden toen een
kaakchirurg met zijn vrouw die internist was . Tijdens die verbouwing hebben ze o.a. een
schoorsteenmantel met zeer oude wandtegels uit Frankrijk laten komen. Ik meen dat de vader
van Vincent van Gogh de dominee er heeft gewoond. Het was een klus waar nog veel verhalen
over te vertellen zouden zijn..
Egbert zei op 6 januari 2021 om 16:01
@Mariët
Dank voor je bericht. Ik heb inderdaad Helvoirt ingevuld bij de plaatst. Ik had moeten weten dat het hier niet om de plaats van het register gaat, hoewel ik dat altijd wel verwarrend heb gevonden.
Egbert zei op 6 januari 2021 om 16:04
@Karin
Het gezin is dus vanaf Java naar Nederland gekomen. Mogelijk zijn er passagierslijsten bewaard waarop dat geregistreerd is.
Ik heb geen ervaring met het zoeken daarnaar maar misschien weten andere forumgebruikers of daar mogelijkheden voor zijn.
Norah zei op 6 januari 2021 om 17:07
Dag Karin,

Ik zou je nog antwoord geven. Ik ben bekend met de site www.roosjeroos.nl en daardoor vond ik de geboorte van Johannes van Gogh op Java. Die datum van februari zal wel de dag van aangifte geweest zijn, 5 dagen erna. Verder is me niets bekend hierover.
Dan de persoon in kwestie, hij zou op 27-11-1947 in Den Haag overleden zijn, getrouwd met Dorothea Grijzen. Maar dat weet je natuurlijk al lang.
Wat ik me nu afvraag, twijfelde je aan zijn bestaan dat je informeerde naar Helvoirt? Hij was nog een baby toen zijn ouders naar Nederland vertrokken. Ik denk zelf als het maar een korte tijd geweest is, dat dit kind vanwege de overtocht of andere omstandigheden(klimaatverschil)?, door zijn baboe en mogelijke familieleden van de ouders verzorgd is. Ik vind dat niet vreemd.
Verder moet ik zeggen dat de site over deze uitgebreide familie(nooit geweten) bijzonder interessant is!
Mvg.
Egbert zei op 6 januari 2021 om 17:24
Gevonden via Delpher in het Soerabaijasch handelsblad van 07-03-1881:

Van Bat(avia) per "Emirne"vertrokken:
v. Gogh echtgen. en kind.

Kan mogelijk de gezochte zijn.
Egbert zei op 6 januari 2021 om 17:52
Delpher.nl levert nog meer mogelijk interessante gegevens op.

Java-bode : nieuws, handels- en advertentieblad voor Nederlandsch-Indie 30-01-1880:
Bevallen van een zoon, mevr. J. van Gogh geboren Vos.
Tji-Seureuh
Sindanglaija, 28 januari 1880.

De locomotief : Samarangsch handels- en advertentie-blad 14-01-1880:
Telegrammen van Batavia:
Den Haag, 1e januari. Tot commandant der zeemacht is benoemd de schout-bij-nacht van Gogh.

Bataviaasch handelsblad 16-03-1880:
Passgierslijst Stoomschip Pronses Marie den 14 februari 1880 van Amsterdam naar Batavoa vetrokken.
Schout-bij-nacht J. van Gogh.


Het vaderland 13-05-1880 / Dagblad van Zuidholland en 's Gravenhage 13-05-1880 :
Den 9 april is de afgetreden commandant der zeemacht in deze gewesten Brutel de la Rivière met de aan zijn rang verschuldigde eerbewijzen naar Nederland vetrokken. Zijn opvolger de schout-bij-nacht van Gogh, is denzelfden dag hier aangekomen.

Bataviaasch handelsblad 25-06-1881:
Z.E. de vice-admiraal van Gogh is heden per stoomer Generaal Pel vetrokken naar Soerabaia vetrokken.

Soerabaijasch handelsblad 25-06-1881:
Per Pel vetrokken naar Soerabaia admiraal van Gogh.

De locomotief 13-04-1883:
Passagiers aangekomen te Marseille:
Van Colombo: de heer van Gogh, echtgen., 1 kind en bediende.

Het nieuws van den dag : kleine courant 24-07-1883:
Passagierslijst. Passagiers aan boord van het stoomschip Conrad vetrokken van Batavia naar Amsterdam 16 juni:
J. van Gogh 1)

Het nieuws van den dag : kleine courant 03-08-1883:
een artikel over de pensionering van vice-admiraal Van Gogh vetrokken naar Europa.
Karin zei op 6 januari 2021 om 19:16
Beste heer Tony van G, wat interessant om te lezen dat u het pand aan de Torenstraat (de voormalige domineeswoning) mee heeft verbouwd. U schrijft dat er nog veel verhalen over te vertellen zijn. Graag zouden wij met u in contact komen. Zou u daarom een e-mail naar info@vangoghhelvoirt.nl willen sturen?
Karin zei op 6 januari 2021 om 19:18
Egbert, zijn er links naar de passages uit de diverse handelsbladen die u hierboven aangeeft? Hier lijkt inderdaad interessante informatie tussen te staan.
Karin zei op 6 januari 2021 om 20:48
@Egbert, ik heb de krantenartikelen inmiddels gevonden. De puzzel lijkt hiermee opgelost te zijn. Ontzettend bedankt voor uw hulp.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.